Jag är exceptionellt högbegåvad och kan säga att det är avsevärt lättare att hitta högbegåvade inlägg här än bland svenskarna på andra sociala medier, bland folk man träffar IRL, för att nu inte tala om svenska offentligheten med bl.a. svensk ljugmedia. Fram till nyligen var det högst ett par begåvade röster man kunde få höra i den svenska offentligheten, t.ex. Thomas Gür, medan resten var som ett enda utdraget, psykotiskt vansinnesvrål. Ett tag var det i stort sett endast här på Flasback man kunde på svenska språket få ta del av inte bara intelligenta inlägg, utan inlägg som till att börja med inte var fullständigt debila.
Anledningen till det var så klart att det finns väldigt många användare på det här forumet, samt att det är ett öppet forum där det inte i likhet med t.ex. svensk ljugmedia, svenska myndigheter m.m. fanns kontrollmekanismer som redan i förväg systematiskt rensade ut allt som var faktamässigt korrekt, intelligent och mentalt friskt. Visst, det kan ibland vara lite glest mellan de intelligenta inläggen, men de har ändå funnits där, medan de mer korkade finner man även överallt annanstans.
Sedan har jag sedan en tid tillbaka förutspått att Flashback forum kommer att tappa i betydelse. Eller kommer åtminstone inte ha samma enorma, centrala betydelse för Sverige som forumet har haft. Det beror inte på Flashback forum i sig, utan på förändringar i det omkringliggande samhället. I flera år var åsiktsförtrycket enormt, med hårda repressalier mot de medborgare som uttryckte förbjudna åsikter, tankar och fakta, det statliga propagandamaskineriet och ljugmedia visade en enad front och jagade hänsynlöst alla oliktänkande o.s.v. Det var ju anledningen till att anonymiteten och öppna diskussionen på Flashback fick en så avgörande betydelse för just Sverige, jämfört med många andra diskussionsforum på nätet på andra språk. Men i och med att den enade fronten i den svenska offentligheten började krackelera, det man varnade för här börjar allt mer slå in så att det är allt mindre möjligt för statspropagandan att helt förneka det, att ett oppositionsparti som SD kunde växa till sig trots ett enormt och smutsigt kampanjande mot dem från hela regimen, hela den statliga maktapparaten och hela det regimlojala etablissemanget, att regimen själv har tvärvänt i många frågor för att anamma både oppositionspartiets och regimkritikernas ståndpunkter (eller åtminstone retorik) o.s.v., så börjar det även bli allt lättare att lufta av regimen ej godkända uppfattningar öppet.
Det kan även fungera från andra hållet, d.v.s. jag var själv väldigt engagerad i att varna för konsekvenserna av den politik Sverige bedriver och har bedrivit. Men dels var det ju uppenbarligen bortkastad tid, då Sverige och svenskarna likväl fortsatte på den inslagna vägen, och när jag nu bedömer att det är för sent att förhindra katastrofen, så kommer åtminstone jag minska mitt engagemang på sociala medier. Jag har redan närmast slutat med det helt på sociala medier som Facebook m.m. Jag har kvar en anonym sida i ett annat namn bara för att följa inlägg från de få respektabla personerna i svenska offentligheten, som Gür, Sanandaji, Ganman m.fl.
Om jag i framtiden kommer att engagera mig i att skriva på sociala medier, så kommer det sannolikt vara inom en liten krets av de få kompetenta svenskar som existerar, samt möjligtvis inom helt andra ämnesområden än samhälle och politik när det gäller öppna sociala medier. Och även där lär jag nog endast diskutera vissa ämnen på svenska, t.ex. litteratur, för det verkar generellt rätt kört att försöka föra en seriös diskussion om t.ex. vetenskaplig forskning med svenskar, så där får det nog bli på ett mer internationellt forum på engelska. Har ni någonsin tagit del av t.ex. VoF:s Facebooksida? Har ni försökt diskutera seriös, empiriskt grundad samhällsforskning där? Samt den pseudovetenskap och politiska propaganda som istället produceras på de svenska statliga myndigheterna (inklusive högskolorna)? Den sidan är en slag svensk, postmarxistisk variant till att man skulle ha en amerikansk sida för biologisk forskning, där sidan helt drivs av evolutionsförnekande evangelister...
Som sagt finns ingen vettig anledning att fortsätta gapa när katastrofen är ett faktum. Min önskedröm nu är att om några år ha kunnat lägga både Sverige och svenskarna bakom mig en gång för alla. Men till skillnad från de flesta svenska företeelser, så kommer jag minnas just Flashback forum med en viss värme. Det har verkligen fungerat som ett andningshål i en svår tid där det inte har funnits yttrandefrihet och alla runt omkring en har betett sig som gravt förståndshandikappade som befinner sig i en rasande psykos.
Men återigen: hur Flashback utvecklas har i hög grad mer med det svenska samhället i helhet att göra, än hur man "främjar" eller på annat sätt skulle försöka påverka forumets innehåll. Tvärtom, så har forumet haft sin stora betydelse just för att det har varit öppet för alla och att man inte har försökt främja vissa saker och rensa ut annat. Samt vem skulle vara kompetent nog att främja väldigt intelligenta användare? Det är till att börja med bara högbegåvade och kompetenta människor som i regel kan uppfatta kompetens, medan inkompetenta (nästan alla människor) varken kan känna igen kompetens hos andra och brukar sakna förmågan att inse att de själva är inkompetenta (se Dunning-Kruger-effekten). Om jag skulle endast vilja träffa andra som är lika intelligenta som jag själv, så skulle jag kunna gå på internationella möten med Mensa, som jag antar att jag har tillträde till genom mitt medlemskap i Mensa Sverige. Nej, hela poängen med Flashback är ju just att det är ett tillhåll som är öppet för alla.