Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Lilla Fridolf följer det mönster som var vanligt under 1900-talets första hälft, nämligen att se kvinnor som antingen vimsiga eller varande satkärringar. Agust och Lotta är en uppföljare till Kronblom även om båda serierna löpte parallellt och baserar sig på samma grundstruktur även om Malin är mycket snällare än Lotta och Selma.
Om Rune Moberg sneglade på August Och Lotta när han gjorde sina radioprogram om Lilla Fridolf, som serietidningen byggde på, lär i så fall vara en väl förborgad hemlighet. Jag tror dock att det bara var en vanlig stereotyp som han följde.
Ja, just Lilla Fridolf och Selma skapades väl på beställning för att passa de äktenskapliga karaktärstyper som redan flera gånger gestaltats av Douglas Håge och Hjördis Petterson, inte minst i Hasse Ekmans film
Medan porten var stängd. Fridolfforskaren Johan Andreasson – en av redaktörerna bakom den stora
Lilla Fridolf-bok som utkom för några år sedan – skriver lite om det här:
https://www.svenskfilmdatabas.se/sv/...t-par-pa-film/
Men den kuvade äkte mannen som låter sig toppridas av hustru och barn är förstås som du påpekar ett äldre motiv än så, på svenska finns ju t.ex. Knut Stangenbergs
Fridolf Celinder från 1912 och framåt, en seriefigur vars förnamn Moberg kanske lånade.