Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Om svartmöglet sitter i silikonfogarna så är det inte särskilt farligt - utan enbart ett tecken på att det är dags att rensa och lägga på ny silikon.
Sitter det i den vanliga fogen kan det vara mer luftburet - men fortfarande inget man behöver evakuera bostaden för.
Man får helt enkelt rensa och foga om.
Jag har ingen aning om vart deras eventuella mögel kan vara eftersom jag inte tittat på videon.. Men just fogar kan mögla i badrum och är enkelt att åtgärda.
Du har rätt, svartmögel är inte så illa som vi trodde för 10-15 år sedan. Jobbade för ett snickeri några år sedan där vi fick beställningar på att riva upp och bygga om på nytt i badrum ev kök pga svartmögel. Ägaren för företaget var en hederlig människa som kom med enkla lösningar som var tiotusentals kronor billigare.
Visst om hela tak väggar och golv är helt svarta så är det ingen lek men det Rask visar i videon är ganska normalt. Går att åtgärda enkelt o fort utan att behöva evakuera familjen som folk i tråden o hans kommentarer försöker att framställa det. Vi alla har sporer hemma och det är ett faktum, hans lyckades sätta sig någonstans medan våra väntar på att få en chans. Tror även också jag att silikonet behöver bytas o så är problemet borta. Det vid munstycket kan jag inte yttra mig om för ser inte med vad den är monterad.
Om någon skulle be mig om källa: jag har tidigare jobbat inom snickeri och har även en utbildning inom VVS i bagaget. Speciellt badrum var mitt special område samt delar av kök. Är ni tveksamma på det jag och Micro skriver så är ni fria att googla men se till att era artiklar åtminstone är från 2010 o framåt.
Godnatt
Edit: en jävla slump att även jag åkt på samma sak samtidigt som han. Jag har dock oturen att mitt sitter i köket i ett skåp med nu fuktskada o den är intill fläkten. Min lösning innefattar ordentlig renovering och check på fläkten medan hans omfattar en halv arbetsdag max. Vi alla har som sagt sporer i luften som väntar på att få lägga sig.