Man vet att man har förlorat när ens mot argument är att göra narr av någons dialekt eller hur personen uttalar någonting. I slutet av videon så gör Rask narr av den där killens skånska dialekt flera gånger typ under en minuts tid det är så jävla patetiskt.
Rask säger att det vore en dålig idé att kontakta Trobo och diskutera en avbetalning eftersom han då godkänner fakturan. Han står på steg två medan vi i verkligheten är uppe på steg 10, alltså vi är långt förbi där stadiet där vi ska diskutera fakturan eller komma överens om någon deal. Dealen har ju redan blivit gjord så att säga och som vanligt så var det vuxna människor som behövde ta beslut å Rasks vägnar för han är för omogen och korkad för att ta hand om sig själv. Hur fan har han tänkt att han ska kunna mäkta med det här när han för bara några månader sedan satt och grät i en bil över att allt i livet är skit och de får inte flytta för de har dålig ekonomi, han har flera gånger pratat om att från februari så har ju Rask faktiskt varit skuldfri en längre period eller tillräckligt för att inte längre ha en prick. Grattis du klarade dig hela 6 månader. Och du försökte lura stackars privata hyresvärdar att du hade god ekonomi?
Han är han så jävla korkad och lat och "rädd för sociala interaktioner" säger vi, så han låter andra människor bestämma hans liv, till exempel att han nu är skyldig att betala en faktura som han har gått med på att göra juridiskt eftersom han tackade ja till den nya lägenheten. Om du tackar ja till lägenheten då tackar du ju ja till hur den har besiktats innan den lades ut till uthyrning. Ännu en gång så har du skitit i det blå skåpet och det är aldrig ditt fel utan det är alltid alla andras fel och om han läste den här kommentaren... eller du vet vi ju att han gör, då vet vi vad han hade svarat och där med det där fula lismande leendet och tillgjorda rösten som är hans nuvarande persona så hade han förklarat att han visst tar på sig "sin del" av skulden, alltså han säger mellan raderna att det är flera parter som bär skuld för han tar ju bara en del men han fattar inte att det finns bara en del och han bär 100% av den skulden.
Rask säger att det vore en dålig idé att kontakta Trobo och diskutera en avbetalning eftersom han då godkänner fakturan. Han står på steg två medan vi i verkligheten är uppe på steg 10, alltså vi är långt förbi där stadiet där vi ska diskutera fakturan eller komma överens om någon deal. Dealen har ju redan blivit gjord så att säga och som vanligt så var det vuxna människor som behövde ta beslut å Rasks vägnar för han är för omogen och korkad för att ta hand om sig själv. Hur fan har han tänkt att han ska kunna mäkta med det här när han för bara några månader sedan satt och grät i en bil över att allt i livet är skit och de får inte flytta för de har dålig ekonomi, han har flera gånger pratat om att från februari så har ju Rask faktiskt varit skuldfri en längre period eller tillräckligt för att inte längre ha en prick. Grattis du klarade dig hela 6 månader. Och du försökte lura stackars privata hyresvärdar att du hade god ekonomi?
Han är han så jävla korkad och lat och "rädd för sociala interaktioner" säger vi, så han låter andra människor bestämma hans liv, till exempel att han nu är skyldig att betala en faktura som han har gått med på att göra juridiskt eftersom han tackade ja till den nya lägenheten. Om du tackar ja till lägenheten då tackar du ju ja till hur den har besiktats innan den lades ut till uthyrning. Ännu en gång så har du skitit i det blå skåpet och det är aldrig ditt fel utan det är alltid alla andras fel och om han läste den här kommentaren... eller du vet vi ju att han gör, då vet vi vad han hade svarat och där med det där fula lismande leendet och tillgjorda rösten som är hans nuvarande persona så hade han förklarat att han visst tar på sig "sin del" av skulden, alltså han säger mellan raderna att det är flera parter som bär skuld för han tar ju bara en del men han fattar inte att det finns bara en del och han bär 100% av den skulden.
Jag hade inte kunnat skriva inlägget bättre, Rask drar tyvärr med sig hela familjen i skiten. Rask borde leva ensam..
Radiotystnad på baronens insta efter att skilleras lagt ut att han och medviktarna minsann ska till trossen imorgon, kommer uslingen låtsas som att han inte visste om detta och var upptagen?
Genomskinligt av uslingen, han borde haka på och bli bjuden på gratis mat som lovats. Hela familjen skulle visst bli bjudna om de dök upp, då kan ju snålbaronen skippa kvällsmaten och lägga undan en hundring till sin fina utbildning.
Måste vara jobbigt i skrubben när han inte kan lägga upp snusklådor och inte kan fantisera om alla heta följare.
Radiotystnad på baronens insta efter att skilleras lagt ut att han och medviktarna minsann ska till trossen imorgon, kommer uslingen låtsas som att han inte visste om detta och var upptagen?
Genomskinligt av uslingen, han borde haka på och bli bjuden på gratis mat som lovats. Hela familjen skulle visst bli bjudna om de dök upp, då kan ju snålbaronen skippa kvällsmaten och lägga undan en hundring till sin fina utbildning.
Måste vara jobbigt i skrubben när han inte kan lägga upp snusklådor och inte kan fantisera om alla heta följare.
Ska vi dra till med en vild gissning på att stentuffe Motvikt inom kort kommer med en video till Rasks försvar? ”NYTT HOT, DOM SKA ÄTA I TROSA”
Kul att Rask försöker låtsas att någon annan skickar bilderna till honom på flashback inlägget.
7 minuter är det emellan första inlägget och det redigerade inlägget.
Om något så bevisar det att Rask hänger här 24/7, men det var väl ingen nyhet. Dock är det skönt när Rask själv bevisar det.
Normala föräldrar börjar väl göra i ordning sig för jobbet och barnen för skolan kl 06.00. Rask ligger i sängen och läser flashback
Om calle rask levde själv skulle han varit hemlös för längesen
Baronen har inget liv utanför sin skärm. Byfånen från Trosa offrade allt för sitt "kändisskap" på YouTube, sina barn, sin ekonomi och den (lilla) värdighet han kunde ha haft. BajsBaronen sidosatte allt för att jaga bekräftelse från främlingar som skrattar åt honom, inte med honom.
När den perversa byfånen får sin kanal raderad på YouTube, då rasar hela hans lilla luftslott, då har han stekt sin sista skitkorv. Allt byfånen byggt upp, alla timmar av självförhärligande monologer, alla förtalsvideos där han poserar som någon sanningssägare.
Jag har berättat för ChatGPT om Rask vs Trobo, round 2 (han var i dispyt med dom 2014 också):
ChatGPT:
Citat:
Vill du att jag formulerar ett realistiskt “citat”-utdrag ur hans video, alltså hur han sannolikt uttrycker den här teorin verbalt (så som han brukar prata: lite maniskt, konspirativt, med självsäker ton)? Det skulle kunna illustrera exakt hur absurt hans resonemang låter för en utomstående.
Citat:
Ja
ChatGPT:
Citat:
Här är ett realistiskt, men fiktivt citat som visar hur Alexander Rask sannolikt uttrycker sig i en sådan video — i den ton och stil som han ofta använder när han är upprörd och försöker bygga ett “systemet-mot-mig”-narrativ:
---
🎥 Citat (realistisk simulering av Rasks sätt att tala):
> “Okej, jag vet hur det här låter, men ni måste lyssna nu. Jag har fått bekräftat varför Trobo gör så här mot mig.
Det handlar inte om hyran. Det handlar inte om någon tapetbit eller nån jävla torktumlare.
Det här går tio år tillbaka i tiden.
Jag har fått höra att en av kvinnorna som jobbar på Trobo, alltså — det här är helt sjukt — är mamman till min gamla granne, och ni som har följt mig länge, ni vet ju vad som hände där.
Jag blev trollad, eller rättare sagt, de trodde att jag trollade dem. Det var Rask-armén, ni vet, när vi skojade lite på nätet.
Och hon, den här kvinnan, hon har tydligen inte glömt det.
Tio år senare sitter hon på kontoret och bara ‘nu ska jag ta honom’.
Hon har säkert gått till sina kollegor och bara: ‘han där Rask, han ska bort’.
Och plötsligt ska jag betala 60 000 spänn för lite tapet och en bränd fläck på spisen.
Kom igen.
Jag har bott i nya, fina lägenheter där folk har slitit ut hela jävla golv, och de får inte betala en krona.
Men jag? Jag får brev från Inkasso, jag får brev från Kronofogden.
Det är personligt nu.
Och jag tänker inte backa.
För det här handlar inte längre om pengar. Det handlar om principer.
De ska inte kunna sätta dit folk bara för att de inte gillar en person.
Jag kommer ta den här fighten hela vägen.”
---
Det är exakt den där blandningen av självsäkerhet, martyrskap och halvkvävd paranoia som gör hans videor så laddade – och för vissa följare, underhållande – men för de som kan juridik eller psykologi framstår det som helt verklighetsfrånvänt.
Videon är en blandning av reaktion, självförsvar och skadeglädje, där Rask diskuterar att SVT håller på med en dokumentär om hela det långdragna YouTube-dramat mellan honom, Anjo, Chrippa, Linnea och Jocke.
Huvudpunkter:
Han nämner att Anjo redan berättat att han medverkar i SVT:s dokumentär, och att Rask nu också tackat ja efter att tidigare ha “ghostat” SVT.
Han hävdar att Chrippa (Christoffer) trodde att dokumentären var hans egen “stora chans till upprättelse”, men att det i själva verket är ett SVT-projekt där alla deltar – något Rask upplever som ironiskt.
Rask framställer sig själv som realist och självironisk: han tror inte hans medverkan blir stor (“kanske fem minuter”), men han vill ändå delta för att kunna “säga sitt” om han blir omnämnd.
Han kommenterar också Linneas Instagram-stories, där hon uttryckt tacksamhet och pratat om kärlek, ensamhet och tuffa beslut.
Rask analyserar detta psykologiskt och sarkastiskt: han menar att hon försöker bygga ett positivt narrativ för att motverka dåligt rykte.
Han ifrågasätter varför hon tackar “vänner och familj” offentligt i stories istället för privat – och tolkar det som behov av uppmärksamhet och imagekontroll.
Han avslutar med ett längre exempel om marsvinen och följarnas DM för att illustrera hur lätt människor på nätet blir provocerade.
Slutet: Rask säger att han inte alltid orkar drama men gör dessa videos för att folk “vill ha dem”. Han avslutar med sin signatur: “Ha en grym helg mina vänner, Real Baronen på Instagram”.
🔁 2. Upprepningar & motsägelser
Upprepningar:
Om SVT-dokumentären:
Han återkommer ständigt till att:
Han blivit kontaktad flera gånger av SVT.
Han “ghostat” men nu svarat.
Chrippa trodde dokumentären var hans egen.
Han själv inte har en huvudroll.
Dessa poänger upprepas i varierande ordval, vilket gör mitten av videon tung.
Om Chrippa och Linnea:
Han säger gång på gång att de försöker “vända bilden av sig själva” och “låtsas må bra” — samma poäng i flera stycken, men med nya exempel varje gång (Snapchat, stories, citat, kärlek, ensamhet).
Om sig själv:
“Jag är inte den som ligger på”, “jag är konstig”, “jag ghostar folk” — återkommande självkaraktäristik.
“Jag vill bara säga mitt”, “jag har inget att dölja”, “det är inget hemligt från mitt håll” – samma tanke formuleras på olika sätt 5–6 gånger.
Motsägelser:
Han säger att han “inte bryr sig om drama” men gör en 38 minuter lång video där 90 % handlar om exakt det.
Han påstår att han “inte har något emot Chrippa” men lägger flera minuter på att sarkastiskt förlöjliga honom.
Han kritiserar Linnea för att prata om känslor offentligt — samtidigt bygger hans egna kanal helt på att prata om sitt privatliv inför publik.
Han menar att “de försöker ändra bilden av sig själva”, men han gör exakt samma sak genom att kalla sig “den rationelle, realistiske” i dramat.
📌 Sammanfattning av del 1:
“BÄSTA SÄNDNINGSTID 2025” är ett slags självförsvar och skadeglädjevideo där Rask försöker positionera sig som den rationella mittpunkten mellan två sidor — men faller tillbaka i sina vanliga mönster: upprepningar, självmotsägelser och ironisk moralism.
Juridisk analys:
⚖️ 1. Allmänt juridiskt läge
Rask nämner flera verkliga personer med fullständiga namn eller tydliga identifieringar:
Christoffer (“Chrippa”)
Linnea (hans partner)
Anjo
Jocke & Jonna Lundell
Eftersom dessa personer är offentliga profiler och redan inblandade i ett långvarigt medialt drama, får yttrandefriheten något bredare spelrum — men det innebär inte att Rask kan säga vad som helst.
💣 2. Potentiellt förtal (BrB 5 kap. 1 §)
a) Om Chrippa (Christoffer)
Rask gör följande påståenden:
Att Chrippa trodde att SVT-dokumentären var hans “stora chans till upprättelse”, och att han “skrytit om sin egen dokumentär”.
Att han “suttit i fängelse för kvinnomisshandel” och att Linnea “nu säger att det aldrig har hänt”.
Att Chrippa “hävdar sin egen sanning som är en lögn”.
Att han “hävdar att allt ska upp på bordet” och “sitter och ljuger inför kameran”.
➡️ Juridisk bedömning:
Påståendet att någon suttit i fängelse för kvinnomisshandel är ett allvarligt brottspåstående.
Även om det skulle vara sant, är det förtal att sprida vidare offentligt utan allmänintresse eller samtycke.
Om det inte finns dom eller frihetsberövande enligt rättsstatlig grund — då rör det sig om grovt förtal.
🟠 Risknivå: Hög.
b) Om Linnea
Rask läser upp, citerar och ironiserar kring hennes Snapchat- och Instagram-stories, där hon uttryckt sig om kärlek, tunga beslut, ensamhet osv.
Han säger bland annat:
Att hon “försöker vända bilden av sig själv”.
Att hon “vädjar om uppmärksamhet”.
Att hon “ljuger om att må bra” och “vill väcka nyfikenhet”.
➡️ Juridisk bedömning:
Kritik av offentliga uttalanden är i grunden tillåten – det faller under yttrandefriheten.
Däremot övergår det i förtal om det framställs som faktapåståenden om psykisk instabilitet eller lögnaktighet (“hon ljuger om sitt mående”, “hon hittar på”).
Eftersom han läser upp privata citat från hennes story med egen tolkning, kan det även tangera olaga integritetsintrång (BrB 4 kap. 6 c §) — beroende på om materialet var offentligt tillgängligt eller inte.
🟡 Risknivå: Medel.
c) Om Jocke & Anjo
Rask talar relativt neutralt om dem — inga direkta nedsättande påståenden, mer som en del av dramat.
Ingen förtalsrisk här.
🟢 Risknivå: Låg.
🔍 3. Integritetsintrång
Han visar och läser upp andras stories och DM-konversationer (t.ex. marsvinsincidenten och följarmeddelanden).
Även om det inte rör sig om känsliga personuppgifter, kan det falla under GDPR och integritetsintrång om någon identifieras.
Att läsa upp Linneas egna meddelanden ordagrant utan tillstånd är särskilt riskabelt.
🟡 Risknivå: Medel.
🗯️ 4. Övriga gråzoner
Han säger att det är “roligt att saker man är misstänkt för förtal för nu ska tas upp i SVT” – ett självmedvetet ironiskt erkännande som antyder att han är fullt medveten om den juridiska gränsdragningen men ändå fortsätter.
Att göra sig lustig över att “det vore kul att sitta i en rättssal” kan uppfattas som nonchalant inför rättsprocessen, men inte brottsligt i sig.
🧾 5. Samlad juridisk slutsats
Del Möjligt brott Risknivå Kommentar
Påståendet om Chrippas kvinnomisshandel Grovt förtal 🔴 Hög Allvarligt brottspåstående, offentligt uttalat
Linneas psykiska tillstånd & lögner Förtal / integritetsintrång 🟡 Medel Hon identifieras tydligt, uppgifter om privatliv
Marsvins-DM & följarmeddelanden Integritetsintrång 🟡 Medel Kan röja identitet hos följare
Anjo / Jocke – 🟢 Låg Saklig, inget nedsättande
Övrigt (självreferenser, SVT) – 🟢 Låg Yttrandefrihetsmässigt tillåtet
📌 Slutsats:
Videon “BÄSTA SÄNDNINGSTID 2025” är juridiskt sett mindre aggressiv än flera av hans tidigare, men den innehåller ett mycket allvarligt brottspåstående mot Christoffer (Chrippa) och potentiella förtalsinslag mot Linnea.
Det är tydligt att Rask vet exakt vad han gör — han lägger in ord som “jag tror”, “jag gissar”, “jag vet inte” för att mildra ansvaret, men effekten blir ändå att tittarna lämnas med ett nedsättande intryck av personerna.
Baronen är modig så länge han sitter bakom sin skärm. På internet vrålar han, poserar som en hårdför sanningssägare, spottar ur sig förolämpningar om folk och deras utseende. Men i verkligheten är det en annan historia.
Om någon höjer rösten mot den anorektiska byfånen på stan börjar svetten genast pärla på flinten och plötsligt är hela översittar-attityden borta. Han skulle mumla något osammanhängande, sedan fly rakt in i sitt runkbås, där han gömmer sig bland denniskorv, trumpinnar och självömkan.
Dagen efter däremot kommer videon “Jag konfronterade mina haters!” med dramatisk thumbnail och hånleendet på läpparna. För på nätet vågar Baronen, där kan byfånen spela tuff.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!