2025-01-14, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-01-01
Tänk om det var er systers bilder liksom som den här jävla idioten satt och sexualiserade tillsammans med ett annat nästan lika stört mongo.

Micke är inte nästan lika störd som Baronen, långt ifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Det är extremt ovanligt att det offentliga väcker åtal för förtal.
Grundregeln är att den som känner sig förtalad får driva åtalet själv med egna pengar.
Ser Chrippa ut som en person som skulle klara av att driva ett eget åtal med egna pengar.
Öh, nej, inte ens med Luggen som juridisk rådgivare.
Idiot...

Det är samtidigt extremt ovanligt att personer sätter i system att förtala folk i formen av en slags affärsverksamhet. Det brukar vara ett par inlägg där någon går för långt och tror att det är OK att sprida för det är sant. Det är inte nya videor vecka efter vecka där man gjort det till en följetong att peka ut folk som brottsliga och klandervärda.

Läser man sedan åklagarmyndighetens riktlinjer för när de ska väcka åtal så stämmer Baronens beteende in på när det är påkallat, med råge. Får de bara in en anmälan är det stora chanser att de tar upp det. Sedan är det ju inte bara Chrippa som blivit utsatt. Man ska inte hänga upp sig för mycket där.
Citera
2025-01-14, 10:09
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Micke är inte nästan lika störd som Baronen, långt ifrån.

Det är samtidigt extremt ovanligt att personer sätter i system att förtala folk i formen av en slags affärsverksamhet. Det brukar vara ett par inlägg där någon går för långt och tror att det är OK att sprida för det är sant. Det är inte nya videor vecka efter vecka där man gjort det till en följetong att peka ut folk som brottsliga och klandervärda.

Läser man sedan åklagarmyndighetens riktlinjer för när de ska väcka åtal så stämmer Baronens beteende in på när det är påkallat, med råge. Får de bara in en anmälan är det stora chanser att de tar upp det. Sedan är det ju inte bara Chrippa som blivit utsatt. Man ska inte hänga upp sig för mycket där.

Kan anmälan mot Rask höra ihop med Anjos företagsinformation om att ANJO Productions AB numera är permanent stängt? Va fan händer?
Citera
2025-01-14, 12:38
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saxofonjude
Det finns inte en chans att Rask skulle bli dömd för förtal igen, han lärde sin läxa förra gången och vet precis hur man ska navigera och uttrycka sig för att det inte ska utgöra förtal.

Han är expert på området. Jag såg en video när han läxade upp Chrippa och Linnea för att syssla med förtal och han skulle anmäla dom för det. Där fick dom så dom teg.

Jag tvivlar styggeligen. Hans försvar under året har varit "det här är grejer som de själva sagt". Det verkar inte hålla som argument:

Om jag upprepar vad någon själv har sagt som framställer denne i dålig dager, kan det ändå räknas som förtal?

ChatGPT
Ja, att upprepa vad någon själv har sagt kan potentiellt räknas som förtal enligt svensk lag, även om det kan verka paradoxalt. För att det ska klassas som förtal enligt Brottsbalken 5 kap. 1 §, måste vissa kriterier uppfyllas:

Uttalandet sprids till andra personer: Det räcker inte att du säger det direkt till personen i fråga – det måste ha framförts eller spridits till någon annan.

Syftet eller konsekvensen är att utsätta personen för andras missaktning: Om uttalandet, även om det är sant, har som effekt eller avsikt att skada personens rykte, kan det räknas som förtal.

Undantag för allmänintresse: Om uttalandet kan motiveras av ett stort allmänintresse, exempelvis att belysa ett missförhållande eller brottslig handling, kan det vara försvarbart och därmed inte klassas som förtal.

Viktiga aspekter
Sanningen är inte alltid ett försvar: Även om du bara upprepar vad någon har sagt eller publicerat själv, kan det fortfarande vara förtal om syftet är att framställa dem i dålig dager.
Intention spelar roll: Om du inte hade avsikt att skada personens rykte, kan det vara en förmildrande omständighet. Men det är domstolen som avgör detta baserat på sammanhanget.
Vad innebär detta för dig?
Om du vill undvika förtal, bör du vara försiktig med att sprida information som kan skada en persons rykte, även om informationen kommer från personen själv. Det är särskilt viktigt om syftet eller effekten är att framställa personen negativt i andras ögon.

Jag tvivlar på svartmålningen av Linnea klassas att vara av stort allmäninstresse.
Citera
2025-01-14, 15:40
Medlem
Spritnotas avatar
Anjo är öppen med att han skiter i om han förtalar någon. Han har sagt att många försökt gå vägen via allmän polisanmälan och att det blivit nerlagt varje gång så här långt men det är en smäll han tar och har råd med, ifall en anmälan resulterar i skadestånd.

Rask har inte råd med det.
Citera
2025-01-14, 15:52
Medlem
2023-01-01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldentie
Kan anmälan mot Rask höra ihop med Anjos företagsinformation om att ANJO Productions AB numera är permanent stängt? Va fan händer?
Haha
Citat:
Betalningsanmärkningar de senaste 5 åren
Allmänna mål totalt 7 st
Betalningsföreläggande totalt 3 st mål
Citera
2025-01-14, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spritnota
Anjo är öppen med att han skiter i om han förtalar någon. Han har sagt att många försökt gå vägen via allmän polisanmälan och att det blivit nerlagt varje gång så här långt men det är en smäll han tar och har råd med, ifall en anmälan resulterar i skadestånd.

Rask har inte råd med det.

Han kanske skiter i det nu. Men det är främst för att han inte har åkt på det tidigare. En gång är ingen gång, det är devisen i det svenska straffsystemet. I synnerhet när det kommer till mindre allvarlig brottslighet. Det är främst när det kommer till grova våldsbrott, sexualbrott, grova stölder och rån som någon annan påföljd än fängelse inte kan komma ifråga trots att gärningspersonen är ostraffad. För de flesta andra som fälls för brott räcker det med böter eller villkorlig dom. Fortsätter man med sin brottslighet efter det så kan samhället behöva ta på sig hårdhandskarna.

Så skulle han åka på några grova förtal så är skadeståndsskyldigheten inte det största problemet. Det är att han inte kommer våga fortsätta med det content som gjort honom populär i fortsättningen. I alla fall inte om han är någorlunda smart. Då han har en familj att ta hand om, och det är väldigt olämpligt av en pappa att göra saker som riskerar att han hamnar i fängelse. Han kan fråntas sin frihet såväl som sina barn om han fortsätter.

Vi måste komma ihåg att straffvärdet för Baronens brottslighet förra gången var 6 månaders fängelse. Att det inte blev det beror på att han var ostraffad sedan tidigare. Nu ser jag Anjo som smartare än Baronen. Så jag tror att han skulle förstå allvaret bättre än idioten, som trots att han åkt på det innan fortsätter på en nivå han aldrig varit närheten av förut.
Citera
2025-01-14, 16:39
Medlem
Kickassfarsans avatar
Tror ni idiotbaronen kommer fortsätta sin allvarliga brottslighet på internet sedan han för andra gången nu blivit anmäld för grovt förtal?
Citera
2025-01-14, 16:50
Medlem
Crabby88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickassfarsan
Tror ni idiotbaronen kommer fortsätta sin allvarliga brottslighet på internet sedan han för andra gången nu blivit anmäld för grovt förtal?

Ja men va skulle annars göra?
Citera
2025-01-14, 16:52
Medlem
Spritnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Han kanske skiter i det nu. Men det är främst för att han inte har åkt på det tidigare. En gång är ingen gång, det är devisen i det svenska straffsystemet. I synnerhet när det kommer till mindre allvarlig brottslighet. Det är främst när det kommer till grova våldsbrott, sexualbrott, grova stölder och rån som någon annan påföljd än fängelse inte kan komma ifråga trots att gärningspersonen är ostraffad. För de flesta andra som fälls för brott räcker det med böter eller villkorlig dom. Fortsätter man med sin brottslighet efter det så kan samhället behöva ta på sig hårdhandskarna.

Så skulle han åka på några grova förtal så är skadeståndsskyldigheten inte det största problemet. Det är att han inte kommer våga fortsätta med det content som gjort honom populär i fortsättningen. I alla fall inte om han är någorlunda smart. Då han har en familj att ta hand om, och det är väldigt olämpligt av en pappa att göra saker som riskerar att han hamnar i fängelse. Han kan fråntas sin frihet såväl som sina barn om han fortsätter.

Vi måste komma ihåg att straffvärdet för Baronens brottslighet förra gången var 6 månaders fängelse. Att det inte blev det beror på att han var ostraffad sedan tidigare. Nu ser jag Anjo som smartare än Baronen. Så jag tror att han skulle förstå allvaret bättre än idioten, som trots att han åkt på det innan fortsätter på en nivå han aldrig varit närheten av förut.

Av alla de förtalat 2024 tror jag att Von Tilladers kompis ligger bra till om hon anmäler. Åtminstone Anjo drog upp nån rattfylla som inte hade något med någonting att göra. Kommer inte ihåg om resten av sekten hakade på just det när de lade timmar på att förklara varför de två tjejerna inte hade rätt ha åsikten att det är galet besatt göra timmeslånga videos flera gånger i veckan om varje steg Chrippa tar.
Citera
2025-01-14, 16:54
Medlem
Tortellis avatar
Ikväll så kommer bajsmannen med en ny video! Jag tror det iallafall, men frågan är hur contentet är. Törs han fortsätta med Chrippa tjatet eller blir det något annat, Rask är gränslös så ärligt talat så tror jag han fortsätter med Chrippa, Linnea dravel. Vi får se Ikväll. Jag stannar på väg från jobbet och köper popcorn.
Citera
2025-01-14, 16:58
Medlem
Kickassfarsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabby88
Ja men va skulle annars göra?
Hålla käften, sluta skämma ut sig själv samt familjen och söka ett jobb/utbildning?

Ja jag fattar hur naiv jag låter.

Kan inte vänta tills PC laddar upp hans krokodiltårar på youtube. Idiot dömd för grovt förtal för andra gången
Citera
2025-01-14, 17:02
Medlem
Crabby88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickassfarsan
Hålla käften, sluta skämma ut sig själv samt familjen och söka ett jobb/utbildning?

Ja jag fattar hur naiv jag låter.

Kan inte vänta tills PC laddar upp hans krokodiltårar på youtube. Idiot dömd för grovt förtal för andra gången

🤣
Naiv va rätt ord...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in