Citat:
Ursprungligen postat av
Saxofonjude
Det finns inte en chans att Rask skulle bli dömd för förtal igen, han lärde sin läxa förra gången och vet precis hur man ska navigera och uttrycka sig för att det inte ska utgöra förtal.
Han är expert på området. Jag såg en video när han läxade upp Chrippa och Linnea för att syssla med förtal och han skulle anmäla dom för det. Där fick dom så dom teg.
Jag tvivlar styggeligen. Hans försvar under året har varit "det här är grejer som de själva sagt". Det verkar inte hålla som argument:
Om jag upprepar vad någon själv har sagt som framställer denne i dålig dager, kan det ändå räknas som förtal?
ChatGPT
Ja, att upprepa vad någon själv har sagt kan potentiellt räknas som förtal enligt svensk lag, även om det kan verka paradoxalt. För att det ska klassas som förtal enligt Brottsbalken 5 kap. 1 §, måste vissa kriterier uppfyllas:
Uttalandet sprids till andra personer: Det räcker inte att du säger det direkt till personen i fråga – det måste ha framförts eller spridits till någon annan.
Syftet eller konsekvensen är att utsätta personen för andras missaktning: Om uttalandet, även om det är sant, har som effekt eller avsikt att skada personens rykte, kan det räknas som förtal.
Undantag för allmänintresse:
Om uttalandet kan motiveras av ett stort allmänintresse, exempelvis att belysa ett missförhållande eller brottslig handling, kan det vara försvarbart och därmed inte klassas som förtal.
Viktiga aspekter
Sanningen är inte alltid ett försvar: Även om du bara upprepar vad någon har sagt eller publicerat själv, kan det fortfarande vara förtal om syftet är att framställa dem i dålig dager.
Intention spelar roll: Om du inte hade avsikt att skada personens rykte, kan det vara en förmildrande omständighet. Men det är domstolen som avgör detta baserat på sammanhanget.
Vad innebär detta för dig?
Om du vill undvika förtal, bör du vara försiktig med att sprida information som kan skada en persons rykte, även om informationen kommer från personen själv. Det är särskilt viktigt om syftet eller effekten är att framställa personen negativt i andras ögon.
Jag tvivlar på svartmålningen av Linnea klassas att vara av stort allmäninstresse.