Den som under nyårsaftonens sena kväll tittade till Tessans Instastory fick veta att hon, Astrid och den tillfälligt sjuke Edward var ensamma hemma framför TVn, sannolikt bukfyllda med varsin tallrik makaroner och Ica Basics ketchup. Rask och Walter var iväg till Stora Ludde och firade nyår. Det skulle bland annat skjutas raketer.
Family is tydligen inte
everything för Kinapälsbaronen utan signalen som sänds är att om du är kvinna, barn eller sjuk så blir du lämnad kvar på efterkälken när Rask och de som är friska och starka drar ut på äventyr och roligheter bekostade av likarvet. Det är märkligt att Rask inte satte ut Astrid i skogen åt vargarna när han fick veta att det blivit en töntig flicka istället för ännu en tuff pojke som kan föra farsan Baloos legacy som slagskämpe och rockstjärna vidare i Trosa kommun med omnejd.
På tal om arvet, ja... Det skulle som sagt skjutas raketer hemma hos Ludde. Den nyrike arvtagaren eldar alltså bokstavligen talat upp sin farfar Alfs livsverk genom att förslösa de ärvda pengarna på fyrverkerier. Jag undrar hur många hundra- ja, kanske tusenlappar han la på att skapa så stor brasa i himlen som möjligt? Pengar som kunde gått till betydligt vettigare saker, som cyklar åt barnen.
Det skulle inte förvåna mig om Rasken kommer hem full och mätt från kvällens frosserier med brorsan och förväntar sig att Tessan ska vränga upp hugget som nyligen kissat ut njurstenar stora som golfbollar, för "
- nu ska daddy sätta på sin lilla Päivy för första gången i år, höhöhö". Sedan får den hårt prövade kvinnan ligga där med benen brett isär medan den kåtfrustande äggskallen försöker styra in den slappa vinballen i rätt hål och inte i det av njurstenar uttänjda urinröret.
Och någon gång nu på morgonen börjar ännu ett år hemma i den mögliga skolådan. Ännu ett år av ADHD-medicinmysande i kojan för det ansiktstatuerade benranglet samtidigt som hans hårt prövade familj äter ännu en tallrik snabba kolhydrater ute i köket. Ännu ett år där den sista tanken som far genom huvudet på Tessan innan hon somnar är hur livet hade varit om hon blivit tillsammans med den där araben på jobbet istället för att låta "daddy" sätta ännu en bulle i ugnen på henne? Kanske hade det varit... alldeles underbart?
Jag som under de här veckorna vikarierar för Dirtyone heter Arbetsskygg och jag önskar er ett Gott Nytt År här i tråden.