2022-03-20, 23:42
Medlem
IkeaMannen50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nu var det utan el som var diskussionen. De får stänga av elen för barnfamiljer som inte betalar för sig.
Utan värmekälla av något slag får man inte bo på vintern med barn - trots det så finns det människor som gör det med myndigheternas vetskap.
Utan rinnande vatten får man bo, däremot måste man ha tillgång till vatten.
Det finns fortfarande fastigheter som har brunn på gården - och det är inget förbud mot det så länge det är möjligt att ha färskvatten och att sköta hygien o dyl.
Klart att soc hjälper en barnfamilj med elen, hur ska man laga mat utan el? Stormkök? Väldigt farligt om man inte kan tända lampan att laga mat med stormkök.
Citera
2022-03-20, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Eller så har det sjunkit in att även Micke Mys kan driva en rättsprocess.
Helt riktigt. Magmysmicke har nog med material för att bajsis ska bli några hundratusentals kronor fattigare.
Citera
2022-03-20, 23:45
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IkeaMannen50
Klart att soc hjälper en barnfamilj med elen, hur ska man laga mat utan el? Stormkök? Väldigt farligt om man inte kan tända lampan att laga mat med stormkök.
De får hjälp om de uppfyller kraven för hjälp - inte annars.
Inte ens barnfamiljer kan festa upp pengarna och tro att socialtjänsten skall betala.
Utan el får man använda gasolkök eller äta mat som inte behöver tillagas - färdigprodukter t ex.
Det är ju inte så att alla svälter ihjäl om det blir stora strömavbrott utan de flesta fixar mat ändå.

Edit
De betalar bara hushållsel så den summan lär de ha klarat av - och elen är inte avstängd då, vilket göra hela den sidodiskussionen helt irrelevant.
Citera
2022-03-20, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IkeaMannen50
I stort sett alla dina inlägg så uttrycker du dit hat emot Rask även om du inte explicit skriver "jag hatar Rask". Att du är av en annan uppfattning gissar jag men det är uppenbart att du hatar honom medvetet eller omedvetet. Det du skriver är mycket korrekt när det gäller denna man, men inte kan du väl säga att du älskar honom av hela ditt hjärta och bara skriver "skit" om honom i all välmening?

Citat:
Ursprungligen postat av Cachero
Alla dina inlägg har varit vettiga utom detta. Typ alla inlägg innehåller hat, och med all rätt!

Hat är en väldigt stark känsla. Hatar man en annan person kan man mörda personen utan att känna ett dugg. Släng inte runt med det ordet som att det är någon skitsak. Det är motsatsen till kärlek, som är villkorslös.

Vi kan ta Alex som exempel. Han är en väldigt hatfylld person. Exempelvis hatar han sin pappa, han hatar hans mammas alkade granne, han hatar Joz m.fl. Det finns ingen förlåtelse och förståelse i Rasks värld. Om någon passerat gränsen så kommer han hata personen för all framtid. Därför är Rasks kärlek han har fejk. Som sagt, kärlek är villkorslös. Det spelar ingen roll vad personen gjort för handlingar. Om du har riktig kärlek i ditt hjärta så fortsätter du att älska personen, oavsett vilken vedervärdig handling personen har gjort.

Med det sagt så betyder det inte att man accepterar en persons vedervärdiga handlingar. Ens handlingar är inte vem man är som människa, och man kan fördöma ens persons handlingar utan att hata personen.

Där är jag med Rasken. Jag hatar absolut inte Rask, jag tycker bara att han är en patetisk människa i dagsläget. Det är liksom inte hat att säga att hörru, du är en jävla luffare och pinsam om det stämmer. Det som är elakt, det är att stryka någon medhårs när personen går längre och längre ned i fördärvet. Som sagt, att Rask är en luffare och en patetisk ursäkt till människa i dagsläget det är inte vem han är som person. Det är hur han beter sig just nu. Han kan ändra på sig och jag kommer önska honom all lycka till.
Citera
2022-03-20, 23:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Utan el inge rinnande vatten eller värme, .

Vad fan svamlar du om? Varför skulle vattnet försvinna utan el? Tror du dom har hydroforpump i radhuset?

Och värmen?
Nu kan dom väl förvisso ha direktverkande gamla elelement i den där sunkiga skolådan men jag tvivlar.
Citera
2022-03-20, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Infinity1
När kommer nästa sjuka impuls av familjens talesperson?
Alltså, jag tror inte han kan hålla sig mer än till tisdag. Då är det en ny idé som "känns bra" och det är just den som ska rädda upp hela tillvaron. Och så håller han fast vid den och känner sig upprymd i början, men efter 1-2-3 dagar släpper känslotrycket och det är "inte lika kul längre". Då uppstår efter hand förtvivlan och hopplöshet för hur ska han nu få ordning på situationen?

Då är det en ny idé som "känns bra" och det är just den som ska rädda upp hela tillvaron.

Carl bajs Rask är narcissist, men i den sjukdomsbilden; iallafall vad som går att se på nätet; så finns tydliga drag av borderline. Kanske inte så mycket att det tingat en hel diagnos, men iallafall så pass mycket att det syns för den som vet vad man ska se efter.

Tidigare önskade jag att han skulle få ordning på livet, men efter att han ger sig på och förtalar magmysmicke precis som Lennart bladh (frid över hans minne) så önskar jag bajs-rask bara elände och förtvivlad hopplöshet.

Och det bästa är att han gör det mot sig själv om och om igen. Jag behöver inte lyfta ett finger, han fuckar sig själv.

Till Rask: tack för att du läste 💋
Citera
2022-03-21, 00:09
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
För att vara vettig måste man anses göra vettiga val här i livet.

Vilket jag inte tycker innefattar en livsstil på kredit och att skaffa 3 barn med en odugling, säga upp sig när man blivit gravid tycker jag inte heller är särskilt vettigt.

Jag såg förresten lite på senaste liven med Therese där hon sa att hon tar hand om sina skulder när dom egentligen fortfarande ökat ganska mycket, inte heller så vettigt.

Hur vet du att dom inte får hjälp från soc? Therese söker vad jag vet arbete, hon till skillnad från Rask har än så länge lite driv i sig till att överleva och det är väl det enda vettiga jag kan se hos henne.

Den där föräldrapengen är nog slut vid det här laget.
De får inte hjälp från soc eftersom Rask vägrar söka jobb, båda föräldrarna måste aktivt söka jobb för att man ska kunna få hjälp från socialen.
Nej, föräldra dagarna räcker utan problem till 2 år. Däremot är det väldigt låg inkomst man får på föräldrapeng.
Citera
2022-03-21, 00:13
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nu var det utan el som var diskussionen. De får stänga av elen för barnfamiljer som inte betalar för sig.
Utan värmekälla av något slag får man inte bo på vintern med barn - trots det så finns det människor som gör det med myndigheternas vetskap.
Utan rinnande vatten får man bo, däremot måste man ha tillgång till vatten.
Det finns fortfarande fastigheter som har brunn på gården - och det är inget förbud mot det så länge det är möjligt att ha färskvatten och att sköta hygien o dyl.
Man behöver el för att få både vatten och värme.
Så vitt jag vet har Rask ingen godkänd vattenbrunn eller kamin att elda i sitt lilla radhus...
Så utan el blir det problem för familjen, speciellt med ett litet barn, och då kommer socialen kontaktas innan elen stängs av.
Citera
2022-03-21, 00:18
Medlem
Citat:
Så vitt jag vet har Rask ingen godkänd vattenbrunn eller kamin att elda i sitt lilla radhus...
Så utan el blir det problem för familjen, speciellt med ett litet barn, och då kommer socialen kontaktas innan elen stängs av.

Nu har du fel? De bor väl i en hyresrätt och då är det som m skrev att hushålls el är något du betalar el- leverantören. Värme och varmvatten beror på vilken uppvärmning du har, och det är hyresvärdens ansvar. Oftast ingår detta i hyran! Skulle tro på lokal fjärrvärme i detta fall.
Citera
2022-03-21, 00:19
Medlem
Citat:

Men hur är det då om man t.ex har en sommarstuga utan el och färskvatten, men med tillgång till vatten på dunk och till dusch?
Säg att familjen är där hela sommarn och ca 1 månad på vintern varje år, går soc in och tar barnen då?
Är genuint nyfiken, då jag inte vet hur det fungerar.
Jag vet att soc agerar direkt om elen stängs av, men inte hur.

(sorry för ot)
Citera
2022-03-21, 00:20
Avstängd
Citat:

Du vet verkligen inte hur kommunalt vatten fungerar va?
Citera
2022-03-21, 00:28
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FightOrFlight1
Men hur är det då om man t.ex har en sommarstuga utan el och färskvatten, men med tillgång till vatten på dunk och till dusch?
Säg att familjen är där hela sommarn och ca 1 månad på vintern varje år, går soc in och tar barnen då?
Är genuint nyfiken, då jag inte vet hur det fungerar.
Jag vet att soc agerar direkt om elen stängs av, men inte hur.

(sorry för ot)
Rask har ingen vattenbrunn eller vedkamin (eller annat sätt att värma/laga mat på), så ja i hans fall kommer soc ta barnen.

Hur de gör i andra fall beror på fall till fall, tex kan man ha egen brunn med pump in i köket = rinnande rent vatten, man kan elda för värme, osv. Men med små barn är kraven på att föräldrarna ska ha ett lämpligt boende högt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in