2022-02-14, 07:25
Medlem
10 timmars städning för en lägenhet på 65 kvm? Kom igen nu, antingen är Baronen världens i särklass långsammaste person eller så vet han inte hur man städar effektivt. Bara för att det tagit en hel dag, vilket visserligen naturligtvis är lögn, betyder det inte per automatik att lägenheten behöver vara "mer ren" än om han städat 2 timmar.

Man får ändå försöka att ljuga snyggt om man prompt behöver göra det. Det blev nog inte många lägenheter städade under hans tid som städföretags-VD om en lägenhet tar 10 timmar att städa.
Senast redigerad av Long-Gone-Day 2022-02-14 kl. 07:29.
Citera
2022-02-14, 10:21
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Hon sover väl i egen säng? Hon har ju en spjälsäng. Eller menar du ett eget rum?
Hon är 12 månader, normalt börjar barn gå när de är emellan 12-15 månaders, så det är inge konstigt att hon inte går ännu.
Jag hittar bara en 1 bild där man ser ungens fötter när den är vinterklädd och då hade hon sockar, på de andra bilderna ser man inte fötterna. Så svårt att döma efter enbart 1 bild.
Nej, normalt börjar barn gå kring ett års ålder - däremot är det ingen indikation på att det är fel om barnet börjar gå lite senare.
De flesta barn går nog före 12 månader -- samtliga mina har gjort det - och då pratar jag inte om staplande steg, utan om att faktiskt gå med viss kontroll utan stöd.

Barnet tycks ha tågång - vilket kommer ge besvär i framtiden och försenar utvecklingen om man inte gör något åt det.
Tågång KAN (men behöver inte vara det) vara ett tidigt tecken på autism.
Citera
2022-02-14, 10:22
Medlem
erpers avatar
Skulle vara perfekt för honom att börja jobba på Kolmården eller liknade. Han kan stå i chokladhjulet och härja! Skulle vara perfekt för tivolirask.
Citera
2022-02-14, 10:23
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Går absolut att städa i 10 timmar, inge problem. Men då är det en extremt grundlig storstädning.
Dock fattar jag inte varför han inte spenderar tiden på helgen på att umgås med barnen/familjen och storstädar under veckorna när de äldre barnen är i skolan, han gör ju ändå ingenting under veckodagarna?
Varför inte göra något kul med barnen under helgen, och storstäda när de är i skolan?

Tycker också det är sorgligt att det är T som går upp var enda morgon med minsta, när båda föräldrarna är hemma kan man ju turas om att ha sovmorgon?
Man undrar väl också -- om han nu gör en sådär grundlig 10 timmars storstädning där ALLT städas ... var håller barnen till under tiden givet att det är helg och de borde vara hemma.
Och hur lämpligt är det med barn i rummet (om de är hemma) när man springer runt och sprayar fönsterputs i 10 timmar?
Citera
2022-02-14, 10:47
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, normalt börjar barn gå kring ett års ålder - däremot är det ingen indikation på att det är fel om barnet börjar gå lite senare.
De flesta barn går nog före 12 månader -- samtliga mina har gjort det - och då pratar jag inte om staplande steg, utan om att faktiskt gå med viss kontroll utan stöd.

Barnet tycks ha tågång - vilket kommer ge besvär i framtiden och försenar utvecklingen om man inte gör något åt det.
https://streamable.com/uuwblk
Att barn är olika utvecklingsmässigt är helt klart, men med tanke på den brist på engagemang där två vuxna varit hemma borde A haft en bättre motorik och framförallt gång.
Hon har bara fått hänga på höften, när pappisch inte visste hur han skulle klara av att sätta in mat i ugnen, när han skulle vara pappaledig.. när T provade något vikariejobb som uppenbarligen inte var roligt eller nått, eftersom det inte blev något mer med det.
De i min närhet har alla haft barn som de vuxna fått jaga och passa på, de har farit runt som skållade ollon, innan 1 års ålder.
Mina egna har gått innan 1 år, varit tidiga med tal, osv, upptäckarglädje och raseri när man hindrat dem från att riva ut alla skåp i köket etc. Ständig påpassning.
Citera
2022-02-14, 11:03
Medlem
Finnj-vels avatar
Haha kul att Rask igår deklarerade att DET FINNS aliens, och han var förvånad att bara 40% av hans följare trodde på UFOn. Pentagon har nämligen släppt hemliga dokument som bevisar att UFOn existerar, därför finns det aliens och nu lärde vi oss något nytt tror han.

Ufobaronen behöver lära sig att samtliga "bevis" på aliens är fejkade och ett UFO kan lika gärna vara ett vanligt flygplan, definitionen av UFO är just att man inte känner igen objektet, inte att det kommer från yttre rymden.
Citera
2022-02-14, 11:08
Medlem
Dopys avatar
Citat:

Inte enligt Rikshandboken i barnhälsovård, enligt dem
"Beskrivning av typisk motorisk utveckling för barn från 12 månaders ålder.
Barnet förflyttar sig nu självständigt i och ur alla positioner. Det vill säga, barnet kan ta sig från ryggläge via magläge och fyrfota till stående och tillbaka. Barnet tar stöd vid behov.
Barnet går till en början i sidled med stöd av möbler, åt både höger och vänster. Detta är förberedelser för att barnet ska kunna gå själv. När barnet känner sig tillräckligt stadigt släpper det stödet och står några sekunder utan stöd. Nu börjar den självständiga gången närma sig.

Barnet börjar att gå
De flesta barn tar sina första steg mellan 12-15 månaders ålder. Gången är då bredbent med lätt böjda knän och höfter. Under denna period går barnet i snitt 2 368 steg och ramlar 17 gånger i timmen, något som motsvarar ungefär 14 000 steg per dag (69)."

Så enligt denna utvecklas Rask barn helt normalt, kanske dina barn som utvecklades ovanligt snabbt? Eller så kanske du minns fel eftersom dina barn är vuxna idag, var länge sen de var 1 år gamla.

Citat:

Också från Rikshandboken i barnhälsovård ang tågång på barn
"Habituell (vanemässig) tågång är den vanligaste orsaken till tågång och debuterar i samband med gångdebuten. Barnet känner sig ”säkrare” på tå och väljer därför omedvetet detta gångsätt. I vissa fall kvarstår fenomenet i flera år. Hälsenan är inte förkortad och barnet kan stå stilla med foten i golvet samt klarar av att gå på hälarna en kort stund vid uppmaning. Habituell tågång är godartat och försvinner spontant med tiden, ofta i början av skolåldern. "

Citat:
Tågång hos barn kan också bero på autism, och ses då tillsammans med andra symtom på detta. De flesta barn som går på tå har inte autism

Det finns vetenskap ang barn och deras utveckling, vad som är normalt och inte.
Så att du sitter och påstår massa dumheter ang att A utvecklas för sent, och att hon visar tecken på autism, ja då känner jag bara att jag måste uppdatera dig vad forskning säger om barnets utveckling, och att allt du påstår är fel/lögner.
Citera
2022-02-14, 11:24
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Barnet förflyttar sig nu självständigt i och ur alla positioner. Det vill säga, barnet kan ta sig från ryggläge via magläge och fyrfota till stående och tillbaka. Barnet tar stöd vid behov.
Barnet går till en början i sidled med stöd av möbler, åt både höger och vänster. Detta är förberedelser för att barnet ska kunna gå själv. När barnet känner sig tillräckligt stadigt släpper det stödet och står några sekunder utan stöd. Nu börjar den självständiga gången närma sig.

Barnet börjar att gå
De flesta barn tar sina första steg mellan 12-15 månaders ålder. Gången är då bredbent med lätt böjda knän och höfter. Under denna period går barnet i snitt 2 368 steg och ramlar 17 gånger i timmen, något som motsvarar ungefär 14 000 steg per dag (69)."

Så enligt denna utvecklas Rask barn helt normalt, kanske dina barn som utvecklades ovanligt snabbt? Eller så kanske du minns fel eftersom dina barn är vuxna idag, var länge sen de var 1 år gamla.
Det som beskrivs är att det inte finns skäl för oro för att barnen är så sena. INTE att de flesta barn börjar gå så sent - för de gör de inte. De flesta går mellan 10-13 månaders ålder.

Citat:
"Habituell (vanemässig) tågång är den vanligaste orsaken till tågång och debuterar i samband med gångdebuten. Barnet känner sig ”säkrare” på tå och väljer därför omedvetet detta gångsätt. I vissa fall kvarstår fenomenet i flera år. Hälsenan är inte förkortad och barnet kan stå stilla med foten i golvet samt klarar av att gå på hälarna en kort stund vid uppmaning. Habituell tågång är godartat och försvinner spontant med tiden, ofta i början av skolåldern. "

Tågång hos barn kan också bero på autism, [B]och ses då tillsammans med andra symtom[/b] på detta. De flesta barn som går på tå har inte autism
Precis det jag skrev med andra ord.

Citat:
Så att du sitter och påstår massa dumheter ang att A utvecklas för sent, och att hon visar tecken på autism, ja då känner jag bara att jag måste uppdatera dig vad forskning säger om barnets utveckling, och att allt du påstår är fel/lögner.
Hon är sen jämfört med andra barn. Och de flesta med egna barn håller nog med mig i den saken, eftersom de flesta barn i ett års åldern är långt mer aktiva och framåt än hon tycks vara.
Jag har inte skrivit att hon visar tecken på autism, jag har skrivit att tågång kan - men inte behöver vara - ett tidigt tecken på autism... exakt som det du själv citerat med andra ord.

Försök gå ner till en sandlåda eller en öppen förskola och uppdatera dig på hur riktiga barn fungerar föreslår jag.
Senast redigerad av micro113 2022-02-14 kl. 11:37.
Citera
2022-02-14, 11:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Att barn är olika utvecklingsmässigt är helt klart, men med tanke på den brist på engagemang där två vuxna varit hemma borde A haft en bättre motorik och framförallt gång.
Hon har bara fått hänga på höften, när pappisch inte visste hur han skulle klara av att sätta in mat i ugnen, när han skulle vara pappaledig.. när T provade något vikariejobb som uppenbarligen inte var roligt eller nått, eftersom det inte blev något mer med det.
De i min närhet har alla haft barn som de vuxna fått jaga och passa på, de har farit runt som skållade ollon, innan 1 års ålder.
Mina egna har gått innan 1 år, varit tidiga med tal, osv, upptäckarglädje och raseri när man hindrat dem från att riva ut alla skåp i köket etc. Ständig påpassning.

Fast stämmer det inte att hon är ett par månader för tidigt född? Hon hade inte ens varit ett om hon kommit enligt vanlig tid, hon hade varit 10 månader eller något.
Citera
2022-02-14, 11:28
Citat:

Barnet börjar att gå

Tågång hos barn kan också bero på autism, och ses då tillsammans med andra symtom på detta. De flesta barn som går på tå har inte autism

Titta själv
Citera
2022-02-14, 11:31
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Fast stämmer det inte att hon är ett par månader för tidigt född? Hon hade inte ens varit ett om hon kommit enligt vanlig tid, hon hade varit 10 månader eller något.
Min 2 månaders för tidigt födde son, gick vid 10 månader, samt talade. Mina andra gick vid 10 månader de med.
Citera
2022-02-14, 11:43
Medlem
MrsLibras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Titta själv

Klippet visar tydligt att A är väldigt vinglig och ovan på benen för sin ålder. Benstyrkan och balansen släpar ganska rejält. Har jobbat inom området och det är oroväckande.
Får hoppas att deras kontakt på bvc följer upp ordentligt. Kan vara många olika saker som är orsaken. Men i detta fall tror jag det är brist på stimulans och engagerade föräldrar. Att de inte ens har vinterskor på henne utomhus säger mycket. (endast strumpor, och detta finns det mer underlag på än bara ett foto)
Jag tycker inte soc ska ta barnen från dem. Men de borde ge dem föräldrarstöd/utbildning helt klart. Therese är bättre på att se barnen. Men hon verkar dra ett för hårt lass ensam. Rask orkar jag inte ens gå in på. Han borde bara flytta och låta barnen få det bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in