2018-01-20, 21:04
Medlem
Har ett litet lån på 50.000 som jag vill flytta över till en mer "förmånlig bank" och få bättre villkor med lägre månadsavgift och ränta.
Har kollat SBAB där månadskostnaden nästan halveras, samma belopp med en återbetalningstid på 10 år. Inte för att jag kommer behöva 10 år. Mest för månadskostnaden och räntan blir lägre. Kan fortfarande amortera bort hur mycket jag vill och betala bort lånet när som helst.

Känns det som ett bra alternativ?
Jag vill absolut inte byta till SBAB fullt ut, bara låta dem köpa ut mitt lån från Handelsbanken.
Citera
2018-01-21, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
5% avkastning är inga som helst problem att få oavsett marknadsstatus eller ränteläge på börsen.
Redan i januari kommer en stark kandidat till årets Flashbackinlägg. Vi har uppenbarligen hittat gåsen som lägger gyllene ägg!

Till TS: betala snabbt av banklånet och behåll CSN-lånet som endast skrivs upp med statslåneräntan.
Citera
2018-01-22, 20:53
Medlem
Jag ska flytta mitt lån.
Vilken bank har bäst villkor för privatlån? Ränta, möjligheten att amortera mer, osv.
Är det SBAB som gäller?
Citera
2018-01-22, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neret
Har ett litet lån på 50.000 som jag vill flytta över till en mer "förmånlig bank" och få bättre villkor med lägre månadsavgift och ränta.
Har kollat SBAB där månadskostnaden nästan halveras, samma belopp med en återbetalningstid på 10 år. Inte för att jag kommer behöva 10 år. Mest för månadskostnaden och räntan blir lägre. Kan fortfarande amortera bort hur mycket jag vill och betala bort lånet när som helst.

Känns det som ett bra alternativ?
Jag vill absolut inte byta till SBAB fullt ut, bara låta dem köpa ut mitt lån från Handelsbanken.
Om du löser lånet i förtid kommer du få betala en straffavgift för det, så det låter inte som ett klokt val.
Citera
2018-01-22, 21:06
Medlem
Citat:
Jag ska flytta mitt lån.
Vilken bank har bäst villkor för privatlån? Ränta, möjligheten att amortera mer, osv.
Är det SBAB som gäller?
Oftast är det medlemslån som har bäst ränta. Är du med i ett fackförbund så kolla på deras hemsida om de har avtal om medlemslån med en bank. Nästan alla fackförbund har det.
Citera
2018-01-22, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linguas
Nej, tänkte fel. Trodde TS menade att han hade över en miljon i CSN lån. Vet att det finns vissa som har skulder i den storleken, har dock aldrig fått berättat för mig hur man kommer upp i dom beloppen via snik-CSN.

Pluggar man utomlands får man låna mer... vet inte om TS gjort det men det kan vara en anledning.
Citera
2018-01-22, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Om du löser lånet i förtid kommer du få betala en straffavgift för det, så det låter inte som ett klokt val.

Är det sant? Jag frågade ju killen på SBAB och det lät inte som något som kan hända.
Vad är straffet då?

Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Oftast är det medlemslån som har bäst ränta. Är du med i ett fackförbund så kolla på deras hemsida om de har avtal om medlemslån med en bank. Nästan alla fackförbund har det.

Är med i Unionen, har de samarbete?
Citera
2018-01-22, 23:58
Medlem
Citat:
Är det sant? Jag frågade ju killen på SBAB och det lät inte som något som kan hända.
Vad är straffet då?
Ok, men då är det väl inget att tveka på.
Citat:
Är med i Unionen, har de samarbete?
Men skärp dig, det får du banne mig googla själv.
Citera
2018-01-23, 18:37
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Friheten. Jag har haft noll i skulder i snart 25 år, och du kan inte fatta vilken frihetskänsla det är. Höll på att säga att den känslan kan inte köpas för pengar, men det kan den: Om man amorterar/löser lånen! Även lågräntelån behöver betalas, och framtiden är osäker. Lågkonjunktur etc. etc. bakom hörnet. Högre ränta vore bra, åtminstone som en piska för att få folk att amortera.

Hör folk gräla på ICA om pengar, antar att de är belånade över skorstenen. Myser över min egen situation då.

Det är din högst personliga åsikt utefter hur du är som person. Personligen kan jag leva med att veta att jag kan betala av studielånet utan att för sakens skull lägga mina sparpengar på att verkligen göra det, jag går inte och ältar det och mår dåligt över det.

Men finns givetvis andra personer som är precis som du som går och oroar sig för allt möjligt vilket skapar tantekgångar som kväver frihetskänslan. En ordnad ekonomi är det bästa där man vet vilka utgifter man har varje månad och vad man behöver betala, då behöver man inte känna sig som i ett fängelse trots att man har lån.
Citera
2018-01-23, 18:46
Citat:
Känns som att jag har bestämt mig för att låta CSN-lånet vara. Även om det vore skönt att bli av med så är det 100-150.000 som kan investeras i boende istället. Det är rätt mycket slit för att "bara" bli skuldfri och sen ändå behöva börja om på typ noll. Däremot överväger jag att döda det "lilla banklånet".

Även om jag i dagsläget har en billig hyresrätt i stan så kommer jag nån gång vilja investera i en lägenhet eller liknande. Om man har tur och det finns möjlighet till ombildning så kommer jag ändå inte behöva handpenning alá 15% av 3 miljoner eftersom man ofta får en chans att köpa till under marknadsvärde. Med det sagt sker inte särskilt många ombildningar längre heller.

CSN lånet betalar du på tills du är 65år, går alltså inte att få längre återbetalningstid på i princip något annat lån överhuvudtaget. Betalar du månadsvis så innebär det väldigt små återbetalningar. Finns inte en enda anledning i helvetet att amortera av på det lånet, med samtidigt låg ränta. Bara sätta skiten på månadsbetalning autogiro och låta det vara.
Citera
2018-01-23, 18:49
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Det är din högst personliga åsikt utefter hur du är som person. Personligen kan jag leva med att veta att jag kan betala av studielånet utan att för sakens skull lägga mina sparpengar på att verkligen göra det, jag går inte och ältar det och mår dåligt över det.

Men finns givetvis andra personer som är precis som du som går och oroar sig för allt möjligt vilket skapar tantekgångar som kväver frihetskänslan. En ordnad ekonomi är det bästa där man vet vilka utgifter man har varje månad och vad man behöver betala, då behöver man inte känna sig som i ett fängelse trots att man har lån.

Ja, givetvis utgår de flesta av oss utifrån våra personliga erfarenheter när vi diskuterar och ger råd gällande olika frågor. Min personliga erfarenhet är att det har varit mycket givande (för mig) de sista tjugofem åren /kvartsseklet att varit både skuldfri och därigenom nästan ekonomiskt oberoende. Pengarna trillar in och räcker samt blir över.

"Triss" (skraplotten) hade ett tag en reklamkampanj där någon vanlig "svensson" tydligen skrapat fram en triss-vinst, och gick in till chefen och sa "jag skiter i det här". En sådan känsla (och möjlighet att göra) har jag haft i ett kvarts sekel. Mer än ett kvarts sekel, åren går.. Har alltså inte oroat mig särdeles mycket sedan finanskrisen. (1990-talets finanskris då alltså).

Viss oro är dock alltid bra, för överlevnaden.
Senast redigerad av kraftfoder 2018-01-23 kl. 18:59.
Citera
2018-01-23, 19:17
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
CSN lånet betalar du på tills du är 65år, går alltså inte att få längre återbetalningstid på i princip något annat lån överhuvudtaget. Betalar du månadsvis så innebär det väldigt små återbetalningar. Finns inte en enda anledning i helvetet att amortera av på det lånet, med samtidigt låg ränta. Bara sätta skiten på månadsbetalning autogiro och låta det vara.

Beror lite på vilket CSN-lån som det snackas om. "Modernare" CSN-lån verkar inte avskrivas när låntagaren fyller 65 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in