Citat:
Ursprungligen postat av
kavalen2
Det är din högst personliga åsikt utefter hur du är som person. Personligen kan jag leva med att veta att jag kan betala av studielånet utan att för sakens skull lägga mina sparpengar på att verkligen göra det, jag går inte och ältar det och mår dåligt över det.
Men finns givetvis andra personer som är precis som du som går och oroar sig för allt möjligt vilket skapar tantekgångar som kväver frihetskänslan. En ordnad ekonomi är det bästa där man vet vilka utgifter man har varje månad och vad man behöver betala, då behöver man inte känna sig som i ett fängelse trots att man har lån.
Ja, givetvis utgår de flesta av oss utifrån våra personliga erfarenheter när vi diskuterar och ger råd gällande olika frågor. Min personliga erfarenhet är att det har varit mycket givande (för mig) de sista tjugofem åren /kvartsseklet att varit både skuldfri och därigenom nästan ekonomiskt oberoende. Pengarna trillar in och räcker samt blir över.
"Triss" (skraplotten) hade ett tag en reklamkampanj där någon vanlig "svensson" tydligen skrapat fram en triss-vinst, och gick in till chefen och sa "jag skiter i det här". En sådan känsla (och möjlighet att göra) har jag haft i ett kvarts sekel. Mer än ett kvarts sekel, åren går.. Har alltså inte oroat mig särdeles mycket sedan finanskrisen. (1990-talets finanskris då alltså).
Viss oro är dock alltid bra, för överlevnaden.