Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-06, 21:25
  #229
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Fast om han inte flyttar till Danmark har han en marginalskatt på vaddå? 60%? Då har man 7 mille kvar. Fast man klarar väl sig på 30 papp i månaden också.. Men man kanske vill ha en bil, en ordinär kärra kostar runt 300-450 papp, vill han bo i en normalvilla i Sthlmstrakten 8-10 mille. Det blir dessvärre inte så mycket kvar om man inte lever som en kyrkråtta.
Kapital beskattas inte som lön.
Citera
2018-05-06, 21:37
  #230
Medlem
JBernards avatar
Sorry, my mistake. Dumstrut påtagen.

Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Marginalskatt på inkomst av kapital. Det var nåt nytt

Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Kapital beskattas inte som lön.

Edit: Fast det försvinner runt 5 miljoner i skatter i vilket fall. Trist för TS.
__________________
Senast redigerad av JBernard 2018-05-06 kl. 21:41. Anledning: Tillägg
Citera
2018-05-07, 07:32
  #231
Medlem
Ni kan glömma Danmark o andra sätt för att minska skatt för TS har genom köp o försäljningar redan utlöst skatt.
Extremt mycket tyckande i tråden men väldigt fel faktamässigt.
Citera
2018-05-07, 22:28
  #232
Medlem
416.5hps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidius
Har tjänat ihop drygt 18 miljoner SEK på kryptovalutor och tänker ta ut en del pengar nu, började investera 2014.

Välkommen i klubben! Jag har gjort ungefär samma goda investering som du, du kan läsa lite mer i min egen tråd här.

Mina råd till dig:
  • Fortsätt att plugga, och vårda väl dina relationer med dina kurskamrater. Universitetstiden är för många den sista tiden i livet man träffar riktiga vänner. Du är dessutom mycket fri att disponera din egen tid, och har energi kvar att leva livet på kvällar och helger. Om du någonsin går över till ett heltidsjobb kommer du att märka att det suger energi ur dig på ett helt annat sätt än studierna.
  • Som student har du rätt långt sommarlov. Passa på att unna dig en resa eller något annat som du tycker är roligt. Ta med dig en eller flera vänner, men allra helst ska de kunna betala för sig själva. Om det är du som står för kalaset kommer er relation att bli skev.
  • Plocka ut en stor del av pengarna i kontanter och skatta loss dem. Placera dem långsiktigt så att du har en pengamaskin som kan försörja dig resten av livet. Mellan tummen och pekfingret kan du räkna med att konsumera 3-4% av kapitalet per år utan att det minskar.
  • Du läser Industriell ekonomi. På ditt universitet finns det säkerligen en finansklubb eller liknande där du kan lära dig massor om hur man kan förvalta en förmögenhet. Kanske finns det till och med en finansiell inriktning på ditt program?
  • Så småningom träffar du nog en tjej och vill bilda familj. Tror du att du själv kan leva ett bekymmersfritt caféliv samtidigt som din fru jobbar 8-17 med fem veckors semester per år? Eller räcker pengarna för att försörja er båda?
  • Håll dina rikedomar för dig själv, annars kommer du att få en massa falska vänner omkring dig som egentligen bara vill åt dina pengar.
Citera
2018-05-11, 13:34
  #233
Medlem
Mitt tips till dig är att göra klart utbildningen så du åtminstone har någon grund att stå på om allt skiter sig. Jag gjorde det misstaget. Blev dollarmiljonär i ung ålder och valde därför att hoppa av min juridikutbildning, jag jobbade ingenting heller och efter några år så tog girigheten över, 5 miljoner var inte tillräckligt, 10 miljoner var inte tillräckligt och tillslut så sket det sig, nu har jag istället 5 mnkr i skulder, ingen utbildning och ingen jobberfarenhet. Jag säger inte att detta kommer hända dig men det är farligt att bli rik när man är ung för man lär sig inte värdet av pengar, man ser bara siffror. Du tänker säkert, äsch, 18 miljoner, det är väl omöjligt att förlora men sanningen är att du kan bränna 18 mnkr lika kvickt som en tjugolapp och tyvärr är det ganska vanligt i just dessa situationer. Plugga klart!
Citera
2018-05-29, 09:56
  #234
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
investera, spara å låt pengarna växa så kanske du kan ta ut en slant varje år istället men självklart ska du lyxa lite också! Annars, plugga till det du vill..18 mille räcker inte jättelångt om du i framtiden ska köpa bostad/hus plus bil(ar) samt kids..

Otroligt, vad många brända idioter det finns i sådana här ekonomitrådar. Den, som lyckas gå från 18 miljoner till luspank, är helt enkelt sinnesslö.

Tii Ts skulle jag ge råden:

- Var försiktig med ditt umgänge. Det kan nog bli svårt att förbli vän med personer med liten eller ingen förmögenhet. Även nya "vänner" bör du se upp med. Det kommer att finnas många, som vill utnyttja dig - även kvinnor, givetvis.

- Skaffa inte onödigt dyra vanor. Det skadar aldrig att vara ekonomisk och jämföra priser. Även om du har råd med femstjärnigt hotell, är det knappast en nödvändighet. Därmed inte sagt, att du bör bli en snåljåp, men balans är viktigt. Gör en budget för varje månad och år.

- Ägna dig åt det som intresserar dig. Är du intresserad av din högskoleutbildning, slutför den - men tvinga dig inte igenom studierna.

- Människor är olika, men många skulle nog inte stoppa för att leva utanför samhället, utan fasta arbetsrutiner/högskolestudier eller liknande att fylla dagen med. Hör du till dem, som utgör undantagen?

- Placera pengarna väl. Undvik att spekulera med stora belopp! Köp en del fast egendom, en del dollar, en del fysiskt guld o.s.v.

- Gillar du alkohol eller narkotika? Håll dig borta från bådadera.
Citera
2018-05-29, 21:15
  #235
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Otroligt, vad många brända idioter det finns i sådana här ekonomitrådar. Den, som lyckas gå från 18 miljoner till luspank, är helt enkelt sinnesslö.
Genom tiderna har enorma förmögenheter byggts upp och förlorats och så kommer det att förbli. Alla de som genom tiderna sett sina rikedomar försvinna har inte varit sinnesslöa idioter. De är bara en del av ett evigt kretslopp där gud skapat döden och de sju dödssynderna för att omfördela rikedom.
Citera
2018-05-29, 21:27
  #236
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Genom tiderna har enorma förmögenheter byggts upp och förlorats och så kommer det att förbli. Alla de som genom tiderna sett sina rikedomar försvinna har inte varit sinnesslöa idioter. De är bara en del av ett evigt kretslopp där gud skapat döden och de sju dödssynderna för att omfördela rikedom.

Gud kan vi väl lämna utanför detta!? Jag står fast vid det jag skrev: lyckas man förinta en förmögenhet på 18 Mkr, är man inte vidare klipsk.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback