Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-15, 12:19
  #13
Medlem
Du kan ge mig 200.000 eller så ifall du känner att du inte vet vad du vill göra med pengarna. Personligen skulle jag förmodligen ta ett år helt ledigt och resa jorden runt(ingen knullresa för min del utan skulle vilja se kinesiskamuren, pyramiderna, Amazonas osv). Efter det? Vem vet skulle nog starta upp något eget, en liten butik eller liknande.

(Skadar ju inte att drömma)
Citera
2018-01-15, 12:21
  #14
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidius
Har funderat kring detta. Väldigt kluven.


Nja, egentligen inte om jag ska vara ärlig. Sverige är ett av de ytterst få länder i världen där man ser ned på rika och de som har de bättre ställt. Man skyller på omständigheter utom ens egen kontroll istället för sina livsval. Har dock varit noga att med att inte berätta för någon om mina tillgångar, det ställer bara still problem, inte ens mina föräldrar vet hur mycket pengar jag har.

Du tänker helt rätt som inte berättar för någon, gör inte det.

Ingenting hindrar dig att komma tillbaka till Sverige senare. Men med dom summorna som du har så hade jag definitivt hålt mig borta från Sverige ett tag.
Citera
2018-01-15, 12:26
  #15
Medlem
Köp guld investera i fastigheter utomlands. Slösa inte på materiella saker tänk smart. Visst kan du unna dig lite.
Citera
2018-01-15, 12:29
  #16
Medlem
psykotiskpsykiatrikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidius
Jag går första året på universitetet, civilingenjör i industriell ekonomi, har klarat samtliga tentor hittills men jag tänker hoppa av nu när jag får ut mina pengar. [...] Tanken att starta eget företag har slagit mig, har ju ett skapligt startkapital, men har inte en blekaste aning om vilken typ av verksamhet jag i så fall skulle bedriva.
Ska du starta eget är det ju jävligt puckat att försöka göra det utan något att erbjuda. Läs klart och utgå därifrån.
Citera
2018-01-15, 12:34
  #17
Medlem
Foruejsonlys avatar
Om nu tråden är äkta, så hade jag alla dar i veckan lagt ett år i danmark för att slippa skatten. Inte bara för pengarnas skull, utan kanske mer för vetskapen att de miljonerna i skatt kommer hjälpa staten att skyffla in ytterligare ett gäng hazarer!
__________________
Senast redigerad av Foruejsonly 2018-01-15 kl. 12:41.
Citera
2018-01-15, 12:49
  #18
Medlem
frdks avatar
Tror bestämt TS har läst ett par nollor för mycket.

• Har man gjort en så bra karriär så skapar man inte en tråd för att skryta om det och prata om vad man ska göra med "modellhoror", faller utanför karaktärsbilden..
• Sen för att få sån vinst behöver man kapital att investera från början.. sparat ihop ditt barnbidrag och investerat? ger på sin höjd 100k-180k i möjlig utväxling med tanke på kursökningen. Att du har ett par miljoner liggande att av ren galenskap kasta in på gamlbing för 3 år sen tror jag ingen köper
• Sen är TS diskussions historik en klassiker för en användare som hoppar runt mellan konton.

Visst är det kul tanke, finns säkert de som gjort en bra resa.
men inte här. ta tråden för vad det är gott folk.
Citera
2018-01-15, 12:50
  #19
Medlem
Vidiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Du investerar i indexfonder eller andra fonder med majoriteten (KF/ISK konto). Och resten har du det gott med.
Precis.

Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAbbe
Köp guld investera i fastigheter utomlands. Slösa inte på materiella saker tänk smart. Visst kan du unna dig lite.
Jo, tänker försöka förvalta pengarna på bästa sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av psykotiskpsykiatriker
Ska du starta eget är det ju jävligt puckat att försöka göra det utan något att erbjuda. Läs klart och utgå därifrån.
Fast du är väl klok nog att förstå att det är betydligt effektivare och smartare att i så fall studera det givna området på egen hand. Otroligt ineffektivt att gå en 5-årig utbildning där jag studerar kemi och matematik om jag vet vad för företag jag vill starta, när jag kan specifikt studera branschen och området själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Foruejsonly
Om nu tråden är äkta, så hade jag alla dar i veckan lagt ett år i danmark för att slippa skatten. Inte bara för pengarnas skull, utan kanske mer för vetskapen att de miljonerna kommer hjälpa staten att skyffla in ytterligare ett gäng hazarer!
Haha, är det så?

https://i.imgur.com/ddzSGyd.jpg
Bevis på att jag har 20,8 BTC i värde på Binance (det jag för tillfället tradear med).
__________________
Senast redigerad av Vidius 2018-01-15 kl. 12:53.
Citera
2018-01-15, 12:50
  #20
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidius
Tänkte dela med mig lite om mig själv.

Har tjänat ihop drygt 18 miljoner SEK på kryptovalutor och tänker ta ut en del pengar nu, började investera 2014. Kommer stanna kvar i spelet och fortsätta investera men tänker ta ut ungefär 75%. Givetvis så kommer staten få sin del av kakan, har pratat med en revisor som kommer hjälpa mig med skatten. Finns väl tyvärr inte så många andra alternativ än att bidra till "välfärden" om jag nu inte är villig att flytta till Danmark under ett års tid (ingen skatt på vinter i kryptovalutor där).

Som jag nämnde i titeln är jag 19 år gammal. Jag går första året på universitetet, civilingenjör i industriell ekonomi, har klarat samtliga tentor hittills men jag tänker hoppa av nu när jag får ut mina pengar. Känns knappast värt att utbilda mig när jag har så mycket pengar. Men vad ska jag göra? Resa runt och knulla modellhoror låter lockande, men det blir väl långtråkigt efter ett tag? Jag vill hitta något som ger mig mening, arbeta med någonting som intresserar mig, något som gör att jag vill kliva upp från sängen på morgonen. Jag vill skapa och bidra med någonting, men jag vet inte vad. Tanken att starta eget företag har slagit mig, har ju ett skapligt startkapital, men har inte en blekaste aning om vilken typ av verksamhet jag i så fall skulle bedriva.

Hjäälp

Om du tycker det du studerar är roligt så varför inte fortsätta?

Håll dig borta från saker som drar sjukt mycket pengar, och framförallt från droger och annan skit. 18 miljoner är mycket pengar, men kan ta slut innan du vet ordet av.

Jag hade lagt undan typ 5 millar på ett "rör absolut inte"-konto ifall allting skulle skita sig någon dag. Sen hade jag försökt ta ut en del och sen fortsatt investera lite.

Spela dina kort smart och satsa inte på jätteonödiga grejor. Lev som du gjort förr, lyxa till det ibland. Du kommer inse att pengar inte gör dig lyckligare om du bara köper och köper. Hjärnans belöningssystem fungerar som så att du måste må lite dåligt för att sedan få må bra.

Kul att du blivit miljonär, men tänk väl hur och vad du spenderar pengarna på. Innan du vet ordet av kan alla kulor vara borta. Man vet aldrig vad som händer i livet.
Citera
2018-01-15, 12:51
  #21
Avstängd
creepingdeaths avatar
18 miljoner är faktiskt exakt på öret den summa som notch gett i dricks under åren som gått efter att han sålde minecraft.
Citera
2018-01-15, 12:52
  #22
Medlem
Sikkans avatar
investera, spara å låt pengarna växa så kanske du kan ta ut en slant varje år istället men självklart ska du lyxa lite också! Annars, plugga till det du vill..18 mille räcker inte jättelångt om du i framtiden ska köpa bostad/hus plus bil(ar) samt kids..
Citera
2018-01-15, 12:57
  #23
Medlem
Så jävla snyggt!

Mitt råd; fortsätt studera. Det är inte alltid roligt - men du kommer att växa. Du kommer att växa av jobbet som krävs. Tjugo miljoner är ingenting, en civilingenjörsexamen smäller högre.

Tro mig - livet är inte alltid roligt. Du behöver balans mellan nöjen och ansträngning.

Återigen, så jävla häftigt och lycka till.
Citera
2018-01-15, 13:01
  #24
Medlem
torrenttobbes avatar
Kul TS, bra jobbat!
Själv kom man in lite för sent i gamet, har lite blandat mellan etherium och EOS. för tillfället blir jag fattigare för var dag men jag hoppas på long game.
Personligen så hade jag flyttat till Köpenhamn ett år, bra festa, trevlig stad och du slipper ge pengar till staten. Staten är din fiende, dom vill ha alla dina pengar kom ihåg det!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback