Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-14, 13:50
  #1
Avstängd
Då boxare tränare magpartierna tvångsmässigt för att mottaga stryk mot magen, innebär det att de är härdningsmässigt redo för slag utan handskar eller krävs det specialfokus?

Nyfiken bara.
__________________
Senast redigerad av Optimisering 2018-01-14 kl. 13:53.
Citera
2018-01-14, 17:06
  #2
Medlem
Det är ingen större skillnad.
Citera
2018-01-14, 20:17
  #3
Medlem
Silver.Swe.s avatar
NB att en boxare kan ett kroppsslag på 'riktigt' också, inte bara när någon med färgglada bälten ropar "klara, färdiga, slå!"
Citera
2018-01-14, 20:20
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
NB att en boxare kan ett kroppsslag på 'riktigt' också, inte bara när någon med färgglada bälten ropar "klara, färdiga, slå!"

Vad snackar du om?
Citera
2018-01-14, 20:40
  #5
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optimisering
Vad snackar du om?

Jag 'snackar' om att i boxning så kommer det slag flygandes emot kroppen hela 'hela' tiden. Rätta mig om jag har fel. Men när man tävlar i karate o dyl pyjamaskampsporter så kommer kroppsslagen knappast haglande, och knappast inte utan att man är förvarnad..

Att ta kroppssmällar på kommando och ta kroppssmällar samtidigt som man ska ta ett andetag/vara oförberedd är två helt skilda saker.
Citera
2018-01-14, 20:47
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
Jag 'snackar' om att i boxning så kommer det slag flygandes emot kroppen hela 'hela' tiden. Rätta mig om jag har fel. Men när man tävlar i karate o dyl pyjamaskampsporter så kommer kroppsslagen knappast haglande, och knappast inte utan att man är förvarnad..

Att ta kroppssmällar på kommando och ta kroppssmällar samtidigt som man ska ta ett andetag/vara oförberedd är två helt skilda saker.

Du har fel. Kyokushin är knockdown-karate som är kontinuerlig utan avbrott och utan handskar.
__________________
Senast redigerad av Optimisering 2018-01-14 kl. 20:50.
Citera
2018-01-14, 21:03
  #7
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
Jag 'snackar' om att i boxning så kommer det slag flygandes emot kroppen hela 'hela' tiden. Rätta mig om jag har fel. Men när man tävlar i karate o dyl pyjamaskampsporter så kommer kroppsslagen knappast haglande, och knappast inte utan att man är förvarnad..

Att ta kroppssmällar på kommando och ta kroppssmällar samtidigt som man ska ta ett andetag/vara oförberedd är två helt skilda saker.

Det finns visserligen poängkarate som shotokan men kyokushin är ju känd som "den enda/bland de få vettiga stilar karate". Förutom avsaknad av slag mot huvud är stilen rätt ba stående.

TS: varför skulle boxare ha problem med magen, utöver att träffytan har blivit mindre? Upplevs samma problem med mma handskar isf?
Citera
2018-01-14, 21:13
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av one_size

TS: varför skulle boxare ha problem med magen, utöver att träffytan har blivit mindre? Upplevs samma problem med mma handskar isf?

För att det gör mer ont med bara knogar jämfört med handskar. Mer kraft som alstras med bara knogar också. Handskar har en viss avstötande effekt på kraften i slaget.
Citera
2018-01-14, 21:39
  #9
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optimisering
För att det gör mer ont med bara knogar jämfört med handskar. Mer kraft som alstras med bara knogar också. Handskar har en viss avstötande effekt på kraften i slaget.

Att träffytan är mindre och därmed kan kännas mer köper jag men att man skulle generera mer kraft i praktiken utan handskar är nog tveksamt, det är ju med handskar och bindor som man verkligen kan ta i för kung och fosterland. Slår med bar näve kan nog med liknande teknik gå dåligt för båda parterna. Detta gäller dock oftast när man pratar om att slå i skallen, hårt mot hårt, medan magen och till viss del bröstet är bra mycket mjukare kroppsdelar så det kanske kan vara lättare att ta i då.

Så jag personligen skulle gärna se om den nakna näven verkligen genererar så mycket mera kraft i praktiken mot andra kroppsdelar än huvud, men jag tror att slaget kommer göra ont på ett annat sätt.
Citera
2018-01-14, 21:56
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av one_size
Att träffytan är mindre och därmed kan kännas mer köper jag men att man skulle generera mer kraft i praktiken utan handskar är nog tveksamt, det är ju med handskar och bindor som man verkligen kan ta i för kung och fosterland.

Grejen är att kyokushinkillarna härdar knogarna just för att kunna slå för fosterland med bara knogar utan att bryta ben på händerna.

Beträffande din skepticism bara knogar vs handskar, se detta testet på Bas Rutten:

https://www.youtube.com/watch?v=wRmOOWPTRBs
Citera
2018-01-14, 22:06
  #11
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optimisering
Grejen är att kyokushinkillarna härdar knogarna just för att kunna slå för fosterland med bara knogar utan att bryta ben på händerna.

Beträffande din skepticism bara knogar vs handskar, se detta testet på Bas Rutten:

https://www.youtube.com/watch?v=wRmOOWPTRBs

Jag såg just detta klippet, tänkte posta den som just exempel på teori vs praktik: högre kraft i slaget utan handskar men mycket större risk för skador på knogar och handen. Återigen är det huvud som gäller, vilket kan förklara varför kyokushin, och andra bare knuckle stilar, undviker slag mot huvud. Skyddet som handskar (+ lindor) ger är ju främst för den som slår.

Intressant att skillnaden mellan mma och boxningshandskar inte var så stor dock, trodde att de skulle vara närmare naken näve men hade fel där. Men hur härdar man mage utöver att vänja sig vid att smärtan är lite annorlunda? Tror fortfarande att det största problemet för boxaren är att slå, inte att ta emot slag i kroppen.
Citera
2018-01-14, 22:19
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av one_size
Jag såg just detta klippet, tänkte posta den som just exempel på teori vs praktik: högre kraft i slaget utan handskar men mycket större risk för skador på knogar och handen. Återigen är det huvud som gäller, vilket kan förklara varför kyokushin, och andra bare knuckle stilar, undviker slag mot huvud. Skyddet som handskar (+ lindor) ger är ju främst för den som slår.

Intressant att skillnaden mellan mma och boxningshandskar inte var så stor dock, trodde att de skulle vara närmare naken näve men hade fel där. Men hur härdar man mage utöver att vänja sig vid att smärtan är lite annorlunda? Tror fortfarande att det största problemet för boxaren är att slå, inte att ta emot slag i kroppen.

Man härdar genom att utsätta sig för det månadsvis. Precis som thaiboxarna härdar sina ben för att klara av låga sparkar. Boxaren får självklart problem med kyokushinregler, men låter du oss slå mot ansiktet så räcker det med ett välriktat slag mot en karatekilles nylle och det är godnatt i stugan. Se bara på K1 där de blev knockade med ansiktsslag innan de började träna boxning som komplement. Lära sig hur man rör på huvudet, vänja sig vid inkommande ansiktsslag etc Sådan träning är begränsad i Kyokushin då deras regler ser ut som de gör. Vissa mindre organisationer inom Kyokushin har dock regler med boxningshandskar och slag mot huvudet. Men då liknar det mest hafsig kickboxning
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback