2018-01-13, 14:51
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Alternativt gå till banken och få en ny .. Varför krångla till det ?
Citera
2018-01-13, 14:53
Medlem
Zaedrewss avatar
Tror inte det går att beställa utan man måste fysiskt bege sig till banken för att få en ny. Där får man då välja vilken pin-kod man ska ha. Åtminstone har det alltid varit så man själv fått agerat då Swedbank-dosan gett upp. Dock funkar det ju numera med Mobil Bank-ID att logga in så har inte använt den nuvarande dosan på rätt länge.
Citera
2018-01-13, 14:58
Medlem
King-kuntaas avatar
Citat:
Byte av batteri
Batteriet kan ej bytas utan är tänkt att hålla hela dosans liv.
När batteriet börjar ta slut visas texten "BATT5" i övre delen av fönstret. Siffran 5 räknas sedan ned till 0 och då är batteriet slut. Vid normalanvändning är det drygt en månad från den första varningen tills batteriet är slut. Kontakta därför ditt bankkontor när du får första varningen för att byta till en ny dosa.
https://hjalp.swedbank.se/logga-in/l...dosa/index.htm
Citera
2018-01-13, 15:09
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Alternativt gå till banken och få en ny .. Varför krångla till det ?

Har Swedbank kontor på Filippinerna?
Citera
2018-01-13, 15:12
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Har Swedbank kontor på Filippinerna?

Hahaha .. Missade helt att han/hon var på Filippinerna
Delar ut en till mig själv
Citera
2018-01-13, 15:15
Medlem
sinistrals avatar
I de fall bandosan kan skickas brukar det enbart vara till folkbokföringsadressen.
Citera
2018-01-13, 15:24
Medlem
Zaedrewss avatar
Det ska dock kunna gå. Hittade detta i en FB-tråd om att få en ny dosa.

Citat:
X Hej jag skriver för min väns vägnar, hon blev bestulen på hela sitt bagage i utlandet, inklusive sin bankdosa och kan inte ta ut pengar eller komma åt sitt konto på något sätt. Värt att nämna är att hon är ute på en långresa på andra sidan jordklotet. När hon frågade er kundservice om hon kunde få någon hjälp/få en ny dosa så var svaret att hon måste komma in på något av Swedbanks kontor vilket inte är möjligt. Går det att ordna på något annat sätt?

Swedbank Sverige Hej Daniel! Vilken knivig situation! Om det är så att din vän har en 5-siffrig personlig kod till vår telefontjänst så kan hon kontakta Kundcenter Privat dygnet runt på +46 771-22 11 22 för att få hjälp med de allra flesta bankärenden.
Är det så att hon inte har en kod till telefontjänsten rekommenderar jag att hon kontaktar Kortservice Utland för att se om de har möjlighet att hjälpa till med nödkontanter i utlandet. Kortservice Utland har också öppet dygnet runt och nås på +46 8-411 10 20. /

Swedbank Sverige Daniel: När det gäller säkerhetsdosan så kan hon få hjälp via telefon om hon har vår telefontjänst aktiverad och ringer oss på +46 771 22 11 22 med sitt personnummer och koden för telefonbanken, för att beställa ny säkerhetsdosa till adress i utlandet.

I annat fall så kan hon som vi skrev tidigare ringa Kortservice Utland på +46 8 411 10 20 för vidare hjälp med Kortbeställning och eventuellt nödkontanter till utlandet. /Mattias
Citera
2018-01-13, 16:28
Medlem
welcometorealitys avatar
Är det folk som använder bankdosor fortfarande?

Svenska Ambassaden kanske kan hjälpa dig.Tråkigt att man har en bankdosa fortfarande istället för ett Mobilt-Bank ID.Jag har inte använd dosan på flera år men den funkar fortfarande.
Citera
2018-01-13, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Näe jag vet ju att det är 100% batteriet som är dött,
Hade jag vetat om det funkade att ringa telefonbanken då hade jag gjort det
och beställt 1 oavsett om den bara kommer till min adress,
Där kan mitt x vidarebefodra den banken kan ställa frågor till mig och få svaren dom vill ha

Det är ju helt omöjligt att läsa och förstå dina inlägg. Helt omöjligt.
Citera
2018-01-13, 16:39
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Är det folk som använder bankdosor fortfarande?

Oh ja, it's the ONLY way to go, iaf för oss som sätter säkerhet före bekvämlighet.
("vill en rånare komma åt mitt bankkonto, så måste han först invadera mitt hem"-metodologi)

Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Tråkigt att man har en bankdosa fortfarande istället för ett Mobilt-Bank ID.

I Sverige är det bara ungdomar som blir rånade på alla sina pengar via sin mobila bankåtkomst och alla transaktioner samt målvakter är oftast fullt spårbara..

Men, i Dutertes Filippinerna är det nog säkerhetsmässigt smartare att INTE ha sitt livs besparingar tillgängliga i "plånboken". Iaf som utlänning.
Citera
2018-01-13, 16:48
Medlem
Tripportreats avatar
Slutar aldrig förvånas över hur inkaplaba en del är, i det här fallet börjar du såklart med att kontakta din bank och förklarar läget, därefter kan du överväga nästa steg.

Jag tror dock att du i de flesta fall behöver kunna infinna dig fysiskt på bankkontoret för att få en ny dosa så det lär bli knivigt, men det är fortfarande där du börjar såklart. Hur kan du inte koppla det?

//tripportreat
Senast redigerad av Tripportreat 2018-01-13 kl. 16:51.
Citera
2018-01-13, 16:56
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Oh ja, it's the ONLY way to go, iaf för oss som sätter säkerhet före bekvämlighet.
("vill en rånare komma åt mitt bankkonto, så måste han först invadera mitt hem"-metodologi)

I Sverige är det bara ungdomar som blir rånade på alla sina pengar via sin mobila bankåtkomst och alla transaktioner samt målvakter är oftast fullt spårbara..

Men, i Dutertes Filippinerna är det nog säkerhetsmässigt smartare att INTE ha sitt livs besparingar tillgängliga i "plånboken". Iaf som utlänning.

Ja du tänker så, jag tänker mera på bekvämligheten.Du har ju en 6 siffrig kod på ditt Mobilt Bank-ID.Men sen har du t.e.x bara en fyrsiffrig kod till ditt Mastercard t.e.x.Men visst, det är ju säkrare att hålla på med dosan hemma.Men mycket krångligare när man inser hur smidigt det går med Mobilt Bank-ID att godkänna med mera.

Men detta handlar om TS problem nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in