• 3
  • 4
2018-01-13, 17:17
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Jag har läst det med och misstänker att sådant är fallet

Är det kortläsaren som är kass? Har du Swedbank så fungerar det med exempelvis SEB kortläsaren. Annars prova valfri läsare, kanske en usb-ansluten kan fungera.
Citera
2018-01-13, 17:37
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Ja du tänker så, jag tänker mera på bekvämligheten.Du har ju en 6 siffrig kod på ditt Mobilt Bank-ID.

På Filippinerna har rånaren 15 skott i sitt magasin. Du har två knän och två armbågar och som endast kräver 4 av dessa femton skott för att motivera dig att ge upp den koden. How long can you go?

Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Men detta handlar om TS problem nu.

Indeed, och i TS fall så är mobilt bank-id troligtvis inte ett alternativ.

---

Men som många redan påpekat i tråden:

Ring till deras utlandskundtjänst och hör efter. De har säkert redan färdiga lösningar för problem likt ditt då det bor en himla massa svenskar utomlands och som av olika anledningar även vill ha sina svenska konton kvar och tillgängliga.
Citera
2018-01-13, 17:54
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
På Filippinerna har rånaren 15 skott i sitt magasin. Du har två knän och två armbågar och som endast kräver 4 av dessa femton skott för att motivera dig att ge upp den koden. How long can you go?

Hehe visst är det så.Det har en tuffare klimat där.Ha en fin kväll nu!
Citera
2018-01-13, 18:47
Medlem
UNPROFORs avatar
Tvivlar på att banken kommer att skicka den till F ilippinerna, tror det räknas som värdehandling och inte får skickas till en adress utanför norden.

Du får helt enkelt sluta rasblanda och dra hem och hämta den.
Citera
2018-01-13, 19:15
Medlem
Jag vet att bank I'D kräver att man e på plats o legitimerar sig själv. Inte ens fullmakt räcker, de är stenhårda
Citera
2018-01-13, 19:16
Medlem
Hurt-Åkes avatar
"Till Asien" menade du alltså.
Citera
2018-01-13, 19:18
Medlem
SophieNeveus avatar
Jag kunde inte få ett nytt bankkort skickat till mig när jag bodde i Spanien, vet dock inte hur det är med bankdosa. Det du kan göra dock är att beställa en ny dosa som en anhörig hämtar ut åt dig på banken och sedan i sin tur skickar den ner till dig.
Citera
2018-01-13, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Jag har läst det med och misstänker att sådant är fallet

Det stämmer. Numera använder Swedbanks kunder säkerhetsdosor som inte har utbytbart batteri. När batteriet är slut måste du byta hela dosan. Och detta kan du bara göra på ditt Swedbank-kontor. Personligen. Swedbank skickar inga nya dosor någonstans. Du måste ovillkorligen uppsöka ditt Swedbankkontor och hämta ut din nya dosa, i egen hög person. Ett alternativ är ju att du skippar dosan och kör med Bank-ID, istället.
Citera
2018-01-13, 22:30
Medlem
Eko-nomens avatar
Tänkte att jag hoppar in här och spoilar diskussionerna!

När det gäller säkerhetsdosorna i Swedbank och Sparbankerna så är de personliga och kan därför inte kvitteras ut av annan person än den vars personnummer den är ansluten på, av säkerhetsskäl såklart.

När det gäller utomlands boende så kan banken, om du har möjlighet att legitimera dig mot deras telefonbank med personlig kod eller mob BankID, skicka en spärrad säkerhetsdosa till dig i utlandet.

När du har fått säkerhetsdosan till din utländska adress så behöver du därefter ringa en gång på nytt, legitimera dig ännu en gång med personlig kod eller mob BankID, uppge rätt dosa och svarskod i sälerhetsdosan och svara på säkerhetsfrågor från banken innan de låser upp.

Hur vet jag detta? Har själv varit i samma situation när jag var utomlands bosatt. Kostade också en slant, men det var det värt!

Tillägg; nu var det förvisso ett antal år sedan... reserverar mig för eventuella förändringar i bankens rutiner!
Senast redigerad av Eko-nomen 2018-01-13 kl. 22:34.
Citera
2018-01-14, 04:20
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordkraft
Det är ju helt omöjligt att läsa och förstå dina inlägg. Helt omöjligt.
Seriöst vad är ditt problem menar du??
Alla svarar ganska enkelt och förnuftigt och du klagar på att du inte kan läsa
och förstå??
Du gör mig ganska förvånad men det är ju som det är.
Du kanske mår dåligt om man missar punkt eller kommatecken??
Hoppas din helg blir bra trots att du kanske inte mår så bra
Citera
2018-01-14, 04:21
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Det stämmer. Numera använder Swedbanks kunder säkerhetsdosor som inte har utbytbart batteri. När batteriet är slut måste du byta hela dosan. Och detta kan du bara göra på ditt Swedbank-kontor. Personligen. Swedbank skickar inga nya dosor någonstans. Du måste ovillkorligen uppsöka ditt Swedbankkontor och hämta ut din nya dosa, i egen hög person. Ett alternativ är ju att du skippar dosan och kör med Bank-ID, istället.
Hur ska jag ladda ner Bankid då tycker du utan bankdosa??
Citera
2018-01-14, 04:27
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det ska dock kunna gå. Hittade detta i en FB-tråd om att få en ny dosa.
Kanon ska testa detta för jag har iafall telefonbanken med 5 siffrig kod,
Kan jag bara beställa den till mon adress hemma.
Då går det att lösa det med att skicka min dosa till Phillipinerna
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in