2018-01-13, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wag1fromDerInit
Mår också dåligt och tar några huttingar ibland, på helger iaf. Vad du än gör ta INTE SSRI eller liknande antidepressiva. Skål

Jag vet inte ens vad SSRI är för något.
Citera
2018-01-13, 03:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jskl
Det går att få tag på samtal i sverige även om du bor utomlands. Min syster har ångest/panikångest och hon bor i Spanien men hon har fått tag på en terapeut som har samtalsterapi genom telefonen i sverige. Så försök att få tag på det först. Rekommenderar verkligen bara tabletter som en sista utväg.

Seriöst, hur har man rätt till det? Det måste ju kosta en hel del eller?
Är det genom VC? Hur länge har din syster bott utomlands?

Gillar inte tabletter. Försöker alltid undvika att ta dem när det gäller det mesta.
Citera
2018-01-13, 03:42
Medlem
wag1fromDerInits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 69-69
Jag vet inte ens vad SSRI är för något.
Står för selective serotonin reuptake inhibitor, ett antidepressivt läkemedel med påtagliga bieffekter som läkare skriver ut hejvilt till dom som säger att de mår dåligt.
Citera
2018-01-13, 03:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NovaOculus
Varför bor du så långt borta från familj och vänner? Är du student? Utbytesstuderande?

Skulle du säga att detta rent av ligger till grunden för ditt psykologiska tillstånd?

Det är pga mitt jobb.
Jo jag skulle ju må betydligt bättre ifall jag skulle kunna besöka familj och vänner
nån gång ibland så som jag alltid haft det annars. Det är väldigt ensamt och trist.
Citera
2018-01-13, 03:45
Medlem
NovaOculuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruciante
Det är pga mitt jobb.
Jo jag skulle ju må betydligt bättre ifall jag skulle kunna besöka familj och vänner
nån gång ibland så som jag alltid haft det annars. Det är väldigt ensamt och trist.

Du vet problemet och du vet lösningen på problemet.

Jag förstår att du inte kan flyga dit på direkten, så varför inte ringa och prata med dem åtminstone? Boka därefter umgänge. De kan hälsa på dig om du inte kan lämna staden.
Citera
2018-01-13, 03:46
Medlem
jskls avatar
Citat:
Seriöst, hur har man rätt till det? Det måste ju kosta en hel del eller?
Är det genom VC? Hur länge har din syster bott utomlands?

Gillar inte tabletter. Försöker alltid undvika att ta dem när det gäller det mesta.

Tyvärr så är det privat så kostar endel men som jag ser det så är det ändå en investering, skulle själv betala vad som helst för att må bra i en sån situation. Hon har bott i Spanien sen i juli så ca 6 mån.
Citera
2018-01-13, 03:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wag1fromDerInit
Mår också dåligt och tar några huttingar ibland, på helger iaf. Vad du än gör ta INTE SSRI eller liknande antidepressiva. Skål

tar ett glas rödvin om kvällen - varje kväll sen en veckas tid,
det hjälper mig att slappna av, kanske är det bra, jag vet inte riktigt än...
Citera
2018-01-13, 03:49
Bannlyst
Citat:
Tyvärr så är det privat så kostar endel men som jag ser det så är det ändå en investering, skulle själv betala vad som helst för att må bra i en sån situation. Hon har bott i Spanien sen i juli så ca 6 mån.

Vad exakt kostar det? 1 samtal (1tim) = 1500kr
1 ggr i veckan =6000kr/ mån?

Hur bra är min gissning?
Citera
2018-01-13, 03:56
Medlem
jskls avatar
Citat:
Vad exakt kostar det? 1 samtal (1tim) = 1500kr
1 ggr i veckan =6000kr/ mån?

Hur bra är min gissning?
nej, inte så mycket men runt 900:- för ett samtal i veckan. Vet att min syster hade ett samtal när hon mådde riktigt dåligt och då ringde terapeuten upp igen samma dag för att kolla läget och då ingick det samtalet i priset eller hur jag nu ska förklara. Tror inte att det är någon tidsgräns för samtalet utan ett samtal ett pris.
Citera
2018-01-13, 04:05
Bannlyst
Citat:
nej, inte så mycket men runt 900:- för ett samtal i veckan. Vet att min syster hade ett samtal när hon mådde riktigt dåligt och då ringde terapeuten upp igen samma dag för att kolla läget och då ingick det samtalet i priset eller hur jag nu ska förklara. Tror inte att det är någon tidsgräns för samtalet utan ett samtal ett pris.

Herrejösses. Om jag hade bott i Sverige och haft en svensk lön så
hade jag väl haft råd men inte härifrån det skulle förstöra hela grejen med att vara här.
Men kanske finns det nån online/chatt psykolog? Kanske någon psykologstudent eller praktikant
skulle ha tid med mig ibland
Jobbigt att lasta över allting på morsan dom få gånger man pratar på
telefonen det känns fan inte bra, känner mig som en parasit...
och sånt får mig nästan att inte vilja leva mera...
Citera
2018-01-13, 04:12
Medlem
jskls avatar
Citat:
Herrejösses. Om jag hade bott i Sverige och haft en svensk lön så
hade jag väl haft råd men inte härifrån det skulle förstöra hela grejen med att vara här.
Men kanske finns det nån online/chatt psykolog? Kanske någon psykologstudent eller praktikant
skulle ha tid med mig ibland
Jobbigt att lasta över allting på morsan dom få gånger man pratar på
telefonen det känns fan inte bra, känner mig som en parasit...
och sånt får mig nästan att inte vilja leva mera...

Ah jag förstår det. Är inte direkt billigt! Vet att jag hjälpte min syster att hitta någon att prata med och har för mig att det ska finna någon online att kontakta. Kommer dock inte ihåg vad det kostar och så.

Men hur är det med engelskan? Borde ju kanske finnas någon engelsktalande terapeut eller liknande där du bor (inte för att jag vet vilket land du bor) Dock alltid lättare att uttrycka sina känslor på sitt eget språk iof.
Citera
2018-01-13, 07:33
Medlem
Bonnatorps avatar
Och jag som förväntade mig en fråga mer i stil med "hur vet jag om jag är ledsen?".

Depression är lite av det ena och det andra. Det kan vara sociala grejer som känns motiga p.g.a. andra, det kan vara din allmäna motivation som inte riktigt är som den ska, och det kan var kroppskemin som är till din nackdel.

Men det kan vara lite av en identitet också. En del använder depressionsuttrycket som om det vore ett mellannamn.
"Hej jag heter Lisa, och jag brukar vara deprimerad".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in