• 1
  • 2
2018-01-12, 14:50
Medlem
Borde jag köpa en 1:a som en 21 åring utan fast jobb? jag har ett vikariat och sparat ihop tillräckligt pengar till typ en tredjedel av utgångspriset. Jag skulle helst inte ta ett lån.
Citera
2018-01-12, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yesinbinary
Borde jag köpa en 1:a som en 21 åring utan fast jobb? jag har ett vikariat och sparat ihop tillräckligt pengar till typ en tredjedel av utgångspriset. Jag skulle helst inte ta ett lån.

Om du endast har 1/3 av pengarna du behöver, hur ska du då kunna köpa en lägenhet utan lån?
Citera
2018-01-12, 14:54
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Hur ska du kunna köpa en lägenhet utan lån när du saknar 2/3 av pengarna..?

Hur ska du kunna få lån när du inte har fast jobb?
Citera
2018-01-12, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Om du endast har 1/3 av pengarna du behöver, hur ska du då kunna köpa en lägenhet utan lån?

Förlåt jag är helt ny till det här, jag tänkte jag kunde förtsätta jobba och betala varje månad? Avgiften är ganska låg. Jag trodde det var typ samma som att hyra en lägenhet där man betalar varje mån? Okej, nu när jag tänker på det så ser jag vad du menar...jag är en idiot
Citera
2018-01-12, 15:09
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Förlåt jag är helt ny till det här, jag tänkte jag kunde förtsätta jobba och betala varje månad? Avgiften är ganska låg. Jag trodde det var typ samma som att hyra en lägenhet där man betalar varje mån? Okej, nu när jag tänker på det så ser jag vad du menar...jag är en idiot

Hur mycket pengar (i kronor) har du sparat?
Citera
2018-01-12, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Hur mycket pengar (i kronor) har du sparat?

lite över 100 000
Citera
2018-01-12, 15:21
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
lite över 100 000

Har du sparat ihop 100 tills du fyllt 21 utan fast jobb så skulle jag råda dig att fortsätta spara.

Blir du av med jobbet har du en bra buffert. Och blir du det inte har du snart nog råd utan lån.

I din ålder med din diciplin hade jag satsat på det
Citera
2018-01-12, 15:51
Medlem
Kaustis avatar
Citat:

Har du vikariat så kan det nog bli kämpigt att få ett lån, vilket du behöver, för att köpa lägenheten.

Men om lägenheten kostar 300 000 kr så skulle jag absolut rekommendera dig att köpa den om du får möjligheten. Att betala t.ex. 3000 kr i hyra för en liknande lägenhet innebär att du efter 8,5 år kommer ha betalat 300 000 kr i hyra. Då är det bättre att köpa lägenheten och amortera av lånet med t.ex. 3 000 kr i månaden istället. Efter 8,5 år är du då skuldfri i så fall.
Citera
2018-01-12, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Har du vikariat så kan det nog bli kämpigt att få ett lån, vilket du behöver, för att köpa lägenheten.

Men om lägenheten kostar 300 000 kr så skulle jag absolut rekommendera dig att köpa den om du får möjligheten. Att betala t.ex. 3000 kr i hyra för en liknande lägenhet innebär att du efter 8,5 år kommer ha betalat 300 000 kr i hyra. Då är det bättre att köpa lägenheten och amortera av lånet med t.ex. 3 000 kr i månaden istället. Efter 8,5 år är du då skuldfri i så fall.
Fast avgiften för en etta kan ibland vara 3000kr...Så lite same same...
Citera
2018-01-12, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Fast avgiften för en etta kan ibland vara 3000kr...Så lite same same...

Då får man helt enkelt leta efter föreningar med bra ekonomi. Bott i en etta där avgiften ett tag var nere på ynka noll kronor per månad.
Citera
2018-01-12, 17:38
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadude
Då får man helt enkelt leta efter föreningar med bra ekonomi. Bott i en etta där avgiften ett tag var nere på ynka noll kronor per månad.

Fast då får man räkna med en bra mycket högre insats.
Citera
2018-01-12, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Fast då får man räkna med en bra mycket högre insats.

Varför då? Avgiften påverkar knappast slutpriset så mycket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in