2018-01-12, 17:42
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadude
Varför då? Avgiften påverkar knappast slutpriset så mycket.

Jo, det är klart det gör. Är det en lägenhet i en förening där föreningen är skuldfri (eller näst intill) så är detta såklart mycket mer attraktivt än andra. Du är välkommen in på Hemnet.se för att kolla läget själv.
Citera
2018-01-12, 17:46
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:

Har föreningen noll kronor i skuld är det väl självklart att den är attraktivare än en toppbelånad förening med stundande avgiftshöjning.
Citera
2018-01-12, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Jo, det är klart det gör. Är det en lägenhet i en förening där föreningen är skuldfri (eller näst intill) så är detta såklart mycket mer attraktivt än andra. Du är välkommen in på Hemnet.se för att kolla läget själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Har föreningen noll kronor i skuld är det väl självklart att den är attraktivare än en toppbelånad förening med stundande avgiftshöjning.

Säger självklart inte emot att den lägenheten blir mer attraktiv. Men att det skulle påverka slutpriset i sån pass mån att man behöver en "bra mycket högre insats" säger jag emot.

Tänk även på att avgiften kan ändras vid byte av styrelseordförande och införande av säkerhetsdörrar eller liknande ganska så mycket. Kan ändras med en hel del hundralappar på bara något år.... (Samt sänkas om styrelsen är något att ha)
Citera
2018-01-12, 17:51
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Säger självklart inte emot att den lägenheten blir mer attraktiv. Men att det skulle påverka slutpriset i sån pass mån att man behöver en "bra mycket högre insats" säger jag emot.

Tänk även på att avgiften kan ändras vid byte av styrelseordförande och införande av säkerhetsdörrar eller liknande ganska så mycket. Kan ändras med en hel del hundralappar på bara något år.... (Samt sänkas om styrelsen är något att ha)

Det förändrar utan tvekan slutpriset för en lägenhet som kostar i runda slängar 3 miljoner kronor med flera hundra tusen.
Citera
2018-01-12, 18:07
Medlem
Citat:

Nu förstår jag inte hur du tänker. Avgiften på bostadsrätten är ju beräknad på hur belånad fastigheten är samt hur mycket det kostar att driva den. Den är absolut högst relevant.

Men för att förklara kan jag ge två exempel:

Vad köper du helst:
Ex 1:
1:a 40kvm
Pris:2 miljoner
Avgift: 500kr.

Ex 2:
Pris: 1 Miljon
Avgift: 4500kr

Vilken köper du helst?
I den ena så betalar du endast ränta på dina lån, i den andra betalar du ränta på bostadsrättsföreningens lån.
Citera
2018-01-12, 18:18
Medlem
Citat:
Det förändrar utan tvekan slutpriset för en lägenhet som kostar i runda slängar 3 miljoner kronor med flera hundra tusen.

Håller inte med, framför allt inte när det rör sig om en etta. Men talar bara av min erfarenhet av att köpa och sälja bostadsrätter.

Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Nu förstår jag inte hur du tänker. Avgiften på bostadsrätten är ju beräknad på hur belånad fastigheten är samt hur mycket det kostar att driva den. Den är absolut högst relevant.

Men för att förklara kan jag ge två exempel:

Vad köper du helst:
Ex 1:
Pris:2 miljoner
Avgift: 500kr.

Ex 2:
Pris: 1 Miljon
Avgift: 4500kr

Vilken köper du helst?
I den ena så betalar du endast ränta på dina lån, i den andra betalar du ränta på bostadsrättsföreningens lån.

Om du läser klart tråden och mitt andra inlägg så får du mitt svar. Jag säger ju att det är relevant men som sagt, inte att det påverkar kontantinsatsen "bra mycket". Jag vet mycket väl hur en bostadsaffär går till, du behöver inte förklara det för mig.

Har ägt en lägenhet som gått från 0kr i avgift till 1300 på bara några år som sagt.
Citera
2018-01-12, 18:24
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Håller inte med, framför allt inte när det rör sig om en etta. Men talar bara av min erfarenhet av att köpa och sälja bostadsrätter.

Om du läser klart tråden och mitt andra inlägg så får du mitt svar. Jag säger ju att det är relevant men som sagt, inte att det påverkar kontantinsatsen "bra mycket". Jag vet mycket väl hur en bostadsaffär går till, du behöver inte förklara det för mig.

Har ägt en lägenhet som gått från 0kr i avgift till 1300 på bara några år som sagt.

Jag brukar kolla på Hemnet minst en gång varje dag och har gjort det flera av, av rent intresse. Månadsavgiften påverkar avsevärt. Gå själv in på Hemnet så får du se, det är inte svårare än så.
Citera
2018-01-12, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Jag brukar kolla på Hemnet minst en gång varje dag och har gjort det flera av, av rent intresse. Månadsavgiften påverkar avsevärt. Gå själv in på Hemnet så får du se, det är inte svårare än så.

Köpte en bostad senast för mindre än två år sedan, jag har bra koll på både slutpriser och avgifter. Att en etta skulle öka med flera hundra tusen beroende på ett gäng hundralappar delar absolut inte min erfarenhet.

Säger att det självklart påverkar en budgivning, men inte i så att det skulle höja insatsen på en etta med "bra mycket mer".

Agree to disagree istället? Så slipper jag återupprepa mig gång.. på gång..
Citera
2018-01-12, 18:46
Medlem
ErnstRamsteiners avatar
Citat:

Agree to disagree istället? Så slipper jag återupprepa mig gång.. på gång..

Vadå agree to diagree?! Det är ingen jävla åsikt vi pratar om, utan hård kall fakta. Låt vara att du gjorde bort dig i din tes att avgiften inte påverkar slutpriset nämnvärt men när du sedan får mothugg och du vidhåller tesen blir du bara pinsam. Skall det vara så svårt att erkänna att man har fel ibland? Ju mer konstiga svar du lindar upp det med så gör du bara bort dig mer och mer.
Citera
2018-01-12, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRamsteiner
Vadå agree to diagree?! Det är ingen jävla åsikt vi pratar om, utan hård kall fakta. Låt vara att du gjorde bort dig i din tes att avgiften inte påverkar slutpriset nämnvärt men när du sedan får mothugg och du vidhåller tesen blir du bara pinsam. Skall det vara så svårt att erkänna att man har fel ibland? Ju mer konstiga svar du lindar upp det med så gör du bara bort dig mer och mer.

Nämnvärt? Absolut inte, sa att det inte påverkade priset "bra mycket mer"? Om du ska komma med mothugg får du vara införstod i vad som har sagts i tråden med........

Vi har två olika åsikter, och olika erfarenheter uppenbarligen. Det som nämndes var några hundra tusen och har bra erfarenhet av både att köpa och sälja lägenheter och min åsikt delas absolut inte när det kommer till ettor.
Citera
2018-01-12, 19:05
Medlem
Citat:

Folk förstår inte det, därför de köper dessa nyproducerade lägenheter där varje kvadratmeter är belånad innan köp på 35kkr. Men en stor mängd brf-köpare förstår inte hur man läser årsredovisningar och då blir det lätt dåligt.

Helst när brfen har lån som är räntefria i 5 år, men sen smäller det till.
Citera
2018-01-12, 19:15
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yesinbinary
Borde jag köpa en 1:a som en 21 åring utan fast jobb? jag har ett vikariat och sparat ihop tillräckligt pengar till typ en tredjedel av utgångspriset. Jag skulle helst inte ta ett lån.

Du är dum i huvudet om du köper en lägenhet idag. Har skrivit om det 1000 gånger på flashback redan, gå igenom mina inlägg och startade trådar för mer utförlig info.

TL;DR - priserna kommer gå ner långt mycket mer, du vill inte vara fast med en lägenhet i Sverige sen när problemen börjar på allvar. Absolut sämsta "investeringen" du kan göra i dagsläget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in