• 1
  • 2
2018-01-12, 00:37
Medlem
Finns inget äckligare men är för snål för att slänga dom

Åt färsk torskfilé tidigare i kväll, smälte i munnen och hur smidigt som helst att tillaga

Hur ska jag krydda gäddan för att få den ätlig och gärna smaka torsk?

Hur lär jag mig enklast att filéa gädda?

Kan man göra någon form av "färs" till "biffar" som blir goda?
Kan man i så fall köra ner hela fisken med ben och allt i mixern?

Annat förslag som är enkelt och någorlunda ätligt?

Tack på förhud!

För min del får ni gärna vidga topic till att handla om allt som har med gädda som matfisk att göra.
Senast redigerad av rotebro-conny 2018-01-12 kl. 00:41.
Citera
2018-01-12, 00:42
Bannlyst
hel rensad gädda , smöra , salta , peppra och lägg i en djup ungnsform , häll på lite grädde och grädda av i ugn på 170grader i 25 min ca , servera med kokt potatis och en kall öl . godare än torsk garanterat !!!
Citera
2018-01-12, 00:45
Bannlyst
på sommaren vid fiskesjö vid dagens slut , rensa gädda , smöra , salta och i med en kvist enris i magen på de , linda in paketet i folie och lägg de på en fin glöd , 10min på varje sida , öppna och njut bara av läckerheten .
Citera
2018-01-12, 04:15
Medlem
Jellohs avatar
Gäddor är lite som tjejer, de som smakar bra är de som är lite mindre än lagliga. De större kör man catch and release med. De ser kanske bra ut men de smakar skit. Strunta i trofégäddorna, ät bara de små som tillagats enligt ovan.
Citera
2018-01-12, 04:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Kan man göra någon form av "färs" till "biffar" som blir goda?
Kan man i så fall köra ner hela fisken med ben och allt i mixern?
Du har fått tips om att köra hel gädda i ugnen, det blir fantastiskt gott. Kom ihåg pepparrot och smör.

Men visst kan du filéa och sedan göra fiskbullar eller liknande. Blanda ut med annan fisk om du har svårt för gäddsmaken.

Levererar ett av alla klipp som finns uppe om hur du filéar. Lycka till.

https://www.youtube.com/watch?v=0jWF...6rjanAndersson
Citera
2018-01-12, 04:38
Medlem
Sam.Boyds avatar
Ta bort så mycket ben det går
Mal till färs.

Tillsätt ägg och salt + peppar.

Forma bollar lite mindre än ägg.
Koka i fiskbuljong. Serveras sedan i en kryddig tomatsås.
Citera
2018-01-12, 05:37
Medlem
Plastsallads avatar
Gädda är oätligt, dom lever på kannibalism och lera och smaken blir därefter. De som tycker gädda är gott har uppenbarligen inga smaklökar
Citera
2018-01-12, 06:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Plastsallad
Gädda är oätligt, dom lever på kannibalism och lera och smaken blir därefter. De som tycker gädda är gott har uppenbarligen inga smaklökar

Precis så är det, ger mig fan på att dom äter Euroshopers fiskpinnar också!
Citera
2018-01-12, 06:17
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Uppvuxen vid lappländska fiskevatten så fick jag sedan barnsben lära mig att gäddor slänger man tillbaks i besvikelse. Matfiskar är sik, harr, öring och röding!

Men sedan jag flyttat söderut har jag faktiskt börjat uppskatta att fiska gädda. Att äta den går dock fortfarande emot mitt väsen.
Citera
2018-01-12, 07:34
Medlem
Gädda aladåb
Citera
2018-01-12, 07:51
Moderator
Briasccas avatar
Som någon sagt ovan, mal till färs på franskt sätt med generösa mängder grädde och äggulor, salt och peppar. Pocheras till queneller och serveras med fin vitvinssås. Eller gör en paté och blanda i räkor, kräftor eller hummer. Mmmmm...
Citera
2018-01-12, 08:04
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastsallad

Som med all annan fisk har vattnet avgörande betydelse. Jämför en gädda från friskt vatten i Östersjön mot en fångad i dyig insjö. Den senare är närmast oätlig. Personligen tycker jag gäddan är underskattad. Köttet är fint och fast och smakar bra. Queneller eller stekta mer grovmalda gäddfärsbiffar är bra alternativ, även hel tillagning funkar bra då man ganska lätt kan skilja köttet från benen när den är tillagad. Bakändan på filé är helt benfri och kan paneras och stekas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in