• 1
  • 2
2018-01-11, 10:41
Medlem
tycker ni att skolaga ska borde vara lagligt i sverige.

berätta hur ni tänker om de
Citera
2018-01-11, 10:43
Medlem
Nej
Citera
2018-01-11, 10:46
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmadeleinee
tycker ni att skolaga ska borde vara lagligt i sverige.

berätta hur ni tänker om de

Nej, det finns ingen anledning att slå elever, vad uppnår man med det?

Att lära elever att den starkaste bestämmer gynnar inte samhället, skapar bara mer våld.
Citera
2018-01-11, 11:18
Medlem
Jervaiskas avatar
Nej. Det tycker jag inte löser något problem med att slå barn. Tycker dock man borde lära sig mer vett o etikett i skolan. Viktigt att skolan har regler som repeteras då och då så eleverna följer dem.
Citera
2018-01-11, 16:49
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Rubrik korrigerad enligt regel 0.01. När ni svarar i den här tråden bör ni huvudsakligen fokusera på den pedagogiska aspekten av att lärare agar barn i skolan.

/Mod.
Citera
2018-01-11, 17:49
Medlem
Principiellt tycker jag att aga är fel, men jag inser att en del elever kommer att göra vad de vill, oavsett konsekvenser, med mindre än att de någon gång möts av milt våld. Några kanske måste ha ganska mycket våld för att sluta leva rövare i skolan. Men det måste i så fall vara begränsat till specifika elever, och bara när alla andra idéer har visat sig vara verkningslösa.

På ett mer generellt plan tycker jag att svenska skolan har problem i att lärarna har inga verktyg med vilka de kan tvinga elever till något. Hur och varför det har blivit så spelar ingen roll, huvudsaken är att lärarna (och annan berörd skolpersonal) får några verktyg att använda mot elever när det behövs.

Ta bara en sån sak som en elev som sitter och spelar spel på sin mobil: vad jag förstår får läraren inte ta mobilen i beslag. Det är fel, tycker jag: om eleven använder något för att störa lektionen så skall lärarna ha rätt att beslagta prylen i fråga, oavsett vad det är. Prylen lämnas tillbaka när skoldagen är slut. Upprepas beteende skall prylen (samma eller annan pryl som används störande) kunna beslagtas längre tid.

Riksdagen har hittills varit väldigt glad i att ålägga lärarna mer ansvar, utan att ge dem några verktyg med vilka de kan straffa elever när det behövs. Ta bara en sådan sak som när någon elev (ensam eller tillsammans med andra) under lång tid har mobbat en annan: man får inte tvinga mobbaren att byta skola, men att tvinga offret att byta skola är helt OK! Det tycker jag är helt åt helvete: om någon har mobbat någon (upprepade gånger, annars är det inte mobbning) skall GM förklaras persona non grata på skolan. Om det så småningom leder till att personen i fråga inte får gå på någon skola i närheten så är det dennes problem, inte offrens!
Citera
2018-01-11, 17:55
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Ja, absolut.

Ni kanske noterar att misshandel av lärare, skolupplopp och liknande "fenomen" sällan, eller aldrig inträffade före 1958, när skolagan avskaffades.

Tyvärr var den borttagen när jag började skolan, vilket flera lärare beklagade.
Det hade sannerligen inte skadat.
Citera
2018-01-12, 09:52
Avstängd
thaimans avatar
Hela skolan måste göras om

Ta tex att man på vissa skolor tillåter att använda MOBILER? Hur i helvete ska en lärare kunna föra en vettig utbildning då ungarna får sitta med den skiten som andra gamnackar?
Vidare så MÅSTE religionskunskap införas igen, varför? Jo något så självklart som 10 guds bud att lära in för att kunna leva ett vettigt liv kan väl inte vara så svårt.
TOTALFÖRBUD av telefoner på lektionerna, och hårda straff om det missbrukas, minska antalet elever i klasserna, hjälp de som har svårt för vissa ämne, dra inte alla över en kam, ta fram det som varje individ är bra på, vad fan ska jag läsa religionskunskap för om jag hatar det? 10 budord undantaget.
Som det är i dag så är lärarna rädda för en del elever, ta bort dessa elever från undervisningen, våld har inget att göra i skolan.
Den där jävla "vattenmelonen" som leder miljöpartiet är ju inget annat än en mes, precis som hans utseende säger.
Hur fan kan en sådan misslyckad individ ha något att säga till om?
Ska du ta studenten som den var tänkt från begynnelsen så ska du också klara av det, inte som i dag ALLA klarar sig, vilken jävla pisspolitik. Hur ska de duktiga kunna framstå som just duktiga om se dåliga väger in i samma korg?
Och hur ska en arbetsgivare kunna veta vad just den som söker arbetet kan prestera?
Bort med lallarmentaliteten, ställ krav, det tror i alla fall jag på.
Citera
2020-07-13, 21:05
Medlem
Knastrass avatar
Ja det är ju tyvärr helt nödvändigt om vi ska kunna bibehålla någon slags utbildningsnivå i Sverige under utvecklingen mot ett U-land. Antisociala muslimer svarar dåligt på att man ber dem snällt. De behöver veta att de åker på ordentligt med stryk om de inte sköter sig för att uppföra sig som människor.
Citera
2020-07-13, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knastras
Ja det är ju tyvärr helt nödvändigt om vi ska kunna bibehålla någon slags utbildningsnivå i Sverige under utvecklingen mot ett U-land. Antisociala muslimer svarar dåligt på att man ber dem snällt. De behöver veta att de åker på ordentligt med stryk om de inte sköter sig för att uppföra sig som människor.

Har tyvärr ingen referens/länk men har förstått från olika håll att mycket pekar på att många barn till invandrare är bråkiga just som en konsekvens av att de får stryk hemma. Därför blir det nog inte bättre av mer stryk men att man måste jobba mer aktivt med att informera om hur det funkar i Sverige.

Angående stöket i skolan: Idag utgår man bara från problemindividen på bekostnad av alla andra. Om man inför OBS-klasser igen kan de som förstör fördriva tiden där istället. I ett drömscenario blir det folk av 1/10 av dessa individer och resten slår ihjäl varandra innan de hinner börja kasta handgranater mot barnfamiljer.
Citera
2020-07-14, 08:54
Medlem
Återinför skolaga och låt kidsen mobba varandra.
Inget bättre än ordentlig kamratuppfostran.
Skulle vi även slippa allt detta lgbtq trams
Citera
2020-07-14, 10:24
Medlem
Black.Panthers avatar
Det beror på. Det är inte ok att en lärare agar en elev som inte förstår eller har svårt för sig och eleven måste kunna uttrycka missnöje och där läraren får kunna tåla en del. Däremot skulle nog de värsta idioterna/ghettobarnen må bra av ett kok stryk där man tar över situationen och visar att det inte är ghettobarnen som bestämmer. Där tror jag det är bra att visa idioterna att det är inte dem som bestämmer varken nu eller senare och då har jag inga större problem att en lärare drar in en elev och ger han lite lagom med stryk.

Annars blir det som det är idag där ligisterna styr och där de vuxna får gå på tå för att inte störa dem i sitt mobilspelande och snack.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in