2018-01-10, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
Det var inte imperfektformen per se jag frågade om utan huruvida de blev diagnosticerade av läkare eller av sina föräldrar...

Ok, det vet jag inte.

Kanske är det just detta som gjort sjukdomen extra jobbig för dem?
Nu spekulerade jag i att ME har med dödsfallen att göra, då..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 223355
Den här skönmålningen av att mörda sina barn i någon slags barmhärtighet går helt bort för mig i alla fall. Du har aldrig rätt att ”avliva” dina barn oavsett framtid, sjukdom, hopplöshet eller vad som helst. Det är ju helt bisart. Sen väljer du att kalla det mänsklighet. Nej det är inte mänskligt att ta sina småbarn av daga för att sedan avsluta sitt eget liv, oavsett!! Det är mord, alltid mord. Nu vet ingen om det var såhär det gick till men jag besvarar ditt och andras påståenden om humanism genom att mörda sina eventuellt lidande barn.

Det här handlar om människor som troligen är djupt deprimerade och inte tänker klart. Därav kan barmhärtigheten vara sann. Bisarrt eller inte spelar ingen roll om det är så. Oerhört tragiskt om jag har rätt.
Citera
Medlem
CoopColas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Hur mördade han döttrarna, hade han handeldvapen eller var det stickvapen han dräpte dom med?
Hur vet du att pappan är gm?

Citat:
Ursprungligen postat av sweswe6
det var inte han!!!!! utan hon!!!!!!
Hur fan vet du det?
Citera
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Förstår hur du funderar. Men det är stenåldersbeteende... Högpresterande människor bör göra allt för sina barn, kosta vad det kosta vill. Nä, detta är inte motivet om det (vad det nu verkar) rör sig om utvidgat självmord.
Det scenariot hade varit mer troligt i en familj med risig ekonomi. Man kan inte ge sina barn den hjälp de kräver pga pengar, därför > barmhärtighet.

Håller helt med dig. Tyder mer på att en av de inblandade fått en psykisk kollaps. Dock inte psykos, raderad FB etc. Ingen av föräldrarna verkar ha varit delvis sjukskrivna?
Citera
2018-01-10, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Ok de hade inte diagnosen ME, de hade ME. Nöjd?

Jag tycker inte din kritik hör hemma här.
Det kanske finns en tråd om diagnoskriterier =)
Håller med dig. Detta handlar om familjen i Bjärred, inte hur man ställer diagnoser eller huruvida barnen hade ME.
Citera
Medlem
Gorillabass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoopCola
Hur vet du att pappan är gm?

och som jag sa tidigare. dörren låst från insidan vad är det som motsäger att det inte är någon med, nyckel till huset som gjort det?
Citera
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Behöver inte vara något övervåld för att en polis ska erbjudas samtalshjälp. Du blir aldrig "erfaren nog" för att inte ta åt sig av döda barn och i detta fall, en död familj.

Tragiskt oavsett orsak.

Det stod att de blivit erbjudna samtalshjälp, inte huruvida ngn tackat ja. Det kanske inte lönar sig att spekulera i.

Man kan ju lätt tänka sig att den initiativtagande valt att försäkra sig om att övriga dött först och sedan tagit sitt liv med annan metod, som varit lite "säkrare" och mer drastisk. Eller att båda föräldrarna valt en sådan metod gemensamt. Gäller det förgiftning kan man ju tänka sig en del uppkastningar, gäller det uppskurna handleder etc blir det mycket blod. Hängning är ingen trevlig syn heller. Jag är ingen expert på "ömsesidiga" självmord, men det blir väl bara "vackert" med rätt sorts preparat, som kan vara svårt att komma över. Och poliserna kan ju ha andra estetiska preferenser...

Sen är det väl en fråga om några scientologläkare försett dem med piller, eller "ursäkten" att gå vidare. Jag kan inte döma dem om de gjort det gemensamt, men det beror ju lite på barnens tillstånd ändå.

Det lär ju komma fram. Så länge man kan utesluta yttre inblandning (från Trumpadmibsitrationen! och flashbackannonsörer) och annat löst folk så lär ju polisen ganska snart ha klart för sig vem som dött sist eller planlagt det hela.

Ingen som vet hur länge de varit scientologer, om så?
Citera
2018-01-10, 15:51
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Javisst, men alla vet att man sitter två gånger så mycket på Facebook när man är hemma..

58 låter dock fortfarande jättelågt!
Jo, det gör det
Citera
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweswe6
det var inte han!!!!! utan hon!!!!!!
Källa?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furorem
Tragiskt, ME är inte en diagnos. Att mörda sina barn på grund av den pseudodiagnosen är fruktansvärt. Tyvärr är det ju försent att avkräva dödsstraff.

Du har fel.
http://www.rme.nu/om-me-cfs/diagnoskriterier

Dessutom tror jag inte att barnen hade den sjukdomen.
Citera
2018-01-10, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Håller med dig. Detta handlar om familjen i Bjärred, inte hur man ställer diagnoser eller huruvida barnen hade ME.

Japp, men barnen hade ME. Jag har en pålitlig källa.
Fan, en pålitlig källa får mindre uppmärksamhet än alla spekulationer!!

Men som exempel: Hade jag frågat tex mor/far-föräldrarna om barnen var sjuka hade de sagt "barnen hade ME".

Diagnos eller inte.
Citera
2018-01-10, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Påverkar VABande, hemskolning och barnens "problematik" ekonomin för ett sånt relativt välbärgat par?
Vet vi att dom var välbärgade? Att bo i Bjärred, ha eget bolag och jobba på universitetet säger inget om välbärgad. Skulder och kostnader kan komma ändå. Kanske har barnens sjukdom gjort så att de fått stora omkostnader i och med det, ingen ekonomisk support från kommun osv - spekulerar. Då blir det ju jobbigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in