2018-01-10, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikkeMus
Som jag skrivit tidigare så måste det vara så att föräldrarna gjort detta i samråd med varandra.
- Två väldigt sjuka barn som inte går i skolan utan är hemma
- Två föräldrar som är väldigt trötta eftersom de måste ta hand om barnen
- Föräldrar som är tvungna att vara hemma för barnen behöver dom där
- Påverkan på ekonomin
- Inte kunna ett eget liv utan att alltid vara på sin vakt för barnen
- Slitna trötta och medvetna om att barnen inte kommer få ett normalt liv
- Kanske livslång support till båda barnen
- Ingen tid över för varandra som föräldrar
- Känslan av misslyckande och maktlöshet
- mm

Det känns inte omänskligt att vissa kan fatta beslutet att då ta med sig sina barn i graven och befria dessa från det svåra livet. Däremot är det omänskligt att efter en sådan handling orka leva med det.

Den här skönmålningen av att mörda sina barn i någon slags barmhärtighet går helt bort för mig i alla fall. Du har aldrig rätt att ”avliva” dina barn oavsett framtid, sjukdom, hopplöshet eller vad som helst. Det är ju helt bisart. Sen väljer du att kalla det mänsklighet. Nej det är inte mänskligt att ta sina småbarn av daga för att sedan avsluta sitt eget liv, oavsett!! Det är mord, alltid mord. Nu vet ingen om det var såhär det gick till men jag besvarar ditt och andras påståenden om humanism genom att mörda sina eventuellt lidande barn.
Citera
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikkeMus
Som jag skrivit tidigare så måste det vara så att föräldrarna gjort detta i samråd med varandra.
- Två väldigt sjuka barn som inte går i skolan utan är hemma
- Två föräldrar som är väldigt trötta eftersom de måste ta hand om barnen
- Föräldrar som är tvungna att vara hemma för barnen behöver dom där
- Påverkan på ekonomin
- Inte kunna ett eget liv utan att alltid vara på sin vakt för barnen
- Slitna trötta och medvetna om att barnen inte kommer få ett normalt liv
- Kanske livslång support till båda barnen
- Ingen tid över för varandra som föräldrar
- Känslan av misslyckande och maktlöshet
- mm

Det känns inte omänskligt att vissa kan fatta beslutet att då ta med sig sina barn i graven och befria dessa från det svåra livet. Däremot är det omänskligt att efter en sådan handling orka leva med det.
Påverkar VABande, hemskolning och barnens "problematik" ekonomin för ett sånt relativt välbärgat par?
Citera
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Kan de ha fått sömnsjukan av vaccin kanske?
En del med anlag fick ju det

Det skulle ju i tid kunna stämma för den äldre av de 2 döttrarna. Hemundervisningen startade för två år sedan. Då ska hon ha mäktat med skolan i c:a 4 år innan det inte gick längre. Kanske tänker jag fel.
Citera
2018-01-10, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YarnPeople
Du glömmer att det är avlidna barn inblandade, det är ofta extra jobbigt även för någon som är van att hantera dödsfall.

Så samtalshjälpen säger ingenting om våldsamheten.
Och de flesta poliser har egna barn. Det tar jävligt hårt på dom att hitta en sån här mordplats - även om det inte skulle finnas en bloddroppe.
Citera
2018-01-10, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ha4kioskvaltareJ
Det skulle ju i tid kunna stämma för den äldre av de 2 döttrarna. Hemundervisningen startade för två år sedan. Då ska hon ha mäktat med skolan i c:a 4 år innan det inte gick längre. Kanske tänker jag fel.

De båda barnen började vid nästan exakt samma ålder att få hemundervisning, tror det är endast 1 år som skiljer där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furorem
Tragiskt, ME är inte en diagnos. Att mörda sina barn på grund av den pseudodiagnosen är fruktansvärt. Tyvärr är det ju försent att avkräva dödsstraff.

Ja, det vet jag inget om.
ME hade de varje fall, barnen..
Citera
Medlem
Just nu blir det ju bara spekulationer om vad som hänt, så det känns lite som att det går på tomgång just nu. Det av värde som går att få fram verkar ha kommit fram, familjen har haft en tuff period på grund av sjukdomar och någon i familjen har antagligen mördat de andra tre och sedan tagit sitt eget liv.

Mest troligt är väl en förälder eftersom det verkar vara utvidgat självmord. Men det finns ju även fall där barn mördat sina familjer, då brukar det dock handla om konflikter som eskalerat och inte utvidgade självmord.

Psykisk sjukdom finns ju också på bordet. Någon i familjen kan fått en psykos eller djup depression och inte klarat av att lämna övriga familjen kvar. De verkar ha haft en pressad situation och sånt kan ju utlösa psykisk sjukdom.

Tragiskt fall och när det handlar om familjetragedier tycker jag man ska vara försiktig med att peka finger och leta motiv. Bättre vänta på svaren som säkert kommer eftersom fallet är uppmärksammat. Samma som i Göteborg häromåret.
Citera
Medlem
CoopColas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cecilians
Alltså.. Tar mig för pannan. Nu har till och med någon skrivit ATT BARNEN led av en sjukdom som knappt finns. Det är verkligen bara något tagit ur luften!

Nu till MIN spekulation:

Då jag arbetar som läkare vet jag att intyg om "medicinska skäl" kan skrivas utan att direkt ha en svår sjukdomsbild i anamnesen. ÄR det dessutom så att familjen tillhör scientologerna så finns det läkare där som säkerligen mer än gärna skriver intyg så att barnen inte ska gå i skolan och bli "fördärvade".
Du klagar på att folk skriver rykten om en sjukdom samtidigt som du själv kastar dig på ett annat rykte... Att de hade någon sjukdom vet vi, att de var med i någon sekt har vi ingen aning om. Det är mer aktuellt att spekulera i sjukdomar än sekter.

Du får det också att låta som att en läkare på vårdcentralen kan skriva ett "intyg så att barnen inte ska gå i skola", det krävs lite mer än så. Du verkar inte vara speciellt klipsk för att vara läkare.
Citera
2018-01-10, 15:46
Medlem
GormDenGamles avatar
Båda flickorna hade hemundervisning av medicinska skäl. Den äldsta flickan har haft hemundervisning sedan årskurs sex. Ganska omfattande hemundervisning, fyra dagar i veckan i de flesta av skolans ämnen, säger Svenjohan Davidson, verksamhetschef för grundskolan i Lomma kommun på en presskonferens.
Den yngsta flickan har haft hemundervisning tre dagar i veckan, också av medicinska skäl, sedan i höstas.

Sedan en tid tillbaka jobbade mannen mycket hemifrån, berättar chefen.
– Han har jobbat mycket hemma på sista tiden. Vi har disponerat det så för att han ska kunna prioritera att vara mer med sina döttrar. Och gått ner lite i tid för att prioritera familjelivet.
Mannen beskrivs som väldigt kompetent.
– Han var mycket högfungerande och kompetent. Väldigt stringent. Presterade toppresultat i alla sammanhang som man kan tänka sig. Samtidigt trevlig och social.

https://www.expressen.se/kvallsposten/dottrarna-lag-doda-i-hemmet-rektorn-familj-i-djup-kris/
Senast redigerad av GormDenGamle 2018-01-10 kl. 15:48.
Citera
2018-01-10, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Ja, det vet jag inget om.
ME hade de varje fall, barnen..

Dom kan inte ha det eftersom det inte är en diagnos som vi med de diagnoskriterier vi idag har går att ställa.
Citera
2018-01-10, 15:47
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
"Hade" med tanke på att de lämnat jordelivet nu bara.

Jag har en pålitlig källa som bekräftar att barnen hade ME varje fall..
Det var inte imperfektformen per se jag frågade om utan huruvida de blev diagnosticerade av läkare eller av sina föräldrar...
Citera
2018-01-10, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furorem
Dom kan inte ha det eftersom det inte är en diagnos som vi med de diagnoskriterier vi idag har går att ställa.

Ok de hade inte diagnosen ME, de hade ME. Nöjd?

Jag tycker inte din kritik hör hemma här.
Det kanske finns en tråd om diagnoskriterier =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in