Citat:
Jag tänker att det kan ha varit så "enkelt" som att O ville att allt skulle ta slut, innan den viktiga konferensen där han skulle vara huvudtalare, ägde rum.
Det finns uppgifter om att Oskar mådde sämre och sämre psykiskt under hösten. I januari visste han kanske att han inte skulle klara av att delta i jobb-konferensen, på grund av sin psykiska ohälsa. Detta kanske gav honom en outhärdlig känsla av social skam och forceradåe fram morden vid just det tillfälle som det blev.
Det finns uppgifter om att Oskar mådde sämre och sämre psykiskt under hösten. I januari visste han kanske att han inte skulle klara av att delta i jobb-konferensen, på grund av sin psykiska ohälsa. Detta kanske gav honom en outhärdlig känsla av social skam och forceradåe fram morden vid just det tillfälle som det blev.
Citat:
Jag har några följdrågor.
Ganska lång tid efter O:s död fanns det en minnessida över honom på nätet, där hans akademiska meriter framhölls, (..) Man visste att karriären betytt mycket för honom och man ville att hans verk skulle lyftas fram även om han själv var borta - kanske man tänkte sig att O själv skulle ha uppskattat det.
Det var dessa tankegångar som ledde mig fram till att det kan ha funnits ett något starkare intresse hos O att genomföra mord och självmord, innan konferensen. Känslan av misslyckande i yrkeslivet kanske skyndade på det hela...(..)
Det var dessa tankegångar som ledde mig fram till att det kan ha funnits ett något starkare intresse hos O att genomföra mord och självmord, innan konferensen. Känslan av misslyckande i yrkeslivet kanske skyndade på det hela...(..)
Det är ju för det första möjligt att det inte ens var bråttom, även om du upplever det så.
Att dra ut på redan beslutade saker är en sak, beroende på vart människor befinner sig på den sk sjäkvmordsstegen. Själva momentet kan ske snabbt för att det varit gruvsamt i sig, vilket relaterar till vad som handlar om kognitiv tillvänjning inom suicidologi.
Finner det mer troligt att de bestämt sig för ett sista jullov med barnen, varav O pratat med sin chef om julfirande.
Han uppvisade inga klara tecken på att inte klara av sitt jobb, men var nedstämd och ledsen.
Vilket är det vanskliga med depression, folk kan klara jobbet men kraschar i soffan hemma.
Värmen var sänkt i huset, de visste att de skulle saknas då konferensen var i hans regi.
Testamente måste ske och det kan de ha dragit på eftersom det involverar vänner.
Varför skulle O ha starkare intresse att genomföra mord och självmord än H relaterat till skam - om nu båda tog ett gemensamt beslut?
Citat:
O ändrade sin arbetssituation men det var uppenbart inte tillräckligt i förhållande till en påfrestande hemsituation.
Många löser detta genom att plocka bort, eller förändra, någon av de stressande delarna, och det brukar ofta bli just arbetsliv och karriär. Många föräldrar är sjukskrivna eller tjänstlediga på grund av krävande familjeliv.
Det verkar inte som att detta var en lösning för föräldrarna och det är därför som jag undrar om karriären var så viktig att de inte kunde tänka sig ett liv utan yrke och sin karriär.
Det verkar inte som att detta var en lösning för föräldrarna och det är därför som jag undrar om karriären var så viktig att de inte kunde tänka sig ett liv utan yrke och sin karriär.
Det är således inte homeostas mellan yrkesliv, familjeliv och privatliv ang den vila och återhämtning som krävs.
Han ställde in evenemang när A blev sjuk, ett större forskningsanslag möjliggjorde att han arbetade mycket hemifrån och i slutet av november går han ner 10% i tid för att prioritera hemsituationen.
Hon hade också möjlighet att arbeta hemifrån enligt sin chef men gjorde hon det?
Hon deltog i möten med skolan angående Moa men beskrevs mer sluten ang döttrarnas sjukdom gentemot sina kollegor, pratade inte lika öppet om dem.
Hennes chef har inga problem att öppet beskriva henne som en god medarbetare, men på frågan om de såg varningstecken vill inte chefen svara "av respekt för familj och anhöriga".
Underförstått verkar det ha funnits signaler att hon inte mådde bra, det hade knappast genererat ett undfallande svar om det vore helt ok.
Hanna var de facto suicidal och ville dö så hon lär ha mått minst lika jävligt som O som hade en mer expressiv sorg - varav tystnad, introvert, tillbakadragande eller isolering kan vara mycket allvarliga tecken, inte sällan värre.
Vart placerar du H relaterat till ansvarsfrågan om ditt fokus är på att O mördar med hastiga beslut pga skam?
Jag förvånas över varför O är i huvudfokus - med tanke på gemensamt beslut enligt brev att vilja dö och döda sina flickor och enligt uppgifter som finns via digital media så var båda medvetna om vad som skulle ske.
Inte ens intag av läkemedel förtog deras möjligheter att agera.
Senast redigerad av develi 2022-06-30 kl. 17:37.
Senast redigerad av develi 2022-06-30 kl. 17:37.