2022-06-30, 17:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Jag tänker att det kan ha varit så "enkelt" som att O ville att allt skulle ta slut, innan den viktiga konferensen där han skulle vara huvudtalare, ägde rum.

Det finns uppgifter om att Oskar mådde sämre och sämre psykiskt under hösten. I januari visste han kanske att han inte skulle klara av att delta i jobb-konferensen, på grund av sin psykiska ohälsa. Detta kanske gav honom en outhärdlig känsla av social skam och forceradåe fram morden vid just det tillfälle som det blev.
Citat:
Ganska lång tid efter O:s död fanns det en minnessida över honom på nätet, där hans akademiska meriter framhölls, (..) Man visste att karriären betytt mycket för honom och man ville att hans verk skulle lyftas fram även om han själv var borta - kanske man tänkte sig att O själv skulle ha uppskattat det.

Det var dessa tankegångar som ledde mig fram till att det kan ha funnits ett något starkare intresse hos O att genomföra mord och självmord, innan konferensen. Känslan av misslyckande i yrkeslivet kanske skyndade på det hela...(..)
Jag har några följdrågor.

Det är ju för det första möjligt att det inte ens var bråttom, även om du upplever det så.
Att dra ut på redan beslutade saker är en sak, beroende på vart människor befinner sig på den sk sjäkvmordsstegen. Själva momentet kan ske snabbt för att det varit gruvsamt i sig, vilket relaterar till vad som handlar om kognitiv tillvänjning inom suicidologi.

Finner det mer troligt att de bestämt sig för ett sista jullov med barnen, varav O pratat med sin chef om julfirande.
Han uppvisade inga klara tecken på att inte klara av sitt jobb, men var nedstämd och ledsen.
Vilket är det vanskliga med depression, folk kan klara jobbet men kraschar i soffan hemma.

Värmen var sänkt i huset, de visste att de skulle saknas då konferensen var i hans regi.
Testamente måste ske och det kan de ha dragit på eftersom det involverar vänner.

Varför skulle O ha starkare intresse att genomföra mord och självmord än H relaterat till skam - om nu båda tog ett gemensamt beslut?
Citat:
Många löser detta genom att plocka bort, eller förändra, någon av de stressande delarna, och det brukar ofta bli just arbetsliv och karriär. Många föräldrar är sjukskrivna eller tjänstlediga på grund av krävande familjeliv.

Det verkar inte som att detta var en lösning för föräldrarna och det är därför som jag undrar om karriären var så viktig att de inte kunde tänka sig ett liv utan yrke och sin karriär.
O ändrade sin arbetssituation men det var uppenbart inte tillräckligt i förhållande till en påfrestande hemsituation.
Det är således inte homeostas mellan yrkesliv, familjeliv och privatliv ang den vila och återhämtning som krävs.

Han ställde in evenemang när A blev sjuk, ett större forskningsanslag möjliggjorde att han arbetade mycket hemifrån och i slutet av november går han ner 10% i tid för att prioritera hemsituationen.

Hon hade också möjlighet att arbeta hemifrån enligt sin chef men gjorde hon det?

Hon deltog i möten med skolan angående Moa men beskrevs mer sluten ang döttrarnas sjukdom gentemot sina kollegor, pratade inte lika öppet om dem.

Hennes chef har inga problem att öppet beskriva henne som en god medarbetare, men på frågan om de såg varningstecken vill inte chefen svara "av respekt för familj och anhöriga".

Underförstått verkar det ha funnits signaler att hon inte mådde bra, det hade knappast genererat ett undfallande svar om det vore helt ok.

Hanna var de facto suicidal och ville dö så hon lär ha mått minst lika jävligt som O som hade en mer expressiv sorg - varav tystnad, introvert, tillbakadragande eller isolering kan vara mycket allvarliga tecken, inte sällan värre.

Vart placerar du H relaterat till ansvarsfrågan om ditt fokus är på att O mördar med hastiga beslut pga skam?

Jag förvånas över varför O är i huvudfokus - med tanke på gemensamt beslut enligt brev att vilja dö och döda sina flickor och enligt uppgifter som finns via digital media så var båda medvetna om vad som skulle ske.
Inte ens intag av läkemedel förtog deras möjligheter att agera.
Senast redigerad av develi 2022-06-30 kl. 17:37.
Citera
2022-06-30, 19:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Det är ju för det första möjligt att det inte ens var bråttom, även om du upplever det så.
Att dra ut på redan beslutade saker är en sak, beroende på vart människor befinner sig på den sk sjäkvmordsstegen. Själva momentet kan ske snabbt för att det varit gruvsamt i sig, vilket relaterar till vad som handlar om kognitiv tillvänjning inom suicidologi.

Finner det mer troligt att de bestämt sig för ett sista jullov med barnen, varav O pratat med sin chef om julfirande.
Han uppvisade inga klara tecken på att inte klara av sitt jobb, men var nedstämd och ledsen.
Vilket är det vanskliga med depression, folk kan klara jobbet men kraschar i soffan hemma.

Värmen var sänkt i huset, de visste att de skulle saknas då konferensen var i hans regi.
Testamente måste ske och det kan de ha dragit på eftersom det involverar vänner.

Varför skulle O ha starkare intresse att genomföra mord och självmord än H relaterat till skam - om nu båda tog ett gemensamt beslut?

O ändrade sin arbetssituation men det var uppenbart inte tillräckligt i förhållande till en påfrestande hemsituation.
Det är således inte homeostas mellan yrkesliv, familjeliv och privatliv ang den vila och återhämtning som krävs.

Han ställde in evenemang när A blev sjuk, ett större forskningsanslag möjliggjorde att han arbetade mycket hemifrån och i slutet av november går han ner 10% i tid för att prioritera hemsituationen.

Hon hade också möjlighet att arbeta hemifrån enligt sin chef men gjorde hon det?

Hon deltog i möten med skolan angående Moa men beskrevs mer sluten ang döttrarnas sjukdom gentemot sina kollegor, pratade inte lika öppet om dem.

Hennes chef har inga problem att öppet beskriva henne som en god medarbetare, men på frågan om de såg varningstecken vill inte chefen svara "av respekt för familj och anhöriga".

Underförstått verkar det ha funnits signaler att hon inte mådde bra, det hade knappast genererat ett undfallande svar om det vore helt ok.

Hanna var de facto suicidal och ville dö så hon lär ha mått minst lika jävligt som O som hade en mer expressiv sorg - varav tystnad, introvert, tillbakadragande eller isolering kan vara mycket allvarliga tecken, inte sällan värre.

Vart placerar du H relaterat till ansvarsfrågan om ditt fokus är på att O mördar med hastiga beslut pga skam?

Jag förvånas över varför O är i huvudfokus - med tanke på gemensamt beslut enligt brev att vilja dö och döda sina flickor och enligt uppgifter som finns via digital media så var båda medvetna om vad som skulle ske.

Jag skulle säga att suicidalitet är en allvarlig psykisk sjukdom, att ta död på sina barn än allvarligare.

Hade varit kul om du fick svar på dina frågor från Krypto, även om nåt säger mig att du aldrig kommer att få det.
Citera
2022-06-30, 20:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeavensDevils
Jag skulle säga att suicidalitet är en allvarlig psykisk sjukdom, att ta död på sina barn än allvarligare.

Hade varit kul om du fick svar på dina frågor från Krypto, även om nåt säger mig att du aldrig kommer att få det.
Jo men det tror jag att jag får, jag är mer förvånad över vart deras mor tog vägen i sammanhanget kring beslut att döda just då?
Sista livstecken på hennes namnsdag makabert nog, om jag nu inte minns fel. Usch.

Självklart är mord på barnen värre, men det är mord och självmord, varav möjligheten till ev prevention handlar om att inte hamna i den mörka gropen.

Här har de försenats i en extremt sjuk handling och höjt ribban.
Suicidala personer ältar vilket ger en kognitiv tillvänjning ang döden med risk att självmord framstår som enda alternativet.

Att då isolera sig med och rådgöra med en annan suicidal person är av givna skäl förödande - och givetvis än värre iom att de planerar att mörda barnen och dö ihop som familj.
Citera
2022-06-30, 20:56
Medlem
Citat:

Oskar hade valt en mycket ”tydlig” karriärväg: en karriär inom den akademiska världen, med sikte på det högsta position man kan ha inom den sektorn, nämligen som professor.

Det har getts exempel på väldigt många av hans meriter bara i denna tråd: redan mycket tidigt i tråden (ja, verkligen alldeles i början) publicerades en text från en kollega (jag tror det var kollega – det är så länge sedan så jag minns inte längre detaljerna! Men de som varit med från början kanske vet) om den då nyligen bortgångne O. Texten var mycket känslosam och O:s alla goda sidor beskrevs i en nästan dyrkande ton. O beskrevs som en mycket fin och omtyckt människa, inte enbart som en duktig kollega.

Och ganska kort tid efter morden hölls vid Lunds universitet en konferens som tillägnades O. O:s porträtt fanns med i uppförstorad form under konferensen (och vi såg bilden i tråden, eller om det kanske fanns en länk). Man ville hedra sin tidigare kollega och vän – trots morden. I början kallades morden oftast för ”familjetragedin” i media, varför det kanske var möjligt att hylla den som mördat?

På den tidigare nämnda minnessidan över O framhölls hans meriter, och de framstod som imponerande. Studier, ämbeten, författare till en lång rad böcker… Vi vet att han årligen var huvudtalare på den konferens som skulle hållas bara dagar efter morden.

O hade alltså en yrkeskarriär där han syntes, hördes, omtalades…Han var erkänt mycket kunnig och framgångsrik. Eftersom det inte har sagts så mycket om H så är det svårt att veta hur hennes yrkesliv och karriär såg ut. Hon var antagligen framgångsrik och kunnig, även hon – men man får intrycket att hon arbetade något mer ”i det tysta.” Eller, rättare sagt, att hon hade den typ av arbete där man kanske inte har möjlighet att ”glänsa” på samma sätt som O verkat ha haft möjlighet till. För den skull kan ju H ha varit lika nöjd med sin karriär – eller ännu mer nöjd – än vad O var över sin!

Men möjligen blev ”fallet” mer märkbart för O:s del, om han på grund av familjeproblemen inte kunde hålla sig kvar på topp. Förlust av status kan för en del människor vara plågsamt och tärande, beroende på personlighet och tidigare erfarenheter.
Citera
2022-06-30, 21:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Oskar hade valt en mycket ”tydlig” karriärväg: en karriär inom den akademiska världen, med sikte på det högsta position man kan ha inom den sektorn, nämligen som professor.

Det har getts exempel på väldigt många av hans meriter bara i denna tråd: redan mycket tidigt i tråden (ja, verkligen alldeles i början) publicerades en text från en kollega (jag tror det var kollega – det är så länge sedan så jag minns inte längre detaljerna! Men de som varit med från början kanske vet) om den då nyligen bortgångne O. Texten var mycket känslosam och O:s alla goda sidor beskrevs i en nästan dyrkande ton. O beskrevs som en mycket fin och omtyckt människa, inte enbart som en duktig kollega.

Och ganska kort tid efter morden hölls vid Lunds universitet en konferens som tillägnades O. O:s porträtt fanns med i uppförstorad form under konferensen (och vi såg bilden i tråden, eller om det kanske fanns en länk). Man ville hedra sin tidigare kollega och vän – trots morden. I början kallades morden oftast för ”familjetragedin” i media, varför det kanske var möjligt att hylla den som mördat?

På den tidigare nämnda minnessidan över O framhölls hans meriter, och de framstod som imponerande. Studier, ämbeten, författare till en lång rad böcker… Vi vet att han årligen var huvudtalare på den konferens som skulle hållas bara dagar efter morden.

O hade alltså en yrkeskarriär där han syntes, hördes, omtalades…Han var erkänt mycket kunnig och framgångsrik. Eftersom det inte har sagts så mycket om H så är det svårt att veta hur hennes yrkesliv och karriär såg ut. Hon var antagligen framgångsrik och kunnig, även hon – men man får intrycket att hon arbetade något mer ”i det tysta.” Eller, rättare sagt, att hon hade den typ av arbete där man kanske inte har möjlighet att ”glänsa” på samma sätt som O verkat ha haft möjlighet till. För den skull kan ju H ha varit lika nöjd med sin karriär – eller ännu mer nöjd – än vad O var över sin!

Men möjligen blev ”fallet” mer märkbart för O:s del, om han på grund av familjeproblemen inte kunde hålla sig kvar på topp. Förlust av status kan för en del människor vara plågsamt och tärande, beroende på personlighet och tidigare erfarenheter.
Ja, han var framgångsrik inom sitt område och uppskattad medarbetare.

Skulle tro att det var mycket svårt att orka förena både ansvar hemma och på jobbet.
Det bäddar för utbrändhet, men han försökte uppenbart att vara hemma och ändra på tillvaron - vilket du dock påstod att det inte skedde:
"Många föräldrar är sjukskrivna eller tjänstlediga på grund av krävande familjeliv.
Det verkar inte som att detta var en lösning för föräldrarna och det är därför som jag undrar om karriären var så viktig att de inte kunde tänka sig ett liv utan yrke och sin karriär."

Att det inte var tillräckligt vet vi idag och jag undrar hur hon bidrog med att dela bördan.
Jobbade hon hemifrån? Vet ej.

"Det var dessa tankegångar som ledde mig fram till att det kan ha funnits ett något starkare intresse hos O att genomföra mord och självmord, innan konferensen. Känslan av misslyckande i yrkeslivet kanske skyndade på det hela..."

Initialt begrep nog inte ens kollegor vidden av vad som skett och sörjde spontant en kollega.
Det säger väl ingenting om skam som påskyndande faktor, oavsett om kollegor framhöll hans meriter.

H kan mycket väl vara nöjd med sitt yrkesval, vilket även hennes chef vittnar om via att beskriva hennes ambitioner.

Har du nåt emot att hon beskrivs i termer och hyllas för sina arbetsinsatser såsom du gör ang O?
Kunde hon känt skam inom sitt ämbete?
Att från att vara en briljant supporter och hjälpsam kollega till att vilja dö och önska livet ur sina döttrar?

Sensmoralen är med mina frågor var att du uteslöt H, även om det finns mindre uppgifter om henne, men man kan räkna ut med arslet att hon inte mådde bra hon heller.
Vi vet att hon var delaktig i det som skedde. Hon hade med andra ord ett "lika stort intresse" beträffande att dö och döda sina barn.

Så varför har du huvudfokus på att påtala O:s skam, om O:s känsla av misslyckande i yrkeslivet, om O:s karriär, O:s lust att glänsa - och ignorerar uppgifter från PT?

"I januari visste han kanske att han inte skulle klara av att delta i jobb-konferensen, på grund av sin psykiska ohälsa. Detta kanske gav honom en outhärdlig känsla av social skam"

Hans chef beskriver ingenting om försämrade arbetsinsatser, men nämner att O var ledsen över flickornas tillstånd.
Så det du nämner har föga bäring.

Han kan mycket väl ha känt sig misslyckad, speciellt som förälder, eftersom barnens sjukdom är snarare i centrum för att de var hårt ansatta och mådde dåligt, vilket är sakfakta.

" I början kallades morden oftast för ”familjetragedin” i media, varför det kanske var möjligt att hylla den som mördat?"

Beträffande familicide eller filicide så kommer du märka, om du läser på, att det ofta beskrivs som familjetragedi i media. Både nationellt och internationellt.
Att det betraktas som en tragedi sticker knappast ut när barn mördas, inte sällan en hel syskonskara.
Det är nämligen en jävla tragedi med stora mått mätt snarare än att vilja hylla en mördare, alternativt underlätta den tanken.
Senast redigerad av develi 2022-06-30 kl. 21:54.
Citera
2022-06-30, 23:34
Medlem
Reviewss avatar
Citat:

Jag hoppar in här även om inlägget inte var riktat till mig.
A insjuknade som sagt under sommaren -15, initialt misstänktes borrelia efter ett fotbollsläger enligt obekräftad uppgift i tråden. Utredningen landade i ME/CFS, oklart när i tid. Hela -16 förflöt med en intensiv jakt efter bot. Tidigt under -17 vittnar M:s pianolärarinna om en avmagrad och tärd O med, den numera berömda mössan, nerdragen i vårsolen. H verkade tidvis bekymrad med kroppslig smärta vid ett tillfälle. I övrigt som vanligt. Ytterligare obekräftad uppgift om utebliven deklaration från O:s sida.
Momssagan med döttrarna som huvudpersoner är daterad i början av augusti, i samma veva som det avgörande beslutet ska ha tagits.
Så, ja; livsleda, ångest, tillbakadragenhet och en eventuell ätstörning i form av ointresse av mat kan ha utvecklats redan under våren -17; dryga året efter att A:s tillstånd förvärrats.
Av sammantagna uppgifter att döma från arbetskamrater och chef, led åtminstone O av svår psykisk ohälsa under det sista året. - H då? Som tidigare nämnt är det inget jag vare sig kan eller vill spekulera djupare i då inga direkta uppgifter om hennes psykiska status har framkommit. Inget mera med den saken.

Eftersom suicidrisken ökar markant vid samsjuklighet kan det ha funnits personlighetssyndrom eller en funktionsnedsättning i botten, hos en eller båda.
Historiken bakåt i tiden gällande tidigare eventuella suicidförsök är okänd; depressiva, mörka tankar med perioder av depression kan ha förekommit tidigare i livet. Deras uppenbart bristande copingförmåga vilken ofta visar sig i samband med kriser eller sjukdom, borde ha blivit märkbar i samband med H:s tidigare påstådda cancersjukdom och den existensiella ångest som ofta följer på livshotande sjukdomar.

För att gå tillbaka till suicidstegen som du nämner, så följer ju processen sällan en mall - mentala förberedelser blandas oftast med ambivalenta känslor; att vilja men inte uppleva sig orka. I det här fallet kan processen sägas ha gått relativt snabbt, särskilt med tanke på att det utöver suicid rör sig om mord.
Att realisera sina tankar med att införskaffa vapen, tabletter eller dylikt brukar komma sent i självmordsprocessen och här kan svaret på uteblivna medikament åt flickorna och sent upprättande av testamente ses som ett uttryck för en långdragen ambivalens?
Citat:

Jag antar att de hade förberett sig för en sista jul tillsammans, ja.
Att O klarade av arbetet hade säkert att göra med att han var en högpresterande natur och att känslan av egenvärde var baserad på i huvudsak arbetsprestationer. Framtidsdrömmar och förväntningar på flickorna utöver det vanliga är inget ovanligt hos högpresterande föräldrar, något som pianolärarinnan uppmärksammade gällande O:s funderingar kring M:s musikutbildning.
Citat:
Dels för att O är framträdande i allt från observerbar psykisk ohälsa till ett ihärdigt sökande efter bot, istället för att invänta utredningar och försöka göra sitt bästa för att anpassa sig till den nya situationen och samtidigt släppa fram den sorg som det innebär när livet förändras och kontrollen över livet ställs på ända; jag får uppfattningen att den här våldsamma aktiviteten från O:s sida var ett uttryck för förnekelse - hon skulle bara bli frisk, något han hade bestämt sig för och trodde sig kunna påverka med viljestyrka.
Citat:
Finns utrymme för att ifrågasätta om det i själva verket var flickornas, och då i synnerhet A:s, tillstånd som fick den redan överfyllda bägaren att till sist rinna över?
Citat:
Så var det nog. Deras sociala kontaktnät utanför den nära kretsen verkar ha varit begränsat. Vilket kan tolkas som att de var ganska isolerade trots allt.
Citat:

Kan inte påminna mig om att den frågan har fått något svar.
Citat:
Underskrifterna är hennes. Det besvarar dock inte frågan vem av dem som har suttit bakom tangentbordet, just därför var det av vikt att kunna intyga underskrifternas äkthet. Elektroniskt bevismaterial talas det också om.
Gällande testamente bevittnades detta av grannarna den 3 januari. Uppgifter om senast sedd är för H och M daterat till årsskiftet medan O och A sågs den 5 januari. Stämmer detta motsäger det påståendet att både H och O gick över till grannarna den 3:e.
Citat:
Jag är tvärtom inte alls förvånad då huvudfokus har varit just på O, både gällande vittnesmål och beskrivningen av honom som drivande i skolfrågan och med sitt sökande med ljus och lykta efter bot. Ej heller finns ett FUP för analys, i och med att gärningspersonerna är döda. Även med ett FUP till hands, diskuteras och ifrågasätts det allra mesta.
Citat:
Vad är det som säger att en eller båda var påverkade av läkemedel vid tidpunkten för morden på flickorna? H låg i sängen med huvudet vänt mot sovrumsdörren. Blodspår på kudden nämns. Tillvägagångssättet är detsamma för alla tre. Först efteråt kan O ha svalt lugnande medel för att vara bortdomnad när han förlorar fotfästet.

Eftersom det saknades gärningspersoner att åtala så har heller inte graden av evidens i samtliga delar kunnat fastslås, endast bedömning av sannolikheter?
Citera
2022-07-01, 00:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Jag hoppar in här även om inlägget inte var riktat till mig.
A insjuknade som sagt under sommaren -15, initialt misstänktes borrelia efter ett fotbollsläger enligt obekräftad uppgift i tråden. Utredningen landade i ME/CFS, oklart när i tid.
Hela -16 förflöt med en intensiv jakt efter bot.
Att ett insjuknande av ME ofta föregås av en infektion är högst troligt. Vad hon insjuknade i mer konkret vet vi inte. Att de sökte med ljus och lykta efter behandling har jag redan skrivit om, eftersom denna information kommer från en bekant till familjen via media.

Vad vill du ha sagt?
Citat:
Tidigt under -17 vittnar M:s pianolärarinna om en avmagrad och tärd O med, den numera berömda mössan, nerdragen i vårsolen. H verkade tidvis bekymrad med kroppslig smärta vid ett tillfälle. I övrigt som vanligt. Ytterligare obekräftad uppgift om utebliven deklaration från O:s sida.
Att åberopa uppgifter från missan27 i tråden vittnar om att du bör vara mer källkritisk.

Samma person har påstått att barnen var friska och svävat ut i att O hade allt från psykoser och gick bärsärk i köket med en hammare till asbergers.
De som ifrågasatt att barnen var friska har klassats som ME-lobby och det har vurmats om att ME är psykosomatiskt.
Framsteg inom ME vittnar om hur korkat det har resonerats.
Citat:
Momssagan med döttrarna som huvudpersoner är daterad i början av augusti, i samma veva som det avgörande beslutet ska ha tagits.
Det som i huvudsak hände var att Moa insjuknade med grava symtom och utreddes under hösten för ME samt fick hemundervisning varav diagnos kom i december.
Citat:
Så, ja; livsleda, ångest, tillbakadragenhet och en eventuell ätstörning i form av ointresse av mat kan ha utvecklats redan under våren -17; dryga året efter att A:s tillstånd förvärrats.
Finns ingenting om ätstörning och missan27 är som sagt inte imponerande källhänvisning.
Citat:
Av sammantagna uppgifter att döma från arbetskamrater och chef, led åtminstone O av svår psykisk ohälsa under det sista året.
Svår psykisk ohälsa är det ingen som vittnar om heller. Han var tillräckligt funktionell för att arbeta men uppvisade sorg, var ledsen och bekymrad över flickorna.
Det är mer troligt att chef och kollegor är kapabla att bedöma honom eftersom missan27 knappt sett honom och inte alls på hösten.
Citat:
- H då? Som tidigare nämnt är det inget jag vare sig kan eller vill spekulera djupare i då inga direkta uppgifter om hennes psykiska status har framkommit. Inget mera med den saken.
Att hon var suicidal vittnar grovt om att hon hade psykisk ohälsa.

Återkommer senare till resten.
Citera
2022-07-01, 00:29
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Att ett insjuknande av ME ofta föregås av en infektion är högst troligt. Vad hon insjuknade i mer konkret vet vi inte. Att de sökte med ljus och lykta efter behandling har jag redan skrivit om, eftersom denna information kommer från en bekant till familjen via media.

Vad vill du ha sagt?

Att åberopa uppgifter från missan27 i tråden vittnar om att du bör vara mer källkritisk.

Samma person har påstått att barnen var friska och svävat ut i att O hade allt från psykoser och gick bärsärk i köket med en hammare till asbergers.
De som ifrågasatt att barnen var friska har klassats som ME-lobby och det har vurmats om att ME är psykosomatiskt.
Framsteg inom ME vittnar om hur korkat det har resonerats.

Det som i huvudsak hände var att Moa insjuknade med grava symtom och utreddes under hösten för ME samt fick hemundervisning varav diagnos kom i december.

Finns ingenting om ätstörning och missan27 är som sagt inte imponerande källhänvisning.

Svår psykisk ohälsa är det ingen som vittnar om heller. Han var tillräckligt funktionell för att arbeta men uppvisade sorg, var ledsen och bekymrad över flickorna.
Det är mer troligt att chef och kollegor är kapabla att bedöma honom eftersom missan27 knappt sett honom och inte alls på hösten.

Att hon var suicidal vittnar grovt om att hon hade psykisk ohälsa.

Återkommer senare till resten.
Missan är ett vittne och hennes uppgifter bör inte förminskas bara för att hon kunde uttrycka sig känslosamt, ibland med överdrifter. Beskrivningarna av O och H är hennes upplevelser och iakttagelser; de ska inte ignoreras eller fnysas åt. Det handlar ju ej heller här om svart/vitt, antingen/eller. Förändringen hos O var också något som hon nämnde till sin man i och med att den var märkbar.

Jag utesluter definitivt inte att H och O faktiskt var eniga i sitt beslut, däremot finns det motsägelser och obesvarade frågor som jag tar upp.
Citera
2022-07-01, 02:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Missan är ett vittne och hennes uppgifter bör inte förminskas bara för att hon kunde uttrycka sig känslosamt, ibland med överdrifter. Beskrivningarna av O och H är hennes upplevelser och iakttagelser; de ska inte ignoreras eller fnysas åt. Det handlar ju ej heller här om svart/vitt, antingen/eller. Förändringen hos O var också något som hon nämnde till sin man i och med att den var märkbar.

Jag utesluter definitivt inte att H och O faktiskt var eniga i sitt beslut, däremot finns det motsägelser och obesvarade frågor som jag tar upp.
uttrycker sig känslomässigt.
Skärp dig.

Jag fnyser åt både dig och ert kronvittne för kännedom.

Det är rena lögnerna hon levererat för att betona nån jävla mössa som tecken på psykos. Innan hon var klar hade han gått bärsärk med en hammare i huset.
Nåt som du et al köpt rätt av då nån annan stolle påstått i tråden att det såg ut som kaos i huset - samt via nåt pm att det var kaos i tvättstugan eller hur det nu var.

Inte en pryttel var avvikande i huset.

Sen var det väl RK som försökte förstärka bilden av en utåtagerande O via utdelande av lavetter.
Glömde tillägga att den känslomässiga damen även yrade om falska intyg till skolan.
Likt sistnämnda lömska person vid namn RK.
Hur mycket fel ska det behöva levereras innan du vaknar till? Eller har det gått prestige i att bita sig fast i ramen av en falsk bild som målats upp innan PT?
Bah...
Senast redigerad av develi 2022-07-01 kl. 02:52.
Citera
2022-07-01, 04:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag är tvärtom inte alls förvånad då huvudfokus har varit just på O, både gällande vittnesmål och beskrivningen av honom som drivande i skolfrågan och med sitt sökande med ljus och lykta efter bot.
Det beror på vad huvudfokus gäller. Att han varit mer expressiv med sin sorg och kollegor samt chef uttalat sig ger ingen fingervisning om att han varit varken kontrollerande eller styrt över H.

Vad det beträffar att söka bot med ljus och lykta så gällde det föräldrarna i pluralisform:

"– De sökte med ljus och lykta efter någonting som kunde hjälpa, säger en person som kände familjen."

"Samtidigt letade föräldrarna efter en fungerande behandling åt sin dotter, enligt samma person:

– De var nere i Tyskland hos någon läkare och sökte efter hjälp med ljusbehandling. Mer än en gång har de varit där nere, och det är ju en rätt tuff resa för NN (14-åringen, reds. anm) att göra det, som jag förstod det. Men det var någon specialist i Tyskland som försökte hjälpa dem, så de var väl lite hoppfulla då."

Vilka vittnesmål beskriver honom som drivande i skolfrågan?
Vad det beträffar Moa var deras mor lika engagerad - eller drivande enligt ditt ordval..

O medverkade som engagerad förälder till att A fick rätt stöd och hjälp i skolan.

"Med start 2016 hölls flera möten mellan föräldrarna och skolan där man planerade för flickans högstadietid."

"Tillsammans med rektor, specialpedagog, mentor, skolpsykolog och en av föräldrarna planerades ett särskilt vilrum om ljudet och störningarna skulle bli för mycket."
https://www.expressen.se/kvallsposten/familjens-liv-i-villan-fore-barnmorden/

Citat:
Vad är det som säger att en eller båda var påverkade av läkemedel vid tidpunkten för morden på flickorna? H låg i sängen med huvudet vänt mot sovrumsdörren. Blodspår på kudden nämns. Tillvägagångssättet är detsamma för alla tre. Först efteråt kan O ha svalt lugnande medel för att vara bortdomnad när han förlorar fotfästet.
Är det återigen #freehanna som hägrar primärt när du famlar efter mönster likt Höglund om dörrar på glänt och annat strunt hon tar upp i sina egenmäktiga analyser?

Båda beskrivs via obduktion ha varit påverkade av läkemedel men inte så att de inte kunde agera. De hade fortfarande kvar sin handlingsförmåga är ett annat ordval vid dödens inträde.

Små blodspår är knappast nåt att ens ta upp, det förekommer nämligen vid strypning att kapillärer spricker alt via bett vid kramp.

Att den mor som ville ha sina barn mördade är strypt ger ingen vägledning om vem som utfört vad beträffande barnen.
Ej heller hur de ligger i sängarna, eftersom hon likaväl kan ha varit med och arrangerat innan hennes egen dödsönskan går i uppfyllelse, varav hon sen bäddas ner på ett liknande sätt.

Syvende och sist spelar det inte minsta roll om O fått axla manteln som bödel eftersom det oavsett berör medgärningsmannaskap.

Det som spelar roll är att båda dessa föräldrar ballade ur totalt och var överens angående ett så ohyggligt beslut.
Citat:
Eftersom det saknades gärningspersoner att åtala så har heller inte graden av evidens i samtliga delar kunnat fastslås, endast bedömning av sannolikheter?
Självklart är bevisningen den samma efter att både krimtekniker och NFC gjort sitt.
Varav både brev och digital bevisning visar att de är lika skyldiga bägge två.
Det ska till en helvetes konspiration av många instanser om Svensson skulle prata mot krim teknikers slutsats, NFCs bedömningar inkl rättsmedicin.

Är du lika engagerad i vartenda nedlagt murder-suicide och insinuerar problem med skuldfrågan även där? För att det inte gått till åtal och bara är sannolikheter?

Det som är helt under sekretess är metod och tillvägagångssätt och det är förbannat bra att detta vidriga mot barnen inte offentliggörs.
.
Nyfikna hyenor och konspiratörer väger lätt i den vågskålen.
Senast redigerad av develi 2022-07-01 kl. 04:08.
Citera
2022-07-01, 12:29
Bannlyst
Var det inte Missan som var 100% säker på att barnen inte hade ME, utöver att Hanna var helt oskyldig?
Tänk så fel man kan hamna om man endast låter den egna maggropen styra. Tur att polisen inte utgår från ett så knapphändigt underlag.

Hur skulle det se ut? Dissa sjukvård, NFC, krimtekniker, över 50 förhör, namnunderskrifter, digitala bevis mm, till förmån för den egna "känslan".
Citera
2022-07-01, 16:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeavensDevils
Var det inte Missan som var 100% säker på att barnen inte hade ME, utöver att Hanna var helt oskyldig?
Tänk så fel man kan hamna om man endast låter den egna maggropen styra. Tur att polisen inte utgår från ett så knapphändigt underlag.

Hur skulle det se ut? Dissa sjukvård, NFC, krimtekniker, över 50 förhör, namnunderskrifter, digitala bevis mm, till förmån för den egna "känslan".
Faktum är att hon knappt sett dem, och hon har inte sett dem den tid då de högst troligt var som sämst. Faktum är att det mesta som påståtts visade sig vara lögner.
Det är pinsamt dåliga argument som saknar bäring, och det blundas för det ena och plockas som russin ur en kaka för att hålla fast vid en bild man bestämt sig för innan PT.

Det som går på repeat är att O ska framställas som mer psykiskt störd än H, kontrollerande och dominant. Därav nån idiotisk mössa i centrum som bevisning.
Polisens bevisning är bara sannolikheter.

Modern i sin tur kan antingen inte bedömas pga mindre uppgifter - alternativt som mjuk, vän och mer fragil och som ett slags mähä som inte hade nåt att säga till om.
Man duckar helt för att hon knappast lär ha varit vid god vigör om hon var suicidal och ville döda sina barn.
Den mest signifikanta uppgiften om att det knappast stod rätt till i huvudet på nån av dem.

Expressen använder ordet drivande om båda döttrarnas hemundervisning:

"Föräldrarna var drivande i att även den yngre flickan skulle få hemundervisning, något som skolan började förbereda i juni förra året."

"Föräldrarna misstänkte att flickan led av samma sjukdom som sin storasyster, men ett protokoll visar att något läkarintyg inte fanns vid mötet."

"Vid ett nytt möte i mitten av augusti hade ännu inget läkarintyg visats upp, men enligt föräldrarna pågick en utredning."

▪️Det var sektionschef och överläkare på barnneurologen som utredde och misstänkte ME ang Moa.

▪️Det var han som rekommenderade hemundervisning om inte Moa orkade.

Det var således inte föräldrarna som var drivande som media försöker göra gällande.

Samma bias går på repeat och helst med O som pådrivare.
Nåt som den känslosamma pianotanten och "honungsgrävaren" Höglund gärna vurmar om, med fortsatt support av vissa bihang i tråden.

Med tanke på att detta är ett typexempel att vilja skapa effekter och journalistik när den är som sämst, samt att det var samma läkare diagnosticerade A så betvivlar jag att föräldrarna skulle vara drivande ang A heller.

” Härmed intygas att M*oa L*ykow är under utredning hos mig på barnneurologen i Lund för för eventuell kronisk trötthet syndrom. Samma diagnos finns hos M*oas storasyster.
Då problematiken inte har pågått i 6 månader vill jag inte sätta diagnosen än,men jag tycker det vore lämpligt om man nu kan erbjuda M*oa hemundervisning delvis, för perioder när hon inte orkar vara fullt i skolan. Jag kommer att återkomma med intyg om och när diagnosen är helt fastslagen."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in