2022-06-25, 20:22
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Det är en oerhört rörig tråd, och det som du frågar en utav fb:s mest kända konspirationsteoretiker A1HORNYLAD (f.n. 600 inlägg här) om i ditt inlägg är som vanligt inte faktamässigt bekräftat.
Lycka till med dialogen där!
Vad snackar du om?

https://www.instagram.com/agnesisbored/
Citera
2022-06-25, 20:46
Bannlyst
Om tex Agnes hade suicidtankar (inte orimligt med tanke på att hon var tonåring och led svårt av att vara handikappad av en sjukdom sedan lång tid) hade det varit hennes föräldrars ansvar och skyldighet att på alla sätt stötta sitt barn att hantera det genom att inge styrka, agera ställföreträdande hopp och söka vård åt henne. Nu var föräldrarna själva inte i psykiskt skick att stötta sin dotter, varför de båda svek sin föräldraplikt på värsta tänkbara sätt.
Citera
2022-06-25, 20:56
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Barnen hade ingen talan. Det vittnade ju Agnes själv om på Instagram (eller något ditåt): "A girl has nothing to say".
Att barnen skullle ha bett om att få dö är blott önskedrömmar hos de värsta mördarkramarna i denna tråd.
Citat:
Vad snackar du om?

https://www.instagram.com/agnesisbored/
Detta är så otroligt typiskt i ditt sätt att alltid agera med dina egna utdragna tolkningar utav precis vad som helst i de trådar som du medverkar i.
Spekulationer däremot, är en viktig del i olika dialoger på fb.
Att i sin egen agenda försöka visa på att de egna tolkningarna är rent faktamässigt korrekta, och att alla med andra åsikter är drömmare, töntar eller kramare av något slag är patetiskt, imho!

Agnes skriver en kommentar under sin profil på Instagram, där vi inte vet när den skrevs, i vilket syfte, samt hur hon exempelvis mådde vid det tillfället m.m.
Därmed drar du slutsatsen att om barnen skulle ha bett att få dö, så är det önskedrömmar hos mördarkramare.

Nu vet du både min åsikt, och vad jag snackar om!
"Over And Out!"
Citera
2022-06-25, 21:05
Medlem
Förlåt, men vad håller ni på med?

Håller en utdöd och längesedan överspelad tragedi vid liv.

Era ideer och tankar är utdaterade. Livet har trots allt gått vidare.

Sluta lev i det förgångna.

Likt religiösa fanatiker.
Citera
2022-06-25, 22:40
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Barnen hade ingen talan. Det vittnade ju Agnes själv om på Instagram (eller något ditåt): "A girl has nothing to say".
Att barnen skullle ha bett om att få dö är blott önskedrömmar hos de värsta mördarkramarna i denna tråd.

Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Detta är så otroligt typiskt i ditt sätt att alltid agera med dina egna utdragna tolkningar utav precis vad som helst i de trådar som du medverkar i.
Spekulationer däremot, är en viktig del i olika dialoger på fb.
Att i sin egen agenda försöka visa på att de egna tolkningarna är rent faktamässigt korrekta, och att alla med andra åsikter är drömmare, töntar eller kramare av något slag är patetiskt, imho!
Du är nog inte helt nykter, för sådant här svammel är annars svårbegripligt.
Citat:
Agnes skriver en kommentar under sin profil på Instagram, där vi inte vet när den skrevs, i vilket syfte, samt hur hon exempelvis mådde vid det tillfället m.m.
Därmed drar du slutsatsen att om barnen skulle ha bett att få dö, så är det önskedrömmar hos mördarkramare.
Du ifrågasatte riktigheten i att Agnes hade skrivit detta och t.o.m. varnade en annan postare för att jag var en konspirationsteoretiker (bara för att vi tycker olika i vissa frågor) och inte var att lita på.
Nu presenterade jag en länk som visar riktigheten i att Agnes har skrivit "A girl has nothing to say." Då börjar du argumentera kring värdet av den formuleringen, varför ens bry sig om det? Hon har skrivit så, punkt.
Detta har dock ingenting att göra med mördarkramarnas önskedrömmar om att barnen ville dö. Jag har inte dragit någon slutsats om det, utifrån Agnes kommentar. Det är fylledille att påstå.
Citat:
Nu vet du både min åsikt, och vad jag snackar om!
"Over And Out!"
"Over and out!" är ju väldigt konstruktivt. Du vill inte prata mer med mig, det förstår jag. Andra får väl dra sina egna slutsatser kring det ...
Citera
2022-06-25, 23:26
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Förlåt, men vad håller ni på med?

Håller en utdöd och längesedan överspelad tragedi vid liv.

Era ideer och tankar är utdaterade. Livet har trots allt gått vidare.

Sluta lev i det förgångna.

Likt religiösa fanatiker.
Ditt bidrag här till tystnadskulturens upprätthållande är mer skrämmande och påminner mer om religiös fanatism än vad vi som engagerar oss i det här fallet utövar.

För det första är detta ett helt unikt fall inom svensk kriminalhistoria och som har skett i närtid. Det räcker gott för att kunna fortsätta diskuteras inom forumdelen Abok.
Sedan tycker jag själv att minnet av de två barnen som brutalt mördades är värt att upprätthålla i en tid där barn alltjämt far illa i vårt land.

Därutöver finns det mycket i det här fallet som borde komma upp till ytan. Det har varit locket på från polishåll, ingen av barnens behandlande läkare har heller framträtt och berättat om hur sjuka de egentligen var. Grannarna som bevittnade testamentet har också varit knäpptysta kring t. ex. de olika datum som detta rimligen ägde rum. Överhuvudtaget har det lagts locket på generellt och man kan ana att en osund inställning råder, om att barn är föräldrarnas egendom och inte egna individer med egna rättigheter. Det är tyvärr ett samhällsproblem som avspeglas i många andra, mer eller mindre allvarliga, fall där barns rättigheter kränks "till förmån" för föräldrarnas viljor.

Vidare har vi problem i Sverige med att kvinnor mördas av sina män, 16 fall om året enligt uppgift de senaste 20 åren. Det här är också ett sådant fall. Men det påstås att kvinnan just i det här fallet "ville bli mördad".
Det är väldigt...annorlunda. Så allt som kan komma fram här, allt som borde kastas upp i ljuset, kunde vara mycket värdefullt för samhället i stort. Hur kunde detta ske? Hur kunde en till synes välfungerande och högpresterande familj gå under på detta sätt? Ok, att jag sällar mig till dem som tror att Oskar var mer eller mindre ensam GM och Hanna var mer eller mindre ett offer. Men det är inte vad som är viktigast. Att bryta tystnaden kring allt som hände och eventuellt ledde fram till detta, är nödvändigt för det allmännas bästa.
Barnen var hur som helst endast offer, liksom tyvärr alltför ofta.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2022-06-25 kl. 23:28.
Citera
2022-06-25, 23:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Du är nog inte helt nykter, för sådant här svammel är annars svårbegripligt.

Du ifrågasatte riktigheten i att Agnes hade skrivit detta och t.o.m. varnade en annan postare för att jag var en konspirationsteoretiker (bara för att vi tycker olika i vissa frågor) och inte var att lita på.
Nu presenterade jag en länk som visar riktigheten i att Agnes har skrivit "A girl has nothing to say." Då börjar du argumentera kring värdet av den formuleringen, varför ens bry sig om det? Hon har skrivit så, punkt.
Detta har dock ingenting att göra med mördarkramarnas önskedrömmar om att barnen ville dö. Jag har inte dragit någon slutsats om det, utifrån Agnes kommentar. Det är fylledille att påstå.

"Over and out!" är ju väldigt konstruktivt. Du vill inte prata mer med mig, det förstår jag. Andra får väl dra sina egna slutsatser kring det ...
Att barnen inte hade nåt att säga till om innan de mördas är mer än givet. Det finns inget samtycke.

Men du har dragit en slutsats:

"Barnen hade ingen talan. Det vittnade ju Agnes själv om på Instagram (eller något ditåt): "A girl has nothing to say".

1. Eftersom tonåringar uttrycker exakt vad som helst utifrån emotionell dagsform säger den meningen noll. Det vittnar inte om ett dugg.

Det kan handla om allt från killar till att vara sur över nåt.

2. Det är heller inte är minsta märkligt att en tonåring är bored och speciellt inte med den hemska sjukdomen som gör hennes livssituation förkrympt.
Citera
2022-06-26, 10:17
Medlem
Citat:
Barnen visste alltså om planen att de skulle mördas?

För annars blir ditt påstående om att Agnes uttryckte att hon inte hade någon talan helt ologiskt.

Om hon inte visste om mordplanen så kan hon knappast ha upplevt att hon inte hade någon talan heller.

Förstår du?
Citera
2022-06-26, 11:14
Bannlyst
Citat:
Ditt bidrag här till tystnadskulturens upprätthållande är mer skrämmande och påminner mer om religiös fanatism än vad vi som engagerar oss i det här fallet utövar.

För det första är detta ett helt unikt fall inom svensk kriminalhistoria och som har skett i närtid. Det räcker gott för att kunna fortsätta diskuteras inom forumdelen Abok.
Sedan tycker jag själv att minnet av de två barnen som brutalt mördades är värt att upprätthålla i en tid där barn alltjämt far illa i vårt land.

Därutöver finns det mycket i det här fallet som borde komma upp till ytan. Det har varit locket på från polishåll, ingen av barnens behandlande läkare har heller framträtt och berättat om hur sjuka de egentligen var. Grannarna som bevittnade testamentet har också varit knäpptysta kring t. ex. de olika datum som detta rimligen ägde rum. Överhuvudtaget har det lagts locket på generellt och man kan ana att en osund inställning råder, om att barn är föräldrarnas egendom och inte egna individer med egna rättigheter. Det är tyvärr ett samhällsproblem som avspeglas i många andra, mer eller mindre allvarliga, fall där barns rättigheter kränks "till förmån" för föräldrarnas viljor.

Vidare har vi problem i Sverige med att kvinnor mördas av sina män, 16 fall om året enligt uppgift de senaste 20 åren. Det här är också ett sådant fall. Men det påstås att kvinnan just i det här fallet "ville bli mördad".
Det är väldigt...annorlunda. Så allt som kan komma fram här, allt som borde kastas upp i ljuset, kunde vara mycket värdefullt för samhället i stort. Hur kunde detta ske? Hur kunde en till synes välfungerande och högpresterande familj gå under på detta sätt? Ok, att jag sällar mig till dem som tror att Oskar var mer eller mindre ensam GM och Hanna var mer eller mindre ett offer. Men det är inte vad som är viktigast. Att bryta tystnaden kring allt som hände och eventuellt ledde fram till detta, är nödvändigt för det allmännas bästa.
Barnen var hur som helst endast offer, liksom tyvärr alltför ofta.
Barnens behandlande läkare kom till tals när polisen förhörde honom och IVO granskade hans åtaganden. Därför är det svårt att förstå vad du menar när du skriver att läkaren borde ha berättat mer. Menar du att han skulle ha brutit mot patientsekretessen och berättat för allmänheten om barnen?

Polisen har också enligt lag sekretess att förhålla sig till när det kommer till döda gärningsmän. Trots detta fick vi en hel del information från dem som de fått samtycke från de anhöriga att röja. Mig veterligen mer än i något annat filicide eller familiecide. Menar du att även polisen skulle ha brutit mot lagen om sekretess för döda gärningsmän, utöver det som de anhöriga gett samtycke för?

Jag noterar att du accepterat polisens bedömning om att fadern dödade modern. Detta trots att polisen inte presenterat några belägg för det. Samtidigt accepterar du inte polisens bedömning om att det rörde sig om en suicidpakt. Detta trots att polisen presenterat flera belägg för det. Det får mig att tro att det inte är information som du saknar för att acceptera polisens slutsats.

Jag delar din uppfattning om att det är ett problem att vi har ett samhälle där barns rättigheter kränks av deras föräldrar. Föräldrar är i själva verket det skadligaste och mest dödliga som barn möts av och fallet i Bjärred är ett ovanligt obehagligt exempel på det - när båda föräldrarna är förövare.

I många fall av försummelse, misshandel och mord på barn är det endast en förälder som är förövare och inte sällan är det den andra föräldern som blir barnens räddning. I dessa ärenden har olika myndigheter upprättat möjligheter där de uppmuntrar den friska föräldern att signalera och be om hjälp, om barn far illa eller brott är på väg att ske (socialtjänst, polis och psykiatri). Dessa har alla enligt lag rätt att utöva tvångsåtgärder och ge stöd om de bedömer detta vara nödvändigt för att skydda barn.

Men vi har även ärenden där båda föräldrar är förövare. Dessa ärenden gör saken svårare eftersom det inte finns någon i hemmet som drar i nödbromsen om det börjar bli riktigt destruktivt. Ett område där barnen är utelämnade till att skolan eller sjukvården ska förstå vad som pågår i hemmet. Något som inte alltid syns och även om det syns och en anmälan sker, kanske det inte leder till någon åtgärd eftersom föräldrarna är i "maskopi" med varandra.

Barn som lever under sådana förhållanden är de mest sårbara vi har och samhället behöver bli bättre på att identifiera och upprätta fler möjligheter för dem att få hjälp. Det gör vi inte genom att förneka att de finns.

Så jo, polisens slutsats om att detta är ett ärende med två förövare är viktig. Inte bara för rättvisan i sig, utan även för vilka åtgärder som samhället behöver vidta så att de utifrån denna kunskap aktivt kan minska risken för att det händer igen.
Senast redigerad av HeavensDevils 2022-06-26 kl. 12:04.
Citera
2022-06-26, 11:43
Medlem
Gubbfan hade väl gjort Agnes på smällen. För mig blir det ganska uppenbart när man tänker efter. Det blev väldigt bråttom i slutet eftersom det snart skulle synas. Denna otroliga skam kunde aldrig komma ut. Vilken fruktansvärd människa han var oavsett. Inte undra på att locket lagts på överallt och att hans familj inte vill veta av det. Denna ”stjärna” som hade så hög status i samhället och som skulle bli professor vid Lunds universitet osv. Nä, inte konstigt att alla kort efter valde att hålla käft och låtsas som att det regnar. Stackars tjejer.
Citera
2022-06-26, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moddo
Gubbfan hade väl gjort Agnes på smällen. För mig blir det ganska uppenbart när man tänker efter. Det blev väldigt bråttom i slutet eftersom det snart skulle synas. Denna otroliga skam kunde aldrig komma ut. Vilken fruktansvärd människa han var oavsett. Inte undra på att locket lagts på överallt och att hans familj inte vill veta av det. Denna ”stjärna” som hade så hög status i samhället och som skulle bli professor vid Lunds universitet osv. Nä, inte konstigt att alla kort efter valde att hålla käft och låtsas som att det regnar. Stackars tjejer.
Det var synd att Nationellt Forensiskt Centrum missade denna självklarhet.

Du är verkligen ett geni.
Citera
2022-06-27, 12:13
Medlem
"Det verkar ha blivit bråttom på slutet" har det skrivits ett flertal gånger i tråden.

Och ja, det är ju det intryck man får: det blev bråttom.

Hur ska man annars förklara att de båda döttrarna inte hade lugnande medicin i kroppen, när de dödades? Den ena av dem hade visserligen spår av sådan medicin, men så litet att det inte hade varit lindrande för henne vid mordtillfället.

Jag tänker att det kan ha varit så "enkelt" som att O ville att allt skulle ta slut, innan den viktiga konferensen där han skulle vara huvudtalare, ägde rum.

Det finns uppgifter om att Oskar mådde sämre och sämre psykiskt under hösten. I januari visste han kanske att han inte skulle klara av att delta i jobb-konferensen, på grund av sin psykiska ohälsa. Detta kanske gav honom en outhärdlig känsla av social skam och forceradåe fram morden vid just det tillfälle som det blev.

Om man känner en övertygelse om att man behöver döda sina barn, och dessutom planerar detta under en längre tid ("under hösten") så fanns det väl tid att göra förberedelser, som att planera hur döttrarna skulle kunna "bedövas" i förväg, för att de därmed skulle slippa vara medvetna och lida de sista mnuterna av sina liv.

Så: ja, det verkade ha blivit bråttom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in