2022-06-27, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
"Det verkar ha blivit bråttom på slutet" har det skrivits ett flertal gånger i tråden.

Och ja, det är ju det intryck man får: det blev bråttom.

Hur ska man annars förklara att de båda döttrarna inte hade lugnande medicin i kroppen, när de dödades? Den ena av dem hade visserligen spår av sådan medicin, men så litet att det inte hade varit lindrande för henne vid mordtillfället.

Jag tänker att det kan ha varit så "enkelt" som att O ville att allt skulle ta slut, innan den viktiga konferensen där han skulle vara huvudtalare, ägde rum.

Det finns uppgifter om att Oskar mådde sämre och sämre psykiskt under hösten. I januari visste han kanske att han inte skulle klara av att delta i jobb-konferensen, på grund av sin psykiska ohälsa. Detta kanske gav honom en outhärdlig känsla av social skam och forceradåe fram morden vid just det tillfälle som det blev.

Om man känner en övertygelse om att man behöver döda sina barn, och dessutom planerar detta under en längre tid ("under hösten") så fanns det väl tid att göra förberedelser, som att planera hur döttrarna skulle kunna "bedövas" i förväg, för att de därmed skulle slippa vara medvetna och lida de sista mnuterna av sina liv.

Så: ja, det verkade ha blivit bråttom.
Tänker du på uppgifterna i tråden om att han började ha på sig en mössa?
Citera
2022-06-27, 16:31
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
"Det verkar ha blivit bråttom på slutet" har det skrivits ett flertal gånger i tråden.

Och ja, det är ju det intryck man får: det blev bråttom.

Hur ska man annars förklara att de båda döttrarna inte hade lugnande medicin i kroppen, när de dödades? Den ena av dem hade visserligen spår av sådan medicin, men så litet att det inte hade varit lindrande för henne vid mordtillfället.

Jag tänker att det kan ha varit så "enkelt" som att O ville att allt skulle ta slut, innan den viktiga konferensen där han skulle vara huvudtalare, ägde rum.

Det finns uppgifter om att Oskar mådde sämre och sämre psykiskt under hösten. I januari visste han kanske att han inte skulle klara av att delta i jobb-konferensen, på grund av sin psykiska ohälsa. Detta kanske gav honom en outhärdlig känsla av social skam och forceradåe fram morden vid just det tillfälle som det blev.

Om man känner en övertygelse om att man behöver döda sina barn, och dessutom planerar detta under en längre tid ("under hösten") så fanns det väl tid att göra förberedelser, som att planera hur döttrarna skulle kunna "bedövas" i förväg, för att de därmed skulle slippa vara medvetna och lida de sista mnuterna av sina liv.

Så: ja, det verkade ha blivit bråttom.

Jag tror att dessa tankar om att avsluta allt var något som växte fram under hösten, utan att det var satt någon bestämd tidpunkt när det skulle hända.
Båda kanske var ambivalenta, kanske speciellt Oskar och att det tog sej i uttryck på sådant sätt att även kollegorna kunde se att något var fel.
När det gäller tidpunkten så tror jag att det hade med skolstarten att göra. Jullovet var slut.
Citera
2022-06-27, 16:39
Medlem
Lägg ner nu och gå vidare istället för att fortsätta med detta spekulerande, inget kommer att få familjen tillbaka ändå.
Citera
2022-06-27, 19:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeavensDevils
Ja. Liksom att det är polisens samlade bild utifrån utredningsresultatet att Oskar ströp Hanna. Inga forensiska bevis/förhör/vittnen/mail/sms/brev har presenterats för att belägga det mer än polisens fastställande. Således långt mycket mer sekretessbelagt/tystat än övriga slutsatser.

Nu är det inte så att jag motsätter mig polisens slutsats om att paret kom fram till att Oskar var den som tog på sig den aktiva rollen i parets död, något som är mycket vanligt i suicidpakter. Men det är avslöjande för de som drivit en agenda i tråden att de inte motsatt sig denna uppgift utan svalt den osynad, trots total frånvaro av presenterade belägg.

Således, man väljer och vrakar från källorna i ärendet, där en källa kan stå som sanningsvittne när den bekräftar den egna bilden, medan samma källa ljuger, slarvar, bedrar och är del av en sammansvärjning när den bestrider den.

Större bevis för att somliga i tråden haft en bakomliggande agenda och är biased behöver man inte leta efter för att konstatera det som ett faktum. Frågan som återstår är varför.
Förlopp och dödssätt (förutom hängning) är väl iofs inte ens presenterat, enbart dödsorsaker.
Vi vet noll hur de gått till väga;
om de tänkt sig suicidera var för sig, om de agerat ihop, om hon misslyckats med su efter att barnen mördats eller om de tvärtom beslutat att han ska ta henne av daga.
Det vidriga förloppet skyddas av sekretess för att inte exploatera barnen och bespara efterlevande groteska detaljer.
Med betoning att det normalt nte överhuvudtaget släpps info när förövare dör.

Det pratas främst om deras gemensamma avskedsbrev förutom testamente - med konspiratoriska försök om förfalskning för att fria deras mor - men det tål att lyfta fram följande som starkt komplement ang gemensamt och i samråd:

"Vi har också undersökt media: datorer och mobiltelefoner som vi har kommit… de vi har kommit in i… som var kvarlämnade i villan, och i de här medierna så har vi hittat information som styrker de båda föräldrarnas medvetenhet om vad som skulle komma att hända."
Citera
2022-06-28, 00:57
Medlem
Det har spekulerats i tråden om huruvida familjen i fråga var scientologer och att detta å sin sida genererat i att föräldrarna agerat som dom gjorde , vilket givetvis fortfarande inte ursäktar handlingen . Men är det bekräftat att dom var scientologer? Media har mig veterligen inte skrivit något om det . Jag för min del kan förövrigt tycka att den här tråden kan stängas . Det må vara ett oerhört tragiskt och sorgligt fall med en jädra massa frågetecken och spekulationer men jag tror faktiskt vi får acceptera att hela sanningen inte kommer komma fram i det här läget . Som jag ser det finns det ingen anledning att misstro det polisen har konstaterat . Jag menar vad skulle dom som arbetat med ärendet vinna på att ljuga om det som kommit fram?
Senast redigerad av Azdz 2022-06-28 kl. 01:02.
Citera
2022-06-28, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Det har spekulerats i tråden om huruvida familjen i fråga var scientologer och att detta å sin sida genererat i att föräldrarna agerat som dom gjorde , vilket givetvis fortfarande inte ursäktar handlingen . Men är det bekräftat att dom var scientologer? Media har mig veterligen inte skrivit något om det . Jag för min del kan förövrigt tycka att den här tråden kan stängas . Det må vara ett oerhört tragiskt och sorgligt fall med en jädra massa frågetecken och spekulationer men jag tror faktiskt vi får acceptera att hela sanningen inte kommer komma fram i det här läget . Som jag ser det finns det ingen anledning att misstro det polisen har konstaterat . Jag menar vad skulle dom som arbetat med ärendet vinna på att ljuga om det som kommit fram?
Kopplingen till scientologin är inte bekräftad. Den som har påstått sig ha vetskap om denna koppling är BurlovsRicky. Trovärdigheten får var och en bedöma själv.

https://www.flashback.org/find_posts_by_user.php?userid=1046918&threadid=290 6246
Citera
2022-06-28, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Tänker du på uppgifterna i tråden om att han började ha på sig en mössa?

Nej, självklart inte.

Den där mössan är väldigt väldiskuterad, och avslutad, för evigheter sedan.

Ja, det är kanske dags att stänga tråden.
Citera
2022-06-28, 11:25
Medlem
Citat:
Nej, självklart inte.

Den där mössan är väldigt väldiskuterad, och avslutad, för evigheter sedan.

Ja, det är kanske dags att stänga tråden.
Din teori om att Oskar i all hast dödade barnen för att han inte klarade av att vara huvudtalare på konferensen på grund av sin psykiska ohälsa måste väl bygga på något konkret?

Det blev bråttom men det fanns tid att förbereda testamente radera Facebooksidor och skriva gemensamma avskedsbrev?
Citera
2022-06-28, 16:10
Bannlyst
Citat:
Din teori om att Oskar i all hast dödade barnen för att han inte klarade av att vara huvudtalare på konferensen på grund av sin psykiska ohälsa måste väl bygga på något konkret?

Det blev bråttom men det fanns tid att förbereda testamente radera Facebooksidor och skriva gemensamma avskedsbrev?
Det kan finnas fler orsaker till att man fick bråttom om man inte behöver bygga det på något konkret.

Om Oskar och Agnes var ute på promenad och ställdes vid hemkomsten inför att Hanna kvävt Moa tex.

Då hade man nog också fått bråttom.

Kanske kan nån med mer kreativitet ta vid och konstruera fler orsaker utan grund till att man fick bråttom.

Om man nu fick bråttom..
Senast redigerad av HeavensDevils 2022-06-28 kl. 17:04.
Citera
2022-06-28, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeavensDevils
Det kan finnas fler orsaker till att man fick bråttom om man inte behöver bygga det på något konkret.

Om Oskar och Agnes var ute på promenad och ställdes vid hemkomsten inför att Hanna kvävt Moa tex.

Då hade man nog också fått bråttom.

Kanske kan nån med mer kreativitet ta vid och konstruera fler orsaker utan grund till att man fick bråttom.

Om man nu fick bråttom..

Eftersom vi alla har lika litet faktauppgifter om händelseförloppet, så blir det mesta vi skriver trots allt antaganden. Eller gissningar, funderingar, infall...så länge som man inte påstår sig komma med sanningen, så borde det vara ok att fundera och spekulera i tråden. Vi kommer, i denna diskussionstråd, aldrig att komma fram till någon sanning om vad som verkligen inträffade. Det blir endast ett utbyte av tankar. Man får ta det för vad det är. Ämnet är allvarligt, men många drivs av en önskan om att få klarhet - en klarhet som dock aldrig kommer att uppdagas.

Citat:

Ja, det fanns tid att skriva avskedsbrev och testamente, men inte till att ge barnen lugnande medicin innan de dödades. Detta är en av de största gåtorna i sammanhanget, enligt min uppfattning.

Nej, min föreställning om varför det kan ha blivit bråttom, ”bygger inte på något konkret.” Precis som så många andra här, funderar jag fram och tillbaka.

Jag kommer inte med någon "teori" utan en fundering.

Vad jag tror att många med mig har reagerat på (ja, jag tror – vet alltså inte) är att den förklaring som gavs av polisen verkar så ”förenklad”, ungefär som ett felsökningsschema: ”om fel vid A, vidta åtgärd vid B.” Eller: ”A. om barnen är sjuka, så B. döda dem. Förklaringen är för den skull inte osann.

Men livet är ofta mer komplext än så. De situationer vi människor hamnar i är ofta komplexa. Det är oftast ”litet av varje” som bidrar till att vi handlar på den ena eller andra sättet. Och jag tror att det har varit på liknande sätt i Bjärred (obs, tror, föreställer mig...).

Det har många gånger beskrivits i tråden hur föräldrarna har grubblat och ältat, och polisen sa också att allt fokus hos föräldrarna hade varit på ”hur de skulle lösa det här.” Jag kan förstå att grubblandet och ältandet inte kan ha varit så konstruktivt på slutet, när båda föräldrarna var sönderstressade, uppgivna och inte i så god psykisk form. Men tidigare under hösten (de hade funderat över morden från tidig höst) så kunde de kanske se något mer klart.

Så gott som ingen människa klarar av att må psykiskt dåligt, att hela tiden oroa sig för sjuka barn och att dessutom befinna sig högt uppe i karriären. Det är ju en ekvation som bara inte går ihop.
Många löser detta genom att plocka bort, eller förändra, någon av de stressande delarna, och det brukar ofta bli just arbetsliv och karriär. Många föräldrar är sjukskrivna eller tjänstlediga på grund av krävande familjeliv.

Det verkar inte som att detta var en lösning för föräldrarna och det är därför som jag undrar om karriären var så viktig att de inte kunde tänka sig ett liv utan yrke och sin karriär.

Ganska lång tid efter O:s död fanns det en minnessida över honom på nätet, där hans akademiska meriter framhölls, samt en upplysning om att han var avliden. En sådan sida tänker jag mig var avsedd som en hyllning till O, efter hans frånfälle. Man visste att karriären betytt mycket för honom och man ville att hans verk skulle lyftas fram även om han själv var borta - kanske man tänkte sig att O själv skulle ha uppskattat det.

Det var dessa tankegångar som ledde mig fram till att det kan ha funnits ett något starkare intresse hos O att genomföra mord och självmord, innan konferensen. Känslan av misslyckande i yrkeslivet kanske skyndade på det hela...En annan postare funderade över om den förestående skolstarten var avgörande för när morden ägde rum. Det är en intressant tanke: vad i den situationen (dvs skolstarten) skulle ha avgjort tidpunkten för allas död? Kan skolstarten ha varit ytterligare "en komplexitet"?

Det behöver inte nödvändigtvis ha varit Oskar ”som i all hast dödade barnen.” Det kan ha varit O och H tillsammans som bestämde att nu måste det verkligen ske, det som under så lång tid hade planerats.

Men jag håller med en del tidigare postare: det börjar bli dags att stänga den här tråden nu.
Citera
2022-06-28, 19:58
Medlem
Jag har egentligen inget nytt att tillföra tråden men jag kämpar febrilt att läsa igenom alla sidor och ser därför att en del här nämnt att pappan i familjen kan ha haft Aspergers , samt att aspergare ofta är benägna att mörda och även att det skulle vara en sjukdom. Märks tydligt hur fördomarna, okunskapen om just Aspergers flödar . Självklart har det förekommit att dömda mördare har visat sig ha Aspergers och psykiska störningar och självklart har vi med Aspergers häftiga humörsvängningar ibland, iaf många av oss men det rättfärdigar inte att dra alla aspergare över samma kam. Bara för att folk med Aspergers och andra diagnoser ofta har humörsvängningar och psykiska problem så innebär inte det att dessa är varken våldsbenägna eller kapabla till att mörda. Faktum är att INGEN av dom Aspergare jag känner är varken våldsbenägna eller skulle vara kapabla till att mörda. Och allvarligt talat att Aspergers skulle vara en psykisk sjukdom är något av dem mest fetaste lögner jag nånsin hört talats om. Dom som påstår att det är en sjukdom har inte en jävla aning om vad dom pratar om. Visst att folk lär spekulera i all oändlighet om den här händelsen och det får jag väl acceptera men sluta ljug om folk med Aspergers för fan. PS: Aspergers kan variera enormt mycket . Dom med lindrigare form mäktar absolut med att gå i skolan , att en majoritet att skolelever med ASD skulle ha hemundervisning för sin diagnos tror jag inte ett dugg på. Jag har inte en enda gång om någon med lindrig diagnos som inte gått till skolan. Dom flesta med diagnosen som behöver det brukar oftast få assistans .
Senast redigerad av Azdz 2022-06-28 kl. 20:01.
Citera
2022-06-28, 21:42
Bannlyst
Citat:
Eftersom vi alla har lika litet faktauppgifter om händelseförloppet, så blir det mesta vi skriver trots allt antaganden. Eller gissningar, funderingar, infall...så länge som man inte påstår sig komma med sanningen, så borde det vara ok att fundera och spekulera i tråden. Vi kommer, i denna diskussionstråd, aldrig att komma fram till någon sanning om vad som verkligen inträffade. Det blir endast ett utbyte av tankar. Man får ta det för vad det är. Ämnet är allvarligt, men många drivs av en önskan om att få klarhet - en klarhet som dock aldrig kommer att uppdagas.

Ja, det fanns tid att skriva avskedsbrev och testamente, men inte till att ge barnen lugnande medicin innan de dödades. Detta är en av de största gåtorna i sammanhanget, enligt min uppfattning.

Nej, min föreställning om varför det kan ha blivit bråttom, ”bygger inte på något konkret.” Precis som så många andra här, funderar jag fram och tillbaka.

Jag kommer inte med någon "teori" utan en fundering.

Vad jag tror att många med mig har reagerat på (ja, jag tror – vet alltså inte) är att den förklaring som gavs av polisen verkar så ”förenklad”, ungefär som ett felsökningsschema: ”om fel vid A, vidta åtgärd vid B.” Eller: ”A. om barnen är sjuka, så B. döda dem. Förklaringen är för den skull inte osann.

Men livet är ofta mer komplext än så. De situationer vi människor hamnar i är ofta komplexa. Det är oftast ”litet av varje” som bidrar till att vi handlar på den ena eller andra sättet. Och jag tror att det har varit på liknande sätt i Bjärred (obs, tror, föreställer mig...).

Det har många gånger beskrivits i tråden hur föräldrarna har grubblat och ältat, och polisen sa också att allt fokus hos föräldrarna hade varit på ”hur de skulle lösa det här.” Jag kan förstå att grubblandet och ältandet inte kan ha varit så konstruktivt på slutet, när båda föräldrarna var sönderstressade, uppgivna och inte i så god psykisk form. Men tidigare under hösten (de hade funderat över morden från tidig höst) så kunde de kanske se något mer klart.

Så gott som ingen människa klarar av att må psykiskt dåligt, att hela tiden oroa sig för sjuka barn och att dessutom befinna sig högt uppe i karriären. Det är ju en ekvation som bara inte går ihop.
Många löser detta genom att plocka bort, eller förändra, någon av de stressande delarna, och det brukar ofta bli just arbetsliv och karriär. Många föräldrar är sjukskrivna eller tjänstlediga på grund av krävande familjeliv.

Det verkar inte som att detta var en lösning för föräldrarna och det är därför som jag undrar om karriären var så viktig att de inte kunde tänka sig ett liv utan yrke och sin karriär.

Ganska lång tid efter O:s död fanns det en minnessida över honom på nätet, där hans akademiska meriter framhölls, samt en upplysning om att han var avliden. En sådan sida tänker jag mig var avsedd som en hyllning till O, efter hans frånfälle. Man visste att karriären betytt mycket för honom och man ville att hans verk skulle lyftas fram även om han själv var borta - kanske man tänkte sig att O själv skulle ha uppskattat det.

Det var dessa tankegångar som ledde mig fram till att det kan ha funnits ett något starkare intresse hos O att genomföra mord och självmord, innan konferensen. Känslan av misslyckande i yrkeslivet kanske skyndade på det hela...En annan postare funderade över om den förestående skolstarten var avgörande för när morden ägde rum. Det är en intressant tanke: vad i den situationen (dvs skolstarten) skulle ha avgjort tidpunkten för allas död? Kan skolstarten ha varit ytterligare "en komplexitet"?

Det behöver inte nödvändigtvis ha varit Oskar ”som i all hast dödade barnen.” Det kan ha varit O och H tillsammans som bestämde att nu måste det verkligen ske, det som under så lång tid hade planerats.

Men jag håller med en del tidigare postare: det börjar bli dags att stänga den här tråden nu.

Det är mycket vi inte vet. Men vi vet att de som haft tillgång till hela utredningsmaterialet, kommit fram till att Hanna och Oskar dödade sina döttrar tillsammans och i samförstånd.

Vi vet också mycket om kriminologi, filicide, familiecide, suicid och en hel del om människans fungerande på det hela taget.

Det är information som nedtecknats i årtusenden och höjt kunskapen, kvaliteten och träffsäkerheten i metodologi inom olika områden.

Att tro att den ena gissningen är så god som den andra, det ena sättet lika bra som ett annat, innebär att man inte tror på empiri och vetenskap. Det må vara hänt, men de flesta som har kunskap eller åtnjuter någon annans expertis inom ett område, skulle bestrida uttalandet.
Senast redigerad av HeavensDevils 2022-06-28 kl. 21:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in