2020-09-04, 13:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
.

Brist på viktig homeostas.

Ja, på i princip alla områden utom faktiskt just ekonomi.

Sen kan ju tillräckligt utmattade, ångestfyllda och deprimerade människor i kris få katastroftankar över vad som helst, men utifrån det som vi känner till om deras ekonomi fanns det i alla fall inga rationella skäl till oro.
Citera
2020-09-04, 13:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kranskalle
Ja, på i princip alla områden utom faktiskt just ekonomi.

Sen kan ju tillräckligt utmattade, ångestfyllda och deprimerade människor i kris få katastroftankar över vad som helst, men utifrån det som vi känner till om deras ekonomi fanns det i alla fall inga rationella skäl till oro.
Homeostas. Viktig balans mellan arbete, fritid och hemmet inom stressforskning.

Han verkar försöka (copingstrategier) men det är uppenbart inte tillräckligt.

Allt fokus har gått till att lösa det här, de var hårt ansatta.

Han ställer in det ena evenemanget efter det andra för att han samtidigt gjorde allt för sin sjuka dotter A. Som han prioriterade.

Han arbetade hemifrån.

"– Vi har disponerat det så för att han ska kunna prioritera att vara mer med sina döttrar. Och gått ner lite i tid för att prioritera familjelivet, har han sagt."

Chefen försöker hjälpa till och anpassa.

"Vi pratade om döttrarnas sjukdom och hur vi kunde anpassa arbetet för att det skulle bli så bra som möjligt för familjen."

24 november minskar han 10 % av sin arbetstid ”Pga främst privat livssituation.".

"– Kanske var han lite mer plågad och ledsen över flickornas situation än vanligt. Han återkom till hur jobbigt det var flera gånger. "

"we talked about his situation at home, I saw such a deep sorrow in his eyes."
Citera
2020-09-04, 14:07
Bannlyst
Citat:
Homeostas. Viktig balans mellan arbete, fritid och hemmet inom stressforskning.

Han verkar försöka (copingstrategier) men det är uppenbart inte tillräckligt.

Allt fokus har gått till att lösa det här, de var hårt ansatta.

Han ställer in det ena evenemanget efter det andra för att han samtidigt gjorde allt för sin sjuka dotter A. Som han prioriterade.

Han arbetade hemifrån.

"– Vi har disponerat det så för att han ska kunna prioritera att vara mer med sina döttrar. Och gått ner lite i tid för att prioritera familjelivet, har han sagt."

Chefen försöker hjälpa till och anpassa.

"Vi pratade om döttrarnas sjukdom och hur vi kunde anpassa arbetet för att det skulle bli så bra som möjligt för familjen."

24 november minskar han 10 % av sin arbetstid ”Pga främst privat livssituation.".

"– Kanske var han lite mer plågad och ledsen över flickornas situation än vanligt. Han återkom till hur jobbigt det var flera gånger. "

"we talked about his situation at home, I saw such a deep sorrow in his eyes."

Vittnar om en person som inte fullt ut accepterat deras under tidig höst gemensamt tagna beslut, utan fortsätter att söka alternativa lösningar.
Senast redigerad av Kranskalle 2020-09-04 kl. 14:10.
Citera
2020-09-04, 14:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Vittnar om en person som inte fullt ut accepterat deras under tidig höst tagna gemensamma beslut, utan fortsätter att söka alternativa lösningar.
Jag backar tillbaka några inlägg.
Samt lägger till det välkända inom suicidforskning, dvs suicidstegen som kan pågå i dagar, veckor, månader och år.
Ältandet.
Sen kan det likaväl gå fort.
Ger upp tvärt, eller att nåt tillstöter. Det kan bli pålagringar - kriser i krisen.
https://distriktslakare.com/suicidstegen/
Citat:
Vi fattade beslutet på hösten.
Det låter ju rationellt och välorganiserat.
Om man varit på IKEA och köpt en bokhylla som man ska montera tillsammans framöver.

Jag ställer mig tveksam. Då hade det nog skett tidigare (vad väntar man på till januari isf?) och brevet dateras bara nån dag innan och det ordnas med testamente lika sent. Det är slarvigt skrivet.
Nån kanske uppfattat det som ett beslut.
De må ha ältat, övervägt, varit suicidala, planerat och sen bestämt sig - men jag undrar om om inte flera sker i ett slags nu eller aldrig.
Varav det ses organiserat i nåt oorganiserat.
Samt att de ska dö till vilket pris som helst när de väl bestämt sig.
Citera
2020-09-04, 14:30
Bannlyst
Citat:
Jag backar tillbaka några inlägg.
Samt lägger till det välkända inom suicidforskning, dvs suicidstegen som kan pågå i dagar, veckor, månader och år.
Ältandet.
Sen kan det likaväl gå fort.
Ger upp tvärt, eller att nåt tillstöter. Det kan bli pålagringar - kriser i krisen.
https://distriktslakare.com/suicidstegen/

Så funkar det. Men i en suicidpakt är båda generellt sett inte lika övertygade om lösningen. Om man gör en bedömning av vilken roll respektive förälder tog i pakten, får man titta på hur de fungerat och agerat under tiden från tanke till genomförande.
Citera
2020-09-04, 14:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Så funkar det. Men i en suicidpakt är båda generellt sett inte lika övertygade om lösningen. Om man gör en bedömning av vilken roll respektive förälder tog i pakten, får man titta på hur de fungerat och agerat under tiden från tanke till genomförande.
De kan föga vara överens på ett specifikt datum. De är individer och ingen centraldator.
Men jag tror att de i grunden har nåt förhållande som innebär starka band som sen blir extremt patologiskt.

De blir tragiskt nog överens iom beslutet i samförstånd och katastrofen är ett faktum för de stackars barnen.

Tidsaspekten fram till morden är kritisk. Det är väl möjligt att M:s diagnos i december välter lasset, som om luften går ur helt.
Eller om det funnits ett slags "om". Nån öppen deal. Nåt krampaktigt hopp.
Anledningen till ruminering är att livskraft är stark, en medfödd överlevnadsinstinkt för de flesta. inom suicidologi fokuseras på begrepp som tillvänjning. Exponering.
De som utsätts för mycket död, hur konstigt det än låter, blir mer "van" döden.
Samma funktion har tanken. Tillvänjning.
Sträckan fram har lika paradoxalt möjligheter, därav uttryck som att störa döden. Att slå in en kil. Bryta isolering, få in frisk luft externt, bryta negativa tankemönster.
Citera
2020-09-04, 15:07
Bannlyst
Citat:
De kan föga vara överens på ett specifikt datum. De är individer och ingen centraldator.
Men jag tror att de i grunden har nåt förhållande som innebär starka band som sen blir extremt patologiskt.

De blir tragiskt nog överens iom beslutet i samförstånd och katastrofen är ett faktum för de stackars barnen.

Tidsaspekten fram till morden är kritisk. Det är väl möjligt att M:s diagnos i december välter lasset, som om luften går ur helt.
Eller om det funnits ett slags "om". Nån öppen deal. Nåt krampaktigt hopp.
Anledningen till ruminering är att livskraft är stark, en medfödd överlevnadsinstinkt för de flesta. inom suicidologi fokuseras på begrepp som tillvänjning. Exponering.
De som utsätts för mycket död, hur konstigt det än låter, blir mer "van" döden.
Samma funktion har tanken. Tillvänjning.
Sträckan fram har lika paradoxalt möjligheter, därav uttryck som att störa döden. Att slå in en kil. Bryta isolering, få in frisk luft externt, bryta negativa tankemönster.
Håller med om allt du skriver ovan och har inget att tillägga mer än det jag skrev i föregående inlägg.
Citera
2020-09-04, 15:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Håller med om allt du skriver ovan och har inget att tillägga mer än det jag skrev i föregående inlägg.
Jag vill bara tillägga nåt om exponering.
Förutom tillvänjning i tanken.
Det är väl inte aktuellt för Bjärred men det handlar om allt från exponering i krig, yrkesverksamhet, familjemedlemmars död eller su. Risken för kluster och contagion (media varnas) till egna tidigare su-försök.

Hur som haver, vi glider mot prevention om det så är su, sucide-murder, filicide, familicide i samråd.

Se riskfaktorer, hjälp dem eliminera riskfaktorer, lär känna varningstecken, våga vara närvarande och obekväm som vän och närstående. Få iväg dem till vården.
Samt syvende och sist (först?) som då professioner (om de nu har vårdkontakt) måste beröra och identifiera:
Ställ frågor om barnen vid su-tankar, vid tecken på outtalade su-tankar (misstanke om).
Samt inse att det kan vara "more than meet the eye" vid till synes funktionella föräldrars omsorg och oro.
Senast redigerad av develi 2020-09-04 kl. 15:27.
Citera
2020-09-04, 15:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Nej, det var ett förtydligande till, utifrån nåt som jag mött.
Jag skrev:
"Det är väl möjligt att M:s diagnos i december välter lasset, som om luften går ur helt.
Eller om det funnits ett slags "om". Nån öppen deal. Nåt krampaktigt hopp."

På nåt sätt, utan att behöva vara varken religiösa, sekteriska eller new age flummiga.

Det kan anas nån sorts ödestro. Förlägger beslutet bortom sig själv. Spelar schack med döden i väntan på nåt livsbejakande tecken.
Nåt som berör hopp och den inbyggda livskraften som skyddar så vi inte dör ur som släkte.
Att nåt mirakel ska ske i ältandet. För hur konstigt det också än låter ville många egentligen inte dö. De stod bara inte ut i det kaos de befann sig och sprang runt som i ett hus utan dörrar.
Tills de fann den otrevliga Exit, nödutgången.
Senast redigerad av develi 2020-09-04 kl. 15:44.
Citera
2020-09-04, 17:01
Bannlyst
Citat:
Nej, det var ett förtydligande till, utifrån nåt som jag mött.
Jag skrev:
"Det är väl möjligt att M:s diagnos i december välter lasset, som om luften går ur helt.
Eller om det funnits ett slags "om". Nån öppen deal. Nåt krampaktigt hopp."

På nåt sätt, utan att behöva vara varken religiösa, sekteriska eller new age flummiga.

Det kan anas nån sorts ödestro. Förlägger beslutet bortom sig själv. Spelar schack med döden i väntan på nåt livsbejakande tecken.
Nåt som berör hopp och den inbyggda livskraften som skyddar så vi inte dör ur som släkte.
Att nåt mirakel ska ske i ältandet. För hur konstigt det också än låter ville många egentligen inte dö. De stod bara inte ut i det kaos de befann sig och sprang runt som i ett hus utan dörrar.
Tills de fann den otrevliga Exit, nödutgången.

Ja, det var bland annat det som jag ställde mig bakom. Det som är lite läskigt med långvariga suicidtankar och ruminerande är att det inte behöver vara så dramatiska saker som en allvarlig sjukdom hos ett barn som välter lasset, utan något mycket banalare som en mindre kränkning eller en influensa som sänker måendet till letala nivåer. Det är som att personen har legat på en knivegg precis under vikten för att kniven ska tränga in i kroppen och att endast några gram extra gör att skinnet inte längre kan stå emot trycket.
Senast redigerad av Kranskalle 2020-09-04 kl. 17:10.
Citera
2020-09-04, 17:07
Bannlyst
Citat:
Jag vill bara tillägga nåt om exponering.
Förutom tillvänjning i tanken.
Det är väl inte aktuellt för Bjärred men det handlar om allt från exponering i krig, yrkesverksamhet, familjemedlemmars död eller su. Risken för kluster och contagion (media varnas) till egna tidigare su-försök.

Hur som haver, vi glider mot prevention om det så är su, sucide-murder, filicide, familicide i samråd.

Se riskfaktorer, hjälp dem eliminera riskfaktorer, lär känna varningstecken, våga vara närvarande och obekväm som vän och närstående. Få iväg dem till vården.
Samt syvende och sist (först?) som då professioner (om de nu har vårdkontakt) måste beröra och identifiera:
Ställ frågor om barnen vid su-tankar, vid tecken på outtalade su-tankar (misstanke om).
Samt inse att det kan vara "more than meet the eye" vid till synes funktionella föräldrars omsorg och oro.

Ja, och man bör även skanna av partnern till den deprimerade och vara medveten om att närvaron av en sådan inte nödvändigtvis är en skyddsfaktor. Orkar hen? Behöver hen också hjälp för att kunna utgöra ett stöd? Hur mår hen? Har hen haft egna suicidtankar?
Citera
2020-09-04, 17:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, det var bland annat det som jag ställde mig bakom. Det som är lite läskigt med långvariga suicidtankar och ruminerande är att det inte behöver vara så dramatiska saker som en allvarlig sjukdom hos ett barn som välter lasset, utan något mycket banalare som en mindre kränkning eller en influensa som sänker måendet till letala nivåer. Det är som att personen har legat på en knivegg precis under vikten för att kniven ska tränga in i kroppen och att endast några gram extra gör att skinnet inte längre kan stå emot trycket.
Bra tillägg. Dancing on the edge of danger.
Citat:
Ja, och man bör även skanna av partnern till den deprimerade och vara medveten om att närvaron av en sådan inte nödvändigtvis är en skyddsfaktor. Orkar hen? Behöver hen också hjälp för att kunna utgöra ett stöd? Hur mår hen? Har hen haft egna suicidtankar?
Absolut. Hur ser stödet ut i föräldraskapet är väl inte en alltför provokativ inledande fråga. Man bör väl även ha med sig att det kan förfalla lätt för professioner att ställa frågorna även om de är av yttersta vikt. Det kräver fingertoppskänsla, det ordagrant professionella samtalet.
För att det är känsligt, det har risker, det kan slå väldigt fel.
Jag nämnde hypervigilans, dock utifrån en annan aspekt men det kan finnas misstro, brist på förtroende, hyperkänslighet med i bilden.
Spänd som en fiolsträng angående hur föräldrarollen uppfattas som den goda föräldern, som ev ska vidmakthållas.
Bye Bye jag återkommer inte...
Senast redigerad av develi 2020-09-04 kl. 18:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in