2019-10-28, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Nej, och det är en av alla de små detaljer som vi nog aldrig får svaret på men som faktiskt hade gjort hela saken så mycket tydligare för att förstå vad som hände den kvällen/natten..
Om Hanna dog först så skulle polisen knappast komma fram till att båda föräldrarna var i stånd att agera och gemensamt misstänkta för mord. Det är inte förbjudet att dra slutsatser från det som sagts — även om allt inte sägs rakt ut...
Citera
2019-10-28, 20:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Oskar dog sist men i övrigt har man inte gått ut med i vilken ordning de dog.

Ett litet tips du kan gå på....

"Vi har gemensamt och i samförstånd planerat för, och dödat våra barn"

Troligtvis så dödades barnen först av sina föräldrar.
Sen la sig Hann i sängen för att själv dö, men Oskar fick hjälpa henne.
Och sist hängde sig Oskar efter att han försäkrat sig att alla var döda.
Det kan väl låta rimligt.
Citera
2019-10-28, 20:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ja, den infon kom därifrån (det långa PM:et). Det var från ett brev som sägs att Oskar skrivit till en av sina arbetskamrater. Antingen har skribenten fått läsa brevet, eller fått det återgivet. Skribenten nämnde också om att det spelats in dokumentation (SPELATS in). Denna uppgift kom väldigt tidigt i januari - men man trodde det var en trådsanning. Det kan ha varit små snuttar som satts ihop - dvs man har berättat något då och då när andan fallit på och i slutändan satt ihop den här filmen. Det sägs att det skrivits en mängd brev, oklart hur många, både till anhöriga och arbetskamrater. Och ärligt talat - jag tror på det. De ville säkerligen göra sig förstådda så långt det bara gick.

Jag vill bara backa upp dig.
Vi kanske är ensamma du o jag.
Men jag är 100% övertygad om att det finns inspelningar till anhöriga och vissa kollegor/vänner.
Detta blir en meningslös diskussion då vi aldrig kommer få det bevisat, men jag är i alla fall övertygad.
Men jag undrar såklart - varför skulle det vara så jävla konstigt att spela in nåt privat?
Citera
2019-10-28, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Jag vill bara backa upp dig.
Vi kanske är ensamma du o jag.
Men jag är 100% övertygad om att det finns inspelningar till anhöriga och vissa kollegor/vänner.
Detta blir en meningslös diskussion då vi aldrig kommer få det bevisat, men jag är i alla fall övertygad.
Men jag undrar såklart - varför skulle det vara så jävla konstigt att spela in nåt privat?
Tack, det var rart.
Nej, varför skulle det vara så konstigt. Det är ju i så fall dessutom ytterligare bevis på att de ville göra detta båda två. De hade ju tid på sig, och jag kan tänka mig att på kvällarna så fokuserade man en del på detta. Skriva brev, spela in snuttar, samla ihop, författa: vad vill vi säga, vi får inte glömma något. Så det var nog en hel del de förberedde.
Citera
2019-10-28, 20:43
Medlem
Citat:
Jag tror du glömmer att det finns en hel del dokument, och dessutom filmklipp i USB-minnet, och brev till anhöriga och arbetskamrater, som förklarar väldigt mycket. Det är inte så att man enbart accepterat de få rader som allmänheten fått se.

Det är ju väldigt svårt att uttala sig när man inte har hela bilden. Det har inte vi. Det har polisen, anhöriga och vissa utvalda arbetskamrater. Hade ex.vis Oskars syrra velat uttala sig så har hon definitivt tappat lusten efter att Högis kontaktade henne: "Jag har läst din blogg - nej tack, dig vill jag inte tala med". Så den dörren är stängd. Och låst.

Vi får nog nöja oss med, och lita på, att det är som polisen sagt. Och Avd.9 har ju också häromdagen återigen lagt upp det PM han fick sig tillskickad. Det PM:et är klockrent - finns inget att tvivla på nu när vi vet mer. Allt stämmer med det Höglund fått reda på. Och PM:et känns dessutom som om det är mer info i det än i Högis bok.

Ja, jag nöjer mig nu med den infon jag har fått, i och med att EH har ställd många av de frågor jag hade - även om hon enbart fick svar på vissa. Någon försökte i alla fall. Det betyder inte att jag inte gärna hade visst mer kring vissa saker, men jag tror det är ganska lönlöst - tror inte att jag kommer att få veta mer de närmaste åren. Jag hade aldrig i världen förväntat mig att få info kring hur barnen har bragts om livet eller hur brottsplatsen såg ut. Aldrig. Och jag hade nog inte haft behov att få den infon om jag hade fått annan info istället i januari 2018 och om jag inte hade deltagit i den här tråden. Tanken kring det kom först efter att ha önskat att få veta mer - i brist på att blir informerad på ett sätt som jag har varit nöjd med hela mitt liv hittills via tv och tidning. Hade polisen sagt vem som var gm på sin första info, dvs i januari samt delar av den infon som släpptes först nu via EHs bok (till exempel att diagnosen ställdes av en välrenommerad läkare på SUS - jag hade inte behövd veta vem då) så hade man sparat sig mycket av spekulationerna. Och om man dessutom hade försökt att förklara vad som låg bakom att två välbeställda, välutbildade föräldrar såg ingen bättre utväg ur sin kris än att döda sina barn och sig själv. Ett sådant unikt fall - och noll förklaring förutom att barnen var sjuka. Jag är och förblir upprörd över att polisen ”accepterar” föräldrarnas förklaring ( med detta menar jag att man sa att föräldrarna var hårt pressade pga flickornas diagnos - det var de säkert, med det är för mig ingen förklaring till det som hände).

Det jag inte förstår är att vårt skrivande här med alla de tankar och spekulationer som vi har utbytt - att detta är så mycket bättre och mer hederlig än när EH skriver en bok eller när en tidning hade tagit sig an fallet på ett förnuftig sätt. Sånt begriper jag inte. Men, men det är mycket man inte förstår i det här fallet, hur den hanterats i det offentliga och här.
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2019-10-28 kl. 20:46.
Citera
2019-10-28, 20:49
Bannlyst
Citat:
Tack, det var rart.
Nej, varför skulle det vara så konstigt. Det är ju i så fall dessutom ytterligare bevis på att de ville göra detta båda två. De hade ju tid på sig, och jag kan tänka mig att på kvällarna så fokuserade man en del på detta. Skriva brev, spela in snuttar, samla ihop, författa: vad vill vi säga, vi får inte glömma något. Så det var nog en hel del de förberedde.

Jag tror du har helt rätt.
Dom var inga dumhuvuden nån av dom.
Jag tror att när det kommer till den "privata biten" så är det noga genomtänkt och väl domumenterat både i skrift och i film. Jag tror inte det fanns några oklarheter alls, och dom som skulle ha en personlig förklaring, fick en personlig förklaring.
Min känsla säger att dom var noga med det och jag kan absolut inte se nåt konstigt med att man spelar in en personlig hälsning till dom som stod närmast. Man skall ju för fan dö, och det är på riktigt.
Ser inget konstigt med det.

Även brevet till "den det berör'. - polisen.
Ett tydligt erkännande på vad dom har gjort och varför dom har gjort.
Allt för att underlätta polisens arbete.

Det blir alltid krångligt rent praktiskt nör nån dör. Det blir det alltid.
Därför knåpar dom ihop ett praktiskt brev pp hur saker och ting skall lösas på rätt sätt.
Bamkkonton, lån, olika koder, bank-kontakter mm mm.

Vem skall då ärva allt.?
Jo, syskonen.
Väl genomtänkt hur det skulle gå till.

Erkännandet, det praktiska, och testamentet ligger väl synligt framme till alla som skulle in i huset (alla poliser mm)
Det privata ligger dolt på USB mm.
Just för att det är privat.
Jag ser inget konstigt med att Oskar spelar in ett privat klipp till sin chef, föräldrar/syskon, och närmsta vän. Eller att Hanna väljer att spela in sina sista ord till sin mamma o pappa och kanske nån nära vän eller syskon.
Varför skulle det vara konstigt.

Och kom inte och säg att det inte var välplanerat. ALLT var ju klart. Precis allt.
Citera
2019-10-28, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka

Det jag inte förstår är att vårt skrivande här med alla de tankar och spekulationer som vi har utbytt - att detta är så mycket bättre och mer hederlig än när EH skriver en bok eller när en tidning hade tagit sig an fallet på ett förnuftig sätt. Sånt begriper jag inte. Men, men det är mycket man inte förstår i det här fallet, hur den hanterats i det offentliga och här.
Jag kan tänka som så, EHs bok kontra vårt skrivande, att detta är ett diskussionsforum där vi bollar tankar, åsikter, spekulerar hej vilt - men när EH skriver en bok så skall det inte läggas in försåtliga små manipulativa fällor för att få läsaren att tro annat än vad som faktiskt är sant. Skriver hon en bok om verkliga mord - då skall det vara fakta. Vet man inte vissa fakta - då kan man skriva att inget har kunnat tas fram pga sekretess. Eller att "tyvärr ville den och den inte uttala sig". Inte spekulera i VARFÖR en person inte vill uttala sig.

När en släkting inte ville tala med EH och bad att inte bli citerad i boken, då lägger hon ändå fram det mail hon mottagit där släktingen inte ville uttala sig. Hon är respektlös, hon skriver en bok med agenda (dvs hon skriver att Hanna är MÖRDAD - när hon själv ville dö). Hon skriver så mycket subjektivt. Och detta är en bok. Hon planterar en mörkläggning som istället handlar om sekretessbelagt material som är lagstadgad. Att hon eller hennes polare gör det här i tråden är en sak - men man gör det definitivt inte i en dokumentär bok.

Tycker jag.
Citera
2019-10-28, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag tror man gick ut med info om brottsplats och dödsorsak för att få slut på spekulationerna. Men så blev det inte.

Det kan vara så - i alla fall kring dödsorsaken. Man fick i alla fall slut på båda blodiga spekulationer samt de god natt saga fantasier. Men samtidig avleder det också från det som är väsentlig - tycker jag. Vem är gm? Varför hände det? Varför har ingen förhindrad det (skola, vård, kommunen)?
Citera
2019-10-28, 21:09
Bannlyst
Citat:
.. ..osv...osv.... Jag är och förblir upprörd över att polisen ”accepterar” föräldrarnas förklaring ( med dett...... osv... osv...

En fråga i all välmening.
Orkar inte börja bråka.

Avskedsbrevet var typ 2/3 av ett A4 ark.
Anledningen som polisen visade var en liten del av en mening.

Skulle det kunna vara såhär:
Anledningen till att barnen fick dö och följa med, var just för att dom var sjuka.
Att polisen visar oss varför just barnen dog.

Tror du inte att den riktiga anledningen står där bakom touschen.
"den riktiga anledningen" + barnens sjukdom.

Dom såg "inte ett liv i egentlig mening för nån av dom"

Hade dom skaffat en assistent till barnen, eller ett bra "hjälp-boende" till barnen så hade dom löst det, men det handlade inte om det.
Det fanns ett annat problem.
Det gjorde att föräldrarna ville dö.
Allt handlar om att föräldrarna ville dö.

Och eftersom barnen då var så sjuka så fick dom följa med.

Den riktiga anledningen finns under touschen + barnens sjukdom. Pang.

Där har du min övertygelse.

(ja, man får inte döda sina barn, och jag tycker det är fel)
Citera
2019-10-28, 21:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Mja... några i tråden har tolkningsföreträde. Det har de fått av gud. Av gud allena o Cosa Nostra....
Barnen mördades först... gemensamt och samspelt - precis som planerat.
Allt finns beskrivet i det manuskript som hittades efter familjens hädanfärd.

Varför ville Oskar döda sin familj.?
Citera
2019-10-28, 21:21
Bannlyst
Citat:
Det kan vara så - i alla fall kring dödsorsaken. Man fick i alla fall slut på båda blodiga spekulationer samt de god natt saga fantasier. Men samtidig avleder det också från det som är väsentlig - tycker jag. Vem är gm? Varför hände det? Varför har ingen förhindrad det (skola, vård, kommunen)?

Vem är GM.?
Hanna och Oskar - Dom har erkänt att dom gemensamt & i samförstånd har mördat sina barn.

Varför hände det.?
För att barnen var så sjuka.
(sen tror jag att det beror på en förälders övertygelse, men det är inte bevisat)

Varför har ingen förhindrat det.?
För att ingen kunde se detta hända.
Visst, det var en familj med en fruktansvörd sjukdpmsbild, men ingen kunde tro att dom skulle dö. Ingen.

(skola, vård, kommun)?
Dom har väl gjort vad dom kunnat.?
Kunde dom gjort nåt mer, menar du.?
Citera
2019-10-28, 21:25
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Varför ville Oskar döda sin familj.?

Han kunde inte hantera situationen. Den uppkomna - helt oplanerade - en á två sjuka barn. Han fick spatt.
Om barnen drevs till sjukdom eller inte - om den samma drabbade oskildningslöst eller... det vet jag inte.

Jag tror han sökte svar - febrilt. Han kunde inte tänka klart. Kanske han själv var svaret givet. Det var hans fel. Vad hade han gjort ?

Den väna, alltid så förståndiga H blev tillbakadragen - alltmer. Var hon sådan.

Hur var barnen - annat än vi fått veta genom rektorskan ?

Flickornas klasskamrater växer upp.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in