2019-04-15, 13:15
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Det finns många sätt att lämna världen på. Och att förbereda sin bortgång. Ett sätt att berätta sin historia om sitt frånfälle, och varför, är att skriva brev. De tog beslutet tidig höst. Därefter satt de då och då och författade brev till nära och kära, till vänner, till arbetskamrater. De ville inte att det skulle finnas minsta fråga kvar när de väl utfört handlingarna. Och så vitt jag förstått finns heller inga frågor kvar. Inte hos de som berörs. Jag tror inte de hade något intresse av att skriva ett öppet brev till allmänheten via Aftonbladet ex.vis. Frågan är om de ens begrep hur stort detta skulle slås upp.

Man måste vara jäkligt iskall inombords om man planerar så länge och samtidigt kan hålla masken. Spela teater utåt. Väl värd en Oscar. Istället för att mörda och ta livet av sig kanske en roll på Dramaten hade varit bättre, innan Hollywood - debuten inom filmens värld.

Nej sådana människor är iskalla och ondskan lyser inifrån ögonen, Själens spegel. H har vi inte sett på bild i nyare skick. Kanske fastnade hon inte på bild, fet eller så fick hon inte för O.

Mördad blev hon dock. Iskallt. Verkligen.
Citera
2019-04-15, 13:29
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Jag skrattar om föräldrarna menade på att de var hårt ansatta. De skulle bara veta vad hårt ansatt är. De hade jobb, pengar, tak över huvudet, släkt på respektive sida för avlastning, de hade tid att söka vård på alla ställen.

Förmodar då att de fick en dödsdom på barnen efter att de varit och besökt alternativ vård. För om de verkligen gjort allt så har de även sökt det många kallar för kvacksalveri för de är totalt urblåsta. Allmänbildade människor som jag tror föräldrarna var då de tydligen gjort allt, struntade i folks kommentarer och sökte alternativ vård. Då har de helt enkelt fått dödsdomen där. Kan undra vad resultatet blev. En månad kvar i livet eller mindre. Kanske bara dagar. Snabbt förlopp. Galopperande symtom. Tick tock. Timmar kvar.

Lika bra att avliva barnen, frun och sen sig själv. Är man egoist så är man. Innerst inne var nog båda föräldrarna psykfall. Hårt ansatta av sina föräldrar, släkt bekanta, eller vad som. Kanske fick båda besök på nätterna när de var små. De är inte deras fel om de blivit pillade. Deras fel är handlingen efteråt. Det kan ju ha fortsatt på sina egna barn sen. Som en ond cirkel. Om det nu var så alltså. En mörk hemlighet mörkas.
Citera
2019-04-15, 13:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Full av läkemedel? Vi vet inte hur mycket. Hanna kunde ju göra motvärn. Obduktionsprotokollet, det som de inte visar, berättar naturligtvis om hennes kamp. Oskar bevis på att kunna agera var att han hängde sig.
Hanna vill dö.
Hanna är med och mördar barnen och sen sätter sig till motvärn?

Nåt speciellt bra som den slutsatsen leder till?
Citat:
Hanna kan mycket väl varit orolig för sina barn mystiska symptom. Nope, hon stryper inte ungen.

Nej, det är väl mer troligt att hon står för kvävningen isf.
Citat:
Kontakt med självmordslinjen? Du, jag har många kompisar som är tandläkare men inga problem med mina tänder. Hanna hade en kompis från juristutbildningen som var engagerad i en hjälporganisation.
Du skrev ju fel och gapade i versaler sist.
Så då kan vi återgå till vad hon är nu:
Ansvarig för mind med självmordslinjen är psykosyntesterapeut, föreläsare och nåt med coach.
Citat:
Citat:
Oskar hade mått dåligt länge. Att vara expert på skattefrågor och sälja utbildningar i ämnet och inte sköta sin egen självdeklaration är bottennapp. Han la av och började istället planera familjens himlafärd.
Man planerar inte sitt självmord i flera månader och återfinns strypt med ”lite” sömnmedel i kroppen. Man fixar allt som behövs om man vill dö. Finns flera som klarat det.
Oskar mådde garanterat dåligt, sjukt barn i flera år. Sen börjar Hanna ta stryk mer och mer, blir mer introvert och sluter sig som en mussla utåt sett, säger inte ett ord om barnen.
Hemma berättar hon att hon vill dö, beslut tidig höst. Så kan det nog vara - men den andre parten Oskar var inte riktigt på samma planhalva just då, mer ambivalent.
Därför kan man nog se att planeringen är dålig.

Så den som skriver verkar skriva ner sitt eget tyckande om beslut tidig höst.
Men sen blev de tyvärr överens över tid. På slutet går det fort när de är till Hanssons.
Senast redigerad av develi 2019-04-15 kl. 14:09.
Citera
2019-04-15, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hanna vill dö.
Hanna är med och mördar barnen och sen sätter sig till motvärn?

Nåt speciellt bra som den slutsatsen leder till?

Nej, det är väl mer troligt att hon står för kvävningen isf.
Du skrev ju fel och gapade i versaler sist.
Så då kan vi återgå till vad hon är nu:
Ansvarig för mind med självmordslinjen är psykosyntesterapeut, föreläsare och nåt med coach.

Oskar mådde garanterat dåligt, sjukt barn i flera år. Sen börjar Hanna ta stryk mer och mer, blir mer introvert och sluter sig som en mussla utåt sett, säger inte ett ord om barnen.
Hemma berättar hon att hon vill dö, beslut tidig höst. Så kan det nog vara - men den andre parten Oskar var inte riktigt på samma planhalva just då, mer ambivalent.
Därför kan man nog se att planeringen är dålig.

Så den som skriver verkar skriva ner sitt eget tyckande om beslut tidig höst.
Men sen blev de tyvärr överens över tid. På slutet går det fort när de är till Hanssons.

Jag tror att Os höst var otroligt psykiskt pressande då jag tror att H mår mycket dåligt. Tror hon förberedde pappersarbetet.
Citera
2019-04-15, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Hanna kan mycket väl varit orolig för sina barn mystiska symptom. Nope, hon stryper inte ungen.
Full av läkemedel? Vi vet inte hur mycket. Hanna kunde ju göra motvärn. Obduktionsprotokollet, det som de inte visar, berättar naturligtvis om hennes kamp. Oskar bevis på att kunna agera var att han hängde sig.
Kontakt med självmordslinjen? Du, jag har många kompisar som är tandläkare men inga problem med mina tänder. Hanna hade en kompis från juristutbildningen som var engagerad i en hjälporganisation.
Oskar hade mått dåligt länge. Att vara expert på skattefrågor och sälja utbildningar i ämnet och inte sköta sin egen självdeklaration är bottennapp. Han la av och började istället planera familjens himlafärd.
Man planerar inte sitt självmord i flera månader och återfinns strypt med ”lite” sömnmedel i kroppen. Man fixar allt som behövs om man vill dö. Finns flera som klarat det.

(Fetade): Det är därför jag tror att det hela skedde mycket snabbt och brutalt mot slutet. Kanske efter ett häftigt gräl där (troligtvis) H i så fall kan ha velat backa?
Citera
2019-04-15, 15:40
Medlem
Flashig78s avatar
Det är skrämmande hur många här inne som inte har förmåga att sätta sig in i andras förtvivlade situation. Lägg på situationen och kanske multiplicera med 100 så kanske ni kan få in hur de mådde. Det krävs inte så mycket fantasi. Sen att gå så långt som till mord på sina barn, det är nästan omöjligt att förstå för oss alla. Men nu hände det. Och går inte att göra ogjort. Ingen av oss vet heller inte HUR svårt sjuka barnen var. Som jag förstod det ur en artikel, som jag naturligtvis inte hittar, var att undervisningen skedde på sängkanten för det mesta. Dvs barnen var inte uppe och satt vid köksbordet som friska barn ofta gör. Agnes var sjuk i flera år. Och Moas sjukdom kunde gått väldigt snabbt dessutom.

Det är ju konstaterat att beslutet togs tidig höst. Men det är inte säkert att de tänkte verkställa det inom det snaraste. De förberedde troligen ändå med brev etc under hösten, utifall de skulle verkställa beslutet. Jag tror något hände den sista månaden som gjorde att de kände att det snart var dags. Julen var de tvungna att ta sig igenom med dem de bestämt träffa.

Allt det som vi inte fått förklaring på har säkert släkt, vänner och några utvalda arbetskamrater fått en förklaring på. Frågor som vi ställt finns med all säkerhet svar på, men förundersökningen är inlåst och sekretessbelagd. Att lite överlägset sitta och säga att polisen har bara ett förklaringsbrev som bevis, är både okunnigt och fantasilöst. Självklart finns det mycket mer substans i deras slutsats än ett kort brev. Att tro något annat är bara dumt.
Varför har man inte planerat bättre? Ja, fan vet. Hängning är otroligt vanligt bland mäns självmord. Ngt mindre vanligt hos kvinnor. Sömnmedel är mer likt kvinnor. H bad säkert att O skulle se till att hon avled av dessa. Om inte, så skulle han avsluta. Hade han inte klarat av det, så hade H överlevt och fått ett rejält kännbart straff. Både fysiskt - som inlåsning på livstid, som psykiskt - såsom minnet av sina döda döttrar som hon hjälpt till att ta livet av. Det finns ju självklart inte på kartan. De gjorde vad de kunde för att definitivt inte överleva sina barn.
Citera
2019-04-15, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Jag skrattar om föräldrarna menade på att de var hårt ansatta. De skulle bara veta vad hårt ansatt är. De hade jobb, pengar, tak över huvudet, släkt på respektive sida för avlastning, de hade tid att söka vård på alla ställen.

Förmodar då att de fick en dödsdom på barnen efter att de varit och besökt alternativ vård. För om de verkligen gjort allt så har de även sökt det många kallar för kvacksalveri för de är totalt urblåsta. Allmänbildade människor som jag tror föräldrarna var då de tydligen gjort allt, struntade i folks kommentarer och sökte alternativ vård. Då har de helt enkelt fått dödsdomen där. Kan undra vad resultatet blev. En månad kvar i livet eller mindre. Kanske bara dagar. Snabbt förlopp. Galopperande symtom. Tick tock. Timmar kvar.

Lika bra att avliva barnen, frun och sen sig själv. Är man egoist så är man. Innerst inne var nog båda föräldrarna psykfall. Hårt ansatta av sina föräldrar, släkt bekanta, eller vad som. Kanske fick båda besök på nätterna när de var små. De är inte deras fel om de blivit pillade. Deras fel är handlingen efteråt. Det kan ju ha fortsatt på sina egna barn sen. Som en ond cirkel. Om det nu var så alltså. En mörk hemlighet mörkas.

Vore de så hårt ansatta hade de kunnat lägga sina karriärer på paus. Tycker det är fruktansvärt att de skyllde katastrofen på barnen. Det är möjligen en förklaring men definitivt ingen ursäkt för deras handlande. Barnen verkar iaf inte ha varit sängliggande 24t/dygn och kunde tillgodogöra sig skolarbetet där hemma.

Hade föräldrarnas liv dittills varit en räckmacka och sen, när det uppstod kris, så kunde de inte hantera den utan drabbades av svartsyn.
Citera
2019-04-15, 15:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror att Os höst var otroligt psykiskt pressande då jag tror att H mår mycket dåligt. Tror hon förberedde pappersarbetet.
Tror jag med, för jag ser henne som den som är djupare nere då hon är så introvert och har bestämt sig tidig höst som skribent avskedsbrev. Det är även mer kvinnligt att vilja förklara och skriva avskedbrev enligt forskning.
Att det sen skrivs så sent tror jag beror på att han är ambivalent under hösten, han är inte riktigt med på tåget. Sen är de dock rörande överens.
Tyvärr, för det är som sagt för djävligt att de inte bad om hjälp. Hennes musselbeteende tror jag var svårare att forcera, pratar inte ens om de sjuka barnen fast de är epicentrum för krisen.
Citera
2019-04-15, 15:58
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tror jag med, för jag ser henne som den som är djupare nere då hon är så introvert och har bestämt sig tidig höst som skribent avskedsbrev. Det är även mer kvinnligt att vilja förklara och skriva avskedbrev enligt forskning.
Att det sen skrivs så sent tror jag beror på att han är ambivalent under hösten, han är inte riktigt med på tåget. Sen är de dock rörande överens.
Tyvärr, för det är som sagt för djävligt att de inte bad om hjälp. Hennes musselbeteende tror jag var svårare att forcera, pratar inte ens om de sjuka barnen fast de är epicentrum för krisen.
Vi vet inte när det skrevs. Inte alls. Däremot vet vi när det är undertecknat. Det kan ha skrivits redan i september, legat i datorn, och när det är dags så skriver man det sista på datorn: "Bjärred den 3 januari 2018. Och sen printar ut det och skriver under. Lätt som en plätt. Det är förberedelse. När det väl händer så är det bara det allra sista kvar.

Tror heller inte att det var så lätt att prata om barnen. Efter beslutet hade hon väl börjat gråta varje gång, inte så kul på jobbet med känslomässiga utbrott. Själv hade jag mer eller mindre hållit käften med mina svårt sjuka barn vare sig jag planerat mord eller ej. Hur kul är det med nån som hela tiden tjatar om sina sjuka barn?
Senast redigerad av Flashig78 2019-04-15 kl. 16:01.
Citera
2019-04-15, 16:20
Medlem
Citat:
Det är skrämmande hur många här inne HAR förmåga att sätta sig in i andras förtvivlade situation. Lägg på situationen och kanske multiplicera med 100 så kanske ni kan få in hur de mådde. Det krävs inte så mycket fantasi. Sen att gå så långt som till mord på sina barn, det är nästan omöjligt att förstå för oss alla. Men nu hände det. Och går inte att göra ogjort. Ingen av oss vet heller inte HUR svårt sjuka barnen var. Som jag förstod det ur en artikel, som jag naturligtvis inte hittar, var att undervisningen skedde på sängkanten för det mesta. Dvs barnen var inte uppe och satt vid köksbordet som friska barn ofta gör. Agnes var sjuk i flera år. Och Moas sjukdom kunde gått väldigt snabbt dessutom.

Det är ju konstaterat att beslutet togs tidig höst. Men det är inte säkert att de tänkte verkställa det inom det snaraste. De förberedde troligen ändå med brev etc under hösten, utifall de skulle verkställa beslutet. Jag tror något hände den sista månaden som gjorde att de kände att det snart var dags. Julen var de tvungna att ta sig igenom med dem de bestämt träffa.

Allt det som vi inte fått förklaring på har säkert? släkt, vänner och några utvalda arbetskamrater fått en förklaring på. Frågor som vi ställt finns med all säkerhet? svar på, men förundersökningen är inlåst och sekretessbelagd. Att lite överlägset sitta och säga att polisen har bara ett förklaringsbrev som bevis, är både okunnigt och fantasilöst. Självklart? finns det mycket mer substans i deras slutsats än ett kort brev. Att tro något annat är bara dumt.
Varför har man inte planerat bättre? Ja, fan vet. Hängning är otroligt vanligt bland mäns självmord. Ngt mindre vanligt hos kvinnor. Sömnmedel är mer likt kvinnor. H bad säkert? att O skulle se till att hon avled av dessa. Om inte, så skulle han avsluta. Hade han inte klarat av det, så hade H överlevt och fått ett rejält kännbart straff. Både fysiskt - som inlåsning på livstid, som psykiskt - såsom minnet av sina döda döttrar som hon hjälpt till att ta livet av. Det finns ju självklart inte på kartan. De gjorde vad de kunde för att definitivt inte överleva sina barn.

Jag tror alltså tvärtom. De som kan sätta sig in i situationen kommer aldrig visa förståelse. Många har erfarenhet av värre scenarier än de omständigheter som familjen i Bjärred drabbades av.

Sen är det många osäkerheter eller hur? Ingen i tråden vet det du ”tror”

Kvinnor som hänger sig borde väl vara mycket vanligare än de som ber om att bli strypta? Bara jag känner ju till 1 flicka som hängde sig. Kanske någon som i tråden som kan säga hur vanligt det är med ”självmord genom begärd strypning”?

Jag tror att polisen i Skåne helt enkelt inte fick ihop det. De har erfarenhet av en annan nivå på mord och skjutningar. Det här blev för stort. De har ju fått backning på var 10:e förundersökning av åklagaren och här behövde de inte oroa sig för någon åklagare. Polisen löste 3 mord, på 10 dagar.
Citera
2019-04-15, 16:26
Medlem
Citat:
Vi vet inte när det skrevs. Inte alls. Däremot vet vi när det är undertecknat. Det kan ha skrivits redan i september, legat i datorn, och när det är dags så skriver man det sista på datorn: "Bjärred den 3 januari 2018. Och sen printar ut det och skriver under. Lätt som en plätt. Det är förberedelse. När det väl händer så är det bara det allra sista kvar.

Tror heller inte att det var så lätt att prata om barnen. Efter beslutet hade hon väl börjat gråta varje gång, inte så kul på jobbet med känslomässiga utbrott. Själv hade jag mer eller mindre hållit käften med mina svårt sjuka barn vare sig jag planerat mord eller ej. Hur kul är det med nån som hela tiden tjatar om sina sjuka barn?

Att O nämnde att barnen var sjuka föll sig väl mer naturligt dels för att kollegorna träffat hela familjen på gemensamma sammankomster samt att det var O som fick ställa in möten/sammankomster på arbetet pga Agnes läkarbesök. Tror han annars hade fullt upp med undervisning och handledning dagtid.
Senast redigerad av Remark 2019-04-15 kl. 16:28.
Citera
2019-04-15, 16:26
Medlem
develis avatar
Citat:

What ever - men det är skrivet som en tillbakablick;
"Vi tog vårt beslut" snarare än i presens typ "vi har beslutat oss" såsom inledningen däremot ser ut.

Sensmoralen är att jag tror Hanna var djupt nere, att hon hade självmordstankar och inleder denna horribla diskussion - för nån lär ha gjort det.
Ja, jag skriver det. Att hon inte ens orkade prata sina sjuka barn likt Oskar gjorde för att hon är i sämre skick.
Det kanske inte är lika lätt att prata om dem om man planerar döda dem sen "tidig höst"?
Senast redigerad av develi 2019-04-15 kl. 16:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in