2019-03-21, 14:00
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
MED hennes vilja? Det vet vi verkligen inget om. Trådlögn. Inte ens polisen har nuddat vid, insinuerat, såna fantasier. Du och Emma får använda förnuftet och inse att Hanna blev mördad.

Vi har inga problem med att hon blev mördad. Tror att det ingick i planen. O fick skitjobbet att vara kvar tills det var säkerställt att samtliga var avlidna.
De har i samförstånd och gemensamt deltagit i morden av sina döttrar. Låt säga att H inte misslyckades med sitt självmord och O inte hade ströp henne innan han själv hängde sig. Tror du verkligen att H hade velat leva vidare, nej tror inte det, hon ville dö
Citera
2019-03-21, 14:07
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag anser likt dig förutom att det beror på vad som intagits och mängd är individuell, de flesta klarar verkligen inte att ragla runt på ett tiotal..

Stora mängder lugnande läkemedel men tillräckligt för att agera. Denna mening passar in på lugnande men föga gällande sömntabletter.
Därav ställer jag mig fortfarande undrande till vad det står under maskat material.

Tack. Om undersökningarna kan påvisa intag av preparat i en omfattning som "stor/stora" bör det ju ha varit långt över normal konsumtion. Rent hypotetiskt drar väl då, de flesta, slutsatsen att intaget varit frivilligt. Hon/han har inte blivit ilurad eller itvingad mängden preparat. Men,... om polisen tycker att en á två tabletter, motsvarande normal dos, ändå klassificeras som "stor/stora" blir frågan; Var paret drogat ?
Citera
2019-03-21, 14:10
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ja, så menar jag, det är nog inte a walk in the park att döda sina barn fast de gjort det, de är oroliga föräldrar och inte varken lustmördare el i andra förövarkategorier.
Oroade de sig järnet, ett överfokus av omsorg, så är det väl ett tecken på att de brydde sig. Det är där barmhärtighet blir skevt vid dessa sorts mord. Man dödar inte människor på eget bevåg och eget tyckande.
Inte ens om nån ber om det.
Stora mängder lugnande tror jag beror på att dels komma förbi mordspärren, dels för att suicidera.

Precis, lugnande medel var nog ett måste. Fanns det inte tidigare en typ insomningstablett som numera skrivs ut väldigt restriktivt numera då de uppdagades att denna tablett intogs innan brottslingar skulle begå ett våldsbrott. De blev avtrubbade och klarade av att utföra grövre våld.
Citera
2019-03-21, 14:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Vi har inga problem med att hon blev mördad. Tror att det ingick i planen. O fick skitjobbet att vara kvar tills det var säkerställt att samtliga var avlidna.
De har i samförstånd och gemensamt deltagit i morden av sina döttrar. Låt säga att H inte misslyckades med sitt självmord och O inte hade ströp henne innan han själv hängde sig. Tror du verkligen att H hade velat leva vidare, nej tror inte det, hon ville dö
Rätt ordval är dödats eller bragd om livet. Det andra kräver juridisk bedömning och ville människan dö som hon skrivet kan det påverka domslut.
Likt det som nu pågår i Kramfors.
Hon vill dö, det frangår tydligt i brevet.

Hon kan ha misslyckats med självmord, hon kan ha påbörjat intoxikation och hon kan ha bett Oskar om assistans.
Vi vet inte.

Däremot blir det väl mer dramatiskt då man vill fria Hanna och peka ut aggressiva Oskar som strypmördat sin fru som Glittret skriver. Är väl ute effter drama effekter likt Bjärredsstryparen skulle jag tro.
Senast redigerad av develi 2019-03-21 kl. 14:28.
Citera
2019-03-21, 14:15
Medlem
En annan reflektion som jag tycker säger väldigt mycket om föräldrarnas gemensamma beslut och hur stark viljan att dö varit för dom. Hanna har först deltagit i dödandet av sina två barn. Hon har sedan tillåtit sig att bli strypt av Oskar. Oskar har i sin tur gått med på att delta i dödandet av sina två barn och även hjälpt sin fru att dö. Därefter har han hängt sig (kanske den enklaste av alla nämnda gärningar).

Frågor på det blir följande;

Av vilken anledning kunde Hanna inte begå självmord som Oskar?
Varför valde hon detta dödssätt?
Citera
2019-03-21, 14:21
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Nu har jag och någon som inte deltar i tråden diskuterat fram ett troligt scenario:

Vi tror att O hade oroat sig hela november-december att Agnes måste återgå till skolan. Planerat morden som sista utväg men inte kunde leva med tanken att gå till historien som en familjemördare. Kanke pga feghet, kanske för att inte bli förknippad som pedo. Planterade några simpla "planerings-bevis”; testamentet, kryptiska mail och sms. Tvekade in i det sista och ville egentligen leva vidare. Hade ansökt om professur 19 september. Framtiden såg kanske ljusare ut efter Moa fick sin diagnos. På morgonen den 5/1 smulade han ned en sömntablett i Agnes juice eller choklad och som sista desperata försök tog med henne, halvgroggy, till VC/rektor/lärare för att få ett löfte om att hon kunde stanna hemma. När det inte gick hade han inget val. När Hanna SMS:ade ”godnatt” efter hon tagit sin normala insomningstablett på kvällen så väntade han en timme innan hon ströps i sängen. Sedan gick han upp och kvävde Moa. Agnes hann vakna och överraskade honom och blev strypt. Han tillbringade några dagar ensam i huset innan slutfärden. Tänkte igenom allt noggrannare. Orkade aldrig diska. Raderade innehållet i Linkedin och Facebook. Kastade bevis. Skrev brev. Gjorde sig till sist redo på söndag kväll. La fram förklaringsbrevet och en to-do-lista till anhöriga om begravning, bil, hus, nycklar osv. Sedan riggade han fast sin anordning. Ställde sig på en pall, svepte ett glas med 1-2, kanske mosade, insomningstabletter och inväntade att benen skulle vika sig under honom.

Frågan är varför oroa sig till döds för återgång till skolan?

A kanske inte kunde/ville gå tillbaka till skolan. Vi vet inte.
Citera
2019-03-21, 14:23
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
En annan reflektion som jag tycker säger väldigt mycket om föräldrarnas gemensamma beslut och hur stark viljan att dö varit för dom. Hanna har först deltagit i dödandet av sina två barn. Hon har sedan tillåtit sig att bli strypt av Oskar. Oskar har i sin tur gått med på att delta i dödandet av sina två barn och även hjälpt sin fru att dö. Därefter har han hängt sig (kanske den enklaste av alla nämnda gärningar).

Frågor på det blir följande;

Av vilken anledning kunde Hanna inte begå självmord som Oskar?
Varför valde hon detta dödssätt?

Min teori är att de trodde att den stora mängd lugnande/sömnmedel skulle vara tillräckligt att dö av.
Citera
2019-03-21, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Precis, lugnande medel var nog ett måste. Fanns det inte tidigare en typ insomningstablett som numera skrivs ut väldigt restriktivt numera då de uppdagades att denna tablett intogs innan brottslingar skulle begå ett våldsbrott. De blev avtrubbade och klarade av att utföra grövre våld.

Tidigare fanns Rohypnol (den s.k våldtäktsdrogen). Nu finns Flunitrazepam som skrivs ut på s.k särskild blankett. Båda sorterna är/var högt skattade hos missbrukare. En vanlig biverkning är aggressivt beteende. Läs särskilt under avsnittet "biverkningar".

https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=19880205000146
Senast redigerad av zilvereko 2019-03-21 kl. 14:28.
Citera
2019-03-21, 14:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Tack. Om undersökningarna kan påvisa intag av preparat i en omfattning som "stor/stora" bör det ju ha varit långt över normal konsumtion. Rent hypotetiskt drar väl då, de flesta, slutsatsen att intaget varit frivilligt. Hon/han har inte blivit ilurad eller itvingad mängden preparat. Men,... om polisen tycker att en á två tabletter, motsvarande normal dos, ändå klassificeras som "stor/stora" blir frågan; Var paret drogat ?
Ja. Över normal konsumtion/ordination.

Polis lär utgå från toxikologisk rapport där resp preparat beskrivs via bl.a analys urin (mikrogram per) i tabell.
Polisen tycker inte, de samtalar med med rättsläkaren som ger utlåtande på hur deras tillstånd var i förhållande till prep och mängd i kroppen.
Blir väl ungefär som gradskala som på levande skulle jag tro (RLS, medvetandegrad, Glasgow etc). Hur mycket de kan agera alltså relaterat till intag, kroppsvikt, kön. Sen interagerar och förstärker ju samtida intag av annat. Från alert till snudd på död i andra änden på spektrat. Typ.
Citera
2019-03-21, 14:28
Medlem
Nja, nu vet vi inte mängden av intag och ämne - i och för sig är medicin inte mitt område.
Gissar dock på att de i första hand hade tagit lugnande för att kunna genomföra deras plan.

Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Min teori är att de trodde att den stora mängd lugnande/sömnmedel skulle vara tillräckligt att dö av.
Citera
2019-03-21, 14:29
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
MED hennes vilja? Det vet vi verkligen inget om. Trådlögn. Inte ens polisen har nuddat vid, insinuerat, såna fantasier. Du och Emma får använda förnuftet och inse att Hanna blev mördad.

Citat:
Rätt ordval är dödats eller bragd om livet. Det andra kräver juridisk bedömning och ville människan dö som hon skrivet kan det påverka domslut.
Likt det som nu pågår i Kramfors.
Hon vill dö, det frangår tydligt i brevet.

Hon kan ha misslyckats med självmord, hon kan ha påbörjat intoxikation och hon kan ha bett Oskar om assistans.
Vi vet inte.

Däremot blir det väl mer dramatiskt då man vill fria Hanna och peka ut aggresiva Oskar som strypmördat sin fru som Glittret skriver. Är väl ute effter drama effekter likt Bjärredsstryparen skulle kag tro.

Fel ordval av mig men tyvärr så kan det bli fel när man inte är så insatt i juridikens fantastiska värld gällande mord, dråp mm

Jag tror O fick lova H att hjälpa henne om hennes försök skulle misslyckas. Hon hade verkligen inte velat vakna upp till 2 döda barn och en död man.
Citera
2019-03-21, 14:30
Medlem
Svårt att säga, men tror du, att Hanna och Oskar trodde att den mängden? lugnande de hade i kroppen skulle ta livet av dom?

Citat:
Ja. Över normal konsumtion/ordination.

Polis lär utgå från toxikologisk rapport där resp preparat beskrivs via bl.a analys urin (mikrogram per) i tabell.
Polisen tycker inte, de samtalar med med rättsläkaren som ger utlåtande på hur deras tillstånd var i förhållande till prep och mängd i kroppen.
Blir väl ungefär som gradskala som på levande skulle jag tro (RLS, medvetandegrad, Glasgow etc). Hur mycket de kan agera alltså relaterat till intag, kroppsvikt, kön. Sen interagerar och förstärker ju samtida intag av annat. Från alert till snudd på död i andra änden på spektrat. Typ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in