2019-03-15, 12:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Även om det är så lite man kan läsa. Jag förstår den som sa att brevet var sjukt. Säkert från början till slut.
Någon som kan läsa vad som står innan 2018?
Förstår att underskriften är maskat - så slipper vi att kolla om de är äkta......
-> "Konspirationer och alternativa teorier" som jag redan förutsade igår att folk skulle ägna sig åt när de gissade vad som stod under de maskade områdena. Fan vad mycket jag har lärt mig om din människotyp i den här tråden. Ni följer verkligen ett förutsägbart mönster.
Citera
2019-03-15, 12:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Det är klart att det måste varit något annat som ligger bakom. Inte stryper man väl sina barn om man tycker synd om dem. Inte heller sin fru. Finns inte ett spår av den planering som nämns i avskedsbrevet så resten kan man ta för givet är skrivet är lika mycket ljug. Avskedsbrevet är faktiskt skrivet av någon som skulle dömts till lagens strängaste straff. Brevet var smart. Till och med media förmedlar fortfarande en bild av drabbade föräldrar utan utväg. Lätt och simpel mediajournalistik för att få click och kunna höja annonspriserna.

Ingen har nämnt något om planering. Det man nämnt är att beslutet togs 6 månader innan makarna verkställde familjeförintelsen.

I mitt tycke fick inte föräldrarna sista ordet. De försökte få sin handling att se rationell och sund ut, något som ingen gick på. Det tycker jag personligen är en tröst.
Citera
2019-03-15, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Du har helt rätt.
Det polisen har presenterat i form av gamla mail i en framställd dator/padda och handstils/fingeravtrycks analyser är serverade indicier på två gärningsmän. Inga handfasta bevis.

Polisen har begränsade resurser, är redan nu överhopade av dödsskjutningar.
Om indicier pekar åt ett håll - hur stort incitament finns det för att gå vidare när det aldrig blir en rättegång och aldrig kommer att ifrågasättas?
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret

Anhöriga verkar av det lilla som visat sig, vilja lägga det hela bakom sig, tom förtränga/mörka på nätet. Ingen har bestridit testamentet eller gått ut i media - något som naturligtvis måste respekteras som deras valda väg för att orka gå vidare.
Så för vems skull skulle polisen gräva mer när de inte har en blåslampa i ryggen??

Hade detta gått till rättegång är det svårt att se att det skulle hålla på de fåtaliga indicier som kommit fram.
Har H handgripligen mördat sina barn skulle Os försvarsadvokat hävda att det var hon ensam som beslutade det.
Har O ensam mördat barnen - allra helst som vi idag dessutom vet att han även ströp H - skulle knappats alla acceptera att även H ville det.

Polisen vet vem som ensam mördade barnen och de vet att O ströp H.
Men som jag ser det, har inte polisen något större incitament av att ta reda på om det var en plötslig impulshandling eller om någon förälder inte var med på det när det hände. Man sväljer sina indicier för det är enklast, mest kostnadseffektiv och ingen protesterar. Arkivet nästa.

Snälla solglitter Vad är det tvivlar på...först nu förstår jag att det är delar av förundersökningen ni begärt ut att få.19 sidor av 500- 1000 sidor minst...De har vänt på varenda sten.De har bedrivit undersökningen likt en vanlig mordutredning.Jag personligen kan tycka det är synd att de inte lämnar ut mer, men förstår att det kan drabba anhöriga och närstående.Och protester och ifrågasättande har det varit under utredingen så tror inte du behövet tvivla på slutresultatet.
Senast redigerad av Elli09 2019-03-15 kl. 13:07.
Citera
2019-03-15, 12:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Fetat indicier, upprepat x flera för att tona ner vikten av funnen bevisning som styrker icke förfalskat brev med autentiska underskrifter.

Här har föräldrarna mer än övertydligt med flertal dokument och ordval påvisat deras gemensamma beslut. Det är osedvanligt mycket material och det kan finnas mer av privat karaktär till anhöriga som inte lämnas ut. Det finns sen digital media som styrker det hela.

Det duger givetvis inte, mest troligt för att det är ett svidande personligt nederlag ända sen pressträffen då båda föräldrarna visat sig vara lika skyldiga.

Ja, förhållningssättet till verkligheten och resonemanget uppfyller faktiskt varenda kriterie för just en bra konspiration. Man kanske skulle underlätta för dem och starta upp en tråd där? Vem orkar?
Citera
2019-03-15, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Debran
Nej det var då inte därför någon utredning tog tid, Oskar har ensamt bragt livet på Hanna Agnes Moa.
Nja det är ju en sanning med modifikation...
Citera
2019-03-15, 13:04
Medlem
Citat:
Du inser väl att en åklagare snarare har full tillgång till allt material (FUP och slask) och att du (vi) inte vet ett dugg som jämförelse?

Du har nog mer problem än själva utredningen. Du borde nog arbeta mer ideellt kring vad Fu innebär och likaså nedlagd sådan.

Oroa dig inte för mig. Du har större problem.

En åklagare jobbar inte gratis och enligt vad jag har läst och hört så var polisen undersökningsledare och utredningen skulle läggas ned.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Debran
Pratar du om dethär avskedsbrevet?
http://forumbilder.se/I4PEK/e1160bf5-d813-433e-af3e-de9a726e6e68

Om så kunde LH spå vem som skrivit det.
Varför talade hon inte om det för polisen när inte ens polisen vet.
Men det fanns väl slutna kuvert också?
Citera
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Det är ju så otroligt märkligt. Dessa föräldrar ville inte att några som helst frågor skulle finnas kvar. De har även skrivit testamente, förklaringsbrev, avskedsbrev osv osv osv, enbart för att ingen skall stå med frågor och undra varför, vem gjorde det osv.

Men det accepteras inte alls av vissa skribenter. Jag förstår inte. Varför accepteras inte föräldrarnas egna nedskrivna ord som polisen uppenbarligen gör?
Flera trådar i abok brukar se ut så här och en nedlagd Fu blir väl som en agarplatta där misstron gror i gynnsam miljö så jag är väl iofs inte så förvånad.
Det är väl prestigens efterdynar som ses.

Det är osedvanligt mycket info släppt vid nedlagd Fu. Föräldrarna har verkligen ansträngt sig, lämnat mycket material - på sin höjd kan det återfinnas en liten skrynklig lapp vid familicide.
På ett sätt blir det återigen absurt paradoxalt:
det är ett slags organiserat kaos, klarsynthet i det abnormt skeva. Det påminner faktiskt om assisterat självmord. Där ska det vara välorganiserad död.
Citera
2019-03-15, 13:08
Bannlyst
Citat:
Flera trådar i abok brukar se ut så här och en nedlagd Fu blir väl som en agarplatta där misstron gror i gynnsam miljö så jag är väl iofs inte så förvånad.
Det är väl prestigens efterdynar som ses.

Det är osedvanligt mycket info släppt vid nedlagd Fu. Föräldrarna har verkligen ansträngt sig, lämnat mycket material - på sin höjd kan det återfinnas en liten skrynklig lapp vid familicide.
På ett sätt blir det återigen absurt paradoxalt:
det är ett slags organiserat kaos, klarsynthet i det abnormt skeva. Det påminner faktiskt om assisterat självmord. Där ska det vara välorganiserad död.

Jag tror att detta absolut är en kategori vid sidan av de som inte förmår, vågar eller orkar att se.
Citera
2019-03-15, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Snälla solglitter Vad är det tvivlar på...först nu förstår jag att det är delar av förundersökningen ni begärt ut att få.19 sidor av 500- 1000 sidor minst...De har vänt på varenda sten.De har bedrivit undersökningen likt en vanlig mordutredning.Jag personligen kan tycka det är synd att de inte lämnar ut mer, men förstår att det kan drabba anhöriga och närstående.Och protester och ifrågasättande har det varit under utredingen har förekommit så tror inte du behövet tvivla på slutresultatet.

Du har absolut noll koll hur många sidor eller stenar du pratar om. De här uppgifterna kan inte du googla rätt på. Det här är för övrigt ingen vanlig mordutredning. Närstående finns det alltid och varför skulle dessa undantas. Värre där GM lever och skall komma ut i samhället efter avtjänat straff.
Citera
2019-03-15, 13:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Vet du om du har fått hem FUPen idag med posten?

-Nevön-
Ringde frugan och kollade.
Nope, inte med den första postrundan i alla fall (Bring) så jag hoppas på den andra nu i eftermiddag (Postnord)

En annan sak.
Jag vill bara förtydliga en sak ang FUP, då jag sett att några har missuppfattat.

Den offeentliga FUP som skickas ut till några av oss är maskad och endast på 19 sidor.

Den "riktiga" FUP som Polisen besitter och som kommer arkiveras med total sekretess, innehåller (skulle jag gissa) strax över 600 sidor. Exempelvis så är Hannas rapport från rättsmedicin på sidan 312, och avskedsbrevet ligger på sidan 367. Det är lätt att missa.

Så bara för att nån inte skall gå runt och tro att resultatet av över ett års utredning resulterade i ett 19 sidigt Förundersökningsprotokoll.

Det finns massor med mer info som vi aldrig kommer få ta del av (runt 581 sidor)

Märkte att nån var lite oklar med detta.
Citera
2019-03-15, 13:15
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Du har absolut noll koll hur många sidor eller stenar du pratar om. De här uppgifterna kan inte du googla rätt på. Det här är för övrigt ingen vanlig mordutredning. Närstående finns det alltid och varför skulle dessa undantas. Värre där GM lever och skall komma ut i samhället efter avtjänat straff.

Jag förstår hur du menar. Men samtidigt tror jag att åtminstone någon närstående följde tråden de första månaderna, och faktiskt förskräcktes hur jävligt det var härinne, hur O och H bespottades. Jag tror de har haft mycket stort inflytande i vad som skall komma ut. Normalt har de nog inte det - men i just detta fall, när fup:en inte ens skulle bli offentlig, tror jag de haft mycket att säga till om. Det sa SS på pressträffen också. De har fått godkänna vad som skall ut, och bestämma vad som absolut inte skall bli offentligt.

Så jag tror att den här tråden, vidrigheterna som skrivits, haft viss inverkan på vad "vår" fup innehåller. Och främst: INTE innehåller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in