Citat:
Ursprungligen postat av
Solglittret
Du uppfattar dig själv som helt neutral i inläggen nedan...?
Du har ifrågasatt mina kontrollerbara faktauppgifter från chefsjuristen - trots att jag skickad dig pm med hennes kontaktuppgifter så du själv slipper beklaga dig i tråden över att inte bli hänvisad till henne. Du har till och med varit upprörd i inlägg över att hon bekräftat att H var mördad och att en förälder dödade bägge barnen.
Det är inte på något sätt hemliga uppgifter.
Strypmordet på H bekräftades redan vid PT med tanke på den dödsorsak som angavs ”strypning eventuellt med inslag av kvävning”. Båda dessa metoder kan man inte dö av själv samtidigt.
Att endast en förälder mördade båda barnen är inte en deltaljuppgift om vad var och en har gjort. Denna uppgift kom också indirekt fram vid PT eftersom man istället för att hänvisa till forensiska fynd vid morden, hänvisade till namnunderskrifter och digitala fynd på gemensamt gärningsmannaskap. Hade det funnits fynd av två handgripliga barnamördare hade man aldrig behövt lägga krut på analys av namnunderskrifter och tryckt text.
Det är inte upprörande att det kommer fram mer fakta - det är bra.
Jag kommer vara fullständigt komfortabel om sanningen visar att detta gjordes i samförstånd eller att bara O respektive H gjort det. För mig är fakta viktigt och att ingen blir oskyldigt utpekad.
Att jag av nuvarande begränsade fakta tycker att gemensamhets teorin skaver och att Os mående och offentliga dominans talar för att han sannolikt haft stort inflytande även över sin familj och dess öde, är min subjektiva inställning. Kommer mer fakta fram som talar för motsatsen är detta mycket välkommet.
Problemet är när allt sopas under mattan trots att det skaver.
Eller att någon tycker det är bra att inte mer uppgifter kommer fram - för att dessa talar mot dennes personliga uppfattning.
Tack solglittret för denna sammanställning som tydliggör tongångarna härinne. Duktiga gruppen som hela tiden hänvisar till polisens samlade uppfattning om samförstånd men i nästa andetag kastar ur sig diverse omdömen om Hanna helt utan grund och ingen protesterar. Däremot skriver man något om Oskar blir det arga inlägg. Ja morden skedde i samförstånd men......Hanna var drivande. Det är viktigt att hela tiden framhålla. Kvinnor kan åxå minsann. Toppen var när ellie beskrev hur hon och en vänininna, två kvinnor fulla av beundran för den fantastiske Oskar, sitter och säger, nu är det väl dags för O att sätta ner foten!! Alltid denne O!
Oskar finns som sagt överallt. På bild. Mängder av hyllningar och beskrivningar om sorg i ögonen. Han har en stark släkt, en arbetsplats som backar upp. Hanna har säkert fått sina hyllningar men i stängda forum för oss. Med Oskar är det fullt synligt och när en människa blir så hyllad och nästintill helgonförklarad blir jag misstänksam.Jag tror, gissar, spekulerar, och framförallt känner. En familj som består av fyra personer. En synlig och tre i det fördolda. Oskar syns, tar plats och lever kvar i offentligheten. Hanna, Agnes och Moa....det är som om dom aldrig har funnits. I denna långa process som föregick katastrofen har det naturligtvis utspelat sig många kriser. I min värld är det Oskar som styr och gör det synliga jobbet både på arbetsplats och i hemmet. Hanna framställs som passiv. I min värld är det hon som drar det tunga lasset hemma men som kvinnor i alla tider knappast får någon cred för. Tre tysta röster och Oskar. Det är så förbannat sorgligt.