2019-02-23, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Samtidigt begriper jag inte varför det skulle vara svårt att berätta när vederbörande lyckats prata om allt annat. Eller tvärtom, värjde sig gällande avskedsbrev eller diagnos ME för all del...
Precis, jätte konstigt att inte sjunga ut. I stället blir det något kryptiskt ” Det är inte som ni tror”. Nähä vad är det då liksom. Bättre att inte skriva något alls då tycker jag. Jag blir förvirrad av sådana meningar.
Synd att vi inte har sterlitz kvar i tråden. En av få jag fick förtroende för.
Citera
2019-02-23, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Vet du om det var en släkting till Hanna eller till Oskar?
Nej, tyvärr inte.
Citera
2019-02-23, 16:22
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Tyvärr har jag precis, som postaren nedan, en obehagskänsla av att Os hyllningar på nätet fortgår och därtill delvis administreras av anhöriga som mörkar Os illdåd. Min, kanske felaktiga, men bestämda känsla, är att sådana anhöriga naturligtvis också försöker påverka annan info.
Kanske även polisens PT.
Då korrigeras inte PT-uppgifterna av empatisk hänsyn, utan för att mörka och därmed kunna framställa O som en bättre individ postumt.
Mörkar? Nu får du ge dig. Hela Sverige OCH internationellt vet att O och H tillsammans valt att ta livet av sina barn. Det finns inget att mörka. Skärpning nu. Snacka om häxjakt på människor som faktiskt inte finns i livet längre.
Citera
2019-02-23, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Intressant det du skrev, tack.
Barnen kan vara sjuka oavsett hälsoångest, däremot kan det väl bli överdrivet. Moa är svårbedömd, Agnes sjukdom är enklare att greppa.

Överdrivet hälsosam livsstil är ett annat tecken, cancer, recidiv eller inte, kan finns som oro i grunden.
Depressionstillstånd går hand i hand, självmordsnära tillstånd vid förvärring.

Anna-Karin85:
* Mamman har haft cancer som man trodde hade blivit botad
* Mamman och barnen deprimerade"

Skumfidusen71:
"Enligt pm jag fått var mamman sjuk i cancer samt deprimerad. Hon jobbade trots sjukdom."

Stehlitz:
"Min uppfattning är att det är många som förstod att Hanna mådde dåligt redan för ett år sedan."

"Jag vet bara att man berättat att Hanna åt antidepressiva och att hon oroade sig mycket för töserna."

"Hanna uppfattades som sämre däran än Oskar. Alla uppfattar att det handlade om det kroniska trötthetssyndromet när det gällde töserna."

"Att Hanna mådde dåligt tyckte jag dock märktes tidigare. Jag minns att jag tyckte synd om henne eftersom hon oroade sig så för töserna."

Elli09:
"Lite hispig gällande barnen"

spitvision:
"Jag uppmärksammade just att hon har ett flertal vänner på sin facebook som arbetar med psykisk ohälsa. Dessa är inte vän med honom."

Nosework:
"En av mammans vänner på fb arbetar inom en förening "mind" som arbetar mot självmord."

MatildaVarg:
"Mamman är vän med en kvinna på Facebook som driver en självmordslinje. Hela vännens flöde innehåller massa artiklar om självmord och hur det ska undvikas."

Didsat:
"Jag vet att hon har haft cancer och tillfrisknat, det var flera år sedan. Ganska säker på att det var bröstcancer. Nog ganska allmänt könt, jag vet att hon la om kosten och levde väldigt hälsosamt efter för att minimera risk för återfall."

artyfarty:
"De var också noga med att familjen skulle äta nyttigt och "eko".

Wallin77:
"Det lilla jag vet är att barnen tappade "fart", Hanna och Oskar var bekymrade. Det blev värre och värre. De sökte hjälp. Hjälp fanns inte."

Stehlitz:
"Enl. flera som jag känner i Bjärred som även kände familjen Henkow/Brenton väl mådde Oskar väldigt dåligt redan hösten 2016 när han for runt som en skottspole för att hjälpa Agnes."

Ossian.allvetaren:
"Hej!
Jag kan bekräfta att Oskar var deprimerad på grund av sin familjesituation därhemma. Detta vet jag till 100%. Ingen spekulation eller egna funderingar eller något jag läst!"

Kollega i media:
"(..) han prioriterade sin sjuka dotter framför allt annat och därför behövde ställa in det ena engagemanget efter det andra”.

Chefen:
"– Vi har disponerat det så för att han ska kunna prioritera att vara mer med sina döttrar. Och gått ner lite i tid för att prioritera familjelivet, har han sagt."

Kollega:
"Last time I met Oskar and we talked about his situation at home, I saw such a deep sorrow in his eyes."

Kollega:
"Jag minns våra diskussioner både i jobb och privat med ett leende men samtidigt med en sån smärta. Den senaste tiden förtjänade inte du. Jag minns vad du värderade mest. Tragedin som bara inte fick hända, hände."

Själva avskedsbrevet stinker katastroftankar och GAD.

En sjuk fru som skyddas och omhuldas till gravt förvärrat tillstånd - av en i sig depressiv och inte klartänkt make?
Antidepressiva och lugnande läkemedel.
.... varav allt i den sjuka bubblan går ut över barnen.

Detta tror jag på som mkt starkt bidragande orsak till morden och självmorden. Att vara orolig för att ha en svår sjukdom eller tro att någon annan kan ha det är i vissa fall värre för psyket än att vara sjuk. Det ligger en tröstlös ensamhet i det, för det finns ingen vård och hjälp att få där man söker hjälp. Alltså man söker vård för något fysiskt när man egentligen har något fel i psyket. Kan H ha sagt till O att hon hade cancer...
Citera
2019-02-23, 17:04
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Detta tror jag på som mkt starkt bidragande orsak till morden och självmorden. Att vara orolig för att ha en svår sjukdom eller tro att någon annan kan ha det är i vissa fall värre för psyket än att vara sjuk. Det ligger en tröstlös ensamhet i det, för det finns ingen vård och hjälp att få där man söker hjälp. Alltså man söker vård för något fysiskt när man egentligen har något fel i psyket. Kan H ha sagt till O att hon hade cancer...

Det ÄR faktiskt så. Anhöriga har det ofta mycket svårare mentalt, än den sjuke själv. Det vet jag som ett faktum. Hur lugn man själv än är, så måste man trösta de anhöriga. Så det är möjligen så att tjejerna kanske inte mådde så himla dåligt, utan det var hjärnspöken hos O och H som utlöste detta.
Citera
2019-02-23, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Du uppfattar dig själv som helt neutral i inläggen nedan...?

Du har ifrågasatt mina kontrollerbara faktauppgifter från chefsjuristen - trots att jag skickad dig pm med hennes kontaktuppgifter så du själv slipper beklaga dig i tråden över att inte bli hänvisad till henne. Du har till och med varit upprörd i inlägg över att hon bekräftat att H var mördad och att en förälder dödade bägge barnen.

Det är inte på något sätt hemliga uppgifter.
Strypmordet på H bekräftades redan vid PT med tanke på den dödsorsak som angavs ”strypning eventuellt med inslag av kvävning”. Båda dessa metoder kan man inte dö av själv samtidigt.

Att endast en förälder mördade båda barnen är inte en deltaljuppgift om vad var och en har gjort. Denna uppgift kom också indirekt fram vid PT eftersom man istället för att hänvisa till forensiska fynd vid morden, hänvisade till namnunderskrifter och digitala fynd på gemensamt gärningsmannaskap. Hade det funnits fynd av två handgripliga barnamördare hade man aldrig behövt lägga krut på analys av namnunderskrifter och tryckt text.

Det är inte upprörande att det kommer fram mer fakta - det är bra.
Jag kommer vara fullständigt komfortabel om sanningen visar att detta gjordes i samförstånd eller att bara O respektive H gjort det. För mig är fakta viktigt och att ingen blir oskyldigt utpekad.

Att jag av nuvarande begränsade fakta tycker att gemensamhets teorin skaver och att Os mående och offentliga dominans talar för att han sannolikt haft stort inflytande även över sin familj och dess öde, är min subjektiva inställning. Kommer mer fakta fram som talar för motsatsen är detta mycket välkommet.

Problemet är när allt sopas under mattan trots att det skaver.
Eller att någon tycker det är bra att inte mer uppgifter kommer fram - för att dessa talar mot dennes personliga uppfattning.
Tack solglittret för denna sammanställning som tydliggör tongångarna härinne. Duktiga gruppen som hela tiden hänvisar till polisens samlade uppfattning om samförstånd men i nästa andetag kastar ur sig diverse omdömen om Hanna helt utan grund och ingen protesterar. Däremot skriver man något om Oskar blir det arga inlägg. Ja morden skedde i samförstånd men......Hanna var drivande. Det är viktigt att hela tiden framhålla. Kvinnor kan åxå minsann. Toppen var när ellie beskrev hur hon och en vänininna, två kvinnor fulla av beundran för den fantastiske Oskar, sitter och säger, nu är det väl dags för O att sätta ner foten!! Alltid denne O!
Oskar finns som sagt överallt. På bild. Mängder av hyllningar och beskrivningar om sorg i ögonen. Han har en stark släkt, en arbetsplats som backar upp. Hanna har säkert fått sina hyllningar men i stängda forum för oss. Med Oskar är det fullt synligt och när en människa blir så hyllad och nästintill helgonförklarad blir jag misstänksam.Jag tror, gissar, spekulerar, och framförallt känner. En familj som består av fyra personer. En synlig och tre i det fördolda. Oskar syns, tar plats och lever kvar i offentligheten. Hanna, Agnes och Moa....det är som om dom aldrig har funnits. I denna långa process som föregick katastrofen har det naturligtvis utspelat sig många kriser. I min värld är det Oskar som styr och gör det synliga jobbet både på arbetsplats och i hemmet. Hanna framställs som passiv. I min värld är det hon som drar det tunga lasset hemma men som kvinnor i alla tider knappast får någon cred för. Tre tysta röster och Oskar. Det är så förbannat sorgligt.
Citera
2019-02-23, 17:52
Medlem
Med solglittrets sammanställning menade jag då alla Reimers inlägg om Hanna.
Citera
2019-02-23, 17:57
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ja, men (då i så fall H) kan ha ångrat sig och i stället velat ha skilsmässa.

Hon kan ha sökt in till Främlingslegionen också.
Citera
2019-02-23, 18:04
Medlem
Finns det någon som känner till om det är vanligt att människor skriver datum på sitt självmordsbrev?
Citera
2019-02-23, 18:08
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Finns det någon som känner till om det är vanligt att människor skriver datum på sitt självmordsbrev?
Jag hade inte gjort det. Jag hade känt att jag behövt meddela mig, men inte daterat. Jävligt bra fråga!!
Citera
2019-02-23, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Duktiga gruppen som hela tiden hänvisar till polisens samlade uppfattning om samförstånd men i nästa andetag kastar ur sig diverse omdömen om Hanna helt utan grund och ingen protesterar. Däremot skriver man något om Oskar blir det arga inlägg.
Har tanken någonsin slagit dig att det krävs två för att dansa? För du gör ju exakt det som du beskyller ”duktiga gruppen” för. Du skriver ett argt inlägg till försvar för Hanna för att det skrivs för bra om Oskar.
Citera
2019-02-23, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Jag hade inte gjort det. Jag hade känt att jag behövt meddela mig, men inte daterat. Jävligt bra fråga!!
Datumet ger sig ju själv på grund av omständigheterna tänker jag...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in