Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-14, 03:10
  #4525
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Du får läsa igenom hela tråden så kan du göra en sammanfattning sedan?:-p

Det är svårt att se någon tydlig gärningsman, i alla fall tycker jag det, för det är så mycket som är så motsägelsefullt.
Men någon hänvisade till statistiken och den talar för att det är pappan som dödat hela familjen och den uppfattningen fick jag själv från början.
Sedan tyckte jag det lutade åt att mamman dödat barnen och att pappan, när han upptäckt vad som hänt, tagit sitt liv.
Men en sak är ju klar tycker jag och det är att familjen hade behövt mer stöd, att skolan gjort något fel(som det att inte ha kopplat in socialtjänsten).
Men samtidigt så är det som rektorn också säger att det föräldrar vill att skolan ska veta det berättar föräldrar.

Men att två barn hållits mer och mer isolerade i hemmet för att sedan dödas borde inte vara möjligt, det hade kunnat undvikas.
Många har varit inne på Asperger gällande pappan och ligger det till på det viset så skulle det förklara väldigt mycket. Kanske ställde mamman ultimatum under julen, skilsmässa, och det som utlöste det som hände.

Får se vad allmänheten kan tänkas få veta efter mordutredningen är klar, som kunde ta lång tid innan den blev klar.

Frågan är om allmänheten någonsin får ta del av mordutredningen? Eftersom dena aldrig leder till åtal så kanske den bara läggs i sekretess högen för evigt??
Citera
2018-01-14, 03:13
  #4526
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
En familj i svår kris. 14 åringen har haft hemundervisning i 2 år den yngre sedan hösten 2017.
http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/bj...attbar-3951420

Rektorn säger att barnen gått i skolorna sedan de var små. Intervjuer av Bjärredsbor finns i klippet.
I klippet skymtar även fönstret till som någon tidigare efterlyste en bild på. Fast det är väl inte så troligt att det skulle finnas kvar en hängd person där efter att journalister fått nys om nyheten, eller ...
Rektorn uttalande här att "det har funnits en sjukdomsbild på barnen som är ofattbar" funderar jag på om det kan ha betytt att hon faktiskt inte fattade vad det var för sjukdom ? "ofattbar"
Citera
2018-01-14, 03:20
  #4527
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Frågan är om allmänheten någonsin får ta del av mordutredningen? Eftersom dena aldrig leder till åtal så kanske den bara läggs i sekretess högen för evigt??

Sekretess.
Risken med det är att sådana här "händelser" får fortsätta leva sitt eget liv och så ska skolor ha fler möten där de ska analysera och se över sina värdegrunder och ha en massa möten kring det och...
Riskfyllt det där med slutenhet:-/
Citera
2018-01-14, 03:22
  #4528
Medlem
Geggamojas avatar
Om föräldrarna enbart hade mördat barnen, och låtit sig själva leva, skulle de ha lika stort hjärta då, enligt de i tråden som anser att pappan hade ett ovanligt stort hjärta som tog kål på sina barn?

Om barnen lyckats överleva förälderns/föräldrarnas mordförsök, skulle barnen anse att föräldern/föräldrarna hade ett ovanligt stort hjärta?
__________________
Senast redigerad av Geggamoja 2018-01-14 kl. 03:24. Anledning: Felsyftning
Citera
2018-01-14, 03:46
  #4529
Medlem
Jag har följt denna tråden en del och jag har typ aldrig skrivit här, lånat konto. Har själv blivit helt snurrig av alla inlägg angående döttrarnas sjukdom, så jag kan knappt själv fatta att jag nu kommer göra ett till inlägg angående det.
Men iaf, detta hittade jag och dessutom kommer hon från Göteborg, kanske hon vet att det är just detta det handlar om, det ser ut så iaf? Jag ber om ursäkt om jag upprepar något som redan skrivits.

https://m.facebook.com/story.php?sto...nt_filter&_rdr
Citera
2018-01-14, 03:48
  #4530
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timmerstuga
Jag har följt denna tråden en del och jag har typ aldrig skrivit här, lånat konto. Har själv blivit helt snurrig av alla inlägg angående döttrarnas sjukdom, så jag kan knappt själv fatta att jag nu kommer göra ett till inlägg angående det.
Men iaf, detta hittade jag och dessutom kommer hon från Göteborg, kanske hon vet att det är just detta det handlar om, det ser ut så iaf? Jag ber om ursäkt om jag upprepar något som redan skrivits.

https://m.facebook.com/story.php?sto...nt_filter&_rdr

Alltså jag vet ju att just denna sjukdom har det diskuterats mycket om i tråden, tycker bara det är konstigt att hon skriver så och gissar? Eller?
Citera
2018-01-14, 04:03
  #4531
Medlem
tremades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Och den pålitliga källan säger att......
Tryck på spoiler-knappen så ser du...
Citera
2018-01-14, 04:08
  #4532
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Om föräldrarna enbart hade mördat barnen, och låtit sig själva leva, skulle de ha lika stort hjärta då, enligt de i tråden som anser att pappan hade ett ovanligt stort hjärta som tog kål på sina barn?

Om barnen lyckats överleva förälderns/föräldrarnas mordförsök, skulle barnen anse att föräldern/föräldrarna hade ett ovanligt stort hjärta?

Självklart inte. Barnen är oskyldiga även om det förekommit en "pakt" att ta livet av sig.
De kan inte ställas till svars för att förstå vad en sådan uppgörelse innebär.
Barnen är oskyldiga i mina ögon.
Citera
2018-01-14, 04:18
  #4533
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
En Förundersökning pågår, det tar tid. Då är det tyst. Gäller alla dödsfall i hemmet.

Alltså samma här.

Alla förhör, obduktion, rättsmedicin, resultat från NFC mm. Fyra personer. Det tar tid.

Tagga ner.
Polisen säger ju sig veta vad orsaken är, men att dem behöver stöd från bevisningen som du säger allt från obduktioner, rapporter, NFC och hela köret.

Men eftersom att det inte finns någon förundersökning att bedriva mot någon gärningaman och ingen åtal ska väckas så bör det finnas någon fup sekretess, då inte risken för att förundersökningen ska föratöras, finns?

Man kan jue gå ut med ngt preliminärt?
Citera
2018-01-14, 04:18
  #4534
Medlem
HGs avatar
Jag vill ta upp ett spår som inte diskuterats så mycket. Scientologi. Hittade vid sökning att pappan har föreläst utomlands om moms i en Scientologskolas regi. Scientologi har angivits som en av de farligaste sekterna och läser man om vad avhoppare vittnar om så verkar man gradvis involveras, isoleras från omgivningen och det är svårt att ta sig ur.
Flera scientologer verkar ha värvats i Göteborg och flyttat för att komma närmare kyrkan i Malmö. Kanske lika för denna familj och skälet att de höll sig för sig själva? Det kan rentav vara därför man uppgav för omgivningen att barnen hade ME, en diagnos en normal barnläkare knappast skulle ställa och krävt att barnen skulle undervisas hemma. (Passande nog rekommenderas det på ME förbundets hemsida, trots att det går emot andra rekommendationer för sjuka barn). Vad som sedan har gått snett och varför de dog är en gåta men flera avhoppare från Scientologerna vittnar om att de varit nära att ta livet av sig.
Citera
2018-01-14, 04:24
  #4535
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fejder
Självklart inte. Barnen är oskyldiga även om det förekommit en "pakt" att ta livet av sig.
De kan inte ställas till svars för att förstå vad en sådan uppgörelse innebär.
Barnen är oskyldiga i mina ögon.
Nej, jag menade inte att barnen skulje vara skyldiga på något sätt. Jag frågar bara de i tråden som anser att pappan hade ett så ovanligt stort hjärta att han dödade dem, om de tror att barnen också skulle tyckt att att han hade ett stort hjärta om de hade överlevt ett mordförsök.
Citera
2018-01-14, 05:05
  #4536
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Jag tror nog att ALLA tycker det är fel att ha ihjäl någon, oavsett varför man gör det.
DET ÄR FEL !!
Att man sen förstår VARFÖR någon utför ett mord är en helt annan sak.
Är det så svårt att förstå ??

Tagga ner, du besitter ingen rätt att tala om vad andra skall känna eller tycka.
Skärpning!


EDIT
Tog bort min förklaring, tycker inte Avd.9 förtjänar en förklaring.
__________________
Senast redigerad av 57Emma 2018-01-14 kl. 05:31.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback