2019-01-19, 13:13
Medlem
Solglittrets avatar
Vid polisens Pressträff 11/12 beskrev man att man lagt ner mycket kraft på att utreda om namnteckningarna var äkta liksom letat efter om det fanns digitala fynd av att båda planerat detta.

OM det varit uppenbart att två personer gemensamt begått mord på två barn - hade man ju inte ens behövt leta efter andra tecken på gemensamt brott.
Det hade ju varit helt överflödigt att lägga tid på handstilsanalyser och jämförande med gamla underskrifter.

Hittar man tydliga tecken på att två personer handgripligen mördat två barn - behöver man ju inte försöka analysera deras underskrifter för att utröna om båda verkligen ville detta.
Det är ju då ändå helt uppenbart vad de gjort.

Det vore som att hitta efterlämnade fanatiska terroristproklamationer bredvid terroristenas döda kroppar när de bevisligen också dödat andra samtidigt - men ändå ifrågasätta och lägga massor av tid och resurser på leta efter gamla underskrifter att jämföra med, ifall terroristenas namnteckningar skulle kunna vara vara fejk. När de bevisligen praktiskt genomfört ett terrordåd....
Det gör man nog inte.

Min slutsats är därför att det på brottsplatsen inte funnits tecken på två handgripliga förövare. Annars hade polisen inte genomfört eller framhållit att de genomfört omfattande handstilsanalyser.

Därför har bara en person verkställt alla tre mord.
Då kan denna också haft ideer om att det är viktigt att det uppfattats som att alla dog i tät följd.
Därför har denna först mördat alla, dragit ner på temperaturen och härefter gjort de saker han ville göra - rensa på nätet, lägga fram papper, skriva (det inte undertecknade) instruktionsbrevet om praktiska saker efter allas död, lägga kroppar tillrätta. Något eller några dygn senare har han åter satt på värmen och suiciderat.
Senast redigerad av Solglittret 2019-01-19 kl. 13:31.
Citera
2019-01-19, 13:18
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Absolut nej!
Om man skriftligt har planerat något brottsligt, men inte genomför detta, utan tvärt emot kanske till och med försöker förhindra det - och det går att bevisa - blir man inte dömd som medskyldig till brottet.
Däremot kan en domstol naturligtvis anse att man borde försökt förhindra det tidigare, kanske också gjort sig skyldig till ”förberedande” av brottet, terordådet, mordet eller vad det är frågan om.
Men man blir inte automatiskt dömd för någon annans mord som man inte deltog i eller ville skulle ske.

Det är därför som man aldrig kan fria en vän från mordåtal även om man skriver ner att man vill bli mördad av denne.

Men här har det då inte gått belägga att HB ångrat sig. Men det kan ha gått att belägga att hon inte gjort det.

Till sist kan hon alltid ha öppnat dörren och sprungit ut. Det borde funnits nån i Bjärred som inte var i Phuket.
Citera
2019-01-19, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halivaggen

Det var väl inte det vi talade om, du ansåg i din förra kommentar att det fanns lite som tydde på att båda föräldrarna utfört och planerat morden. Polisrapporten visar att det finns mycket som tyder på att dom var två om gärningen men det är saker dom hävdar för att man hittat mycket dokumentation om att så var fallet. Det är föräldrarna, likaså i fallet Bjärred som säger att dom varit två om morden/planerna. Orden skriften, dokumentationen kommer alltså från mördarna själva, det är deras version vi får ihop med annan information. Läste du om henne som Mamma då eller tyckte du det räckte att läsa om honom som pappa? Kanske du bara läste hans obduktionsprotokoll, jag tror nämligen så. Mamman hade t ex snott medicin av sin gamle far så nog var hon delaktig hon med eftersom morfarns tabletter fanns i familjen P.

Men vad du istället skulle läst var barnens obduktionsprotokoll, det kanske var det viktigaste för det var vad jag ville peka på. Hur bedrövligt och våldsamt faktiskt mord på barn är när dom kämpar emot med sina liv. Spelar ingen roll om dom kvävs, stryps eller dränks.

Jag har läst allt som finns på nätet och kommer inte till samma slutsats som du.
Pappan ringde sin släkting om övertagandet av sin konkursade firma.
Mamman var pillertrillare men dog av våld.
Jag läste obduktionsprotokollens detaljer. Våldsamt och deterministiskt.
Citera
2019-01-19, 13:24
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag antar att Oskar hade lika dålig kunskap om element och termostater som många andra i denna tråd. Verkar vara rena grekiskan och jag är inte pedagog nog för att lyckas förklara.

Det fortsatte vara kallt.

Jag tror inte på att det fortsatte att vara kallt i huset när värmen och förbrukningen hade gått igång.
Om man aktivt sätter på värmen tar det, naturligtvis beroende på hur låg utgångstemperaturen är - här kan temperaturen i huset som längst varit på utomhusnivå, dvs i snitt 2-3 grader - maximalt ett dygn innan huset är behagligt uppvärmt igen.

Ingen kan vara 100% säker på att familjen skulle hittats redan 9/1, Os chef skulle själv kunna blivit sjuk och inte slagit larm. Vill man vara säker på ett att ha ”en vacker död kropp” för att man bryr sig om detta, drar man naturligtvis inte på den värme man sänkt för att bevara kropparna.
Citera
2019-01-19, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Fönstren behöver inte ha öppnats förstås men det skyndar på tiden för termostaten att uppnå den lägre temperaturinställningen och sen kräver det mera energi för att bibehålla den nya lägre temperaturen. Energiförbrukningen redovisas per dygn så 1/5 säger inte vilken del av dygnet som något skett. Första timmarna, kanske halva dygnet, efter att termostaten ändrats nedåt så är energiförbrukningen närmare noll.

Alt 2; Om någon skruvat ur huvudsäkringen för att huset skall bli helt strömlöst så måste någon aktivt skruvat i den igen.

Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Man ville förmodligen sakta ner förruttnelseprocessen genom att sänka temperaturen. Att öppna vädringsluckor är ett effektivt sätt om man samtidigt slår av värmen. Jag tror att föräldrarna ville att deras kroppar skulle vara lika fina döda som dom varit levande. Jag tror att dom var lika fåfänga utseendemässigt som de var måna om sin livskvalitet. Baserat på hur noga de varit med all annan planering så tror jag att de har tänkt på hur kropparna skulle se ut när de hittades.

Jo visst. Man drog ned på värmen innan det blev helt slut. Det tror jag också. Om huset var larmad (vet ej om det var) och man kopplar bort strömmen med jordfelsbrytare, så får larmsällskapet väl besked om det. Något jag kan tänka mig att man vill undvika - om man nu hade en sådan installation. Så jag tror man sänkte värmen, men inget mer. Att den sedan gick på igen fattar jag inte, men är verkligen ingen teknikexpert på det område.

Varför man sänkte värmen kan ha olika orsaker: förruttnelseprocess, som du skriver, eller att det sitter så i ”blodet”. Man vill inte att värmen står på när det inte behövs.

OM den 5/1 fanns sista livstecken OCH personer har dött på olika dagar, så kan inte de som levde längre ha använd mobil, dator etc. Det hade man kunnat spåra.
Citera
2019-01-19, 13:30
Medlem
Sentinelesens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Jag tror att vi angriper saken utifrån olika synvinklar. Min infallsvinkel är det aktuella fallet, det som skett i just detta fall och hur det förklaras av polisen. Att polisen inte funnit tecken på psykisk sjukdom och att båda föräldrarna var misstänkta mördare/medgärningsmän reser frågan; Vad var då felet på en eller båda föräldrarna? Vad återstår för förklaring om de inte var psykiskt sjuka? Var föräldrarna alltså fullt normala eftersom de inte var psykiskt sjuka? Det kan jag helt enkelt inte föreställa mig. Något fel måste det väl ändå ha varit på en eller båda eftersom det långt ifrån är normalt beteende att planera mord på sina barn och därefter skrida till verket och genomföra planen. Tack och lov får man väl tillägga. Det som skedde i Bjärred var ju helt osannolikt ur alla möjliga synvinklar innan det faktiskt inträffade.

Ingen av dem hade en, utifrån lagens råmärken, allvarlig psykisk störning, vilket utesluter psykos, grav autism och djupare personlighetsstörning. De flesta andra diagnoser är dock möjliga.
Enligt min bedömning var en eller båda personlighetsstörda medan båda var deprimerade. Den med bäst relationer, mest framgångsrik i arbete var minst troligt personlighetsstörd, om bara en av dem var det.
Citera
2019-01-19, 13:38
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Vid polisens Pressträff 11/12 beskrev man att man lagt ner mycket kraft på att utreda om namnteckningarna var äkta liksom letat efter om det fanns digitala fynd av att båda planerat detta.

OM det varit uppenbart att två personer gemensamt begått mord på två barn - hade man ju inte ens behövt leta efter andra tecken på gemensamt brott.
Det hade ju varit helt överflödigt att lägga tid på handstilsanalyser och jämförande med gamla underskrifter.

Hittar man tydliga tecken på att två personer handgripligen mördat två barn - behöver man ju inte försöka analysera deras underskrifter för att utröna om båda verkligen ville detta.

Det vore som att hitta efterlämnade fanatiska terroristproklamationer bredvid terroristenas döda kroppar när de bevisligen också dödat andra samtidigt - men ändå ifrågasätta och lägga massor av tid och resurser på leta efter gamla underskrifter att jämföra med, ifall terroristenas namnteckningar skulle kunna vara vara fejk. När de bevisligen praktiskt genomfört ett terrordåd....
Det gör man nog inte.

Min slutsats är därför att det på brottsplatsen inte funnits tecken på två handgripliga förövare. Annars hade polisen inte genomfört eller framhållit att de genomfört omfattande handstilsanalyser.

Då kan denna också haft ideer om att det är viktigt att det uppfattats som att alla dog i tät följd.
Därför har denna först mördat alla, dragit ner på temperaturen och härefter gjort de saker han ville göra - rensa på nätet, lägga fram papper, skriva (det inte undertecknade) instruktionsbrevet om praktiska saker efter allas död, lägga kroppar tillrätta. Något eller några dygn senare har han åter satt på värmen och suiciderat.

Då borde ju han även haft tid att snygga till lite och inte lämna tvättstugan som ett blodigt slagfält. När skulle H fått i sej den stora mängd lugnande? Gömd i middagsmaten som någon föreslog, men då skulle han nog ha lagt några tabletter även i flickornas mat.
Citera
2019-01-19, 13:41
Medlem
Citat:

Det gör man nog inte.

Jag tror - och hoppas - att man i sådana här fall - och andra - analysera brottsplats, annat i huset och vittnesmål från andra personer mycket grundligt. Det jag långe spekulerade kring var om dessa tre: hur brottet har begåtts, andra bevis i huset och vittnesmål pekar åt samma håll eller inte.

Efter pt så undrade jag vad som egentligen pekade åt vilket håll, men tydlig blev för mig att enligt polisen andra i bevis i huset pekade åt planering och samförstånd. Och så är det andra fortsatt i dunklen för mig. Men efter pt tycker jag man kan anta att O ensamt utförde morden på barn och på H (men det måste inte vara så). Vittnesmål ha inte refererats till överhuvudtaget tror jag på pt - förutom att det inte fanns något tecken på psykisk störning samt att man inte hittade någon utlösande faktor. Förklaring kring motiv och det där sista att man inte hittade något specifik utlösande faktor tycker jag är mycket märkligt. Det kan vara så att polisen inte var så intresserad kring motiv i ett fall där gm är klar.
Citera
2019-01-19, 13:41
Medlem
Citat:
Jag tror inte på att det fortsatte att vara kallt i huset när värmen och förbrukningen hade gått igång.
Om man aktivt sätter på värmen tar det, naturligtvis beroende på hur låg utgångstemperaturen är - här kan temperaturen i huset som längst varit på utomhusnivå, dvs i snitt 2-3 grader - maximalt ett dygn innan huset är behagligt uppvärmt igen.

Ingen kan vara 100% säker på att familjen skulle hittats redan 9/1, Os chef skulle själv kunna blivit sjuk och inte slagit larm. Vill man vara säker på ett att ha ”en vacker död kropp” för att man bryr sig om detta, drar man naturligtvis inte på den värme man sänkt för att bevara kropparna.

Det var ingen som drog upp värmen. Om någon först hade kylt ner huset och sen satt på värmen igen för att få upp temperaturen igen så skulle inte elförbrukningen återgått till det normala. Den skulle ha ökat med lika mycket som den först sänktes under det dygn detta enlig dig skulle ta. (jag orkar snart inte förklara mer)
Citera
2019-01-19, 13:43
Medlem
57Emmas avatar
Citat:

Under tiden huset kyls ned drar det givetvis betydligt mindre el och om vi tar ditt exempel att de från 2 -3 grader skall värma upp det till säg ca 22 grader så förbrukar huset väldigt mycket el under uppvärmningstiden så borde det varit en topp nästa dygn.
Citera
2019-01-19, 13:51
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Då borde ju han även haft tid att snygga till lite och inte lämna tvättstugan som ett blodigt slagfält. När skulle H fått i sej den stora mängd lugnande? Gömd i middagsmaten som någon föreslog, men då skulle han nog ha lagt några tabletter även i flickornas mat.

Ja det är märkligt om man inte städar undan om det finns massor av efterlämnade kompromenterande spår. Å andra sidan finns ju detta också i form av mängder av klösmärken i ansktet på mördaren. Om tvättstugan dessutom har behövt helrenoveras efteråt kanske det helt enkelt inte var någon idee att försöka städa bort spår.

Han kanske inte heller orkade, istället somnade av lugnade medicinen, han kanske hade varit maniskt vaken i många timmar när allt hände.
Det är mycket möjligt att det finns ett stor tidsmässig intervall mellan när H dog, när barnen dog respektive när O dog.
Vill man framgångsrikt mörda en vuxen kvinna är det ju väldigt mycket lättare om hon är drogad, men det gick ju tydligen att mörda barnen på likartat sätt som H utan att droga dem.

Men återigen - kan någon komma med en rimlig förklaring till varför polisen lagt ner så mycket resurser på handstilsanalyser - och också väljer att berätta mycket om det - om det hade varit uppenbart att både O och H handgripligen mördat barnen?
Citera
2019-01-19, 13:52
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Under tiden huset kyls ned drar det givetvis betydligt mindre el och om vi tar ditt exempel att de från 2 -3 grader skall värma upp det till säg ca 22 grader så förbrukar huset väldigt mycket el under uppvärmningstiden så borde det varit en topp nästa dygn.

Ja det stämmer - men det avgörs av hur kallt huset hann bli. Det kanske inte blev så kallt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in