2018-04-17, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrZirkus
Försökte skicka PM men det gick inte så ... jag ber alla som är ointresserade av vår dialog bara bläddra förbi.
Du är en viktig person som träffat familjen åtskilliga gånger. Jag undrar vad din uppfattning är, vad du tror hände egentligen? Tror du att båda barnen var sjuka och att det till slut gjorde föräldrarna totalt utmattade så de inte såg nån annan lösning än det som skedde? Att det var en gemensam handling? Eller tror du att det fanns något helt annat bakom kulisserna? Som inte gick att leva med?
Jag tror att Oskar blev mycket dålig psykiskt. Inte Hanna. Inte psykiskt. Men om hon hade bröstcancer med metastaser så blev hon självklart påverkad av det båda psykiskt och fysiskt. Jag såg en enorm smärta hos henne en gång i april 2017 men sen när jag träffade henne en sista gång därefter så verkade hon vara bra. Under polisförhöret då jag berättade mycket men knappt fick nån fråga så var det en reaktion av den ena polisen som då var väldigt intresserad av att veta ” när var det, när såg du henne med smärta”.
Det gjorde mig uppmärksam på att Hanna ev. hade metastaserad cancer. Om det var så , så blev hon säkert väldigt försvagad fysiskt. Men även psykiskt. Jag hade ett samtal med henne om bröstcancer av en annan anledning några månader innan, det måste ha varit januari 2017 . Då hade hon ingen reaktion i ansiktet. Därför vet jag inte hur det var med påstådda cancern. Men det skulle förklara för mig varför hon tilllät sig blir manipulerad av Oskar.
Hanna var en mild , mjuk person. En person som aldrig skulle göra sina barn illa. Inte Oskar heller i o f s. Men Oskar var lite solist i karaktären, kantig. Sökte inte hjälp tror jag gällande sitt psyke. Dominant. Intelligent men även snäll i grunden.
Moa var absolut inte sjuk. Inte på nåt sätt. Men pressad och lite orolig. Ville berätta men var lojal mot sin familj. Hon tyckte att det var jobbigt att Agnes var hemma.
Agnes träffade jag en gång. Hon var fysiskt helt frisk. Gick snabbt. Men såg allvarlig ut för ett barn i sin ålder. En mogen tjej.
Jag tror att Oskar kunde inte hålla ihop familjen längre. Agnes nästan en tonåring och en Moa som var pratsam , sprallig och en Hanna som antingen var drabbad av bröstcancer el. började ifrågasätta honom.
Jag märkte hur dålig Oskar blev våren2017. En man som var solist blev en tystlåten man som bara satt utan att tala. Att ingen märkte det på hans arbetsplats.
Hemundervisning för båda barnen när dom når en viss ålder är inte normal. En tvångstanke.
Snälla farföräldrar men lite för behärskade. Morföräldrar som jag aldrig såg , ingen nämnde dom.
Så sammanfattningsvis tror jag att Oskar blev mycket mycket dålig. Och gjorde dådet antingen helt på egen hand el manipulerade en väldigt försvagad Hanna.
Alla som diskuterar dödssjuka barn här kan glömma det. Moa var inte sjuk i nån kronisk trötthetssyndrom och jag ifrågasätter starkt om Agnes var sjuk i det överhuvudtaget.
Två snälla barn som var lojala mot en dominant pappa.
Citera
2018-04-17, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Kanske var nedgången till 90% en sanktion från Os chef som tröttnat på att O la så mycket tid på annat än arbetet?

Hej Frank,

Du ligger i ser jag!

Vi pratar om olika saker. Jag undrar hur mycket tid av sin tjänst O arbetade hemifrån. Har konstaterat att ingen i tråden vet det eller ens verkar förstå hur flexibel en lektorstjänst är. En lektorsjänst bygger på förtroendetid och att man finns tillgänglig förutom tiden man undervisar och har möten. Hans efterträdare lägger t.ex mindre än 20% av sin tid heltid på den undervisnings och handledning O hade. Forskningen, projektet för Söderbergsstiftelsen, gör hon eller han han lika bra remote. Ta exemplet när O bodde i Göteborg under hela doktorandtiden. Kanske besökte besökte LU en dag i veckan för sin forskning.

Om tråden refererar till föräldrarnas tillbringade tid i hemmet som en indikator på vem som kontrollerade allt där så måste man ha mera varmt på fötterna.
Citera
2018-04-17, 08:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det här är ett par saker som jag tror skulle kunna föra tråden mer framåt än tavelmysteriet.

1. I det första inlägget står att O var svensk och H nordeuropé, stämmer det att hon inte var född i Sverige?

2. Jag har gått igenom inläggen från BurlovsRicky, vi har haft några meningsutbyten men jag tror faktiskt att han har kunskap om familjen. Via hörsägen visserligen, men ibland kan sanningen finnas även där. Det finns några postare till som hävdar samma sak, att familjen sökte alternativ hjälp inom Sc utan att i övrigt vara aktiva i rörelsen.

Jag har också tyckt att "BurlovsRicky" verkat trovärdig.
Hen formulerar sig på ett sätt där hen absolut inte "söker cred"

En tanke som slog mej angående hens uppgifter, och rätta mej gärna nu om jag har fel....
Visst var det så att det hade skurit sig lite med Hannas familj.
Skulle ett eventuellt samröre med scientologerna kunna vara anledningen till att det skurit sig.

Oskar och Hanna rycker i ett halmstrå, om att scientologerna kanske kan hjälpa deras döttrar, och familjen Brenton tycker att det är rent idiotiskt att söka sig dit.
Dom börjar tjafsa och till slut blir det en spricka.

Detta är verkligen en riktigt "vild gissning" utan några som helst belägg.

(Kan bara se framför mig hur farsan skulle reagera om jag åkte upp med frugan och ungarna till mina föräldrar och sa... - Hej, vet ni vad vi har gjort? Vi har gått med i scientologerna !! he he he he
Ja då jäklar hade det nog blivit en liten spricka.)
Citera
2018-04-17, 09:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Jag tror att Oskar blev mycket dålig psykiskt. Inte Hanna. Inte psykiskt. Men om hon hade bröstcancer med metastaser så blev hon självklart påverkad av det båda psykiskt och fysiskt. Jag såg en enorm smärta hos henne en gång i april 2017 men sen när jag träffade henne en sista gång därefter så verkade hon vara bra. Under polisförhöret då jag berättade mycket men knappt fick nån fråga så var det en reaktion av den ena polisen som då var väldigt intresserad av att veta ” när var det, när såg du henne med smärta”.
Det gjorde mig uppmärksam på att Hanna ev. hade metastaserad cancer. Om det var så , så blev hon säkert väldigt försvagad fysiskt. Men även psykiskt. Jag hade ett samtal med henne om bröstcancer av en annan anledning några månader innan, det måste ha varit januari 2017 . Då hade hon ingen reaktion i ansiktet. Därför vet jag inte hur det var med påstådda cancern. Men det skulle förklara för mig varför hon tilllät sig blir manipulerad av Oskar.
Hanna var en mild , mjuk person. En person som aldrig skulle göra sina barn illa. Inte Oskar heller i o f s. Men Oskar var lite solist i karaktären, kantig. Sökte inte hjälp tror jag gällande sitt psyke. Dominant. Intelligent men även snäll i grunden.
Moa var absolut inte sjuk. Inte på nåt sätt. Men pressad och lite orolig. Ville berätta men var lojal mot sin familj. Hon tyckte att det var jobbigt att Agnes var hemma.
Agnes träffade jag en gång. Hon var fysiskt helt frisk. Gick snabbt. Men såg allvarlig ut för ett barn i sin ålder. En mogen tjej.
Jag tror att Oskar kunde inte hålla ihop familjen längre. Agnes nästan en tonåring och en Moa som var pratsam , sprallig och en Hanna som antingen var drabbad av bröstcancer el. började ifrågasätta honom.
Jag märkte hur dålig Oskar blev våren2017. En man som var solist blev en tystlåten man som bara satt utan att tala. Att ingen märkte det på hans arbetsplats.
Hemundervisning för båda barnen när dom når en viss ålder är inte normal. En tvångstanke.
Snälla farföräldrar men lite för behärskade. Morföräldrar som jag aldrig såg , ingen nämnde dom.
Så sammanfattningsvis tror jag att Oskar blev mycket mycket dålig. Och gjorde dådet antingen helt på egen hand el manipulerade en väldigt försvagad Hanna.
Alla som diskuterar dödssjuka barn här kan glömma det. Moa var inte sjuk i nån kronisk trötthetssyndrom och jag ifrågasätter starkt om Agnes var sjuk i det överhuvudtaget.

Tack för ditt inlägg.
Snällt att du berättar hur just DU såg på familjen.
Citera
2018-04-17, 09:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Hej Frank,

Du ligger i ser jag!

Vi pratar om olika saker. Jag undrar hur mycket tid av sin tjänst O arbetade hemifrån. Har konstaterat att ingen i tråden vet det eller ens verkar förstå hur flexibel en lektorstjänst är. En lektorsjänst bygger på förtroendetid och att man finns tillgänglig förutom tiden man undervisar och har möten. Hans efterträdare lägger t.ex mindre än 20% av sin tid heltid på den undervisnings och handledning O hade. Forskningen, projektet för Söderbergsstiftelsen, gör hon eller han han lika bra remote. Ta exemplet när O bodde i Göteborg under hela doktorandtiden. Kanske besökte besökte LU en dag i veckan för sin forskning.

Om tråden refererar till föräldrarnas tillbringade tid i hemmet som en indikator på vem som kontrollerade allt där så måste man ha mera varmt på fötterna.

Jag håller med om det sistnämnda men som du skrev i början pratar vi om olika saker.

Jag syftar på att Oskar kan ha varit under press från sin arbetsgivare, något som i så fall gav ytterligare eld på brasan. Är man utmattad av sin livssituation och psykiska sjukdomar kanske arbetet hemma inte blir så effektivt som en chef önskar och då finns det sätt att börja dra i en... (kollegor beskrev att han inte förtjänade den sista tiden.)

Såklart en ren spekulation men med tanke på nivån som Oskar jobbade på är den inte helt orimlig. Ju högre upp, ju mindre förståelse för barn, hem och personliga problem. Du förväntas l e v e r e r a!
Citera
2018-04-17, 09:09
Bannlyst
Citat:

Tack och respekt! Jag tycker om när folk sticker ut hakan och vågar ge sin egna sammanhållna bild av hur de ser på det här familjemordet. I de fall man inte delar bilden kan man ändå ta till sig korn av det till sin egen teori. Jag är övertygad om att du har träffat familjen, sen drar jag lite andra slutsatser än vad du gör utifrån informationen du förmedlar.
Citera
2018-04-17, 09:13
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Tack så jättemycket för ditt utförliga inlägg!
Bilden får lite mer färg helt enkelt - ett ovärderligt bidrag till annars bara spekulationer. Kanske går det därför att förstå varför, även om man aldrig begriper att..

Fanns det något alls hos Moa som ingav minsta misstanke på att hon var sjuk i något?
Du har kanske träffat många barn, var det något överhuvudtaget som "stack ut"?
Något som med tiden blev tydligare? Något som hon oroade sig över? Var hon mer grubblande efterhand?
Hade hon några hobbies - hästar, böcker, måleri, cykling - som hon upphört med?
Ibland när något händer, tänker man direkt på att en viss individ kan vara inblandad och offer.
När du hörde om händelsen - fanns det direkt en tanke hos dig att det kunde röra sig om just Moas familj?
Citera
2018-04-17, 09:22
Medlem
Citat:

Sannerligen knepigt fall. Har du någon information om hur andra som blivit förhörda av polis upplevde förhören, alltså vad handlade deras frågor mest om? Vad var dödsorsaken, vet du? Vad var anledningen till hemundervisningen tror du?
Citera
2018-04-17, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Jag har också tyckt att "BurlovsRicky" verkat trovärdig.
Hen formulerar sig på ett sätt där hen absolut inte "söker cred"

En tanke som slog mej angående hens uppgifter, och rätta mej gärna nu om jag har fel....
Visst var det så att det hade skurit sig lite med Hannas familj.
Skulle ett eventuellt samröre med scientologerna kunna vara anledningen till att det skurit sig.

Oskar och Hanna rycker i ett halmstrå, om att scientologerna kanske kan hjälpa deras döttrar, och familjen Brenton tycker att det är rent idiotiskt att söka sig dit.
Dom börjar tjafsa och till slut blir det en spricka.

Detta är verkligen en riktigt "vild gissning" utan några som helst belägg.

(Kan bara se framför mig hur farsan skulle reagera om jag åkte upp med frugan och ungarna till mina föräldrar och sa... - Hej, vet ni vad vi har gjort? Vi har gått med i scientologerna !! he he he he
Ja då jäklar hade det nog blivit en liten spricka.)

Jag skrev för en tid sedan skrivit i ett inlägg om att jag tror att det kan ha uppstått en spänning mellan O och H beroende på om man trodde på SC behandlingen eller inte. Den spänningen kan naturligtvis även funnits mellan familjerna.

Om den ena parten tror på behandlingen och köper resonemanget att utgången beror på om man som "patient" är tillräckligt stark i tron, så ligger det nära till hands att det uppstår beskyllningar mot den som inte tror på hokus-pokus.

Det vore värdefullt att veta om kopplingen fanns.
Citera
2018-04-17, 09:30
Bannlyst
Citat:
Jag tror att Oskar blev mycket dålig psykiskt. Inte Hanna. Inte psykiskt. Men om hon hade bröstcancer med metastaser så blev hon självklart påverkad av det båda psykiskt och fysiskt... osv ... osv .....

Nu använder vi detta till lite konstruktivt spekulerande.

1. Moa hade tydligen väldigt mycket frånvaro från skolan från & till under vt 2017
Är det något som du känner till, eller som Moa pratade om.

2. Vilka resor, och vart i så fall, åkte dom?... som du kände till.

3. Vem av föräldrarna träffade du oftast? ... när du hade samröre med Moa.

4. Berättade Hanna nån gång om "hur det var där hemma" med baranen och så ?

Jag säger som Frank.Einstein.
Även om min slutsats är lite annorlunda än din, så tackar jag dej för att du delar med dej.

TACK !!
Citera
2018-04-17, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Nu använder vi detta till lite konstruktivt spekulerande.

1. Moa hade tydligen väldigt mycket frånvaro från skolan från & till under vt 2017
Är det något som du känner till, eller som Moa pratade om.

2. Vilka resor, och vart i så fall, åkte dom?... som du kände till.

3. Vem av föräldrarna träffade du oftast? ... när du hade samröre med Moa.

4. Berättade Hanna nån gång om "hur det var där hemma" med baranen och så ?

Jag säger som Frank.Einstein.
Även om min slutsats är lite annorlunda än din, så tackar jag dej för att du delar med dej.

TACK !!

Hej Avd.9,

Du ligger också i också!

Såg bara ett påstående som även du refererar till nu. Att Moa skulle varit mycket hemma. Tydligen? Du måste veta vart det ryktet ifrån. Inte nån som kände nån som var god vän med familjen, va? Tacksam om du återger källan.
Citera
2018-04-17, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Tack så jättemycket för ditt utförliga inlägg!
Bilden får lite mer färg helt enkelt - ett ovärderligt bidrag till annars bara spekulationer. Kanske går det därför att förstå varför, även om man aldrig begriper att..

Fanns det något alls hos Moa som ingav minsta misstanke på att hon var sjuk i något?
Du har kanske träffat många barn, var det något överhuvudtaget som "stack ut"?
Något som med tiden blev tydligare? Något som hon oroade sig över? Var hon mer grubblande efterhand?
Hade hon några hobbies - hästar, böcker, måleri, cykling - som hon upphört med?
Ibland när något händer, tänker man direkt på att en viss individ kan vara inblandad och offer.
När du hörde om händelsen - fanns det direkt en tanke hos dig att det kunde röra sig om just Moas familj?
Den sista som du skriver ; ja, den första tanken var om det var Moa’ s familj men jag viftade bort tanken. Men när jag hörde att det var 2 flickor med hemundervisning så förstod jag. Moa hade inte hemundervisning när jag träffade henne. Men jag förstod att det var den familjen som jag tyckte så mycket om ; att det var dom.
Moa målade vackert. Inte häst intresserad som många tjejer. Hon sjöng i kör och spelade piano.
Har själv barn, träffat många barn. Det var inget som var sjukt hos Moa. Inte kronisk trötthet. Moa talade mycket. Det var bara sött.
Det som stack ut var kanske det att hon ville prata . Hon blev mer pratsam mars - april 2017.
Hejdade sig i 2 ämnen. Farföräldrarna hade precis varit på besök och då frågade jag om hennes morföräldrar. Hon blev helt tyst.
Ämne nr 2 var; när hon började tala om ” att dom inte trodde på Jesus men på nåt annat ”.
Då frågade jag inget. Hon hejdade sig också. Oskar var med oss. Det var vid påsk.
Självklart har jag tänkt på Scientologerna. Men vet inte.
Jag tror att Moa var pressad. Det förstår jag nu. Och det gör mig väldigt väldigt ledsen att jag inte förstod att hon talade för hon var pressad hemma och fick säkert inte tala om vissa teman.
Talet ; det var det som stack ut .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in