2019-01-15, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazz16
De tvingades också lämna släkt och vänner i GBG och flytta 30 mil till Bjärred. Agnes hade väl börjat skolan då?
Undra hur mycket föräldrarna bestämde över flickorna och deras liv. Fick de välja fritidsaktiviteter själv? Agnes kanske inte ville spela fotboll tex hon ville kanske hellre gå på ridskola. Hon ser ju inte så glad ut på bild och film från fotbollen.
Ville Moa spela piano eller ville pappa att hon skulle det?
Fick de själv bestämma vilka kompisar de skulle träffa eller valde föräldrarna till dem?
Jag funderar mycket på hur deras liv var innan morden och innan sjukdomarna. Hade de någonsin ett bra liv där de fick vara självständiga individer och ta egna beslut över sina liv?
Eftersom jag bor inte så långt från familjens tidigare bostad (Blågatan/Näset/Göteborg) och har unge i liknande ålder som A (tyvärr ett bekantskapsled för långt ifrån A för att jag ska veta något om familjen) kan jag plita ner lite funderingar jag haft runt deras flytt till Bjärred:

- Trevlig villa i område som anses "bra" i Göteborg
- Ca 3 min promenad till skolan där A gick i åk 1
- Ca 7 min promenad till typisk västkust-badplats (trevlig)
- Om A ville spela fotboll bodde de 3 min promenad från träningsplanen för en klubb och 7 min promenad från planen för en annan (en av de större i Gbg på tjejfotboll)
- Om A ville spela instrument: två hållplatser bussresa (tar ca 2 min) till mycket aktiv kulturskola med möjlighet att spela praktiskt taget vad som helst.
- H:s mamma tycks bo max 5 min bort med bil, kanske 10 min kommunalt. Nästan "hemma" för H

Så med min kanske något hemmablinda syn på saken har jag svårt att förstå flytten till Bjärred, dit de flyttade efter bara ett år på Blågatan. Tråkigare hus (ser det ut som), tråkigare läge, ingen släkt i närheten, inga vänner till att börja med(?). Vad var uppsidan? Att O slapp veckopendla till sitt jobb i Lund. Men blev flytten till Bjärred bra? Var de lyckliga där? (Det verkar ju onekligen inte så.)

Annan sak man kan fundera på, kanske: om O ville doktorera i ekonomi, kunde han inte gjort det i Gbg, där de bodde? Här finns ju en Handelshögskola. Fast de kanske sysslar med andra saker än institutionen i Lund?

Nåväl. De här funderingarna kanske inte har bäring på något. Men jag blir inte klok på deras hastiga flytt till Bjärred. Och om den inte var en succé kanske den kan ha bidragit till föräldrarnas nedåtgående psykiska formkurva, ihop med kommande diagnoser på tjejerna.
Citera
2019-01-15, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Det har jag missat? Vem fan är så övermaga att man ringer anhöriga?
Jag fick ett intryck av att den som pratat med H:s mamma helt enkelt kände H:s mamma.
Citera
2019-01-15, 22:39
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Dödsdatum kan vara tidigare än vi föreställt oss. På åtminstone ett par av offren så kunde inte RMV fastställa dödsdatum. I slutet av mars så säger Stefan S att NFC förhoppningsvis skall kunna ge svar på när de dött.
Mycket möjligt. Hur tänker du kring nedanstående uppgifter?:

Oskar senast sedd i livet 2018-01-05
Dödsdatum / Dödsbevis 2108-01-09 Ej faställt
Anträffades avliden 2018-01-09

Agnes senast sedd i livet 2018-01-05
Dödsdatum / Dödsbevis 2018-01-09 Ej faställt

Hanna Dödsdatum / Dödsbevis 2018-01-00
Ej faställt

Moa Dödsdatum / Dödsbevis 2018-01-00
Ej faställt

Vad som talar emot att både H och M skulle vara avlidna den 5 januari, är metoderna som har använts; O borde ha fått skador efter att ha bragt H om livet. Hon hade en hög dos i sig men inte så pass att hon inte hade kunnat agera, vilket vittnar om att hon har gjort motstånd. (Och vem skulle inte göra det?)

Citat:
NFC undersöker ju inga kroppar utan det skulle alltså vara någon kriminaltekniskt bevis som kunde tala om datum. Vad kan det ha varit?
Solglittret?
Citera
2019-01-15, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Det har jag missat? Vem fan är så övermaga att man ringer anhöriga?
Pianofröken tror jag.
Citera
2019-01-15, 22:42
Medlem
Jag har funderat på det Blonay skrev om att hen visste från sin källa att O mördat alla och kvävt ett barn med kudde.

En fråga, om detta nu stämmer,
Hur kan man säkert veta att just O kvävt barnet med en kudde? Lämnar han spår på kudden? Eller är det så att man vet säkert att H dog först av alla och därför med säkerhet också kan säga att O måste ha dödat båda barnen?
Citera
2019-01-15, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jaa!
Snälla "Rockkungen" ditt deltagande här är ovärderligt - du behövs enormt.
Du kan vara den ende som kan stoppa alla falsarier och tokerier som folk påstår är fakta.

Som jag förstått det har du skrivit att:
* flickorna inte led av ME/CFS
* inte hade äkta intyg om ME/CFS
* att O var drivande i att söka alternativ till skolmedicinen i Lund
* att O styrde och ställde efter sitt huvud, även med skolledningen

Stämmer det att detta är din uppfattning?
Jag är inte alls främmande för att detta mycket väl kan vara sanningen. Det skulle stämma med mina tankar.
Gammalt inlägg som får mig att må illa. Klappjakten på O och hur vissa nöjsamt gnuggar händerna. Passa er så inte O på tangentbordet blir uppslitet.
Citera
2019-01-15, 22:59
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonatanmw
1. Video finns. Media kommer ALDRIG visa denna.
2. Dödsfallen sker på fler datum än 1
3. Besked lämnas till familjen innan jul, jättetråkigt besked......

Bara lite att fundera över.....

En postare som visste en hel del. Nr 2 är intressant. Kan 2 har varit bortresta och kommit hem till 2.
Senast redigerad av MeggieCleary 2019-01-15 kl. 23:08.
Citera
2019-01-15, 23:01
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Jag har funderat på det Blonay skrev om att hen visste från sin källa att O mördat alla och kvävt ett barn med kudde.

En fråga, om detta nu stämmer,
Hur kan man säkert veta att just O kvävt barnet med en kudde? Lämnar han spår på kudden? Eller är det så att man vet säkert att H dog först av alla och därför med säkerhet också kan säga att O måste ha dödat båda barnen?

Båda alternativen kan vara möjliga.
Fanns bara O eller H kvar medan barnen levde har ju den föräldern rimligen mördat dem.

Med tanke på mordmetoden - strypning/kvävning av vakna inte drogade 11 och 14 åriga barn - har nog dessa gjort mycket motstånd. Personen som ströp/kvävde dem borde ha rikligt med klös- och rivskador, kanske skador av sparkar och slag.
Under offrens naglar borde det då finnas hudavskrap med DNA från den de rev och klöste.

På så sätt kan man nog faställa vem som gjorde det. Har både O och H varit delaktiga har kanske båda avvärjningsskador. Har en hållit hårt i barnets armar eller ben finns sannolikt märken efter dennes händer.

En nästanvuxen icke drogad person som håller på att strypas/kvävas gör enormt mycket motstånd med absolut all kraft som kan uppbringas. Man slåss för sitt liv. Det har sannolikt inte gått lungt till.
Senast redigerad av Solglittret 2019-01-15 kl. 23:49.
Citera
2019-01-15, 23:07
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
En postare som visste en hel del. Nr 2 är intressant.

Precis allt detta har ju förnekats eller inte uppgetts av polisen vid PT 11/12.
Video finns tydligen inte, familjen har avlidit samtidigt enligt bouppteckning och någon utlösande orsak har polisen inte kunnat hitta.

Hur kan du anse att denne postare i det du citerar ”visste en hel del”?
H*n var ju ute och cyklade!
Citera
2019-01-15, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HumbleOpinion
Eftersom jag bor inte så långt från familjens tidigare bostad (Blågatan/Näset/Göteborg) och har unge i liknande ålder som A (tyvärr ett bekantskapsled för långt ifrån A för att jag ska veta något om familjen) kan jag plita ner lite funderingar jag haft runt deras flytt till Bjärred:

- Trevlig villa i område som anses "bra" i Göteborg
- Ca 3 min promenad till skolan där A gick i åk 1
- Ca 7 min promenad till typisk västkust-badplats (trevlig)
- Om A ville spela fotboll bodde de 3 min promenad från träningsplanen för en klubb och 7 min promenad från planen för en annan (en av de större i Gbg på tjejfotboll)
- Om A ville spela instrument: två hållplatser bussresa (tar ca 2 min) till mycket aktiv kulturskola med möjlighet att spela praktiskt taget vad som helst.
- H:s mamma tycks bo max 5 min bort med bil, kanske 10 min kommunalt. Nästan "hemma" för H

Så med min kanske något hemmablinda syn på saken har jag svårt att förstå flytten till Bjärred, dit de flyttade efter bara ett år på Blågatan. Tråkigare hus (ser det ut som), tråkigare läge, ingen släkt i närheten, inga vänner till att börja med(?). Vad var uppsidan? Att O slapp veckopendla till sitt jobb i Lund. Men blev flytten till Bjärred bra? Var de lyckliga där? (Det verkar ju onekligen inte så.)

Annan sak man kan fundera på, kanske: om O ville doktorera i ekonomi, kunde han inte gjort det i Gbg, där de bodde? Här finns ju en Handelshögskola. Fast de kanske sysslar med andra saker än institutionen i Lund?

Nåväl. De här funderingarna kanske inte har bäring på något. Men jag blir inte klok på deras hastiga flytt till Bjärred. Och om den inte var en succé kanske den kan ha bidragit till föräldrarnas nedåtgående psykiska formkurva, ihop med kommande diagnoser på tjejerna.

Det känns som att det var O:s vilja att flytta till Bjärred. Ville de andra det också? Blev Hanna, Agnes, Moa deprimerade efter flytten, ville de inte flytta, trivdes de inte, saknade de sina vänner och släkt? Hade de någonsin något att säga till om?
Det kommer vi säkerligen aldrig få svar på men det är saker jag funderar på i alla fall.

Ja bra blev det inte i Bjärred i alla fall. Ingen av dem tycks mått bra.
Citera
2019-01-15, 23:15
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Gammalt inlägg som får mig att må illa. Klappjakten på O och hur vissa nöjsamt gnuggar händerna. Passa er så inte O på tangentbordet blir uppslitet.

RK var och är det hen utgav sig för - en anhörig till H.
Istället för att jaga bort alla som säger sig veta något initierat som många sysslat med här, är det väl alldeles utmärkt att be vederbörande berätta mer om de uppgifter denne presenterar.
Oavsett om man tror att det stämmer eller inte.
Det gällde för övrigt även ”Ellis09s” uppgifter. Tyvärr stämde inte dennas uppgifter om H’s släktförhållanden vid kontroll mot Folkbokföringen.

Men att inte be någon berätta mer är tämligen kontraproduktivt i en tråd som vill veta mer.
Även om det får dig att må illa. Du får nog hämta en bunke då, för de flesta vill nog veta mer, oaktat dina symptom.
Citera
2019-01-15, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazz16
Det känns som att det var O:s vilja att flytta till Bjärred. Ville de andra det också? Blev Hanna, Agnes, Moa deprimerade efter flytten, ville de inte flytta, trivdes de inte, saknade de sina vänner och släkt? Hade de någonsin något att säga till om?
Det kommer vi säkerligen aldrig få svar på men det är saker jag funderar på i alla fall.

Ja bra blev det inte i Bjärred i alla fall. Ingen av dem tycks mått bra.
Kan ju varit en gemensam familjeplan, att den dan H fixar ett bra jobb i krokarna av Lund så flyttar man ner. Men visst, det är ju lätt att få en känsla av att man flyttade till O:s jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in