2019-01-15, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det kanske fanns en video som bekräftar innehållet i brevet.

I så fall skulle polisen gärna berättat det.

I tråden nyligen bidrog Blonay med något som verkar seriöst:

Med högsta säkerhet:
Anhöriga anade absolut ingenting innan.
Det var O som dräpte dem alla
Ett barn blev kvävt med en kudde.
O gav upp när M började bli sjuk.
Någon film visste personen ingenting om.
(Det kan ju ändå finnas en film, men jag tycker att just denna person borde ha vetat det)
Citera
2019-01-15, 21:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
I detta sammanhang är jag gärna dumm. Jag har noll koll på ligatur, liggande, halvstående. För mig är detta hängd. Och jag tror polisen vände sig i sin pt i första hand till pressen och i andra hand till sådana som mig, allmänheten som inte har någon specialkunskap i sätt att att dö.
Du kan vara hur okunnig som helst på området - men att det är skillnad i presentation mellan dödsorsak och dödssätt framgår med all tydlighet av pressträffen och DET är vad jag skriver.

Detta är nämligen grunden vid obduktion. Det är grunden när en död anträffas och vad som utreds.
Citat:
För mig förmedlade polisen att H blev strypt/kvävd och O hängde sig. Om detta inte var fallet, så tycker jag att polisen var otydlig med tanke på att infon var bland annat riktat till allmänheten. Jag släpper detta nu.
Ja. Det är vad som förmedlats gällande H -----> dödsorsak.
Resten är spekulationer eftersom dödssätt inte är presenterat och som jag redan skrivit är hennes dödsorsak fullt möjlig vid självmord likaväl.

Så absolut ingen kan därför påstå att pressräffen förmedlar nåt annat än det som de är formellt misstänkta för.
Senast redigerad av develi 2019-01-15 kl. 21:21.
Citera
2019-01-15, 21:22
Medlem
harperlees avatar
Citat:
I detta sammanhang är jag gärna dumm. Jag har noll koll på ligatur, liggande, halvstående. För mig är detta hängd. Och jag tror polisen vände sig i sin pt i första hand till pressen och i andra hand till sådana som mig, allmänheten som inte har någon specialkunskap i sätt att att dö. För mig förmedlade polisen att H blev strypt/kvävd och O hängde sig. Om detta inte var fallet, så tycker jag att polisen var otydlig med tanke på att infon var bland annat riktat till allmänheten. Jag släpper detta nu.

Jag förstod det på exakt samma sätt som du. Att tre hade blivit dödade av någon annan och en tagit sitt eget liv. Att det förhöll sig på det sättet är också en uppgift som förekommer relativt många gånger tidigt i tråden. Barnen och mamma i sina sängar, mamma "fick hjälp" att dö, pappa hängd.

Det är faktiskt aldrig någon tror jag som hävdat mer än som mycket lös spekulation att Hanna (eller barnen) själva tagit livet av sig.
Citera
2019-01-15, 21:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag förstod det på exakt samma sätt som du. Att tre hade blivit dödade av någon annan och en tagit sitt eget liv. Att det förhöll sig på det sättet är också en uppgift som förekommer relativt många gånger tidigt i tråden. Barnen och mamma i sina sängar, mamma "fick hjälp" att dö, pappa hängd.

Det är faktiskt aldrig någon tror jag som hävdat mer än som mycket lös spekulation att Hanna (eller barnen) själva tagit livet av sig.
Så kan man förstå det. Men det är inte vad som sägs.
Jag har redan haft denna diskussion med Dr. Solglittret som inte gärna ville fortsätta diskussionerna - jag åberopade ju dennes tid som obducent givetvis.

Kanske det är dags att damma av den här diskussionen igen - för det är markant skillnad mellan dödsorsak och dödssätt.

Läser du det här, Glittret, så vet du väl vad vi diskuterade?
Citera
2019-01-15, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Stämmer påståendet att HB sågs av sina arbetskamrater den 22´a december och att det var datum för "senast sedd" borde den uppgiften också ha registrerats. Istället förefaller det vara så att vittnen kan intyga att de har sett/mött henne men är osäkra på när.

Det ligger inte långt bort att misstänka att ett sista sjukhusbesök, antingen under natten eller fm, ingick som en del av planen. På kvällen lr under natten mot den 6´e kan allt ha varit över.

Var avsikten med utflykten att fylla på ett tomt medicinskåp?

Dödsdatum kan vara tidigare än vi föreställt oss. På åtminstone ett par av offren så kunde inte RMV fastställa dödsdatum. I slutet av mars så säger Stefan S att NFC förhoppningsvis skall kunna ge svar på när de dött. NFC undersöker ju inga kroppar utan det skulle alltså vara någon kriminaltekniskt bevis som kunde tala om datum. Vad kan det ha varit?
Citera
2019-01-15, 21:39
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Så kan man förstå det. Men det är inte vad som sägs.
Jag har redan haft denna diskussion med Dr. Solglittret som inte gärna ville fortsätta diskussionerna - jag åberopade ju dennes tid som obducent givetvis.

Kanske det är dags att damma av den här diskussionen igen - för det är markant skillnad mellan dödsorsak och dödssätt.

Läser du det här, Glittret, så vet du väl vad vi diskuterade?

Varför inte ringa polisens kontaktperson i Bjärreds ärendet, EGW och fråga rätt ut och be om förtydligande om inte PTns uppgifter avsåg att förmedla ett självmord och tre mord, två genom strypning/kvävning och ett mord genom kvävning?
De flesta verkar ha uppfattade det just så. Inklusive GWs - inte emotsagda eller dementerade - uttalande om ” ett självmord och tre mord i Bjärred”.
Mig veterligen är det hitintills bara du som uppfattat det annorlunda.

Jag pm-ade dig tidigare EGWs direktnummer.
Citera
2019-01-15, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
För att det bara är slaskiga hyenor som har ett behov av att veta alla detaljer trots att man har fått den övergripande bilden presenterad för sig. Det var ett gemensamt planerat och genomfört dåd, det finns ingen anledning för polisen att gå ut med fler detaljer bara för att tillfredställa en ylande flock asätare som bara väntar på att få slita mobba och slita någon i bitar.

Varför skulle polisen och anhöriga dela med sig av detaljer när vissa inte ens klarar av att se helheten?

Den här tråden drivs av ett gäng mobbande, asätare som skriker sig hesa av sin längtan efter blod och hemskheter.
Det var ord och inga visor armstark. Men då måste jag ställa en fråga som kommer upp här då och då men mig veterligen inte har besvarats.
Here goes.
Varför består denna tråd idag inte bara av oss,mobbande asätare som vill se blod? För alla er som anser fallet kristallklart och färdigutrett, vad finns att hämta här? Är ni här bara för att tillrättavisa oss?
Det är för mig obegripligt. Jag förstår verkligen inte.
Mobbande asätare..... du menar att vi mobbar Oskar?
Otroligt att vi som fortf vill veta och ställer frågor väcker en sådan avsky.
Jag tror att svaren ligger långt bak i tiden, långt före asätande och blodiga mord. Jag hoppas t.ex. att några som skrev helt kort i tråden om familjens liv i gbg vill återkomma och berätta. Jag tror att detta var en lång process som föregick det som sedan skulle hända många år senare i Bjärred.
Tänk tanken att detta varit en lågstatusfamilj eller ännu värre, en invandrarfamilj. Vad hade skrivits här då? Jag vill inte ens tänka på det.
Citera
2019-01-15, 21:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Varför inte ringa polisens kontaktperson i Bjärreds ärendet, EGW och fråga rätt ut och be om förtydligande om inte PTns uppgifter avsåg att förmedla ett självmord och tre mord, två genom strypning/kvävning och ett mord genom kvävning?
De flesta verkar ha uppfattade det just så. Inklusive GWs - inte emotsagda eller dementerade - uttalande om ” ett självmord och tre mord i Bjärred”.
Mig veterligen är det hitintills bara du som uppfattat det annorlunda.

Jag pm-ade dig tidigare EGWs direktnummer.
Ska jag ringa och fråga varför Svensson mycket tydligt klargjorde att han endast kommer att presentera dödsorsaker?

På slutet är det en reporter som ställer frågan om vem som dödade vem.
FuL svarar - precis som vid uppläsning ur rättsmedicinskt protokoll - att han endast tänker presentera dödsorsaker.

GW Persson försökte du köra med som argument sist och att denna är skitrolig att lyssna på råder ingen tvekan men att han är förvirrad gällande detaljer är det nog ingen som missat.
Han har inte mer koll på Fu än nån annan och hans gissande gällande fallet med Lisa Holm var ju onekligen intressant att ta del av.

Du försökte även övertyga mig om att strypning/kvävning var helt omöjligt som självmord - för man skulle tappa greppet som ren reflex...

Därav lyftes ligatur med i ämnet och en herrans massa exempel gav jag dig - ända bort i olycksfall i ämbetet vid autoerotiska sexlekar där de strypt sig själva och dött kvävningsdöden med snaror kring halsen.

Du fick även boktips, en fet krim.bibel från USA på över 1000 sidor, som finns att ladda ner.

Säg mig:

Varför förtydligade FuL att det var endast dödsorsaker han skulle beskriva?
Senast redigerad av develi 2019-01-15 kl. 22:05.
Citera
2019-01-15, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee

Om det är så att tre har blivit dödade, vilket vi inte vet, så betyder det inte att alla tre måste ha samma baneman. Jag tror att alla förstår det meningslösa med att polisens talesperson skulle stå på en pressträff och redovisa att flicka 1 kvävdes av sin mor och flicka två av sin far. Det finns inget värde i den informationen så länge man kan säga med 100% säkerhet att dådet planerades och genomfördes av föräldrarna gemensamt. Det kunde man med säkerhet säga eftersom man vet det.

Det är självklart helt onödigt att veta i detalj vem som gjorde vad, det skulle inte övertyga konspirationsteoretikerna eftersom dom baserar sin slutledning på känslor i stället för fakta och det ”känns otroligt att det skulle ha gått till på det sätt som polisen redovisar”. Det skulle heller inte göra flickorna mer levande eller föräldrarnas brott mindre allvarligt. Det skulle bara göra rapporteringen mer smaklös och vedervärdig. Det är bra att polisen visar vederbörlig respekt för två minderåriga brottsoffer och sörjande anhöriga.

Det vore bra om trådens hyenor visade samma respekt på ett konkret sätt i stället för med löjliga onelinerspamfletter i slutet på meningslösa inlägg.
Citera
2019-01-15, 21:57
Medlem
Citat:
I detta sammanhang är jag gärna dumm. Jag har noll koll på ligatur, liggande, halvstående. För mig är detta hängd. Och jag tror polisen vände sig i sin pt i första hand till pressen och i andra hand till sådana som mig, allmänheten som inte har någon specialkunskap i sätt att att dö. För mig förmedlade polisen att H blev strypt/kvävd och O hängde sig. Om detta inte var fallet, så tycker jag att polisen var otydlig med tanke på att infon var bland annat riktat till allmänheten. Jag släpper detta nu.
Dina inlägg är alltid kloka och läsvärda! Jag uppfattade det som du har gjort.
Citera
2019-01-15, 22:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
För att det inte behövdes, föräldrarna genomförde dådet gemensamt och i samförstånd och uppenbarligen har de efterlevande accepterat det tragiska faktumet.

Var det inte någon tokig djävel som till och med ringt till mormor och fått det bekräftat?

Det har jag missat? Vem fan är så övermaga att man ringer anhöriga?
Citera
2019-01-15, 22:27
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Om det är så att tre har blivit dödade, vilket vi inte vet, så betyder det inte att alla tre måste ha samma baneman. Jag tror att alla förstår det meningslösa med att polisens talesperson skulle stå på en pressträff och redovisa att flicka 1 kvävdes av sin mor och flicka två av sin far. Det finns inget värde i den informationen så länge man kan säga med 100% säkerhet att dådet planerades och genomfördes av föräldrarna gemensamt. Det kunde man med säkerhet säga eftersom man vet det.

Det är självklart helt onödigt att veta i detalj vem som gjorde vad, det skulle inte övertyga konspirationsteoretikerna eftersom dom baserar sin slutledning på känslor i stället för fakta och det ”känns otroligt att det skulle ha gått till på det sätt som polisen redovisar”. Det skulle heller inte göra flickorna mer levande eller föräldrarnas brott mindre allvarligt. Det skulle bara göra rapporteringen mer smaklös och vedervärdig. Det är bra att polisen visar vederbörlig respekt för två minderåriga brottsoffer och sörjande anhöriga.

Det vore bra om trådens hyenor visade samma respekt på ett konkret sätt i stället för med löjliga onelinerspamfletter i slutet på meningslösa inlägg.

Nej polisen var tydliga med att de bara skulle redovisa dödsorsaker så ingen kan veta precis vad som hände utifrån pressträffen.

Däremot gör jag och många andra tolkningen utifrån informationen att endast en person begick självmord. Att båda barnen blivit mördade får man anta eftersom föräldrarna är misstänkta för morden. Jag tror faktiskt att man hade sagt om Hanna hade begått självmord just för att undvika att underförstått peka ut Oskar. Oavsett så kan de ha begått morden på barnen tillsammans, eller Oskar kan ha gjort det ensam, eller Hanna ensam.

Det enda vi faktiskt vet med säkerhet är att ingen har mördat Oskar.

Sedan vet jag inte hur polisen har visat någon särskild respekt för barnen. De är även under pressträffen reducerade till "två flickor med varsin diagnos". Så tröttsamma att ta hand om att föräldrarna fullständigt tappat greppet. Är det en rättvis bild verkligen av Moa och Agnes? Är det respektfullt att låta deras mördare få sista ordet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in