2019-01-07, 00:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
+1
Jag är inne på din linje. Fram med allt, upp med det på bordet! Dessa svin till mördarföräldrar kräver ingen hänsyn, släktingarna får ursäkta. Samhället behöver skyddas från att något liknande ska hända igen. Vi behöver säga ifrån på allvar att detta inte är okej. Vi behöver analysera detta på längden och tvären och inte minst på djupet. Dessa mord borde diskuteras utan och innan, i media och inom sociala, psykologiska, medicinska och religiösa sammanhang. Varje detalj i deras liv borde genomlysas. I så fall skulle flickornas korta vandring på jorden inte vara helt meningslös. Man kan faktiskt tänka på dem också!
Och finns det minsta lilla misstanke om scientologi måste det avslöjas. Det är inte för inte den kallas för "världens farligaste sekt". De tror på själavandring också, bara en sån sak.
Låten oss enas mot korruption, makten i de fina salongerna! Vi ska med alla medel, förtal och konspirationer, leda i sanning och förhindra att sånt här sker!
Till vilket pris som helst kan vi bete oss hur som helst!

Jo tjena, agitatorn. Earth calling.
Nu råkar det här vara extremt ovanligt för det första, tack och lov, och om nu folk funderar kring deras extrema beteende och svartsyn på tillvaro och framtid så lär det väl knappast handla om nåt extraordinärt som det leder till?
Får du däremot fram att Sc florerar i bakgrunden eller annat skräp så ser jag fram emot dina insatser. Jobbar du aktivt på nåt spår?
Citera
2019-01-07, 00:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja, jag tror inga anhöriga vill att en död nära släkting, en son eller bror, pekas ut som den som begått stryp/kvävningsmord.
Om polisen låter bli slipper man det.
Polisen behöver inte lämna ut den informationen och behöver inte gå emot anhörigas önskan. Därför har polisen inte framhärdat utan valt att undanhålla den informationen. Lämpligen också undanhållit turordningen för den skulle antagligen avslöjat det andra.

Det är som när man förr hade ett av gevären laddat med lösa skott vid exkursioner. Då kunde alla få leva med att det inte var helt säkert att just det geväret och den skytten sköt ihjäl den dömde.
Man lämnar öppet för en osäkerhet.

Även här har man undvikit att uttala sig om vem som handgripligen mördat, därför blir det kvar en osäkerhet vem som verkligen kunde strypa/kväva sina vakna barn. På så sätt blandar man bort vem som varit så brutal. Och anhöriga till den personen slipper obehaget att denne pekas ut och att alla vet vad vederbörande gjort.
Eftersom ingen är dömd (och inte kommer bli) är det inte säkert att polisen verkligen vill ta striden för om det är rätt att peka ut någon som mördare utan att denne är dömd. Varför skulle polisen överhuvudtaget vilja göra det - de kan ju göra som de har gjort nu istället. Mycket enklare.

Förklara istället varför polisen annars, bland så mycket utlämnade fakta om sjukdomar, dödsorsaker, platser där de återfanns, odrogade barn, två misstänkta för mordplaner mm skulle låtit bli att nämna vem som handgripligen avslutade barnens liv? Ex om de var två när det skedde?
… [ Visa mindre ]

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Att rättsmedicin inte kunde avge det.

Såg inga varningstecken
Polisen kommer bara att uttala sig om dödsorsakerna, men däremot inte redovisa vem som har dödat vem, understryker Stefan Svensson.

– Det viktigaste för oss har varit fokus på anhöriga och de som är efterlevande.

- Vi har fört en dialog med dem och vi har korrigerat vissa av informationen också enligt vissa anhörigas önskemål.
Vi har haft fokus på anhöriga, de efterlevande, säger Stefan Svensson

Självklart vet både polisen och anhöriga vem som dödat vem. Men av respekt till anhöriga redovisade inte polisen det.
Citera
2019-01-07, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zingoos

Såg inga varningstecken
Polisen kommer bara att uttala sig om dödsorsakerna, men däremot inte redovisa vem som har dödat vem, understryker Stefan Svensson.

– Det viktigaste för oss har varit fokus på anhöriga och de som är efterlevande.

- Vi har fört en dialog med dem och vi har korrigerat vissa av informationen också enligt vissa anhörigas önskemål.

Självklart vet både polisen och anhöriga vem som dödat vem. Men av respekt till anhöriga redovisade inte polisen det.

Ja, värstascenarion finns så klart. Om någon dotter kvävt den andra till exempel. Om familjen undanhållit lite grövre psykisk ohälsa hos något barn. Om det förekommit misshandel eller om kvävningen består i att man försökt tvinga i någonting. Det är bara hemskt alltihop, bäst att lägga locket på för alla, men ha öppet för att varje ME-diagnos för barn, längre frånvaro och hemskolning måste åtföljas av individuell psykologkontakt, för barnets bästa. Det finns visst tiotusentals vuxna och barn med diagnosen och man kan tänka sig att det finns mycket ohälsa därute, helt utan insyn. Kan ju också vara så att mamman dog först.

Polisen säger att beslutet var gemensamt, men inget om att handlingarna var det. Vem gjorde vad, inget som släpps ut. Jag tror att polisen fattat ett väl genomtänkt beslut kring att inte berätta mer. Det blev ju ramaskri redan när det gick upp för folk att morden varit planerade och tillvägagångssättet ger ju mardrömmar hos känsliga. Det här ska efterlevande hantera resten av sina liv i varje möte med nya människor, som alla givetvis är oerhört nyfikna och skvallriga av sig. Man får hoppas att de får så lite besvär som möjligt av det som hänt, att folk har vett att behandla dem som de individer där är och med de rättigheter de har att behandlas med respekt. Det är respektlöst att kräva saker av anhöriga, helt galet faktiskt att läsa om sånt i tråden. På gammalt ohederligt manér så bestraffas brottsoffer. Man häpnar.

Det jag vill veta är om varje barn i Sverige med denna diagnos får det stöd som kan begäras och jag vill förstås även veta hur diagnoserna sattes, men det är väl också att gegga runt för nära offren. Inget mer lär komma ut och det är nog bra om var och en kan gå vidare...
Senast redigerad av rappytt 2019-01-07 kl. 00:56.
Citera
2019-01-07, 01:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingoos

Såg inga varningstecken

... Vilket inte är nåt nytt under solen och nåt som alla är medvetna om som följt pressträffen live:
Han presenterar mycket tydligt dödsorsaker via rättsmedicinskt protokoll.

Vad som inte presenteras är gärningsförlopp, dödssätt. Det enda som lär stå klart är att O lär ha hängt sig själv. Det kan vem som helst räkna ut. Resten är spekulationer, även vad polis vet är en spekulation.
De kan mycket väl ha samverkat vid mord på barnen utan att det konkret framkommer vem som gjorde vad. Det beror helt på omständigheterna.

....och att de inte grottar ner sig i detaljer är mer än givet och fortsättningsvis presenteras förundersökningens resultat:

"Så som ni förstår, så ger utredningen sammantaget här stöd för att båda föräldrarna tydligt har planerat, att gemensamt och i samförstånd, genomföra den här gärningen tillsammans och båda två är därför också så klart formellt misstänkta i ärendet för att gemensamt och i samförstånd ha dödat sina två döttrar."
Senast redigerad av develi 2019-01-07 kl. 01:36.
Citera
2019-01-07, 03:29
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Men kom med i matchen! Är man anhörig till dom största rövhålen som har gått i ett par skor så kan man inte räkna med nån slags diplomatiskt immunitet bara för att man är "anhörig". Skärp dig! Tror du man behandlade Hitlers släktingar med silkesvantar också?

Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
+1
Jag är inne på din linje. Fram med allt, upp med det på bordet! Dessa svin till mördarföräldrar kräver ingen hänsyn, släktingarna får ursäkta. Samhället behöver skyddas från att något liknande ska hända igen. Vi behöver säga ifrån på allvar att detta inte är okej. Vi behöver analysera detta på längden och tvären och inte minst på djupet. Dessa mord borde diskuteras utan och innan, i media och inom sociala, psykologiska, medicinska och religiösa sammanhang. Varje detalj i deras liv borde genomlysas. I så fall skulle flickornas korta vandring på jorden inte vara helt meningslös. Man kan faktiskt tänka på dem också!
Och finns det minsta lilla misstanke om scientologi måste det avslöjas. Det är inte för inte den kallas för "världens farligaste sekt". De tror på själavandring också, bara en sån sak.

Jag tror faktiskt att majoriteten av alla normalfungerande personer tycker att en hyllning av en mördare är osmakligt. Även om det görs av dennes anhöriga. Skulle detta komma till allmänheten kännedom genom någon tidningsartikel tror jag väldigt många skulle reagera och protestera.

Det är osmakligt och respektlöst mot offren att hylla O med en personlig sida, leende foto och snyggt uppradade prestationer. Allt dessutom skapat efter att det framkommit vad han gjort för hemskheter.

Det är en förvånade brist på fingertoppskänsla och etiska övervägande att någon gör detta och skulle aldrig kommit på fråga om O mördat andra barn än barnbarnen till den som hyllar honom.
Förvånar mig att H’s släkt vars barnbarn, syskonbarn och kusiner det också handlar om inte protesterar kraftigt. Eller så håller de redan på.
Det finns goda skäl att de andra hyllningstexterna på nätet från kollegor äntligen tagits bort och att det sannolikt aldrig mer kommer dedikeras ett seminarium i Os namn.

Att en sådan postum hyllning författats av Os släkt men inte av H’s släktingar ger kanske en fingervisning om vilken sida som har bäst verklighetsförankring och omdöme, i vart fall i denna fråga.
Senast redigerad av Solglittret 2019-01-07 kl. 03:44.
Citera
2019-01-07, 04:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Man går på om det finns spår från från det ena dödandet på det andra offret. Eller om mördaren har avvärjningsskador som härrör från de olika offren och om dessa överlappar varandra. Kanske bloddroppar, rivmärken som ligger ovanpå varandra med olika DNA.
Den som strypt/kvävt de vakna odrogade 11- och 14-åriga barnen har definitivt avvärjningsskador på sin kropp, armar och ansikte. Den personens DNA finns på barnen, under deras naglar. Sannolikt finns rikligt med fingeravtryck efter denne på barnens halsar, ansikte eller de attiraljer som använts.
Definitivt?
Det är troligen fråga om överfall när de sover - ett överraskningsmoment från sömn, förvirrad.
Om armarna är låsta (fasthållning) av en annan part lär det inte vara "definitivt" gällande avvärjningsskador.
Om armarna är låsta för att förövaren sitter på dem sker samma sak.
Ligger offret på magen så är det inte givet att vederbörande kommer åt.
Som du vet ägnar sig inte alltid ett offer åt att att riva förövaren utan kan likaväl kämpa att få bort det som klämmer åt halsen. Det är nämligen den vanligaste reflexen:
Att försöka få luft. Att få bort händer eller linor. Säger du att händerna hade revor så kommer jag svara handskar. Vi vet nämligen ingenting om detaljer. Jag kommer också svara att du ska ha strypning bakifrån i åtanke, ligatur.
Det var inte värst mycket av det du åberopar i fallet på LH. Snarare påtalade nästa rättsläkare reva på hennes hals och DNA under naglarna var hennes eget när hon ströps/kvävdes av Nerijus Den Vedervärdige.
Senast redigerad av develi 2019-01-07 kl. 04:08.
Citera
2019-01-07, 06:24
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Polisen har inte sagt att Rättmedicin inte kunnat fastställa vem som genomfört mördandet.
Polisen har sagt att man inte vill lämna ut den uppgiften.
Precis som uppgiften om turordningen där man uppger att man inte heller har den exakta turordningen. Och som jag minns också uppgav att man inte vill gå in på turordningen för övrigt.

Det finns både ljudfil och avskrift i tråden. Kan du citera polisen uttalande beträffande det du skriver, speciellt det att dom inte ville gå in på det.

För övrigt förstår jag inte varför just detta är så viktigt för dig. Spelar det någon roll? hade utgången blivit annorlunda?
Ponera att det är O som du så gärna vill skall vara den som praktiskt gjort det slutliga i deras gemensamma plan. anser du då att H blir friad från misstankar?
Citera
2019-01-07, 06:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag tror faktiskt att majoriteten av alla normalfungerande personer tycker att en hyllning av en mördare är osmakligt. Även om det görs av dennes anhöriga. Skulle detta komma till allmänheten kännedom genom någon tidningsartikel tror jag väldigt många skulle reagera och protestera.

Det är osmakligt och respektlöst mot offren att hylla O med en personlig sida, leende foto och snyggt uppradade prestationer. Allt dessutom skapat efter att det framkommit vad han gjort för hemskheter.

Det är en förvånade brist på fingertoppskänsla och etiska övervägande att någon gör detta och skulle aldrig kommit på fråga om O mördat andra barn än barnbarnen till den som hyllar honom.
Förvånar mig att H’s släkt vars barnbarn, syskonbarn och kusiner det också handlar om inte protesterar kraftigt. Eller så håller de redan på.
Det finns goda skäl att de andra hyllningstexterna på nätet från kollegor äntligen tagits bort och att det sannolikt aldrig mer kommer dedikeras ett seminarium i Os namn.
Att en sådan postum hyllning författats av Os släkt men inte av H’s släktingar ger kanske en fingervisning om vilken sida som har bäst verklighetsförankring och omdöme, i vart fall i denna fråga.
Jösses, vad du ältar detta. Det är en mer än tragisk händelse gällande barnen, men varför skulle H:s släktingar ha samma behov av extrema klappjakt på O:s släkt som dig?
Senast redigerad av develi 2019-01-07 kl. 06:43.
Citera
2019-01-07, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Om jag förstod saken rätt så fortsätter dessutom fadern(?) till O att hylla sin son på www. Det har han så klart rätt att göra men om han tror han ska få nån respekt av mig så kan han hoppa och skita. Äpplet har nog inte ramlat så långt från trädet där.

Kan det bara så att det var en sista önskan från O? Att hans sida för evigt skulle hållas uppdaterad med alla hans meriter och momssagan? Helt oviktig fråga, men jag tycker också att det är märkligt att fortsätta hylla honom inför hela världen. Och det kunde stå vem han var gift med? Jättemärkligt!
Citera
2019-01-07, 09:36
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blonay
Kan det bara så att det var en sista önskan från O? Att hans sida för evigt skulle hållas uppdaterad med alla hans meriter och momssagan? Helt oviktig fråga, men jag tycker också att det är märkligt att fortsätta hylla honom inför hela världen. Och det kunde stå vem han var gift med? Jättemärkligt!

Det kanske beror på att dom vet mera om hur det hela gick till. Vem som var drivande osv.
Citera
2019-01-07, 10:06
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det kanske beror på att dom vet mera om hur det hela gick till. Vem som var drivande osv.

Du förekom mig i dina tankar. Precis så tänker jag också och givetvis vet resp. familj betydligt mer än vad vi gör.
Man kan ju hoppas att de som fortfarande driver linjen att O är "Bjärredsmördaren" tänker till lite samt även tänker på de efterlevande då polisen fastslagit att bägge i samförstånd och gemensamt utfört morden.
Citera
2019-01-07, 10:36
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Du förekom mig i dina tankar. Precis så tänker jag också och givetvis vet resp. familj betydligt mer än vad vi gör.
Man kan ju hoppas att de som fortfarande driver linjen att O är "Bjärredsmördaren" tänker till lite samt även tänker på de efterlevande då polisen fastslagit att bägge i samförstånd och gemensamt utfört morden.

O precis som H blir inte mindre mordmisstänkt för att han delar skuldbördan med någon.
Han är exakt lika mycket utpekad medgärningsman som H.
Det hade varit precis lika osmakligt att under dessa förhållanden ha en offentlig hyllningssida om Hanna, med leende fotografi och uppräknade meriter. Dessutom skapad när det står helt klart vilken katastrof som hänt med mördade barn och gemensam planering.

När polisen pekar ut någon som ansvarig för barnamord och väljer att därefter avsluta och lägga ner fallet, är en postum hyllning på nätet eller någon annan offentlig plats oetisk.
Det strider mot den allmänna uppfattning om rätt och fel och är en skymf mot de döda offren.

Det gäller om man hyllar skolskjutare, Helen-mördare, nazister eller terorister. Det är osmakligt.
Senast redigerad av Solglittret 2019-01-07 kl. 10:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in