Citat:
Ursprungligen postat av
rappytt
Menar du att det Os digitala cv är en hyllningssida? Det är ju en praktisk lösning för pappan att ange att sonen är död där, med tanke på det stora nätverket över världen som kanske inte nåtts av nyheten om att han är död.
Jag tror inte att du tänkt klart när det gäller "offentliggörandet" av vad som skett. Du kan väl ändå inte mena att släktingar ska publicera någon slags avståndstagande på nätet, radera alla sidor och sprida hat mot sina egna släktingar? Så gör man inte. Vad de gör nu är helt normalt och inget som är "osmakligt". Just ordet osmakligt är för mig väldigt osmakligt i det här sammanhanget. Man måste förstå att anhöriga har en oerhört lång väg att gå i det stora sorgearbete som pågår. Det tror jag att du som läkare (?) förstår. Förstår du inte, så kolla in listan på narcissism. Jag tycker att dina inlägg varit bra till stor del, men avslutningen var sorgesam att se. Har du verkligen ingen förståelse för brottsoffer, varför då? (Retorisk fråga.)
Jag ska svara dig här till slut:
Os bokproduktioner, projekt, artiklar mm kommer alltid stå i skuggan av vad han begick för hemska brott.
Att kombinera en leende bild, men utelämna det största/värsta denne man gjort under hela sitt liv är som att göra samma sak för ännu mer välkända mördare. Ingen skulle acceptera att liknande nätsidor administrerades av Breviks, Hitlers eller Engla- och Helen-mördarnas anhöriga.
Att Os släkting lägger ut en sida med Os prestationer, men inte nämner något om det han för alltid kommer att vara mest känd för, även om det är det värsta han gjort, är märkligt.
LH kunde skrivit meningen:
Oskar H avled tillsammans med sin hustru Hanna och barnen Agnes, 14 år och Moa, 11 år i av de vuxna avsiktlig utradering av hela familjen och hittades döda i Bjärred, Lomma 180109.
Det hade räckt. Men av någon orsak vill man förtiga det som hänt. Och det gör mig arg - för jag anar att bara ytan gäller. Att ytan var och är det viktigaste. Och kanske var det just därför som alla dog?
Dessutom finns där också en länk till skriften "Agnes, Moa och momsen" tillägnad Os älskade döttrar.
De är ju också hans mordoffer! Den skriften kan ju inte stå med där "
med tanke på det stora nätverket över världen som kanske inte nåtts av nyheten om att han är död", som du uttrycker det.
Den skriften finns med för att ge en viss tillrättalagd bild av personen det handlar om, inte av något annat skäl. Ännu mer obehagligt att läsa hans dedikation till sina mordoffer.
Din koppling till andra barn som undrar och oroas, blir inte bättre av att de kan läsa på nätet om Agnes och Moas pappa, som om ingenting har hänt och att ingen ens är arg på honom fast att han dödade barnen - eller ens nämner det.
Vi har alla rätt att sörja på våra egna vis, men att försöka lura omgivningen med en tillrättalagd friserad nätsida där man förtiger fakta ingen vacker eller bra väg.
Det är naturligtvis ingen vettig sorge- eller bearbetningsprocess som görs på detta sätt, det är ingen anhörig som kan komma vidare genom att förneka det som hänt. Absolut inte heller på en offentlig nätsida. Det är mer för att upprätthålla en falsk fasad därför att fasaden tydligen är väldigt, väldig viktig.
Den som administrerar sidan är född 1942, mycket vital och aktiv, sitter med i flera företagsstyrelser, tävlar och leder ett golflag som haft goda resultat på ett flertal tävlingar och event under hela 2018.
Det är inte en person som inte vet vad han gör.