2018-12-11, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malva1
Exakt vad jag tänker. Hur kan två barn i samma familj få denna sjukdom som är mycket svår att diagnostisera och ingen genetisk ärftlighet finns?? Det är en uteslutningsdiagnos och inga biomedicinska markörer går att finna. Hade varit mycket intressant att veta hur våren gick till väga för att fastställa diagnoserna. Att sätta sådan diagnos på barn på lösa grunder kan ge katastrofala följder.

Ja, det är så hemskt att BÅDA flickorna fick samma diagnos!? Förstår inte föräldrarna hur de kunde mörda sina fina döttrar? De hade ju pengar så de kunde ju sökt kunniga privatläkare som finns lite överallt i Sverige. Bara att man inte få ge upp om man träffar okunniga privatläkare, för dessa finns också.
Citera
2018-12-11, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Obegripligt. Eller bett farmor eller någon släkting att bo hos dom.

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag blir så arg på dig!

Det är inte den värsta sjukdom man kan ha! Dels därför att den inte är dödlig och dels därför att hälften blir bättre och var tionde tillfrisknar helt.
Dessutom är varje sjukdom svår att ha för den som drabbas. Ingen jäkla sjukdomstävling om värsta värstaste!

Du sprider sådan förfärlig skrämsel propaganda om ME så du verkar inte begripa det själv!
Förstår du inte vad du kan ställa till med i huvudet på någon som har ett barn som just fått diagnosen ME????
Har vi inte just här ett bevis på att två föräldrar tappat sans och vett - kanske just av skrämsel propaganda?

Jag har varit läkare i ett par decennier, jag meddelar varje vecka mycket svåra besked till folk, även till unga att de inte har så lång tid kvar. Plågsam död med metastaserande cancer som sakta äter upp kroppen, ibland sätter det sig på hjärnan, ibland stora rinnande tumörsår, ibland tumörer som äter upp skelettet och ger massor av benbrott. De finns de som har smittsamman infektioner eller så nedsatt immunförsvar att de aldrig kan få en kram av en anhörig.

Så bara lägg ner ditt snack!
ME är en tung sjukdom för dem som drabbas - men den kan gå över, folk kan bli bättre och den är inte dödlig. Den är dessutom väldigt varierande i svårighetsgrad och en del kan både jobba och ha ett bra liv!

Ska du också inte snart skriva att den har luftburen smitta??? Så att den där riktiga paniken sprider sig i samhället, likt rädslan för Aids och böldpesten? Precis som de falska uppgifterna att ME berättigar någon tillträde till en suicidklink i Schweiz. Vad är du ute efter? Samhällets panik? Fler föräldrar eller sjuka som väljer att dö?

Vi har två föräldrar som brutalt mördat sina barn och som uppger att det är för att barnen hade ME!
Det är helt sjukt resonemang! De kunde lika gärna påstått att det skedde för den globala uppvärmnigen. Det är lika lite relevant och lika tokigt!

Barnen mördades inte för att de var sjuka i ME. De mördades för att föräldrarna var sjuka i huvudet!
Det där sista kan du ju också ha helt rätt i!
Och isf inställer sig Återigen frågan; Varför i hela världen ska inte de döda få någon rätt att åtnjuta GravFrid??!
Hackande på de dödade, sjuka barnens föräldrar, det kan aldrig nånsin leda till någonting som är konstruktivt...
Citera
2018-12-11, 16:10
Medlem
r_o_ns avatar
Kan det vara att bägge föräldrarna led av någon variant av "Münchhausen by proxy". Som då gått för långt. Att de applicerat sjukdomen på sina, kanske, friska barn. Det var ju ett fall i USA ganska nyligen där en mor trodde att dottern var sjuk på ett vis som gjorde att dottern faktiskt trodde hon var sjuk.

I detta fallet slutade det med att dottern och en pojkvän tog livet av modern.
Citera
2018-12-11, 16:10
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag blir så arg på dig!

Ja att du är hysterisk är inget nytt.
Jag citerar de som jobbar nära med patienter i det akuta stadiet.
Javisst kan man bli både frisk även om det är ovanligt och dessitom bättre.

I början när man talade om sjuldomen så var det en influensa som inte gick över. Idag finns diverse subgrupper som jag inte tänker diskutera här.

Mindre hysteriska människor läser det jag skrev i ett sammanhang. Det vill säga att barnens åkomma bagatelliserades.
Du är så uppenbart jävig i detta så du ser inte klart.

Min poäng är att sjukdomen upplevs lika kul som den som får cellgifter eller snnan medicinering av den kalibern. Man mår för djävligt. Jag talar alltså om det subjektiva måendet.

Det är skrämmande både för den drabbade och anhöriga att se resten av livet så.
Det behövs krisbeaebetning. Det hindras sv dårar som du själv som mer eller mindre hävdar att sjukdomen inte finns.

Det hindras också av ett samhälle som behandlar sjukdomen som om den vore el allergi och inte tar den på allvar.

Det viktigaste för denna patientgrupp är lugn och ro. Det är det enda som kan bota. Men de jagas istället med blåslampa av människor likt dig själv.

Lugna ned dig och inse att du inte är Gud. Det finns läkare med bättre kompetens än dig i ämnet. Tig och lär
Citera
2018-12-11, 16:14
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

OK, det låter ju inte så roligt. Jag tänker, att för att kunna bedöma hur rationellt eller inte det var att döda barnen, skulle man behöva veta exakt hur sjuka de var. Och det får vi antagligen aldrig veta.
Rationellt var det ju såklart inte.
Men inget sker heller inte i ett vacuum. Helt klart måste man sluta spara på den här patientgruppen. Framförallt måste de behandlas värdigt
Citera
2018-12-11, 16:14
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Och isf inställer sig Återigen frågan; Varför i hela världen ska inte de döda få någon rätt att åtnjuta GravFrid??!
Hackande på de dödade, sjuka barnens föräldrar, det kan aldrig nånsin leda till någonting som är konstruktivt...

Det är inte ett hackande som de upplever.
Därtill blir de inte kritiserade som föräldrar till sjuka barn. De kritiseras för att de mördat två barn.
Citera
2018-12-11, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Ja, det är så hemskt att BÅDA flickorna fick samma diagnos!? Förstår inte föräldrarna hur de kunde mörda sina fina döttrar? De hade ju pengar så de kunde ju sökt kunniga privatläkare som finns lite överallt i Sverige. Bara att man inte få ge upp om man träffar okunniga privatläkare, för dessa finns också.
Nä inte jag heller. Fattar inte heller hur båda föräldrarna fått depression heller. Angående döttrarnas sjukdom så borde det väl finnas vårdhem alt betala för assistenter som hade kunnat hjälpa dem?
Citera
2018-12-11, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Och hallonsnören.

Men du förstår att när barn har ME så är det ofattbart jobbigt för föräldrarna så egentligen borde man avliva dem allihop.
Men ge dig!!
Tänker varken döda mitt barn eller mig själv. Du skrev ju så klokt tidigare att det faktiskt var föräldrarna det var fel på.
Blir så förbannad!!!
Citera
2018-12-11, 16:17
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P

Kanske kan det ändå leda till något bättre nästa gång svin som dessa föräldrar funderar på att ta sig rätten att avliva "sin egendom" a.k.a sina barn. Kanske skulle det optimala vara att gräva upp föräldrarnas kroppar och spika upp de på ett torg som varnande exempel....eller i alla fall en löpsedel med rubriken "BARNAMÖRDARNA FRÅN BJÄRRED".De gömde sig bakom självmord och hoppades att folk då skulle glömma att de är barnamördare, av de flesta är det nog det värsta brott som kan begås. Självmord stryker inte skulden och kanske kan en ordentlig förnedring av dessa mördare få nästa egomaniska livströtta förälder/föräldrar att tänka efter en gång till. Ingen förlåtelse! Ingen sympati! Bara skuld och förnedring.....precis som de förtjänar. Detta var inte heller någon slags spontant psykosliknande mord utan väldigt överlagt och beräknat.
Citera
2018-12-11, 16:18
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hur menar du nu? Varför skulle inte en bra fosterfamilj - helst besläktade - och med hjälp av personliga assistenter (om det var sant att de var så sjuka), ha kunnat ta hand om dem? Rentav bättre än föräldrarna. Föräldrarna kunde det ju uppenbarligen inte.
Helt korrekt förutsatt att fosterfamiljen trodde på sjukdomen.

Möjligjeterna att hitta en fosterfamilj till så svårt sjuka barn är nog små. Ett rörigt genomgångshem hade försämrat flickornas hälsa.

Problemet är som sagt att inga rutiner finns. Pat blir utelämnade till människors godtycke. Det är inte sjukdomen i sig som är huvudproblemet. Det är synen på den som frestar på sjuka och annhöriga. Säkert en bidragande faktor.
Senast redigerad av Gertrud1 2018-12-11 kl. 16:27.
Citera
2018-12-11, 16:20
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Såklart att man är sjuk i huvudet om man kväver sina barn.
Det verkar ändå som de som har sjukdomen vet att det är den värsta sjukdom man kan ha. Det är som en konstant låggradig hjärninflammation. Lägg därtill att vården tack vare Strandhäll inte har en emhetlig syn på sjukdomen så att folk får klara sig själva.

Du kan ju lägga till attityden hos såna som solglittret i tråden. Ett maniskt hat mot de sjuka.

Det är en sak att ha sjuka barn som möts av en vård som försöker bota och stötta. En helt annan att ha sjuka barn och bemötas som man är paria.

Att ha den här sjukdomen är som att ha sin värsta dag i influensan. De som jobbar med den säger att den är värre än cancer och Aids i slutstadiet. Däremot fungerar den annorlunda. De kan ha bättre dagar och det syns inte utanpå så folk ifrågasätter om de ens är sjuka.

Orsak att kväva sina barn?
Herregud nej. Orsak att vara förtvivlad ja. Men vart gå när kunskap eller ens intresse inte finns i Sverige? Psykiatrin vill gärna läsa in helt andra saker och är mer till stjälp än hjälp. Det går inte att jämföra med av socialstyrelsen accepterade sjukdomar.

Och de fick ingen avlastning.

Bra skrivet tycker jag!

En jämförelse kan man göra med fysiskt handikappade barn, som föds skadade. Att föräldrar inte får avlastning osv är ett mycket stort problem. De måste dra in inkomst, Försäkringskassan dissar LSS och så vidare. Önskar ingen en sådan situation.....
Citera
blomvattnares avatar

Moderatormeddelande

Postat av blomvattnare 2018-12-11, 16:21
Moderator
Här finns en länk till en tråd i delforumet Medicin och hälsa. Där kan man diskutera ME generellt.

ME får naturligtvis nämnas även i denna tråd, men då ska det man vill ha sagt kopplas till topic, nämligen morden i Bjärred. Denna tråd är placerad i Aktuella brott, inte i Medicin och hälsa. Det åligger den enskilde postaren att återkoppla till topic.

(FB) Kronisktrötthetssyndrom - ME/CFS

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in