2018-12-05, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Instämmer. Det som skrämmer mig genom tråden är hur ME-lobbyn förklarar och utnyttjar morden för att "få mer förståelse för ME". Det som behövs är mer stöd till barn generellt, när de är frånvarande från skolan. Man kan inte räkna med att de får rätt stöd hemma. Det behövs utomstående stöttare, särskilt som hemmasittare kan ha en blandning av diagnoser och fel stöd hemifrån, även om föräldrarna vill väl. Hem kan präglas av allt möjligt, det är bara att titta på hur barnen i Bjärred hade det med en "momsstjärna" till far som mördade dem när de var trötta... de var långt innan dess levande döda.
Precis som barnen skrev "jag talar med träd" (Moa) "a girl has nothing to say (Agnes). Den enda som överlevt på nätet är O. Han har en pampig runa!
Nej, han mördade dem inte för att DE var trötta. Det var HAN som var trött. Han pallade inte en framtid där han var begränsad av sina barn. Och nånstans övertalade han även sin hustru - om det nu skedde. Jag tycker hela historien är konstig.
Citera
2018-12-05, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Mitt problem är: Vem bestämmer vilken livskvalitet flickorna kommer ha framöver? Jo, det är flickorna själva. Även mycket svårt funktionshindrade människor har fin livskvalitet. Men kanske inte som deras vuxna föräldrar benämner livskvalitet. Och det gör mig förbannad. Flickorna fick inte välja själva. Det var föräldrarna som ansåg att DERAS (föräldrarnas) livskvalitet blev mindre pga flickornas sjukdom. Det är så jävla sjukt. Innan jag visste vad som låg bakom, innan självmordsbrevet kom fram, så vägrade jag att döma föräldrarna. Jag hade inte bakgrunden. Men när brevets kontenta kom fram, ville jag bara spy.
Exakt så Picasso!! Oavsett vilken sjukdom Agnes o Moa led av. Med vllken rätt fattade dessa föräldrar sitt beslut........Med vilken rätt?
Citera
2018-12-05, 15:17
Medlem
Citat:
Nej, han mördade dem inte för att DE var trötta. Det var HAN som var trött. Han pallade inte en framtid där han var begränsad av sina barn. Och nånstans övertalade han även sin hustru - om det nu skedde. Jag tycker hela historien är konstig.

Det påstås att han mördade på grund av "barnens sjukdomssituation", tror att han uttryckte det så i brevet.
Citera
2018-12-05, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Exakt så Picasso!! Oavsett vilken sjukdom Agnes o Moa led av. Med vllken rätt fattade dessa föräldrar sitt beslut........Med vilken rätt?

Ja, blir väldigt upprörd igen över detta! Hur kan Lunds universitet ha mage att dedikera saker till O efter morden? Obegripligt sjukt!

Man kan nog förutsätta att det funnits ett visst mått av psykisk misshandel i denna familj med tanke på den frihet O tog sig. Offer mår dåligt av misshandel och blir trötta av att gå runt och vara rädda för gärningspersonen. Deltog även hustrun i den psykiska misshandeln? Vem vet... men jag har verkligen svårt att tro det. En mor som kallar sitt barn kärleksfullt för "tjoa-moa" tror jag inte skulle misshandla, men en människa som beskriver sina barn som "läraktiga" i en skrift som publiceras på nätet, en sådan person... tror jag skulle ha oerhört svårt att acceptera barn som av olika anledningar inte orkar lära sig hela tiden...
Citera
2018-12-05, 15:20
Medlem
Citat:
Testamentet? Var har ni fått fram det?

Det finns (i varje fall har funnits) publicerat här i tråden. Det är länge sedan nu. Jag minns inte vem som hade luskat fram det - kanske någon annan vet.
Citera
2018-12-05, 15:22
Medlem
Citat:
Det påstås att han mördade på grund av "barnens sjukdomssituation", tror att han uttryckte det så i brevet.
Jag vet det. För att HAN inte pallade. Det var inte så att han mördade barnen för att barnen inte orkade. Jag vet att han säger att det var pga deras sjukddomssituation men det var för sin egen skull han dödade barnen. För att HAN var "trött". Förstå mig rätt.
Citera
2018-12-05, 15:29
Medlem
Citat:
Jag vet det. För att HAN inte pallade. Det var inte så att han mördade barnen för att barnen inte orkade. Jag vet att han säger att det var pga deras sjukddomssituation men det var för sin egen skull han dödade barnen. För att HAN var "trött". Förstå mig rätt.

Ja, den distinktionen har jag gjort genom hela tråden också. Var lugn. Han kan ha varit sjuk under många år, där han dök upp som barnens "ledsagare" i tid och otid. Fick de någonsin vara fria från hans övervakning? O var en kontrollfreak tror jag. Narcissistisk. Den som inte tyckte som han blev "övertygad" om att barnen behövde hemundervisning. Antagligen.
Citera
2018-12-05, 15:30
Medlem
Citat:
Jag är benägen att hålla med. Fotbollstränare, pianochaufför, vab, hemundervisning mm. Ett kontrollfreak, som till sist inte kunnat hantera skyddet kring sina numera tonåriga döttrar samt fina fru....kontrollen tappas mer och mer då skolan begärt nytt möte och hemundervisningen visar sig för kostsam,, (?) psykosen blir det sista försvarsmekanismen!!!
Alla måste "fly" tänkte kanske O?
Citera
2018-12-05, 15:30
Medlem
Citat:

Ok, då har det förekommit litet olika uppgifter. Jag har läst "inte någon livskvalitet och ingen framtid." Man undrar ju vad det egentligen stod i det där brevet.
Citera
2018-12-05, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellamaj24
Jag är benägen att hålla med. Fotbollstränare, pianochaufför, vab, hemundervisning mm. Ett kontrollfreak, som till sist inte kunnat hantera skyddet kring sina numera tonåriga döttrar samt fina fru....kontrollen tappas mer och mer då skolan begärt nytt möte och hemundervisningen visar sig för kostsam,, (?) psykosen blir det sista försvarsmekanismen!!!
Alla måste "fly" tänkte kanske O?

Ja. Tappad verklighetskontakt på slutet. Han klarade det inte. Uppfattade det nog som att alla ville åt honom, att han inte längre hade kontrollen. Men frun då, hennes agerande?

Jag undrar hur Agnes och Moa hade det under skolåren i lågstadiet. Hur fungerade de då? Var de ängsliga?
Citera
2018-12-05, 15:37
Medlem
Citat:
Ja. Tappad verklighetskontakt på slutet. Han klarade det inte. Uppfattade det nog som att alla ville åt honom, att han inte längre hade kontrollen. Men frun då, hennes agerande?

Jag undrar hur Agnes och Moa hade det under skolåren i lågstadiet. Hur fungerade de då? Var de ängsliga?
Det har spekulerats lite tidigare i tråden om utsatthet hos Agnes. Mobbing?
De bodde ju i V Frölunda tidigare, där även H:s mamma K*****n bor.
Citera
2018-12-05, 15:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Jag är helt överens med dig i din bedömning av denna fråga. Tyvärr har jag erfarenheter från flera fall där IVO inte gjort det de enligt min uppfattning borde gjort. Men sjukvårdens insatser när det gäller A och M borde definitivt granskas.
Sant, men IVO+ett ordentligt gräv+ett mediedrev brukar göra susen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in