Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-11, 17:05
  #38089
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
Tror inte detta handlar om inte ha lust. tror det handlar om att de orka inte längre. Som sagt de var högpresterande och hade mycket krav på sig för att uppföra sig mm och med 2-3 sjuka tar orken slut till sist och är de av "finare" sorten visar man inte det utåt. (nu bodde de i ett helt normalt område och inte ett finare)

Då är vi oeniga. Jag väljer att tro på det de skrev. Hade de inte orkat mer hade de väl skrivit "vi orkar inte mer".
Citera
2018-12-11, 17:06
  #38090
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
[/b]

Inget fel och hoppet är det sista vi överger men jag tror föräldrarna kalkylerat med det och inte funnit hopp i sin förtvivlan tyvärr.

Jag dömer dom inte!
Jag är övertygad om att de var pålästa men räknade med värsta scenariot. Typ det scenario som kvinnan Camilla levde under tills hon beslutade om sin död i Schweiz. Detta ville inte föräldrarna. Problemet här var att barnen inte hade nån talan. Föräldrarnas livskvalitet skulle bli noll tyckte dom. Undrar lite om livskvaliteten blev bättre efter 9 jan 2017 eller när de nu avled.
Citera
2018-12-11, 17:08
  #38091
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
Varför skulle inte två föräldrar kunna gå in i depression. eller utmattningsydrom?
Först blir den ena och då får den andra dra hela lasset med 3 sjuka samtidigt som man jobbar.
HB har ju varit och var kanske sjuk redan och sen kommer 2 barnet och får samma helvete som 1. Då tappar man gnistan som kanske fanns kvar.

Men den som inte har haft "äkta" UMS och depression mm mm Har svårt att sätta sig in i hur dessa mår. Själv kan jag förstå varför detta hände. Men hade inte klarat av att göra detta själv. Speciellt inte strypa eller kväva mina barn. Hade bara folk märkt av det (som folk utanför sällan gör) så hade någon kanske kunnat ge dem lite hjälp på traven.

Du kan inte få hjälp med en sjukdom som inte finns och är godkänd. tyvärr
Ajajaj, hade ingen aning om att sjukdomen inte var erkänd. Nä såklart kan två föräldrar gå i dep. Men tänkte mer att någon av dem borde försökt ta hjälp men så fort gnistan försvinner är det svårt som du säger och då ser man bara en utväg.
Citera
2018-12-11, 17:08
  #38092
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Då är vi oeniga. Jag väljer att tro på det de skrev. Hade de inte orkat mer hade de väl skrivit "vi orkar inte mer".
Håller med. Detta var ett välkalkylerat beslut. Och allt brevskrivande, förberedelser.... de orkade men hade ingen större lust att ge det några år till. Ynkligt.
Citera
2018-12-11, 17:09
  #38093
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Vi kan enas om att vi tycker olika.

Med den bakgrund och livserfarenhet jag har så kommer jag aldrig förstå att dessa föräldrar inte gjorde mera för sina barn. Inte slutade jobba. Inte satt på akuten vid nyår och skrek på hjälp. Inte grät och sa; annars tar vi livet av barnen. Nej, en, eller ett par, tänkte bara på sin egen dödslängtan och såg barnen som en förlängning av sig själv/a.

Det enda jag är säker på är att en eller två föräldrar inte var psykiskt friska pga av annat än sina barns åkommor. Kanske till och med orsakade sina barns problem.

Jag tror faktiskt att dagens uttalande har skapat ett ännu större hat mot föräldrarna och jag är en av dem som känner så.

Jag kan faktiskt hålla med dig även om jag har svårt att för egen del känna hat mot människor jag aldrig träffat. Men jag känner definitivt avsky och avståndstagande från det de gjort.

Eftersom jag uppnått en ansenlig ålder har jag, både på nära håll och längre bort, åtskilliga nära och kära i yngre åldrar som jag älskar och bryr mig om. När någon av våra yngre anförvanter behöver hjälp och stöd tvekar jag och min sambo inte en sekund att ställa upp på alla de sätt som vi har möjlighet till, både konkret och ekonomiskt. Det är jag säker på att OH/HBs föräldrar och syskon också hade gjort om de fått veta att det fanns behov av hjälp.

Om OH/HB slagit larm och förklarat sina behov av hjälp för skolan/vården/socialtjänsten är jag säker på att de fått avlastning också från samhället. I stället höll de allt hemligt och började planera att döda sina döttrar. Hur i helv...e kan man få för sig att gå den vägen i stället för att be om hjälp?

Vad var det för fel på dessa två vuxna, välutbildade och uppenbarligen relativt välbärgade individer. Hur kunde de hamna i en så låst situation att den enda utvägen verkade vara att döda sina egna barn?

Polisens uppgifter ger inte några som helst ledtrådar, förutom att de inte var psykiskt sjuka, vilket inte förklarar någonting.
Citera
2018-12-11, 17:14
  #38094
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Ja att du är hysterisk är inget nytt.
Jag citerar de som jobbar nära med patienter i det akuta stadiet.
Javisst kan man bli både frisk även om det är ovanligt och dessitom bättre.

I början när man talade om sjuldomen så var det en influensa som inte gick över. Idag finns diverse subgrupper som jag inte tänker diskutera här.

Mindre hysteriska människor läser det jag skrev i ett sammanhang. Det vill säga att barnens åkomma bagatelliserades.
Du är så uppenbart jävig i detta så du ser inte klart.

Min poäng är att sjukdomen upplevs lika kul som den som får cellgifter eller snnan medicinering av den kalibern. Man mår för djävligt. Jag talar alltså om det subjektiva måendet.

Det är skrämmande både för den drabbade och anhöriga att se resten av livet så.
Det behövs krisbeaebetning. Det hindras sv dårar som du själv som mer eller mindre hävdar att sjukdomen inte finns.

Det hindras också av ett samhälle som behandlar sjukdomen som om den vore el allergi och inte tar den på allvar.

Det viktigaste för denna patientgrupp är lugn och ro. Det är det enda som kan bota. Men de jagas istället med blåslampa av människor likt dig själv.

Lugna ned dig och inse att du inte är Gud. Det finns läkare med bättre kompetens än dig i ämnet. Tig och lär


Vad finns det för typ av mående där man mår för jävligt men det inte är subjektivt?

Om du gick i mina skor en arbetsvecka och såg de sjuka patienterna som trots dålig prognos, smärtor och lidande fortsätter att kämpa och se ljusglimtar i livet, som har förtröstan och livslust - skulle du förstå det orimliga att jämföra sjukdomar i form av grad av lidande. Det kan ingen göra.
Och varför du ens då hävdar att ME skulle vara allra värst begriper nog ingen av de andra sjuka.

Men de flesta sjuka individer är beredda att göra vad som heslt, stötta all forskning och söka all hjälp för att bli bättre. Så det är väl en utmärkt idé som "Walla-Walla" föreslog - ordna gruppboenden för ME-sjuka.

Där de kan få bo, få hjälp, omhändertagande och lugn och ro, tillgång till kunnig expertis. Precis som andra som inte klarar samhällets hårda tryck och krav eller mäktar med att ta hand om sig själva, orka jobba eller försörja sig.
Det vore det väl utmärkt om man kunde ordna gruppboenden där sjuka blir bra omhändertagna och verkligen kan få avskärmas från störningar och samtidigt få terapi efter förmåga.
Vi har hospice för döende, äldrevård för gamlingar och många gruppboenden för Down syndrom.

Hade Bjärreds föräldrarna då behövt ta hand om sina sjuka barn? Antagligen inte.
Hade barnen kunnat få stöttning, massage, hjälp och förståelse från utbildad personal, skolundervisning, träffat andra i samma sits - sannolikt ja.
De hade kanske fått påhälsning av dagens mördare - men inte varit i deras våld.
Det hade antagligen förhindrat dubbelmorden.
I vart fall kunnat upptäcka att föräldrarna hade en sjuk syn på sina barns värde som människor.

Låt ME-sjuka få tillgång till egna instutioner, där de slipper ansvara för hyreskostnader, matlagning eller städning. Slipper störas av andra. Ingen Försäkringskassa som vägrar betala när det är så uppenbart att den sjuke vistas inskriven på instution.
Låt dem i vart fall bo på gruppboende /instution så länge tills de tillfrisknar eller vi hittar någon bot.
Ett utmärkt sätt att under kontrollerade former också behandla de sjuka och värdera effekten.


Eller är det för drastiskt tycker du....?
Är man så sjuk som du hävdar kan man ju inte längre vara en del av samhället och borde föredra att flytta dit!
__________________
Senast redigerad av Solglittret 2018-12-11 kl. 17:36.
Citera
2018-12-11, 17:15
  #38095
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
Tror inte detta handlar om inte ha lust. tror det handlar om att de orka inte längre. Som sagt de var högpresterande och hade mycket krav på sig för att uppföra sig mm och med 2-3 sjuka tar orken slut till sist och är de av "finare" sorten visar man inte det utåt. (nu bodde de i ett helt normalt område och inte ett finare)

Vad hemskt att det ska ligga högpresterande i det här. Verkar så. Många bilder av honom. Han verkade ha ett betydelsefullt jobb.
Annars brukar ju vissa kunna bli starkare av "att gå igenom svårigheter", drabbas av sjukdom och sådant. Eller vissa kan känna livets mening, om de drabbas av sjukdom, olyckor och katastrofer.

Vissa känner mer av "att de lever" om de skådar döden i vitögat/har det riktigt tufft.

Alltså man kan ta svårigheter så också. Det kan bli riktigt tufft i familjer som t ex har hemmasittande barn pga autism och liknande funktionshinder. Men det kan bli en väckarklocka, om man annars är en högpresterande familj.

Jag tänker på vad jag hörde på nyheterna, att pappan skrivit i avskedsbrevet: "Vi kan inte leva Egentligt med det här"
Enligt Heidegger, som har en ganska skeptisk syn på människan, som han i mångt och mycket tycker lever materialistiskt och Oegentligt,
så finns det ändå ett hopp för människan "att leva Egentligt",
och det gör man genom att inse att man är dödlig.

Så det kan vara ett sätt att tänka för de som går igenom svårigheter och sjukdom.

Människan är egentligen inte gjord för att glida på en räkmacka genom livet. Vi är gjorda för att gå igenom ganska stora svårigheter. Men vi har blivit lite bortskämda i vår tid. Och jämför oss med grannar. Allt ska va tipptopp, semester, bil, utflykter, middagar, vänner, välfärd, tjusig trädgård osv.
__________________
Senast redigerad av dialektiker 2018-12-11 kl. 17:37.
Citera
2018-12-11, 17:19
  #38096
Medlem
Det är så fruktansvärt att veta att flickorna ströps eller kvävdes till döds. Kan inte heller släppa tanken på att Moa bara hade haft sin diagnos i några månader innan hon blev dödsdömd. Mår illa.

Det påstods att Oskar pratade i telefon med sin syster den 7 jan men detta kan väl inte stämma?

Visserligen påstods det också att han tog livet av sig timmar efter de andra, men mer ett helt dygn efter låter helt orimligt.

Temperaturen i huset sänktes kraftigt den 6 jan men då var troligtvis alla utom en döda. Värmen gick dock upp till det normala igen den 7 januari, kan detta ske per automatik eller måste någon aktivt sätta igång den igen?
Citera
2018-12-11, 17:22
  #38097
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Ja, din fäbless för den primitiva medeltiden har minsann inte saknat sina anhängare i tråden under året som gått, såväl beträffande faktaresistens och slutledning som människosyn, mentalisering och affektiv hysteri. Att "go medieval" har verkligen visat sig vara framgångsrikt vid dechiffrering av denna historia! Samma medeltida metoder kommer givetvis att vara lika klockrena framgent, nu när vi ska dra lärdomar av tragedin.

Lycka till!
Klart föräldrar har sin fulla rätt att mörda sina barn (bevisligen har ju ingen frågat vad de tycker) och en man har lika självklart oinskränkt rätt att mörda sin fru (samförstånd- sic!).
Krävs ingen högskoleutbildning att vare sig inse tragiken eller att dra lärdomar av det som hänt; ondska har alltid och kommer alltid att finnas.
Citera
2018-12-11, 17:26
  #38098
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kriminaldalmal
Så vidrigt att OH’s arbetskamrater har ”hyllat” honom efter detta. Jag ska fan maila universitetet och ifrågasätta deras jävla moral.

Han ströp för i helvete sina barn och fru!

Ja nu kan de i alla fall inte påstå att polisen aldrig sagt att han mördat någon...
Citera
2018-12-11, 17:30
  #38099
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Då är vi oeniga. Jag väljer att tro på det de skrev. Hade de inte orkat mer hade de väl skrivit "vi orkar inte mer".

De skrev inte heller att de inte hade lust att ta hand om barnen.
Jag tror fortfarande som jag gjort hela tiden att de var så deprimerade och utmattande att de inte orka längre. De såg ingen annan utväg än att slippa allas lidande. Djupt deprimerade och utmattade personer tänker inte riktigt klart. Båda hade arbeten som krävde mycket av dem och om de tillhörde fin släkt så tar man på sig den där berömda masken när man träffar släkt och vänner mfl.

Eftersom jag själv varit nere på botten så förstår jag hur de kände men jag hade som tur var klasskamrater och vänner som märkte detta och jag fick hjälp genom dem. En äkta UMS blir du aldrig frisk ifrån heller om nu någon av dem fick det. Man blir aldrig som man var innan man blev sjuk men man lär sig att leva med det.
Citera
2018-12-11, 17:32
  #38100
Avstängd
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Ja nu kan de i alla fall inte påstå att polisen aldrig sagt att han mördat någon...

Dom ville inte säja vem som mördat vem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback