2018-03-15, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
När en nära arbetskamrat/kollega avlider eller som i detta fall en hel familj man känner, inte går man väl ut på Facebook och skriver minnesord direkt?

Eller berättar detaljer om familjen.

Att det är tyst är väl snarast ett tecken på sundhet.

Avlider som i just detta fall har typ aldrig hänt så vad som då händer eller inte händer är inte givet
Citera
2018-03-15, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det kanske är en generationsfråga iofs men min erfarenhet efter både dödsolyckor, självmord och när någon har gått bort efter sjukdom så brukar det bli laviner av R.I.P och hälsningar både på personens facebook och på artiklar till händelserna. Barnen hade kompisar och Oskar måste ha haft många yngre studenter, men man ser inte en enda ”vila i frid”. Det är ovanligt skulle jag vilja säga.

Tror det beror lite på hur stor stad man bor i dvs vilka möjliga sätt att kommunicera som finns. Och som känns naturliga.

Facebook känns i detta sammanhang fel för mig.
Citera
2018-03-15, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Vad tror du det beror på?
Man kan bara konstatera att få eller inga personer verkar veta nåt och min kollega är inget undantag
Citera
2018-03-15, 21:32
Medlem
Hur många var egentligen här i tråden som har träffat familjen/någon i familjen?
Jag kommer ihåg 3.
En blir avfärdad som troll, en slutade att posta redan i slutet av januari och så är det en kvar (tack!).
2 kom in, som jag uppfattade det som, därför att de var upprörde över det som kom fram i medierna och ville ge sin version. En, som är kvar letar själv efter svar (min tolkning) och rättar oss lite här och där när vi är allt för mycket off (min tolkning).

Jag förstår varför det inte är fler här. Antingen man letar inte efter flera svar, det räcker med polisens uttalande och det man kunde läsa i tidningen. Eller man vet mer, har gjort sin egen pussel klar och då behöver man väl inte delar med sig. Kan också tänka mig att FB inte är infokälla #1 i dessa kretsar. Men det vet jag inte.
Citera
2018-03-15, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Man kan bara konstatera att få eller inga personer verkar veta nåt och min kollega är inget undantag

Rätt, din kollega är inget undantag. Något jag kan bekräfta.
Citera
2018-03-15, 21:38
Medlem
afKnollentotts avatar
Hur det än är och var så var prognosen - vad gällde flickornas fortsatta liv dyster. Den var såå till den milda grad, såå dyster så att dom inte är kvar i livet. Stackars barn !
Skolan, ja företrädare för skolan påstår att barnen hade förefallit vara trötta. Därav, hade di fått hemundervisning. Den hade fallit vääl ut. Båda föräldrarna (med visst förbehåll) och skolans ALLA representanter var såå nöjda med utfallet - gällande hemundervisningen....

Ingen skugga över skolan alltså...
Citera
2018-03-15, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, men bara under förutsättning att två döva barn mördats för att föräldrarna pga barnens dövhet inte längre sett någon livskvalitet eller framtid - en logik som också kan appliceras på andra handikapp. - Skillnaden på t.ex. dövhet, blindhet mm och det mer svårfångade fenomen som brukar kallas "kroniskt trötthetssyndrom" (ME/CFS: Myalgisk Encefalomyelit/Chronic Fatigue Syndrom), är att det i ME/CFS - helt eller delvis - kan finnas en obehandlad psykiatrisk problematik som egentlig grundorsak.
http://www.ds.se/Global/Om%20sjukhuset/Organisation/Dokument/Slutrapport%20ME_CFS-projektet%20juli%202013.pdf

Om två barn med kroniskt trötthetssyndrom mördas pga att de anses vara upphovet till sina föräldrars försämrade livskvalitet resp. dåliga framtidsutsikter (och att föräldrarna även anser att prognosen gäller barnen själva/familjen som helhet) kan det diskuteras hur stor del av dessa tankegångar som bottnar i psykiatrisk ohälsa samt hur de olika symptomen samspelar med tillförda läkemedel och andra botemedel eller terapier.

De döva, däremot, behöver framför allt en kraftfull hörapparat, alt. får lära sig att kompensera sitt hörselbortfall med hjälp av syn, känsel mm.

Tack för länken. Läste lite och undrar vilka rehabiliteringsinsatser det egentligen gjordes för M och A inom den svenska sjukvården?
Citera
2018-03-15, 22:13
Medlem
Citat:
Avlider som i just detta fall har typ aldrig hänt så vad som då händer eller inte händer är inte givet

Då är väl tystnad naturligt.
Citera
2018-03-15, 22:14
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Tack för länken. Läste lite och undrar vilka rehabiliteringsinsatser det egentligen gjordes för M och A inom den svenska sjukvården?

Gjordes det några rehabiliteringsinsatser för flickorna - förutom hemundervisning ? På vilka grunder undervisades A, och i en tänkt framtid även för den så smått sjuka M ?
Citera
2018-03-15, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Då är väl tystnad naturligt.
Skulle säga tvärtom, när något exceptionellt händer så brukar folk ha behov av att prata om det.
Citera
2018-03-15, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
...
Om två barn med kroniskt trötthetssyndrom mördas pga att de anses vara upphovet till sina föräldrars försämrade livskvalitet resp. dåliga framtidsutsikter (och att föräldrarna även anser att prognosen gäller barnen själva/familjen som helhet) kan det diskuteras hur stor del av dessa tankegångar som bottnar i psykiatrisk ohälsa samt hur de olika symptomen samspelar med tillförda läkemedel och andra botemedel eller terapier.
...

Din slutsats att föräldrarna skulle dödat flickorna för att de försämrat föräldrarnas livskvalitet, faller pladask i och med att de tog sina egna liv.
Frasen "försämrad livskvalitet" verkar nästan undantagslöst komma från polisens referat av innhållet i det efterlämnade brevet; det är inte citerat. De som inte själva läst brevet vet inte vad det står, utan gör sina egna tolkningar utifrån referatet och din framgår ju klart.
Vet vi ens om ordet "livskvalitet" finns med i brevet? Det kan vara polistalesmannens egen uttolkning.
Det kanske står " -vi orkar inte längre då flickornas liv blir plågsammare för var dag som går och vi ser ingen ljusnining",
Citera
2018-03-15, 22:31
Medlem
Citat:
Skulle säga tvärtom, när något exceptionellt händer så brukar folk ha behov av att prata om det.

Om så, sker det inte offentligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in