2018-01-27, 15:24
Medlem
Mr_wiseguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Nej, dom skrev på frivilligt båda två, och det var ett gemensamt beslut.

Nja, det är inte så enkelt som du vill tro... Det beror på hur dom dog och vem som orsakade det. Om någon skriver ett avskedsbrev där denne berättar att denna inte vill leva längre och att denna själv valt att dö, men om jag hjälper till, låt oss säga förgiftar hen. Så skulle jag med största sannolikhet dömas för mord.

Så det kan lika gärna handla om 3 mord och ett självmord
Citera
2018-01-27, 15:26
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Han kanske inte gillade Thailand.....
Oskar gick ner i arbetstid... hur många procent har du ingen aning om.
Ingen aning att han gick ner 10%? Jo det har visst framkommit, om detta inte stämmer borde väl någon reagerat?
Citera
2018-01-27, 15:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Ingen aning att han gick ner 10%? Jo det har visst framkommit, om detta inte stämmer borde väl någon reagerat?

JA , jag reagerar.
Vart står det att han har gått ner 10 %
Info.
Han var tvungen att avsäga sig FLERA föreläsningar och åtaganden den sista tiden för att prioritera sina döttrar.
Info.
Han hade möjlighet att arbeta hemifrån, enl hans arb-givare på Lunds Univesitet.
Info.
Oskar drev flera företag som han arbetade med, och som egenföretagare själv, så vet jag att man ALDRIG tar ledigt.
Det är en livsstil.
Ingen av oss vet hur mycket eller lite han jobbade.
Det vi vet är att han tillbringade mindre tid på Lunds Universitet, och mer tid hemma, för att han PRIORITERADE DÖTTRARNA !

Prova att komma med fakta nån gång !
Citera
2018-01-27, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
http://www.vgregion.se/halsa-och-vard/vardgivarwebben/vardadministration/patientavgiftshandboken/halsovard/intyg/ - Lista över olika intyg och kostnader för respektive sorts intyg i Västra Götalandsregionen, däribland intyget ”3460:4
Skolundervisning
Intyg för befrielse från skolundervisning och intyg för hemundervisning av medicinska skäl”

Se så många gånger det står intyg på denna sida. De flesta är nog läkarintyg... Men det kan ju vara intyg från psykolog också. Eller psykiater, som också är en läkare.

3460:4 är intyget som skolan behöver för att gå med på hemundervisning. Skolan hade det intyg de behövde. Hur mamman och pappan fått intyget eller vad det står i det vet vi ju inte. Men textanalys på expressens artiklar kommer nog inte leda oss närmare svaret på den frågan.

Vanligast är dock att barn får hemundervisning pga olika funktionsnedsättningar och psykologiska problem/åkommor/syndrom/sjukdomar. Som ju också är _medicinska_ orsaker.

Tack! Ja, intyg har ju skolan bekräftat att de hade.
Kan man förutsätta att alla kommuner/landsting använder samma som Västra Götaland? Att det är 3460:4 även i dessa två fall?
Hur ofta förnyar man intyget? Beroende på diagnos förstås men är det skolan som bestämmer det?
Citera
2018-01-27, 15:44
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Klart du är, ditt manshatande feministäckel. Men vad är dina tunga bevis för det? Om du ska påstå nåt sånt så måste du ha en väl underbyggd teori. Med det vi vet idag så var dom två om detta fruktansvärda brott.
Men i din värld så existerar väl inte bevis. Allt är mannens fel ändå.
Men lilla gumman, varför spammar du tråden på detta sätt? Det är två barn som mördats och efter att ha följt detta fall lutar det åt att OH är ensam ansvarig för dessa avskyvärda mord på två barn som hade hela livet framför sig.
Jag fick ett gott skratt när jag läste vad du skrev till Intermittent exp, där fegar du till det ordentligt. Ingenting om att hen ska dränka sig själv och är ett feministäckel, haha jo "nolla" vågar du dra till med! Du har inga bevis för dina teorier, jag vet inte ens vad dina teorier är och kunde inte bry mig mindre, detta pga ditt sättatt skriva. Men detta är Flashback, ingen rättegångssal, och du är ingen allsmäktig domare som avgör vad folk får skriva och tycka.
Min uppfattning är att OH isolerat döttrarna under många år och drivit dem till tristess och tystnad, så pass att de var tvungna att slutligen betala med sina liv. Kanske HB var med på dessa mord, jag vet inte vad som hände i huset innan morden begicks, men i mina ögon var OH drivande efter att ha hört vittnesmål om honom.
Citera
2018-01-27, 15:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ok. Men vad är det som säger att det INTE var något läkarintyg? Folk är individer och uttrycker sig också individuellt. När rektorn säger intyg så kan hon faktiskt mena läkarintyg.

Vänd på det.
Förrutom ett läkarintyg......
Vilket annat intyg, är viktigt att få in, så att skolan kan grunda sitt hem-skola beslut, på grund av sjukdom.
Citera
2018-01-27, 16:00
Medlem
Något var riktigt sjukt i denna familj och det sjuka skulle döljas med morden. Kanske något av barnen påtalade att den skulle avslöja missförhållandena för någon utomstående och då såg OH ingen annan utväg än att mörda dem allihopa. Att mamman skulle varit med på det är föga troligt. OH är helt klart den drivande & han ville dölja några begravda hundar med morden. Kanske han antastade döttrarna. Münchhausen by proxy är också mycket troligt. Att flickorna var trötta kan ju bero på att de inte fick sova om nätterna. OH kanske var psyksjuk och var uppe och väsnades hela nätterna. Jag fattar inte hur vissa i tråden kan gå på alla lögner som OH producerat för att dölja missförhållandena i familjen.
Citera
2018-01-27, 16:07
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Men lilla gumman, varför spammar du tråden på detta sätt? Det är två barn som mördats och efter att ha följt detta fall lutar det åt att OH är ensam ansvarig för dessa avskyvärda mord på två barn som hade hela livet framför sig.
Jag fick ett gott skratt när jag läste vad du skrev till Intermittent exp, där fegar du till det ordentligt. Ingenting om att hen ska dränka sig själv och är ett feministäckel, haha jo "nolla" vågar du dra till med! Du har inga bevis för dina teorier, jag vet inte ens vad dina teorier är och kunde inte bry mig mindre, detta pga ditt sättatt skriva. Men detta är Flashback, ingen rättegångssal, och du är ingen allsmäktig domare som avgör vad folk får skriva och tycka.
Min uppfattning är att OH isolerat döttrarna under många år och drivit dem till tristess och tystnad, så pass att de var tvungna att slutligen betala med sina liv. Kanske HB var med på dessa mord, jag vet inte vad som hände i huset innan morden begicks, men i mina ögon var OH drivande efter att ha hört vittnesmål om honom.

Då måste du ha missat vittnesmål från kollegor som hyllat OH. ” En fantastisk person, glad, ödmjuk och jäkligt smart.” Samma här, svarar en annan. ”Dom Gud älskar dör ung, jag saknar dej, skriver en annan. De vidriga egenskaper O skulle ha haft är väl något som bara finns här på FB.
Citera
2018-01-27, 16:15
Medlem
Citat:
Vänd på det.
Förrutom ett läkarintyg......
Vilket annat intyg, är viktigt att få in, så att skolan kan grunda sitt hem-skola beslut, på grund av sjukdom.
Oj, där är jag inte insatt alls. Psykologintyg?
Citera
2018-01-27, 16:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Näe, jag är öppen för att det kan vara 3 mord och ett självmord. Att OH duperade alla omkring sig in i det sista.

Det KAN vara 4 självmord.
Inte för att jag tror det, men det KAN vara 4 självmord.
Citera
2018-01-27, 16:23
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Det KAN vara 4 självmord.
Inte för att jag tror det, men det KAN vara 4 självmord.
Javisst. Eller 3 självmord. Alltså det KAN, inte för att jag tror det.
Citera
2018-01-27, 16:25
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ursäkta, med vad menar du då?
Om jag får lägga mig i tror jag att #Intermittentexpolsivitet menade att Oskar var kontrollerande med inställningen att han ägde sina döttrar kände stark svartsjuka. Det kan man kalla ett incestuöst förhållningssätt. Att han hade inställningen att han ägde dem, är varje fall bevisat genom morden.
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ja visst är det så. OH orkade inte med hemsituationen längre. Som någon arbetskamrat skrev i minnestexten: Du förtjänade inte den senaste tiden.
Postaren som skrev om mötet där Oskar flippade ut för att barnen klappade hunden, skrev i ett tidigare inlägg att hen flyttat från Bjärred för ett år sedan. Så i det fallet rörde det sig inte om "den senaste tiden". Det var alltså minst ett år sedan den incidenten, men det kan också ha varit flera år sedan. Hoppas hen kommer tillbaka och klargör detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in