Citat:
Ursprungligen postat av
CountMyshkin
Länken handlar om ME. Det finns väl bara rykten från nära anhöriga att flickorna hade den sjukdomen? Skolan sa väl bara något om "kronisk trötthet?
För mig, och statistiskt, förefaller den osannolik att två barn innan puberteten och vid olika tillfällen skulle insjukna i ME. Däremellan inte sagt att jag anser att ME är en jobbig diagnos men det är företrädesvis medelålders kvinnor som drabbas. Enstaka ungdomar. Något barn med symtom efter t.ex. körtelfeber men det är inte livslångt utan bara långvarigt.
Vet någon hur länge flickorna vårdats eller utretts av svensk läkarvård? Kommer det alltid att råda sekretess på flickornas åkommor?
"Kronisk trötthet" är en vanlig benämning på just ME, men det kan givetvis betyda lite vad somhelst.
Problemet, det som möjligen är själva pudelns kärna, är att läkarkåren inte har en aning om vare sig behandling eller diagnosticering. Det gäller lika mycket i Finland och Sverige som i resten av Västvärlden. Eftersom mina egna insikter i frågan är lika sekretessbelagda som alla andras, så kan jag inte skriva så mycket mera än såhär om den saken. Men med nutida teknik så finns det hopp om ett forskningsgenombrott. Det är dock inte on topic i denna tråd.
Om vårdsekretess i allmänhet, så är det inte troligt att sekretessen för dessa flickor bryts. Den är alltså "för alltid".
Vad gäller sannolikheten för att två systrar drabbas prepubertalt, så är det givetvis korrekt att de flesta som drabbas är kvinnor i fertil ålder. Men det är idiotiskt att för den skull utesluta att föräldrarna haft skäl att misstänka ME. Däremot torde det ha försvårat situationen för familjen.