2018-01-27, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Ja, då hoppas jag att obducenten grundligt går igenom hårstrån och blodprov på flickorna. Så att åtminstone barnens släktingar kan komma närmare sanningen. Men om de hade kontakt med den vanloga vården medan barnen levde borde kanske det ha setts? Men detberorväl på vilka prov de tar? Det är väl inget som en läkare misstänker i första hand, att en förälder pumpar barnet fullt med benzo?

Det gör dem säkert, tror även polisen har ett behov av att förstå speciellt dem få som jobbar intensivt med detta fall.
Jag har absolut ingen kunskap om hur barnläkare tänker, inte alls mitt område.
Benso syns även snabbt på urinprov men det går inte att avgöra koncentrationen.
Citera
2018-01-27, 07:43
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Alltså man kan faktiskt vända på det, hur kunde de sätta en diagnos så snabbt att de inte behövde gå till skolan utan de fick hemundervisning?
Vem fasen kan komma med bevis här, kan du? Den värsta orddiarrén här står du för, tragiska människa!

Visst kan man vända på allt men nu var det jag som ställde frågan. Jag utgår från det som sagts, sedan har rektorn tystnadsplikt, sjukdomar och diagnoser är inget som är offentligt. Vad vet du om det var snabbt eller inte? vad vet du vad skolan sett för symptom?
Du behöver inte bevisa men ge mig hållbara argument för att barnen var fullt friska så skall jag genast omvärdera min åsikt
Senast redigerad av 57Emma 2018-01-27 kl. 08:01.
Citera
2018-01-27, 08:09
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Tycker att DU borde börja gå i terapi. Inser du inte att dina teorier bygger enbart på manshat?
Vet inte om du borde växa till dig eller komma ut i verkligheten. Har du inte läst dom senaste nyheterna i fallet? Det var TVÅ mördare. Och dina vidare teorier om namnteckningar, drogade barn eller incest vet du inte ett SKIT om. Så håll käft.
Ta det lugnt! Du kommer in här de senaste dagarna och fullkomligt hatar. Självklart bygger inte mina teorier på manshat, de bygger på det jag har fått veta om detta fall och kunskap om olika mordfall. Sedan kan vi utgå ifrån att du är obildad när du skriver som du gör (det fetade).
Citera
2018-01-27, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
[/b]

Ja.
För den yngsta inkom ett INTYG, inget LÄKARintyg.
Det inom ett INTYG.
Föräldrarna var drivande i att även den yngre flickan skulle få hemundervisning, något som skolan började förbereda i juni förra året. Sverige är ett av världens mest restriktiva länder när det gäller hemundervisning i och med den skollagen från år 2011. Föräldrarna misstänkte att flickan led av samma sjukdom som sin storasyster, men ett protokoll visar att något läkarintyg inte fanns vid mötet.
och
Även den yngre flickan började med hemundervisning i höstas. Enligt hennes rektor lämnade föräldrarna ett intyg på att hon led av samma sjukdom som sin storasyster.
Källa: Expressen

Föräldrarna påstod också att en utredning kring den yngsta pågick, därav att "intyget" inte fanns med vid mötet, och detta alltså under samma period som den yngsta och den lika svårt och ofattbart fysiskt sjuka äldsta flickan tjoade och lekte i poolen

Vem utredde flickorna? Utredning om "kronisk trötthet" som annars tar många, många år att göra och dessutom "kronisk trötthet" som också tar många, många år innan en vuxen kan få godkänd som diagnos.

Du kokar soppa på en SPIK. Det är helt normalt för en skribent att skriva LÄKARinyg i första meningen och sedan INTYG i följande för att underlätta läsningen. Det är naivt att tro att man kan bygga ett juridiskt eller medicinskt resonemang baserat på artiklar från Aftonbladet eller Expressen som levererar andra- eller tredjehandsuppgifter förkortade till det antal tecken som redaktören bestämt redan innan artikeln skrivs. Ett tips är att du, liksom alla andra, väntar till det finns en officiell redovisning av vad som har skett. Det är dock värt att notera att det alltid finns några foliehattar som viger sitt liv till att försöka argumentera emot även fullständigt utredda och uppklarade händelser. Dina självklara slutsatser dels om vad flickorna utreddes om och hur länge sådana utredningar alltid tar gör att man får en känsla av att du kanske har en tendens att skapa avancerade slutsatser på väldigt litet fakta- eller kunskapsunderlag. På enkel svenska, du gissar vilt och sen är det så.
Citera
2018-01-27, 08:19
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GNOMDS
Hmmm...dom tog sina egna liv för att slippa straff via det svenska rättssystemet. Genom sina självmord tog dom rättslig springnota.Slapp att figurera i massmedia i all evighet.( Jämför fallet Arbogakvinnan som har snurrat runt i pressen väldigt lång tid). Slapp domstolsförhandlingar i månader. Som kanske skulle ha resulterat i ca 15 års fängelse. Därefter ett liv "utan framtidsutsikter" som dom själva skriver i sitt brev enligt polisen.Dessa två tänkte på sig själva när dom valde självmord efter att ha mördat sina barn. Jag ser inget hedervärt i det.
Ja precis, "rättslig springnota" var mitt i prick. Polisen lägger inte heller ner lika mycket jobb på fallet i och med detta.
Citera
2018-01-27, 08:27
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Instämmer. Dessa diagnoser som inte går att se på blodprov tar extremt lång tid att få ett läkarintyg på. Vi snackar 10 år och längre. Först ska alla andra diagnoser uteslutas innan en diagnos som ME sätts. Om de lyckats få den diagnosen på ett papper när barnen bara var 11 och 14 år gamla och inte varit sjuka längre än 3 år tillbaka så skulle jag vilja påstå att de är dem enda i hela Sverige som lyckats få diagnosen ME konstaterad efter så kort tid. Finns inte på kartan att en riktig läkare skulle lägga den diagnosen och skriva läkarintyg på den efter så kort tid.
Precis, det går inte till på det viset. Man undrar vad detta är för "läkare" om det nu inte är O själv som skapat dessa "intyg".
Citera
2018-01-27, 08:30
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Jag tycker det är ganska uppenbart nu: barnen var inte sjuka, de gjordes sjuka, av pappan och mamman. Kontroll var drivkraften till morden, sannolikt för att pappan inte stod ut med tanken att fickorna skulle skapa sig ett eget liv, med pojkvänner och alla andra "faror". Han tycks ha haft ett incestuöst förhållningssätt till sina döttrar, kanske bara i tanken, kanske även i praktiken. Oavsett vilket kvittar det - två barnliv har släckts, och det är värre än allt.
Citera
2018-01-27, 08:37
Medlem
Nästa inslag på Nyhetsmorgon: ”ME-sjuka vill tas på allvar”.
Citera
2018-01-27, 08:42
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
Om de nu bara tagit sina egna hade folk klagat på att de var själviska. Vem hade kunnat ta hand om de "svårt sjuka" barnen då? Soc hade nog placerat dem hos olika fosterföräldrar då. Och tror man nu på livet efter så vill man ha sin familj. Barnen hade haft svåra ångest för de hade trott det var deras fel. Men allt går ju bota.
Om de bara hade tagit sina egna liv (om nu Hanna var med på detta) då hade vi definitivt inte haft 12 000 inlägg. Någon slags tråd skulle säkert finnas då det skulle tvivlas om båda var med på att göra självmord.
Citera
2018-01-27, 08:59
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sassafras
Fast det där känns väl ganska osannolikt...om frun var så "stark i anden" och dominant/kontrollerande, borde vi fått indikationer om det vid det här laget. Istället har vi en mamma som knappt verkar existera...jag skiter i social media, jag vet att det inte är för alla. Men i övrigt? Har hon några vänner? Intressen? Engagemang utanför jobb/familj? Tog hon en öl på puben med kollegorna nån gång? Var hon ute och försökte jogga av övervikten? Inget vet ett smack om henne.

Är hon kanske gift med en man som har kört henne fullständigt i marken och förnekat henne varje möjlighet att leva ett normalt och sunt liv...?

Jag vet att det är populärt att skapa narrativ med mäktiga män som kväver (kanske bokstavligen?) kvinnor men i det här fallet är det precis lika orättfärdigt att skapa den bilden, som någon annan.

Se mitt förslag som ett alternativt narrativ och för att så rimligt tvivel till något som annars kan bli en (tråd)sanning.
Citera
2018-01-27, 09:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Ta det lugnt! Du kommer in här de senaste dagarna och fullkomligt hatar. Självklart bygger inte mina teorier på manshat, de bygger på det jag har fått veta om detta fall och kunskap om olika mordfall. Sedan kan vi utgå ifrån att du är obildad när du skriver som du gör (det fetade).

Och på vilket sätt har du fått kunskap om detta mordfall? Jo genom dina egna ruttna tankar påströdda av din feministkompis Moosky. Dina kunskaper om tidigare mordfall ger jag inte ett skit för.
Kom med ett enda litet bevis för incest så lovar jag att omvärdera mina tankar. Inte undra på att fb är så illa sett i media när du skriver här. Tänk på att även anhöriga kan gå in här och läsa.
Citera
2018-01-27, 09:14
Medlem
Jag tror att alla i denna tråd är överens om att flickorna inte var dödssjuka.

Vem som skrev intyget vet ingen heller. Däremot trodde inte jag att det räckte att en skola tar beslut om hemundervisning enbart med hänsyn till ett intyg. Det har i alla fall inte framkommit något om hur skolläkaren varit inkopplad - eller står det någonstans? Låt gå en tillfällig lösning någon månad av terminen men att tillåta hemundervisning längre tid borde kräva medicinska utredningar från skolans sida. Den största bidragande orsaken till denna tragedi är, enligt mitt sätt att se det, att flickorna inte hade ett socialt kontaktnät som andra barn. Som förälder till svårt sjuka barn så är det något man brukar jobba hårt för. Har man dysfunktionella föräldrar hemma så är skolan ett "andningshål" för barnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in