2018-02-26, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
Oj, då har du nog en mycket bristande uppfattning om vad många familjer går igenom och då UTAN att begå sådan här fullständig galenskap.

Alla familjer går igenom olika saker. Vad JUST DENNA FAMILJ gick igenom vet du faktiskt inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Oj. Då förstod du ingenting av vad jag skrev.
Nä, det gick visst lite förbi målet där.
Citera
2018-02-26, 20:31
Medlem
Vintergrisens avatar
Nu blir det här väl lite av ett metainlägg, men hur kommer det sig egentligen att den här tråden blivit så omåttligt "populär"? Nog för att det inte hör till vanligheterna att en hel familj dör på det här sättet, men tråden tycks mest full av gissningar om vilka sjukdomar som förekom inom familjen.
Citera
2018-02-26, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Nu blir det här väl lite av ett metainlägg, men hur kommer det sig egentligen att den här tråden blivit så omåttligt "populär"? Nog för att det inte hör till vanligheterna att en hel familj dör på det här sättet, men tråden tycks mest full av gissningar om vilka sjukdomar som förekom inom familjen.
Inte bara sjukdomar. Inte glömma psykopati, incest, galenskap, två jättestörda föräldrar som båda led av schizofreni osv osv. Jodå, här finns allt om man ska tro vissa skribenter.
Citera
2018-02-26, 20:34
Medlem
” Men, experts said, are often driven to murder their families by intense feelings of shame resulting from a job loss or a perceived inability to provide for family members. […]

Men and women who kill their children, forensic psychologists told ABC News, tend to be severally depressed or psychotic. […]

Experts said that women are often motivated to kill their children for different reasons than men are. Rather than feeling they have failed to adequately provide for their kids, women often kill their children out of a delusional sense of altruism. […]

Psychosis and severe depression can lead women to believe they are killing their children to end their suffering or because they believe they are demonically possessed.

"When you're psychotically depressed the whole world appears as if you're looking through dull gray glass. When you look at your children, you see them through your own suffering and emotional pain and believe they, too, are suffering. You begin to think they and you would be better off in heaven. This is an altruistic delusion. The results are horrific, but it's done in the hopes of stopping suffering," said Bradford at the University of Ottawa.”

Från ABC News http://abcnews.go.com/US/story?id=3307902
Citera
2018-02-26, 20:43
Medlem
Citat:
Tycker du att min tidigare fundering på nån lindrig variant av autism hos nån av/båda föräldrarna skulle kunna vara en del av förklaringen till vad som hände? Eller tycker du att det är skrämmande att ens diskutera det?
*Frågat med all respekt för vilket svar du än månde ge.
Benägenheten att tvärsäkert stämpla folk som narcissister, psykopater mm. Väldigt svåra och omdiskuterade diagnoser. Inget för lekmän att befatta sig med.

Vad gäller autism, vem har inte anfall av det emellanåt?
Citera
2018-02-26, 20:57
Medlem
Citat:
Jag tror dessa föräldrar har blivit utsatta för betydligt fler prövningar än de flesta föräldrar någonsin behöver gå igenom.
Problemet är när de nådde sin breaking point så blev saker som inte är möjligt för andra människor möjligt för dem.
Tror det finns väldigt många föräldrar som har/har haft det betydligt värre utan att ens tänka tanken. Som sagt - nånting var väldigt mkt fel på dom här två och vad vet vi tyvärr inte ännu
Citera
2018-02-26, 21:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Tror det finns väldigt många föräldrar som har/har haft det betydligt värre utan att ens tänka tanken. Som sagt - nånting var väldigt mkt fel på dom här två och vad vet vi tyvärr inte ännu

Det finns ingen inget föräldrapar i Sverige som någonsin har gjort samma sak förrut och då har vi ändå föräldrar som blivit utsatta för betydligt större prövningar.
Citera
2018-02-26, 21:16
Medlem
Kan man inte kräva att man som medborgare får ta del av vad som gått fel i dessa nollor till föräldrar för att förebygga framtida katastrofer?

Svara här och gärna i pm så jag sällan är här och läser då det spekuleras vildare och vildare och ingen har skrivit något intressant eller konkret under hela februari.
Citera
2018-02-26, 21:18
Medlem
Citat:
Det finns ingen inget föräldrapar i Sverige som någonsin har gjort samma sak förrut och då har vi ändå föräldrar som blivit utsatta för betydligt större prövningar.
Vi vet inte VILKA prövningar de här föräldrarna utstått. Det här med barnens sjukdomar var nog bara toppen av ett isberg. Men visst, du har helt rätt. Detta ÄR jäkligt udda. Mycket märkligt fall.
Och det är fortfarande inte rätt att ta livet av sina barn. Upprepar det. Bäst så.
Senast redigerad av Picasso2 2018-02-26 kl. 21:21.
Citera
2018-02-26, 21:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vi vet inte VILKA prövningar de här föräldrarna utstått. Det här med barnens sjukdomar var nog bara toppen av ett isberg. Men visst, du har helt rätt. Detta ÄR jäkligt udda. Mycket märkligt fall.
Och det är fortfarande inte rätt att ta livet av sina barn. Upprepar det. Bäst så.

Jo, vi vet att det finns föräldrar som blivit utsatta för betydligt större prövningar. Jag kan dra några för dig som dessa inte ens var i närheten av men jag slipper helst. Jag tror att du vet det ändå.
Citera
2018-02-26, 21:27
Medlem
Citat:
Jo, vi vet att det finns föräldrar som blivit utsatta för betydligt större prövningar. Jag kan dra några för dig som dessa inte ens var i närheten av men jag slipper helst. Jag tror att du vet det ändå.
Jag begriper vad du säger. Jag är tyvärr funtad så, i och med mina tidigare jobb, att jag omöjligt kan döma utan att ha fakta på bordet. Det ingår inte i mig. Jag funkar inte så.

Vi är alla olika. Vi orkar olika mycket. VI vet heller inte vad som ligger bakom. Vi vet nästan inget alls faktiskt. Och fram till jag får fram fakta på bordet fortsätter jag hävda att det troligen ligger något annat bakom. Är det enbart det som polisen säger att man tog livet av sig själva och barnen pga bristande framtidstro och livskvalitet - så är det förjävligt och fruktansvärt illa. Men innan dess kan jag inte döma.
Citera
2018-02-26, 21:29
Medlem
Jag tyckte artikeln från abc var intressant. Vet att det var nog inte något revolutionerande nytt, men ändå. Läser man det där kan man ju tycker att barnen nog var de friskaste här (som någon skrev tidiagre). De hade eventuellt inte ens behövd att vara sjuka, för att det som hände hade händ. Barnens sjukdom och hemskolning är en indikation att det inte stod rätt till, men inte därför att barnen var sjuka. Söta flickor, inga problem med dom, men en familj i djup kris, enligt rektorn. H hos prästen enligt en kollega till O. Bättre i himmeln? O tyckte att barnen var inte så sjuka som H enligt Elli09.

H inte frisk enligt trollen VeronicaMaja (hen är ingen troll för mig). Men frisk nog att jobbar på som vanligt?

Så frågorna jag ställer mig nu är

Varför var H så dålig? Och i det avseende kan O fortsatt vara en orsak - eller en bidragande orsak, det vet jag inte, men jag utesluter det inte. Varför kunde hon inte söka adekvat hjälp? Inte för sig och inte för sina barn?

Varför kunde O inte får hjälp för sin fru när han till och med klarade att få hemundervisning för två barn i den omfattning han gjorde? Varför väljer man att döda en hel familj än att gå till psykologen? Den orsaken kan vara skam för det som kan komma fram vid psykologbesök.

En familj i djup kris, men inte primär pga barnens sjukdom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in