2018-01-09, 10:29
Medlem
aptangos avatar
Jag har en kolonistuga där det av naturliga anledningar för tillfället är kallt som fan. Jag skulle vilja utnyttja den lite längre utöver säsong och har därför testat att värma upp den invändigt med en gammal militär brännare (som egentligen används till kokkärl). Det blir hyggligt varm ganska snabbt när jag har testat. Brännaren eldas med t-röd som bränsle.

T-röd som inte förbränns optimalt (vilket jag gissar att det inte gör eftersom det sotar något) bildar avgaser. Min kolonistuga är aningen ventilerad men jag blir ändå nojig att jag ska somna av CO eller CO2 och inte vakna igen.

Därför tänkte jag höra om nån kan hjälpa mig med en räkneövning. Hur många dl t-röd kan jag mata brännaren med i ett rum som är 3x5x2 m invändigt och fortfarande sova gott med förvissningen att jag vaknar igen? För att ha säkerhetsmarginal kan vi räkna med att jag saknar ventilation.
Citera
2018-01-09, 10:36
Medlem
Antar att det inte finns el, annars hade jag rekommenderat en kupévärmare från en bil, Co2 är tungt och kommer lägga sig som en filt över dig rätt snabbt om du slaggar nära golvet = dålig boll
Citera
2018-01-09, 11:34
Medlem
Skulle rekommendera en Fotogenvärmare/kamin finns för en 500 kr och upp.

Edit.
Kan motivera lite.
Ett stormkök t-röd brännare sotar och ger avgaser är inte tänkt att användas inomhus.
Du kommer att ha lite syre i kåken och taket och väggar blir svarta av sot.
En fotogenvärmare är gjord för att användas inomhus och eldas på lysfotogen.
te.x https://www.jula.se/catalog/bygg-och...armare-418016/
Senast redigerad av torba 2018-01-09 kl. 12:02.
Citera
2018-01-09, 12:12
Medlem
aptangos avatar
Tack för bra tips. Det finns ingen el annars hade jag kört på kupévärmare direkt.

Anledningen att jag ratat fotogen (och gas) är att jag har inbillat mig att det inte ger roliga avgaser, men jag överväger köpa en fotogenvärmare. Problemet kvarstår ju i viss grad dock, apparaten ska ju användas i ventilerade utrymmen.

Hade dock varit intressant att göra räkneövningen ändå.
Citera
2018-01-09, 12:25
Bannlyst
TS tänk på att snö denna årstid isolerar in värmen och även de farliga gaserna blir kvar i stugan lättare , skulle rekomendera en gjutjärnsspis med riktigt utlopp och ett par ventilations intag efter golvet i stugan för bättre säkerhet , detta instalerar du rätt enkelt själv under sommarhalvåret , finns mätare för farliga gaser som varnar att köpa också och i en hängmatta sover man gott i om du har möjlighet . glöm ej att alltid skotta de intagen rena innan du gör kväller i värmen .
Senast redigerad av adrenalinlife 2018-01-09 kl. 12:27.
Citera
2018-01-09, 16:07
Medlem
-taki-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aptango
Jag har en kolonistuga där det av naturliga anledningar för tillfället är kallt som fan. Jag skulle vilja utnyttja den lite längre utöver säsong och har därför testat att värma upp den invändigt med en gammal militär brännare (som egentligen används till kokkärl). Det blir hyggligt varm ganska snabbt när jag har testat. Brännaren eldas med t-röd som bränsle.

T-röd som inte förbränns optimalt (vilket jag gissar att det inte gör eftersom det sotar något) bildar avgaser. Min kolonistuga är aningen ventilerad men jag blir ändå nojig att jag ska somna av CO eller CO2 och inte vakna igen.

Därför tänkte jag höra om nån kan hjälpa mig med en räkneövning. Hur många dl t-röd kan jag mata brännaren med i ett rum som är 3x5x2 m invändigt och fortfarande sova gott med förvissningen att jag vaknar igen? För att ha säkerhetsmarginal kan vi räkna med att jag saknar ventilation.

Det är näst omöjligt att räkna ut detta. Några hållpunkter finns dock.
Enligt Wikipedia kan ca 5 % koldioxid i inandningsluften leda till medvetslöshet.

Enligt
https://sciencing.com/minimum-oxygen...ing-15546.html
är 19,5 % en undre komfortgräns för syrehalten i luften. Normalt är den ju ca 21 %.

Enligt
https://www.quora.com/Does-the-human...n-during-sleep
kräver en sovande människa ca 250 milliliter syrgas per minut.

Enligt
https://health.howstuffworks.com/hum...question98.htm
kräver en människa ca 550 liter syrgas per dygn. Detta motsvarar ca 380 milliliter/minut.

Reaktionsformeln för förbränning av metanol är
CH3OH + 3/2O2 = CO2 + 2H2O

Man kan räkna ut att ca 2,5 liter metanol ger en CO2-halt på ca 5 % i ett slutet rum på 30 m2. Syremängden som finns kvar efter förbränningen plus förbrukningen genom andningen blir uppåt 3,8 m3 men eftersom syrgasen kommer att fördelas ganska jämnt i rummet blir halten för låg. Bara ca 12 %.

Det är till och med så att förbränningen av en halv liter metanol i ett slutet 30 m3 rum ger en syrehalt på ca 19 %.

Med andra ord är det inte realistiskt att räkna på ett helt slutet rum. Man skulle på något sätt behöva skaffa sig en uppfattning om hur mycket rummet ventileras - för detta sker ju. En del av koldioxiden kommer också att ventileras bort. Vidare, eftersom koldioxiden är tyngre än luft kommer den dessutom inte att fördela sig jämnt i rummet.

Min uppfattning blir att det är mycket svårt att räkna ut vilken mängd metanol som är säker att elda upp.
Citera
2018-01-09, 19:47
Medlem
aptangos avatar
Tack! Eftersom ca 1 dl t-röd räcker en natt borde det alltså vara lugnt. Även med skillnaden att det är etanol och inte metanol. Snygg uträkning och resonemang!

Snö har vi faktiskt ingen alls för tillfället, men bra att tänka på.
Citera
2018-01-09, 21:14
Medlem
-taki-s avatar
Citat:
...
Även med skillnaden att det är etanol och inte metanol
...

Citera
2018-01-09, 22:34
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torba
Skulle rekommendera en Fotogenvärmare/kamin finns för en 500 kr och upp.

Edit.
Kan motivera lite.
Ett stormkök t-röd brännare sotar och ger avgaser är inte tänkt att användas inomhus.
Du kommer att ha lite syre i kåken och taket och väggar blir svarta av sot.
En fotogenvärmare är gjord för att användas inomhus och eldas på lysfotogen.
te.x https://www.jula.se/catalog/bygg-och...armare-418016/
Fotogen sotar mer än etanol. Ett stormkök som eldas med etanol kan sota grytan lite men det är för att lågan träffar den kalla grytan vilket knasar till förbränningen. Finns där ingen gryta som stör förbränningen bildas väldigt lite sot av etanol.

Var saker är gjorda att användas spelar ingen roll men fotogen ger generellt inte lika ren förbränning som etanol.

Citat:
Tack! Eftersom ca 1 dl t-röd räcker en natt borde det alltså vara lugnt. Även med skillnaden att det är etanol och inte metanol. Snygg uträkning och resonemang!

Snö har vi faktiskt ingen alls för tillfället, men bra att tänka på.
Med ett värmevärde på 5,8 kWh/l får du alltså 0,58 kWh av den där decilitern. Ska den vara en hel natt, kanske 10 h så är du nere på en effekt på 0,06 kW eller 60 W. CO2-utsläppet och O2-förbrukningen hos brännaren är då i paritet med en människas andning och så även värmeproduktionen. Det kan möjligen räcka för att värma en garderob, inte mycket mer.

Du kan även se mitt inlägg i tråden (FB) Död man påträffad i bil vid Killhults countryfestival, 2017-08-13 samt i (FB) Värma huset med stearinljus/värmeljus/lyktor? Farligt för hälsan? där jag även mätte CO2-halten när jag körde fotogenkaminen här hemma.

Tillägg: Det ska vara något allvarligt fel på brännaren om du ska dö av CO, det är normalt CO2-halten som blir farligt hög först när det gäller avgaser från värmeapparater. För avgaser från små motorer utan katalysator är det tvärt om.
Senast redigerad av skunkjobb 2018-01-09 kl. 22:36.
Citera
2018-01-10, 14:37
Medlem
aptangos avatar
Den decilitern värmer mycket riktigt bara ett par grader, men det brukar räcka för mig som har en bra sovsäck. En natt (när jag sovit gott) tänkte jag äta färdiggrillad kyckling till frukost, den låg en halv meter från mig och hade blivit djupfryst.

Tack för intressant läsning, lösningen blir nog att fortsätta etanoleldningen. Jag kom på att jag är allergisk mot fotogenlukt sen lumpen, minnet av att komma in i tält med fotogenlampor helt blöt av svett framkallar rysningar av spastiska proportioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in