Citat:
Ursprungligen postat av
LadyCinderbottom
Det är bara så sorgligt att något roligt ska sluta med tragiska olyckor. Var ju en till festival samma helg där en hittades död i ett tält såg jag här på Fb 😒
Nä inte samma helg va, det var ju några veckor sedan.
Den här gången verkar det inte ha varit drogrelaterat utan något som man hade hoppats att alla ska ha förstånd nog att låta bli att utsätta sig för men som fortfarande händer då och då, eldning i slutet utrymme. Citat från trådstartens länk:
"Han hade dörrar och fönster låsta och det fanns en gasolkyl stående i passagerarsätet fram, Jenny Jerrhage Lundquist, utredningschef vid polisen i Laholm."
En gasoldriven kyl har alltså en liten gasollåga som brinner och värmer en s.k. absorptionskylmaskin, von Platen/Munters gamla uppfinning. Dessa ger normalt så ren förbränning att det är CO2 och inte CO som man dör av om man nu skulle använda apparaten i ett slutet utrymme med för liten volym så luften blir dålig att andas.
Kollar man på en portabel gasoldriven kylbox, en rätt rejäl pjäs med 41 l kylutrymme:
https://www.legoelektronik.se/sortiment/gasol/gasolkyl-frys/combicool-rc-2200egp.html
så drar den 10 g gasol i timman. Förbränning av gasol (räknat som ren propan) ger tre gånger så stor vikt CO2 som den förbrända gasolen (stökiometriskt 3 CO2-molekyler per propanmolekyl och molvikten är nästan exakt densamma för de båda ämnena), alltså släpper den ut 30 g eller c:a 15 l CO2 i timman om allt är som det ska. Det är ganska precis vad en vuxen människa i vila släpper ut när han andas (6 l utandningsluft per minut med 4 vol-% CO2-halt-->14,4 l CO2/h.
En person plus en sådan kylbox borde inte släppa ut mer CO2 än två personer och jag hade nog inte trott att det skulle kunna göra att man dör för att två personer sover i en bil med stängda fönster.
Nu vet jag inte hur stor bil det var men om jag drar till med att kupén i en någorlunda kombi kanske rymmer 1,5 m³ luft, kan det vara rimligt? Med ett sammanlagt tillskott på 30 l CO2/h från två personer eller en person+1 gasoldriven kylbox så har vi efter 5 h släppt ut 150 l CO2 och kommit upp i c:a 10 % CO2-halt i kupén vilket är en dödlig koncentration.
Nu brukar väl inte folk dö av det så jag antar att kupéerna normalt inte är så täta utan man har en viss luftomsättning och då blir det svårare att räkna. Är kupén väldigt tät så ser vi i alla fall att det är fullt möjligt att ta livet av sig bara genom att sitta och andas några timmar eller ha en kylbox som är som en till människa vad gäller CO2-utsläpp.
Sedan kan det ju hända att det var en större kyl som släpper ut mer än den jag tog som exempel eller att det var fel på den så den hade ofullständig förbränning med kolmonoxid som följd vilket är betydligt giftigare än koldioxid.