2017-08-16, 09:26
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
http://www.hallandsposten.se/nyheter/laholm/d%C3%B6d-man-hittades-i-bil-vid-festival-1.4531302

Ännu en tragisk olycka på en festival.
Citera
2017-08-16, 09:34
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21234667.ab

Samma festival
Ska finnas en tråd om detta försvinnande här
Citera
2017-08-16, 09:40
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=128&artikel=6495915

Verkar vara ett stökigt ställe
Citera
2017-08-18, 10:06
Medlem
Här är tråden om mjölkbonden som ramlade i dammen och drunknade 2015: (FB) Halland/Våxtorp: Akut skallgång efter 60-årig man, 2015-08-09

Bägge dödsfallen verkar vara olyckor som skulle kunna hänt vid vilken camping som helst..
Citera
2017-08-19, 13:43
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semestertankar
Här är tråden om mjölkbonden som ramlade i dammen och drunknade 2015: (FB) Halland/Våxtorp: Akut skallgång efter 60-årig man, 2015-08-09

Bägge dödsfallen verkar vara olyckor som skulle kunna hänt vid vilken camping som helst..
Det är bara så sorgligt att något roligt ska sluta med tragiska olyckor. Var ju en till festival samma helg där en hittades död i ett tält såg jag här på Fb 😒
Citera
2017-08-19, 18:10
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Det är bara så sorgligt att något roligt ska sluta med tragiska olyckor. Var ju en till festival samma helg där en hittades död i ett tält såg jag här på Fb 😒
Nä inte samma helg va, det var ju några veckor sedan.

Den här gången verkar det inte ha varit drogrelaterat utan något som man hade hoppats att alla ska ha förstånd nog att låta bli att utsätta sig för men som fortfarande händer då och då, eldning i slutet utrymme. Citat från trådstartens länk:
"Han hade dörrar och fönster låsta och det fanns en gasolkyl stående i passagerarsätet fram, Jenny Jerrhage Lundquist, utredningschef vid polisen i Laholm."

En gasoldriven kyl har alltså en liten gasollåga som brinner och värmer en s.k. absorptionskylmaskin, von Platen/Munters gamla uppfinning. Dessa ger normalt så ren förbränning att det är CO2 och inte CO som man dör av om man nu skulle använda apparaten i ett slutet utrymme med för liten volym så luften blir dålig att andas.

Kollar man på en portabel gasoldriven kylbox, en rätt rejäl pjäs med 41 l kylutrymme: https://www.legoelektronik.se/sortiment/gasol/gasolkyl-frys/combicool-rc-2200egp.html
så drar den 10 g gasol i timman. Förbränning av gasol (räknat som ren propan) ger tre gånger så stor vikt CO2 som den förbrända gasolen (stökiometriskt 3 CO2-molekyler per propanmolekyl och molvikten är nästan exakt densamma för de båda ämnena), alltså släpper den ut 30 g eller c:a 15 l CO2 i timman om allt är som det ska. Det är ganska precis vad en vuxen människa i vila släpper ut när han andas (6 l utandningsluft per minut med 4 vol-% CO2-halt-->14,4 l CO2/h.

En person plus en sådan kylbox borde inte släppa ut mer CO2 än två personer och jag hade nog inte trott att det skulle kunna göra att man dör för att två personer sover i en bil med stängda fönster.

Nu vet jag inte hur stor bil det var men om jag drar till med att kupén i en någorlunda kombi kanske rymmer 1,5 m³ luft, kan det vara rimligt? Med ett sammanlagt tillskott på 30 l CO2/h från två personer eller en person+1 gasoldriven kylbox så har vi efter 5 h släppt ut 150 l CO2 och kommit upp i c:a 10 % CO2-halt i kupén vilket är en dödlig koncentration.

Nu brukar väl inte folk dö av det så jag antar att kupéerna normalt inte är så täta utan man har en viss luftomsättning och då blir det svårare att räkna. Är kupén väldigt tät så ser vi i alla fall att det är fullt möjligt att ta livet av sig bara genom att sitta och andas några timmar eller ha en kylbox som är som en till människa vad gäller CO2-utsläpp.

Sedan kan det ju hända att det var en större kyl som släpper ut mer än den jag tog som exempel eller att det var fel på den så den hade ofullständig förbränning med kolmonoxid som följd vilket är betydligt giftigare än koldioxid.
Citera
2017-08-19, 18:57
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb

Den här gången verkar det inte ha varit drogrelaterat utan något som man hade hoppats att alla ska ha förstånd nog att låta bli att utsätta sig för men som fortfarande händer då och då, eldning i slutet utrymme. Citat från trådstartens länk:
"Han hade dörrar och fönster låsta och det fanns en gasolkyl stående i passagerarsätet fram, Jenny Jerrhage Lundquist, utredningschef vid polisen i Laholm."

En gasoldriven kyl har alltså en liten gasollåga som brinner och värmer en s.k. absorptionskylmaskin, von Platen/Munters gamla uppfinning. Dessa ger normalt så ren förbränning att det är CO2 och inte CO som man dör av om man nu skulle använda apparaten i ett slutet utrymme med för liten volym så luften blir dålig att andas.

Kollar man på en portabel gasoldriven kylbox, en rätt rejäl pjäs med 41 l kylutrymme: https://www.legoelektronik.se/sortiment/gasol/gasolkyl-frys/combicool-rc-2200egp.html
så drar den 10 g gasol i timman. Förbränning av gasol (räknat som ren propan) ger tre gånger så stor vikt CO2 som den förbrända gasolen (stökiometriskt 3 CO2-molekyler per propanmolekyl och molvikten är nästan exakt densamma för de båda ämnena), alltså släpper den ut 30 g eller c:a 15 l CO2 i timman om allt är som det ska. Det är ganska precis vad en vuxen människa i vila släpper ut när han andas (6 l utandningsluft per minut med 4 vol-% CO2-halt-->14,4 l CO2/h.

En person plus en sådan kylbox borde inte släppa ut mer CO2 än två personer och jag hade nog inte trott att det skulle kunna göra att man dör för att två personer sover i en bil med stängda fönster.

Nu vet jag inte hur stor bil det var men om jag drar till med att kupén i en någorlunda kombi kanske rymmer 1,5 m³ luft, kan det vara rimligt? Med ett sammanlagt tillskott på 30 l CO2/h från två personer eller en person+1 gasoldriven kylbox så har vi efter 5 h släppt ut 150 l CO2 och kommit upp i c:a 10 % CO2-halt i kupén vilket är en dödlig koncentration.

Nu brukar väl inte folk dö av det så jag antar att kupéerna normalt inte är så täta utan man har en viss luftomsättning och då blir det svårare att räkna. Är kupén väldigt tät så ser vi i alla fall att det är fullt möjligt att ta livet av sig bara genom att sitta och andas några timmar eller ha en kylbox som är som en till människa vad gäller CO2-utsläpp.

Sedan kan det ju hända att det var en större kyl som släpper ut mer än den jag tog som exempel eller att det var fel på den så den hade ofullständig förbränning med kolmonoxid som följd vilket är betydligt giftigare än koldioxid.
My bad, det var två st för ett par veckor sedan , säljeryd och Roskilde ,
Visste att det var farligt med gasol men att så lite var farligt är nog inte allmänt känt så ditt inlägg kan rädda andra som inte heller vetat detta.
Citera
2019-09-22, 19:50
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb

Den här gången verkar det inte ha varit drogrelaterat utan något som man hade hoppats att alla ska ha förstånd nog att låta bli att utsätta sig för men som fortfarande händer då och då, eldning i slutet utrymme. Citat från trådstartens länk:...

Känner mig väldigt skeptisk till det där. Bilar är inte det minsta lufttäta, utan de har ett gott, och tillräckligt stort, utbyte av luft med omgivningen. Om man däremot har motorn igång och bilen i ett slutet utrymme (garage), eller ett läckande avgassystem (så att det läcker in i kubinen), så kan det orsaka dödliga koncentrationer av främst CO. Om personen i länken dog av dålig luft så skulle jag gissa att kylskåpet antingen släppte ut klart mer CO2 än vad du har beräknat, alternativt att förbränningen inte var fullständig och att det skapades farliga mängder CO.

Att sova i en bil utomhus med motorn avstängd, och fönster/dörrar stängda är helt säkert och någonting som miljontals människor regelbundet gör.

Lägger även till lite faktisk forskning på området (har inte läst mer än abstaktet):
"The air exchange rates or air changes per hour (ACH) were measured under 4 conditions in 3 stationary automobiles. The ACH ranged between 1.0 and 3.0 h-1 with windows closed and no mechanical ventilation, between 1.8 and 3.7 h-1 for windows closed with fan set on recirculation, between 13.3 and 26.1 h-1 for window open with no mechanical ventilation, and between 36.2 and 47.5 h-1 for window closed with the fan set on fresh air. "
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9470106
Senast redigerad av bjornebarn 2019-09-22 kl. 20:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in