Citat:
Haha, ja så kan man se det (men Steve Jobs kom från SyrienDet där var en spännande länk att börja nysta i. Den här rapporten - att ca 40% av företagen på Fortune 500-listan har haft 1:a eller 2:a generationens invandrare bland sina grundare - har citerats flitigt. Jag hade hoppats på att hitta en lista på vilka företag det var, men har gått bet. Du kanske är bättre på att googla och har en länk?
För min del känns det som en viktig del i rapporten, men uppenbarligen tycker inte alla så.
Det jag hittade som kom närmast var denna: Top U.S. Companies Founded by Immigrants and Refugees
Företagen med sina grundare är:
Vad lär vi oss av detta? Jo, att invandrare från Europa haft ett stort inflytande på näringslivet i USA.
För min del känns det som en viktig del i rapporten, men uppenbarligen tycker inte alla så.
Det jag hittade som kom närmast var denna: Top U.S. Companies Founded by Immigrants and Refugees
Företagen med sina grundare är:
- Tesla, Elon Musk, Sydafrika
- Google, Sergey Brin, Sovietunionen
- Ebay, Pierre Omidyar, Frankrike
- PayPal, Elon Musk, Sydafrika; Max Levchin, Ukraina; Peter Thiel, Tyskland; Luke Nosek, Polen
- Nordstrom, John W. Nordstrom, Sverige
- BNY Mellon, Thomas Alexander Mellon, Nordirland
- Kohl's, Maxwell Kohl, Polen
- Cognizant, Francisco D’Souza, Indien
- LinkedIn, Jean-Luc Vaillant, Frankrike
- Big Lots, Sol A. Shenk, Ryssland
- DuPont, Eleuthère Irénée du Pont, Frankrike
- Pfizer, Charles Pfizer, Tyskland
- Yahoo, Jerry Yang, Taiwan
- Soros Fund Management, George Soros, Ungern
- Kraft Heinz, James L. Kraft, Kanada
- Goldman Sachs, Marcus Goldman, Tyskland
- General Electric, Elihu Thompson, England
- Comcast, Daniel Aaron, Tyskland
- Emerson, Charles and Alexander Meston, Skottland
- Capital One, Nigel Morris, England
- Procter & Gamble, William Procter, England; James Gamble, Irland
- WellCare Health Plans, Kiran Patel, Indier, född i Zambia
- Honeywell International, Albert Butz, Schweiz
- Colgate, William Colgate, England
- Thermo Fisher Scientific, George N. Hatsopoulos, Grekland
Vad lär vi oss av detta? Jo, att invandrare från Europa haft ett stort inflytande på näringslivet i USA.

Facebook ska vara med där också... Jag menar att alla nya sätt att betrakta verkligheten är positiva. Här kommer en länk där du kan läsa:
http://greencard-us.com/top-ten-fortune-500-companies-owned-by-immigrants/