Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2018-01-08, 13:35
Medlem
Beställde en säng och bord från IKEA med inburen hemleverans och fick leverans idag.

Transportkillen kom upp med de första smådelarna och frågade sedan om jag kunde hjälpa till med ett annat paket. Gick ned till lastbilen i tron om att det handlade om att bära upp något litet paket eller att budkillarna ville ha hjälp med att hålla dörren/dörrarna då de kan vara lite dumma och åka igen.

Nej, då visade det sig att "budkillarna" var den ensamme chauffören som ville ha hjälp att bära upp två ganska tunga paket (30-50 kg styck). Jag ifrågasatte det och då sa han att det var det som var beställt. Vi bar upp paketen, egentligen inget problem då jag är relativt ung och stark. Dock så måste jag ju säga att jag inte tror att jag fick tjänsten jag betalade för, förra gången när jag beställde ett datorbord från IKEA så kom det två stycken budkillar som bar in bordet.

Tittar över villkoren igen och jag kan inte se något om att man själv måste hjälpa till att bära in, jag hittar enbart lite tips om att man bör täcka golvet för att leverantören bär skyddsskor och liknande samt regler för om paket inte kan levereras.

Kommer självklart ta upp detta med IKEA men tänkte kolla här om det är någon som varit med om liknande eller vet om hur det ska gå till. Som sagt var det inga problem för mig att "hjälpa till" men det känns minst sagt konstigt, jag kunde ju ha varit en höggravid kvinna, eller haft en bruten fot eller liknande. Detta vet de ju inte innan och någon fråga om det kom inte när de ringde för att meddela att de dyker upp.
Citera
2018-01-08, 13:42
Medlem
fibbe123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arsenius
Beställde en säng och bord från IKEA med inburen hemleverans och fick leverans idag.

Transportkillen kom upp med de första smådelarna och frågade sedan om jag kunde hjälpa till med ett annat paket. Gick ned till lastbilen i tron om att det handlade om att bära upp något litet paket eller att budkillarna ville ha hjälp med att hålla dörren/dörrarna då de kan vara lite dumma och åka igen.

Nej, då visade det sig att "budkillarna" var den ensamme chauffören som ville ha hjälp att bära upp två ganska tunga paket (30-50 kg styck). Jag ifrågasatte det och då sa han att det var det som var beställt. Vi bar upp paketen, egentligen inget problem då jag är relativt ung och stark. Dock så måste jag ju säga att jag inte tror att jag fick tjänsten jag betalade för, förra gången när jag beställde ett datorbord från IKEA så kom det två stycken budkillar som bar in bordet.

Tittar över villkoren igen och jag kan inte se något om att man själv måste hjälpa till att bära in, jag hittar enbart lite tips om att man bör täcka golvet för att leverantören bär skyddsskor och liknande samt regler för om paket inte kan levereras.

Kommer självklart ta upp detta med IKEA men tänkte kolla här om det är någon som varit med om liknande eller vet om hur det ska gå till. Som sagt var det inga problem för mig att "hjälpa till" men det känns minst sagt konstigt, jag kunde ju ha varit en höggravid kvinna, eller haft en bruten fot eller liknande. Detta vet de ju inte innan och någon fråga om det kom inte när de ringde för att meddela att de dyker upp.

Hade beställt en diskmaskin från mediamarkt självklart fick jag hjälpa till att bära upp den jäveln. Visst jag kan hjälpa till men jag har förfan betalat för att få den uppburen + att jag skulle till jobbet då och hade bråttom
Senast redigerad av fibbe123 2018-01-08 kl. 13:50.
Citera
2018-01-08, 13:43
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arsenius

Det kan ju varit så att hans kollega var sjuk och alternativet varit att du fått vänta på din leverens och att de då hellre chansar på att det finns någon som kan hjälpa till att bära. Finns ingen skulle de säkert lösa det på nåt sätt.
Citera
2018-01-08, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det kan ju varit så att hans kollega var sjuk och alternativet varit att du fått vänta på din leverens och att de då hellre chansar på att det finns någon som kan hjälpa till att bära. Finns ingen skulle de säkert lösa det på nåt sätt.
Jag funderade på något liknande också men ju mer jag tänker på det desto mindre rimligt låter det att man inte ställde den frågan på telefon. Det hade sparat tid och energi för alla. Om jag hade sagt nej hade han ju fått bära ner alla paket (varav två på mer än 10 kg) han burit upp för jag hade ju aldrig skrivit på att leveransen var genomförd och han kan ju rimligen inte lämna en halvfärdig leverans.

Så ja, det är kanske en förklaring men det är en väldigt konstig sådan.
Citera
2018-01-08, 13:53
Medlem
Tycker det är dåligt av dem, och du borde definitivt kräva någon form av kompensation. Alltså, jag hade också hjälpt till. Förmodligen är det inte budkillens fel, och man vill ju inte vara ett rövhål. Men man ska ju få det man betalat för.

Citat:
Ursprungligen postat av Sook
I så fall borde de ringa först.
Citera
2018-01-08, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fibbe123
Hade beställt en diskmaskin från mediamarkt självklart fick jag hjälpa till att bära upp den jäveln. Visst jag kan hjälpa till men jag har förfan betalat för att få den uppburen + att jag skulle till jobbet då och hade bråttom
Precis, så kan det ju också vara. Det finns ju en anledning till varför man väljer ett visst leveranssätt, jag expressbeställer ju inte en vara så att den kommer imorgon, och betalar extra för detta, om jag lika gärna kan vänta till nästa vecka (annan vara, har inget med TS eller IKEA att göra). Samma här, jag beställer ju inte hemleverans om jag föredrar att få varan lämnad till närmaste postombud.
Citera
2018-01-08, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Tycker det är dåligt av dem, och du borde definitivt kräva någon form av kompensation. Alltså, jag hade också hjälpt till. Förmodligen är det inte budkillens fel, och man vill ju inte vara ett rövhål. Men man ska ju få det man betalat för.
Precis, jag hade inga problem med att bära in det och jag beskyller inte budkillen heller utan snarare IKEA/budfirman. Har man en produkt där ett flertal paket väger över 30 kg och där paketen är två meter långa så är det i min värld ganska uppenbart att man inte kan leverera denna två trappor upp med en person. Om ens uppdrag då är att leverera dessa paket två trappor upp så skickar man rimligen minst två personer.
Citera
2018-01-08, 13:59
Medlem
Föraren frågade, och du sa ja. Du valde frivilligt att hjälpa till, det kan väl inte Ikea lastas för?

Är du som är Löfven, aldrig ansvarig för dina egna beslut?

Du hade kunnat svara nej, då hade du sluppit bära. Möjligtvis bröt chaffisen mot några föreskrifter då han överhuvudtaget frågade dig, men han har ju ett tung jobb och vill kunden hjälpa till så är det nog lockande.

Folk måst lära sig säga nej om det är vad de vill, det är problemet här.
Citera
2018-01-08, 14:06
Medlem
Ascendancys avatar
Jag beställde en säng i delar från Ikea för mindre än ett halvår sen. Jag och säljaren kom TYDLIGT överens om att det skulle vara hemleverans. Jag såg honom kryssa i det, han frågade om det fanns hiss, hur trångt trapphuset var, portkod osv.

När sängen väl kom lämnade dom alla stora tunga delar precis innanför portdörren och pekade på leveranssedeln och där stod det gatuleverans. Så jag blev stående där med alla grejerna till jag kunde få tag på en bekant som kunde hjälpa mig bära upp grejerna.

Ikea är fan shady verkar det som.
Citera
2018-01-08, 14:10
Medlem
Otems avatar
Har du beställt att du vill få allt inburet och det är tyngre grejer så borde
de ju ha varit två personer. Har inte varit med om liknande då jag mest
har varit och köpt grejer på IKEA i själva varuhuset.

Du får väl ringa deras kundtjänst och se vad de har att säga.
Citera
2018-01-08, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odiskadmugg
Föraren frågade, och du sa ja. Du valde frivilligt att hjälpa till, det kan väl inte Ikea lastas för?

Är du som är Löfven, aldrig ansvarig för dina egna beslut?

Du hade kunnat svara nej, då hade du sluppit bära. Möjligtvis bröt chaffisen mot några föreskrifter då han överhuvudtaget frågade dig, men han har ju ett tung jobb och vill kunden hjälpa till så är det nog lockande.

Folk måst lära sig säga nej om det är vad de vill, det är problemet här.
Att jag bar upp ("hjälpte till") är inte problemet här. Problemet är att någon har beställt/levererat en tjänst som inte är anpassad för de krav som leveransen krävde.

Det finns en annan aspekt också, att hjälpa till att bära upp var den enklaste lösningen. Om jag inte gjort det är risken stor att leveransen dröjt till imorgon (eller ännu längre) och det har jag helt enkelt inte tid med.

Diskussionen gäller egentligen inte mitt specifika fall, grejerna är inburna och jag bryr mig inte nämnvärt om jag får ersättning eller ej. Det är mer ett problem generellt, om kunden inte kan/ vill hjälpa till att bära så står ju budfirman där med ett utlovat leveransdatum och utlovad leveranstid som de inte kan hålla.
Citera
2018-01-08, 14:19
Medlem
Märkligt...
Jag beställde en dubbelsäng från IKEA med hemleverans. Då kom det två killar säng(arna) och bar upp 5 trappor hela vägen in i sovrummet. (Som det ska vara)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in