Citat:
Ursprungligen postat av
weegminister
Jag tnkte starta en trd dr vi diskuterar evigheten som koncept.
Vad det egentligen betyder och om det ens r mjligt.
Min filosofering leder mig nmligen till en paradox.
Mina frgestllningar lyder som fljer:
Hur kan ngonting vara, utan dess frnvaro?
Frnvaro inte r ngot som kan existera per se, men kan det vara fr evigt? (paradoxal frga)
r dessa tv ytterligheter - existens och frnvaro - beroende av varandra fr att ge varandra mening?
Evigheten blir fr mig en illusion, en paradox. Det blir helt enkelt ingenting.
Vad r era tankar kring detta?
Jag tror, precis som ngon annan har antytt, att du har missfrsttt evigheten som begrepp och fenomen. Evigheten r det absoluta. Alltet. Gud, kanske man kan sga. Det finns inget utrymme fr en sdan tanke som att detta inte skulle finnas, det r en ickefrga.
r det inte fascinerande, hur mycket av fysikens lagar och uttalanden om alltet och universum, som kan kopplas samman med ett begrepp som "gud"? Allt r energi, energi kan inte skapas eller frstras, bara omvandlas osv? Enligt fysikens sjlva lagar, de lagar som vi frstr universum utifrn, s r summan av all energi som existerar, konstant. Den kommer alltid finnas. Om det finns ngon skapare fr denna summa energi, kan vi inte riktigt svara p, men d mste man panera en faktisk Gud, ur en mer klassisk bemrkelse. Annars r Universum sin egen gud, Universum skapade sig sjlvt genom bid bang, utifrn energier som redan existerade. Omvandling. Som ger upphov till ngot helt nytt.
Nu sprar jag ur lite p off topic, men, bara som en kul sidotanke, var kommer fenomenet "liv" in i denna ekvation? P ngot stt r allt liv en del av samma ekvation som allt annat. Ingen energi har skapats, uppenbarligen(?). Vilken form av/hur mycket energi krvs det fr medvetande, fr liv? Vra medvetanden skapar, eller besitter ingen energi som inte redan fanns innan de uppkom. Vi r verkligen som sm koncentrerade bollar av universums energi, som sm radioantenner som vandrar runt och tar in och morfar information omkring oss. En helt annan form av energi n kompakt materia dock. Livet r fantastiskt, och fruktansvrt fascinerande.