Citat:
Ursprungligen postat av
weegminister
Jag tänkte starta en tråd där vi diskuterar evigheten som koncept.
Vad det egentligen betyder och om det ens är möjligt.
Min filosofering leder mig nämligen till en paradox.
Mina frågeställningar lyder som följer:
Hur kan någonting vara, utan dess frånvaro?
Frånvaro inte är något som kan existera per se, men kan det vara för evigt? (paradoxal fråga)
Är dessa två ytterligheter - existens och frånvaro - beroende av varandra för att ge varandra mening?
Evigheten blir för mig en illusion, en paradox. Det blir helt enkelt ingenting.
Vad är era tankar kring detta?
Jag tror, precis som någon annan har antytt, att du har missförstått evigheten som begrepp och fenomen. Evigheten är det absoluta. Alltet. Gud, kanske man kan säga. Det finns inget utrymme för en sådan tanke som att detta inte skulle finnas, det är en ickefråga.
Är det inte fascinerande, hur mycket av fysikens lagar och uttalanden om alltet och universum, som kan kopplas samman med ett begrepp som "gud"? Allt är energi, energi kan inte skapas eller förstöras, bara omvandlas osv? Enligt fysikens själva lagar, de lagar som vi förstår universum utifrån, så är summan av all energi som existerar, konstant. Den kommer alltid finnas. Om det finns någon skapare för denna summa energi, kan vi inte riktigt svara på, men då måste man panera en faktisk Gud, ur en mer klassisk bemärkelse. Annars är Universum sin egen gud, Universum skapade sig självt genom bid bang, utifrån energier som redan existerade. Omvandling. Som ger upphov till något helt nytt.
Nu spårar jag ur lite på off topic, men, bara som en kul sidotanke, var kommer fenomenet "liv" in i denna ekvation? På något sätt är allt liv en del av samma ekvation som allt annat. Ingen energi har skapats, uppenbarligen(?). Vilken form av/hur mycket energi krävs det för medvetande, för liv? Våra medvetanden skapar, eller besitter ingen energi som inte redan fanns innan de uppkom. Vi är verkligen som små koncentrerade bollar av universums energi, som små radioantenner som vandrar runt och tar in och morfar information omkring oss. En helt annan form av energi än kompakt materia dock. Livet är fantastiskt, och fruktansvärt fascinerande.