• 4
  • 5
2018-01-10, 21:50
Medlem
lasse33s avatar
Det rcker egentligen med att det finns ett nu fr att evighet ska existera, tminstone subjektivt sett.
Citera
2018-01-11, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weegminister
Ja, men ingenting kan inte finnas, s det enda som kan hnda r att ngot finns och inte finns.
Men det enda som finns i ett medvetande r det som medvetandet r medveten om.

r det medvetandet av existensen som gr existensen till ett medvetande d?
Knslan av "jag" och "du" r vl resultatet av att man r medveten om andras medvetande?

Ls p lite om Platos/Socrates samt Aristotles bcker (Socrates in the apology, Plato on love, Arisotle's nicomachean etichs), s frstr du lite mer vad jag menar med att vice versa mste finnas fr att frklara orden.
Det hade varit en annan femma om du inte kunde sprket (orden) d hade du varit tvungen att frklara det p ett annorlunda stt, drfr r vi mnniskor lite annorlunda n andra "djur".

Grunden till ens filosofiering r ju att komma nrmare sin sjl, att f svar p det som egentligen r inom ramarna inom det paradoxala.
Att stlla frgor utan att finna ett svar r rtt s frvirrande n acceptans av det ovetande.

https://www.youtube.com/watch?v=GaMylwohL14
Frklara detta med ditt medvetande som du har, varfr beter sig dessa djur p detta stt?
Lt tankarna flda.

Jag kan tnka mig att de som kommit lngre inom sin meditation ser inte dig som ngon jmlik precis, nstan samma sak som att du ska frklara ngot fr ngon som har expertis fr matematik dr du frklara hur addition eller liknande fungerar nr denne ser detta som en sjlvklarhet att kunna fr att ha kunnat frdjupat sig inom mer invecklad matematik.
Citera
2018-01-13, 00:22
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ok, varelsen kanske inte kan frestlla sig icke vara, men det kan ingen egentligen.
Den kanske upplever att ngot inte finns kvar, snarare n att uppleva icke-vara.
Icke-vara r som innan man fick ett medvetande. Det r inget svart tomrum, det r bara frnvaro i sin renaste form och r inte ngot man kan uppleva. Det r frnvaron av allt som kan finnas.
Det gr inte att frestlla sig eftersom det inte existerar i ett medvetande.
Det gr inte att frklara fr det r ingenting.

Men d kommer frgan, hur vet vi att vrt medvetande r det enda riktiga medvetandet?
Vad vi upplever som en existens i vrt medvetande r en nrmast obefintlig tidsrymd ur ett kosmiskt perspektiv.
Citera
2018-01-13, 00:53
Medlem
Citat:
Jag tnkte starta en trd dr vi diskuterar evigheten som koncept.
Vad det egentligen betyder och om det ens r mjligt.
Min filosofering leder mig nmligen till en paradox.

Mina frgestllningar lyder som fljer:

Hur kan ngonting vara, utan dess frnvaro?

Frnvaro inte r ngot som kan existera per se, men kan det vara fr evigt? (paradoxal frga)

r dessa tv ytterligheter - existens och frnvaro - beroende av varandra fr att ge varandra mening?

Evigheten blir fr mig en illusion, en paradox. Det blir helt enkelt ingenting.
Vad r era tankar kring detta?
Jag tror, precis som ngon annan har antytt, att du har missfrsttt evigheten som begrepp och fenomen. Evigheten r det absoluta. Alltet. Gud, kanske man kan sga. Det finns inget utrymme fr en sdan tanke som att detta inte skulle finnas, det r en ickefrga.

r det inte fascinerande, hur mycket av fysikens lagar och uttalanden om alltet och universum, som kan kopplas samman med ett begrepp som "gud"? Allt r energi, energi kan inte skapas eller frstras, bara omvandlas osv? Enligt fysikens sjlva lagar, de lagar som vi frstr universum utifrn, s r summan av all energi som existerar, konstant. Den kommer alltid finnas. Om det finns ngon skapare fr denna summa energi, kan vi inte riktigt svara p, men d mste man panera en faktisk Gud, ur en mer klassisk bemrkelse. Annars r Universum sin egen gud, Universum skapade sig sjlvt genom bid bang, utifrn energier som redan existerade. Omvandling. Som ger upphov till ngot helt nytt.

Nu sprar jag ur lite p off topic, men, bara som en kul sidotanke, var kommer fenomenet "liv" in i denna ekvation? P ngot stt r allt liv en del av samma ekvation som allt annat. Ingen energi har skapats, uppenbarligen(?). Vilken form av/hur mycket energi krvs det fr medvetande, fr liv? Vra medvetanden skapar, eller besitter ingen energi som inte redan fanns innan de uppkom. Vi r verkligen som sm koncentrerade bollar av universums energi, som sm radioantenner som vandrar runt och tar in och morfar information omkring oss. En helt annan form av energi n kompakt materia dock. Livet r fantastiskt, och fruktansvrt fascinerande.
Citera
2018-01-13, 14:06
Medlem
weegministers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen300
Jag tror, precis som ngon annan har antytt, att du har missfrsttt evigheten som begrepp och fenomen. Evigheten r det absoluta. Alltet. Gud, kanske man kan sga. Det finns inget utrymme fr en sdan tanke som att detta inte skulle finnas, det r en ickefrga.

r det inte fascinerande, hur mycket av fysikens lagar och uttalanden om alltet och universum, som kan kopplas samman med ett begrepp som "gud"? Allt r energi, energi kan inte skapas eller frstras, bara omvandlas osv? Enligt fysikens sjlva lagar, de lagar som vi frstr universum utifrn, s r summan av all energi som existerar, konstant. Den kommer alltid finnas. Om det finns ngon skapare fr denna summa energi, kan vi inte riktigt svara p, men d mste man panera en faktisk Gud, ur en mer klassisk bemrkelse. Annars r Universum sin egen gud, Universum skapade sig sjlvt genom bid bang, utifrn energier som redan existerade. Omvandling. Som ger upphov till ngot helt nytt.

Nu sprar jag ur lite p off topic, men, bara som en kul sidotanke, var kommer fenomenet "liv" in i denna ekvation? P ngot stt r allt liv en del av samma ekvation som allt annat. Ingen energi har skapats, uppenbarligen(?). Vilken form av/hur mycket energi krvs det fr medvetande, fr liv? Vra medvetanden skapar, eller besitter ingen energi som inte redan fanns innan de uppkom. Vi r verkligen som sm koncentrerade bollar av universums energi, som sm radioantenner som vandrar runt och tar in och morfar information omkring oss. En helt annan form av energi n kompakt materia dock. Livet r fantastiskt, och fruktansvrt fascinerande.

Min tankegng r att existens skapar frnvaron, som i sin tur skapar existens.
Medvetandet bestmmer.
Ur mitt perspektiv s slocknar medvetandet vid dden.
Att d r fr mig att likstlla med drmmen man aldrig hade.
Tanken som inte tnks.
Knslan som inte knns.
Synen som inte ses.
Osv osv.

Det finns inget av ngot som kan kopplas till dden.
En frnvaro av allt dr frnvaron som koncept inte ens existerar.
Vill man kalla detta en evighet av medvetande, eller vill man se det som att det inte finns ngot annat n att vara medveten?

Idn om en gud eller en skapare har jag svrt att ta serist.
Man r sin egna gud, om det nu mste finnas en.
Med det sagt s hller jag med dig om att livet, naturen och universum r fascinerande.

Vart livet kommer ifrn r svrt att sga, mste det komma frn ngot?
r det inte bttre att frga varfr ett medvetande om livet finns?
Det kan ju endast finnas och inte finnas, om man r medveten om det.
Citera
2018-01-13, 14:50
Medlem
lasse33s avatar
Citat:
Medvetandet bestmmer.
Ur mitt perspektiv s slocknar medvetandet vid dden.
Att d r fr mig att likstlla med drmmen man aldrig hade.
Tanken som inte tnks.
Knslan som inte knns.
Synen som inte ses.
Osv osv.

Det finns inget av ngot som kan kopplas till dden.
En frnvaro av allt dr frnvaron som koncept inte ens existerar.
Vill man kalla detta en evighet av medvetande, eller vill man se det som att det inte finns ngot annat n att vara medveten?

Idn om en gud eller en skapare har jag svrt att ta serist.
Man r sin egna gud, om det nu mste finnas en.
Med det sagt s hller jag med dig om att livet, naturen och universum r fascinerande.

Vart livet kommer ifrn r svrt att sga, mste det komma frn ngot?
r det inte bttre att frga varfr ett medvetande om livet finns?
Det kan ju endast finnas och inte finnas, om man r medveten om det.

Jag har lst dina kommentarer innan. Svaret r; det finns inget annat n att vara medveten.
Citera
2018-01-14, 06:54
Medlem
BullensKorvs avatar
Allts, tiden r en biologisk funktion av medvetenhet s att i position 1 r tiden t1 och tidens fart r t2. P s stt upplever olika medvetanden tiden p olika stt, ven om tiden i sig r den samma. Tvrtemot vad som sagts om evighet s r det en logisk fljd av medvetenhet och inte en intern paradox. Nr blir en mnniska medveten undrar du d kanske, r det nr hen fds, en tid efter det eller lngt innan hens fdelse? Eftersom det gr att generera ondligt med medvetanden d det r avhngigt universums materia och rum s r det troliga svaret att biocentrism dominerar ver kall fysik. Om andra sidan ett utplningsvapen skulle gra s att jordens alla medvetna varelser dog ut inom en vecka, skulle inget frhindra att livet fortgr p en annan planet med andra varelser men med evolutionr kraft att teruppta mnsklig sinnesnrvaro. Det r i praktiken omjligt fr liv att utplna sig sjlv, p detta vis.

Universum r ondligt stort skapat frn ngot ondligt litet, genom att rummet bestod i fyra punkter (en central och tre perifera) Det ger nio linjer som frbinder punkterna och sex ytor mellan linjerna. 6-4 blir 2 och motsvaras i vrt medvetande som tidsfunktionen, som allts r antalet ytor minus antal startpunkter. Antalet linjer blir som synes tre perifera startpunkter upphjd i antalet tidsparametrar. Det gller i alla universa dr Pi r en exakt permutation av 3,1415+/-10^-(10x10). I vrt uni ligger decimalerna 5-6 p starka 92 vilket r 92-16=76 positiva universala enheter. Eftersom multiversumprincipen helt utesluter att ngon galning sitter och serist beklmmer sig med att allt r en paradox, s rder det heller inget tvivel om att tiden kom till vrt universum efter medvetandet. I det normalbegvade universat dr pi r konstanten 3,1415161718192021222324252627282930 existerar inget medvetande utan dr finns bara tid och materia som vi kan lna av om t.ex. universum hller p att d som en vlknd fysikprofessor menar att det kommer att gra. S mkligt litet r inte planen fr universum att det skulle d, allt som har en brjan behver inte ha ett slut. Och allt som har ett slut behver inte ha en brjan. Det r omjligt att lsa ut hur mycket mrk materia som krvs fr att lna synlig materia frn normalbegvade universat, det sker kontinuerligt utan insyn fr medvetenheten.
Senast redigerad av BullensKorv 2018-01-14 kl. 06:56.
Citera
2018-01-14, 16:13
Medlem
Citat:
Stll dig denna frga;

Du sger att existensen och ickeexistensen definierar varandra. Men du ser ju detta endast frn en vinkel. Fr att "ickeexistensen" ens ska kunna ses som ett meningsfullt begrepp (om det nu kan det), s mste det ju enligt ditt resonemang existera nnting som definierar denna brist p existens.

Allts r begreppet "ickeexistens" beroende av att nnting alltid finns som definierar denna. En evighet?

S samma resonemang som du frsker anvnda emot evigheten, kan ses som ett "bevis" fr den.

Jag tror du frsker analysera saker som varken du eller srskilt mnga (ngon?) annan frstr. Ondlighet, ickeexistens, ingenting, alting. VI fattar inte de hr grejerna. Vi r inte smarta nog helt enkelt. Fr att fatta det hela s skulle vi behva vara kapabla at ta in hela alltet och processa det i vrt sinne, och det r omjligt. Vi kan f glimtar av helheten, av det stora, av krnan osv, men vi kan inte frst allt. Vi r inte "gud(ar)".

Hur ska du prata om ickeexistens rrande ett universum dr energin r ofrstrbar? I sna fall, med ditt resonemang, r inte bara "evigheten" omjlig, men ven sjlva vrt universum, och inte mins du och jag som sitter och diskuterar denna evighet.

Du kan ganska snabbt frkasta denna tanke, eftersom at det bevisligen finns nnting. Och flera argument som finnes i texten ovan.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in